Computer (bijna?)dood na biosflash

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008

• LINk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13
Lang verhaal maar om het kort te houden sla ik de intro over.

.....

Ik wilde dus de bios flashen van een MSI K7T266 ProII, ben naar msi gesurft, heb daar de nieuweste bios gezocht, gedownd, uitgepakt en op een diskette gezet. Na de reboot van de computer heb ik met een win98 opstartdiskette DOS gestart. Daarna ben ik gaan flashen. Heb de orginele bios opgeslagen en daarna werd de nieuwe bios geladen. Na de flash GEEN bevestigende piepjes. Na een reboot bleef het scherm zwart (de voeding gaat gewoon aan, een ledje brand en de HD begint te draaien). Maar het beeld blijft zwart en de computer start niet op.
Als eerste heb ik een biosreset geprobeert, maar dat hielp niet.
Als laatste heb ik het Ram verplaatst, bank 2 is namelijk kabot, dus wilde ik weten of het mobo dat herkende, en inderdaad de computer begon te piepen omdat er geen ram gevonden werdt (het zat in de kapote bank).

Maar wat nu??? Ik er iets misgegaan met de biosupdate of moet ik het probleem ergens anders zoeken?

Verwijderd

Als de computer het diskettestation nog leest, dan kun je een rescueflash doen. Je moet even op de site van MSI zoeken. Als het goed is, vind je daar instructies hoe je zo'n diskette moet maken. Het komt erop neer dat je een goede BIOS onder een bepaalde naam op de diskette moet zetten, en deze in het station moet doen. Als het bios niet in orde is, dan zal het bios-bootblock naar het betreffende bestand op de diskette zoeken, en het in het bios inladen.

• LINk
Helaas wordt de diskette niet gelezen....

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

kan je nog wel in de bios ?
Als ik me niet vergis wist een flash je bios-instellingen.
Dus je moet dan je diskettestation etc. invoeren in je bios.

[ Voor 70% gewijzigd door Brothar op 06-04-2003 18:04 ]

eagle

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Brothar schreef op 06 april 2003 @ 18:03:
Een flash wist je BIOS chip en vervangt de software door een andere variant. :)

Wat de TS kan doen is een gelijk mobo zoeken en opstarten vanaf diskette. Daarna de flashtool draaien op het goede moederbord en vlak voordat je op ok drukt voor het flashen moet je de BIOS chip vervangen door die van je eigen pc. Met een beetje geluk wordt nu je "kapotte"chip "hergeflashed".

• Brothar

Brothar

meester

Maar flash zet toch ook de instellingen terug ?
En dan klopt het dat de diskette niet wordt gelezen: moederbord weet niet of, en welk, diskettestation er is aabgesloten.
flashen = softwareupdate was bekend. En doordat z'n PC opnieuw opstartte lijkt het erop dat zijn biosflash goed is verlopen.

Ben met je eens: asl flashe=wissen dan inderdaad chip overzetten met draaiendn identiek mb. (trucje van tweakers.net dacht ik, maar niet zonder risico, toch)

[ Voor 23% gewijzigd door Brothar op 06-04-2003 18:13 ]

eagle

• LINk
Brothar schreef op 06 April 2003 @ 18:03:
Helaas kom ik de bios niet meer in, want mijn scherm blijft de hele tijd zwart. Maar hoe verklaren jullie allemaal dat het mobo wel herkent dat er geen ram inzit. Heeft dat niks met de bios te maken??

• Brothar

Brothar

meester

Goeie vraag, bevestigt juist dat bios actief is, want de piepje worden gemeld als bios-gegenereerde foutmeldingen.
Heb je al een andere monitor geprobeerd ?
VGA kabels gechecked (ik dacht zelf ook een keer PC te hebben gemold: zat kabel niet goed vast) ?

eagle

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Brothar schreef op 06 April 2003 @ 18:12:
Maar flash zet toch ook de instellingen terug ?
En dan klopt het dat de diskette niet wordt gelezen: moederbord weet niet of, en welk, diskettestation er is aabgesloten.
flashen = softwareupdate was bekend. En doordat z'n PC opnieuw opstartte lijkt het erop dat zijn biosflash goed is verlopen.
Als de flash fout gaat dan staat een deel van de BIOS op de chip, kan jij opstarten met een half besturingssysteem?
Ben met je eens: asl flashe=wissen dan inderdaad chip overzetten met draaiendn identiek mb. (trucje van tweakers.net dacht ik, maar niet zonder risico, toch)
Heet hot-flashen. Of er kanttekeningen aan zitten weet ik niet, zelf nooit geprobeerd.
LINk schreef op 06 April 2003 @ 18:13:
[...]

Helaas kom ik de bios niet meer in, want mijn scherm blijft de hele tijd zwart. Maar hoe verklaren jullie allemaal dat het mobo wel herkent dat er geen ram inzit. Heeft dat niks met de bios te maken??
Die ram-issue is waarschijnlijk gewoon een simpele schakeling.

• Brothar

Brothar

meester

jadjong schreef op 06 April 2003 @ 18:17:

Als de flash fout gaat dan staat een deel van de BIOS op de chip, kan jij opstarten met een half besturingssysteem?

Nee, maar als mijn instellingen zijn teruggezet naar geen diskettestation, geen HD, dan start-ie ook niet op. En als dan tegelijkertijd de monitor niet goed is aangesloten, dan verklaart dat het feit dat er geen beeld is.

