- welke mp3/Ogg speler heb jij ?

Iriver iFP 899
- ben je er tevreden over
Zeer zeker, reageert lekker snel, vrij weinig problemen in de praktijk.
- hoeveel heeft hij gekost
3 maanden geleden €173,- all in, 1GB (1000MB)
- wat zijn de voor en na delen ?
Voor
- OGG support
- Firmware upgradable
- UMS na firmware
- Lange batarij duur (met Nimh GP 3200 ruim 30 backlight meestal uit, regelmatig vooruit spoelen waarvan 3uur op een pc aangesloten).
- Goede geluidskwaliteit
- Bediening zeer makkelijk te leren (boekjes totaal geskipped, viel 100% mee).
- Zeer goede fm ontvangst (mede doordat hij de oordopjes als antenne gebruikt denk ik).
- Goede instel mogelijkheden, bijna alles is te regelen.
- Skipt nooit door schokken of andere invloeden
- Goede sub mappen support
- Display inhoud, scroll snelheden en richtingen en backlight kunnen goed worden ingestelt.
- Goed nekkoort, oordopjes zitten er niet aan vast, maar de lengte is perfect te bepalen door de het klipje (waarschijnlijk een veel te duur klipje aangezien er 2x Iriver opstaat

).
- Goede kwaliteit ook op lage volumes (ik heb nog een zeer goed gehoor, en hou wel van harde muziek (kamelot, Linkin Park & co), maar ik wil er niet doof van worden en een paar DB is genoeg). Echter volume 1 is echt te weing, 4 a 5 is precies goed.
Nadelen
- Skipt soms bij VBR mp3 (licht aan de vbr-mp3's die de speler niet leuk vind), waarna hij bij de non-UMS firmware weer begint met het eerste nummer en bij de UMS doorgaat met het volgende nummer. Wat irritant is bij de non-ums want de shuffle is steeds hetzelfde (alsof voorgeprogrammeert), maar dit is goed te omzeilen door een paar keer achteruit te spoelen, want dan gooi je de shuffle door de war.
- Beeld net iets te klein, vaak zie je alleen Artiest - en moet je even wachten voor de titel (niet erg als je gewoon luistert en weet wat waar staat).
- Geluids vertraging/versnelling werkt alleen op mp3 (echt nutteloos wat mij betreft)
- Soms pakt hij wel de id3 tags en soms de bestandsnaam
- Met de UMS kun je geen fm zenders predefinen (deze kunnen met de non-ums versie maar 5 tekens lange namen hebben).
- Met de non-UMS firmware kun je geen mp3's of ogg's terugzetten
- Standaard komen de nieuwste bestanden onderaan te staan, wat met de non-ums firmware betekent steeds sorteren. Met de UMS versie is er een tooltje genaamt fatsort (fat16 sorter), wat dit binnen 0,6sec doet.
De nadelen lijst lijkt groot, maar hier is met de UMS versie zeer goed mee te leven, en de grote punten voor

mij zijn goede fm ontvangst en goede ogg support

.
[
Voor 20% gewijzigd door
GieltjE op 13-04-2005 22:51
]