[RGB] SCART kabel DVD - TV geeft alleen rood beeld?

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mijn vader heeft laatst een mooie Samsung S224 DVD speler gekocht, alles mooi en wel, dus ik een RGB kabel er voor gekocht (dwz, een 21-pins SCART kabel), die aansluiten, controleren en..

Ik krijg nu alleen rood beeld? De TV (Loewe, 1 jaar oud) heb ik op RGB modus gezet (hij heef dan ook een RGB ingang ;)) en op PAL60, en de DVD speler op RGB en ook PAL60.

Ik zou zeggen dat die beide zou moeten werken. Als ik ze op VHS of SVHS zet, dan krijg ik wel gewoon beeld, maar dat haalt het nut van een RGB kabel natuurlijk weer weg.

Ook als ik ze beide op NTSC signaal zet, krijg ik rood beeld..

Iemand een idee waar dit aan ligt? Misschien kabel, of is de DVD speler gewoon niet goed? Of doe ik gewoon iets fout?

• frim
  • Niet online
niemand?

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:55

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ff de rgb aders van je scart kabel doormeten met een multi meter ??? ;)

blabla

• frim
  • Niet online
Net gedaan. Pin 7, 12 en 16 geven allemaal een signaal door.. dus daar ligt het niet aan (en 4, 10 en 14 ook)

dus dan zal het wel aan de tv of aan de dvd speler liggen :s

[ Voor 33% gewijzigd door frim op 07-04-2003 19:09 ]

Verwijderd

Mijn ouders hebben ook een Loewe tv, als ik een Grundig speler erop aansluit werkt het in beide gevallen alleen heb ik in S-VHS modus een veel mooier beeld.

Let alleen wel even op!
De nieuwe Loewe tv's hebben een onversterkte scartingang op nummer 2 zitten, in principe kan hier alles op... maar bij mijn oom die ook een Loewe breedbeeld heeft werkt de video er niet op.

Idem bij mijn ouders... Oftwel; probeer eens de (versterkte) scartingang 1. En ik weet niet welke type jullie ouders hebben, maar heb je de DVD wel geinstalleerd in het installatie menu?

Verwijderd

Hoeveel scart inputs heeft de TV?
Meestal ondersteunt er maar een scart input RGB in

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:55

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

en volgens de manual moet ie wel rgb ondersteunen ???

wat je dan kan proberen is om een composiet signaal in de afzonderlijke r, g en b te stoppen, dan moet je dus r g en b apart zien, als dat niet werkt en je weer enkeld rood ziet is er wat met je tv mis

blabla

• frim
  • Niet online
ja, er zijn 2 scart aansluitingen, 1tje RGB (staat er bij) en eentje SVHS (staat er ook bij :)) dus dat is duidelijk.. (zie ook mijn first post)

Als ik hem in het menu installeer doet ie het idd wel, maar iok vraag me af of ie dan niet gewoon op (s)VHS modus werkt?

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 17:16

jasjenl

Liab A Tymo

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 19:32:
Let alleen wel even op!
De nieuwe Loewe tv's hebben een onversterkte scartingang op nummer 2 zitten, in principe kan hier alles op... maar bij mijn oom die ook een Loewe breedbeeld heeft werkt de video er niet op.
Wat moet ik me bij een onversterkte scartingang voorstellen? En waar heb je deze info vandaan?
Ik heb nl. ook een Loewe TV en wat ik wel weet, is dat Loewe tv's altijd problemen hebben (gehad?) met het Macrovision signaal i.c.m. RGB (dit resulteert op veel Loewe tv's op een gekleurde of lichte balk aan de bovenkant van het beeld, zoals je in dit oude topic van mijzelf kunt zien). Een bij Loewe bekend probleem, waar ze echter niets aan lijken te willen (kunnen?) doen.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jasjenl schreef op 09 April 2003 @ 00:17:
[...]
Wat moet ik me bij een onversterkte scartingang voorstellen? En waar heb je deze info vandaan?
Ik heb nl. ook een Loewe TV en wat ik wel weet, is dat Loewe tv's altijd problemen hebben (gehad?) met het Macrovision signaal i.c.m. RGB (dit resulteert op veel Loewe tv's op een gekleurde of lichte balk aan de bovenkant van het beeld, zoals je in dit oude topic van mijzelf kunt zien). Een bij Loewe bekend probleem, waar ze echter niets aan lijken te willen (kunnen?) doen.
Goede vraag ben ik ook wel benieuwed naar. Heb zelf een sony met 3 scarts aan de achterkant. 2 ervan zijn orangje en de eerste is zwart.