Die ram-issue is waarschijnlijk gewoon een simpele schakeling.
Ja, maar de piepje worden door de bios gegenereerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 06-04-2003 18:25 ]

eagle

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

ik gok het erop dat de bios maar gedeeltelijk is geflasht en dat de bios maar tot een bepaald deel doorlopen wordt. Het deel dat controleert of alles werkt wordt dan waarschijnlijk wel doorlopen maar de rest niet.

Hot flashen is in principe niet heel moeilijk, maar je moet even weten hoe je je bios uit de socket krijgt. En durven te doen is ook makkelijk, gelukkig heb ik het tijdens m'n stage geleerd en waren alle moederborden toch al kapot verklaard :)

Ik zit net te denken, heb je die bios reset gedaan terwijl er stroom op het moederbord stond? Dan moet je eens proberen om alle stroom van het moederbord af te halen (stekker uit de voeding dus) en een tijdje wachten tot alle condensatoren leeg zijn en vervolgens een bios reset te doen. Dat wil ooit helpen.

Verwijderd

jadjong schreef op 06 april 2003 @ 18:17:
[...]

Een bios flash wordt er meestal niet "in een keer" op gezet. Er wordt een stuk bios gewist en daarna wordt er het nieuwe stuk op gezet. Stel dat het al misgaat voordat het deel van de diskette besturing is gewist dan kan je nog gewoon booten met floppy. Zet er het goede rom op en klaar.

Echter hier is het helemaal mis gegaan, topicstarter ik zou is even rond gaan vragen. Hier is een site waar je je chip naar kan opsturen, daar flashen ze dan een nieuwe bios voor je erop. http://www.flashbios.org

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 11:05
Voordat je zeker weet of het bios gaar is.

probeer eens
- met een reepje ram
- niet OC
- een oude PCI videokaart..

[reactie op onderstaande]

indien maar één kaart aanwezig is hoeft de bios geen AGP/PCI volgoorde te weten...

[ Voor 33% gewijzigd door BovenHond op 06-04-2003 21:25 ]

• Brothar

Brothar

meester

cmos reset wist volgens mij alleen de instellingen, en niet de bios, of heeft dit MB een dual-bios ?
wat vind je van dit stappenplan:
- vga-kabel/monitor checken (vastschroeven, resp verwisselen)
- cmos resetten (spanning dan af; doen volgens manual), en bios instellen (floppy, hd etc)
- dan geen beeld, geen opstarten (ook niet met andere vga-kaart, monitor - nb. check de agp kaart in het slot; vastschroeven bij niet haakse kast leidt dan tot slecht/geen contact AGP)
- dan hotflashen
dan pc opnieuw opstarten en bios instellen (floppy, hd etc.)

(vraagje: moet pci niet in bios worden aangezet c.q. agp uit voordat er beeld komt ?)

[ Voor 8% gewijzigd door Brothar op 06-04-2003 18:41 ]

eagle

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

na flashen ALTIJD cmos resetten

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:09
Huhm hotflashen lijkt me geheel onverstandig, laat de fabrikant gewoon een nieuwe opsturen. Hotflashen is behoorlijk risiciovol en het is denk ik niet de bedoeling om een ander mobo ook maar te mollen. Misschien kijken of je met een andere bios chip (van zelfde mobo en gereset) wel op kan starten. Zo ja >> nieuwe bios kopen zo nee zal het toch ergens anders liggen.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Volgende keer Caldera DR-DOS gebruiken om te flashen, nooit de gewone DOS.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• supermadcow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 17:39
ik had hetzelfde probleem wat er waarschijnlijk is gebeurd is dat in je BIOS de instelling van je monitor is veranderd. In plaats van PCI staat ie dan nu op VGA oftwel, je moet de monitor in de standaard plug doen 8)7 dan zie je waarschijnlijk wel het opstartscherm.

edit:
je kan ook je pc aanzetten en heel lang w88 deed ik ook en toen zag ik opeens het scherm van dat ie in windows was.

pc specs z750 uit 2004 met laser x-treme gp 2006 van r6

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 18:34:
Echter hier is het helemaal mis gegaan, topicstarter ik zou is even rond gaan vragen. Hier is een site waar je je chip naar kan opsturen, daar flashen ze dan een nieuwe bios voor je erop. http://www.flashbios.org
Ik had ook ooit is een verkeerde bios erop gezet en toen had ik ook zo ongeveer dezelde symptonen. Even opsturen naar het adres wat in die url staat die Elzared geeft en binnen een paar dagen heb je em weer terug met de nieuwe bios!

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06-2025

Chris P

What goes around, comes around

....maar kent iemand een echte oplossing hiervoor?
Ik heb namelijk precies hetzelfde met een KM4M-L bordje en heb alles al geprobeerd wat er hier en op andere sites tot nu toe is genoemd.

Ik koop een nieuwe bios als het 'echt' moet, maar wil natuurlijk eerst weten of er nog andere mogelijkheden zijn.

P.S. Ik ken niemand met hetzelfde bord dus hotflashen is sowieso geen optie :(

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06-2025

Chris P

What goes around, comes around

ik ga mijn bios toch maar naar www.flashbios.org sturen.

Verwijderd

Zie de PMG Faq: Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?.
En als dat niet werkt opsturen naar de fabrikant of je bios laten flashen.

In ieder geval niet echt nuttig om oude topics te kicken voor je eigen problemen....
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.