Heb zo'n vermoeden dat de eerste van versterkt is? Waar wordt dit normaal voor gebruikt? Heb eigenlijk nooit echt verschill ermee gezien. En ze pakken allemaal RGB bij mij.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

jasjenl schreef op 09 April 2003 @ 00:17:
[...]
Van Loewe zelf :)

Loewe is namelijk 4 keer op bezoek geweest omdat de video steeds een signal loss gaf wanneer er werd gespoeld ed. Ook tussendoor dat het signaal ineens wegviel.
Ze hadden toen een scartkabel van 180 euro gebruikt; die konden we dan een tijdje gebruiken om te kijken of het daar misschien aan lag. Maar dezelfde problemen bleven bestaan.

Toen de scartkabel kan 2,50 euro weer terug gestopt en Loewe weer langs laten komen. En toen bleek dat één scartingang wordt versterkt. Een stuurspanning van 1 volt wordt dan bijvoorbeeld 2 volt gemaakt. Het voordeel hiervan is dus dat je een veel sterker signaal krijgt; maar de ruis wordt ook mee versterkt.

Daarom hebben ze 1 ingang met versterking voor apparaten waarbij ruis niet opvalt doordat ze "relatief" een slecht beeld afgeven. Deze ingang moet je gebruiken voor (S)-VHS video's ed.

De onversterkte ingang veroorzaakt het minste ruis en dus het beste beeld (als het signaal van het betreffende apparaat maar sterk genoeg is)... deze moet je gebruiken voor DVD's ed.

Sinds deze 2 devices zijn omgewisseld is alles 100% ok.

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bedankt toetsje daar hebben we wat aan :)
Hoef ik me iig geen zorgen te maken dat et nog beter kon want in ruis heb ik ook geen zin.
(ga het stieken toch wel proberen hoor je weet maar nooit ;) )

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Verwijderd

Versterkte scart ingang is m.i. gel#l
SCART is een standaard waar composiet 1Vtt (sync-piek wit) video in 75 Ohm wordt voorgeschreven
Op RGB 0.7Vtt (zwart-wit) in 75 Ohm
Wat kan is dat de interne afsluitweerstand niet geplaatst is , waardoor het signaal 2x groter wordt.
Dit is NIET standaard , en bij lange kabels krijg je reflecties.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 17:16

jasjenl

Liab A Tymo

Mja, ik weet niet hoor... Loewe houdt zich volgens mij wel vaker niet goed aan standaarden. Waarom zou ik anders dat RGB/Macrovision probleem hebben? Als alles in de tv zich aan de goede standaarden zou houden, zou hij met dat soort signalen geen probleem mogen geven.

Anderzijds, ik heb ook wel vaker het idee dat Loewe zelf hun problemen probeert te verhullen door lulverhalen rond te strooien (zoals wellicht het 'versterkte scart ingang' verhaal - ik herken overigens wel het wegvallen van beeld bij het spoelen met videorecorders, heeft m'n broer met z'n Loewe TV icm Panasonic video ook). Zo zegt Loewe ook altijd dat s-video bij het aansluiten van DVD spelers op hun tv's beter beeld zou geven dan RGB 'omdat Loewe tv's intern ook met s-video werken' (ik betwijfel of Loewe tv's inderdaad met s-video intern werken, maar ik kan in ieder geval in mijn eigen geval vaststellen dat s-video toch echt een minder beeld geeft dan RGB). En laat s-video nu net niet dat macrovision probleem vertonen dat Loewe tv's wel met RGB hebben...

Om nog even te demonsteren wat voor soort antwoorden Loewe op vragen over dit probleem geeft een stukje uit een e-mail die ik van hun heb gekregen:

'De reden waarom wij s-video aanraden is omdat, rgb een 50hz signaal is. Loewe TV's zijn 100hz. Het rgb signaal wordt dan in een YC signaal doorgestuurd, waardoor u een beeldverwerking hebt van mindere kwaliteit als het rgb signaal.'

Ok, nu zijn het weliswaar Belgen bij de helpdesk van Loewe, maar wat hier gezegd wordt slaat echt helemaal nergens op... 'rgb is 50 hz'.... S-video is net zo 50 hz als rgb, net zoals elk ander signaal dat je de scart ingang instuurt 50 hz is. Toen ik dit antwoord van hun kreeg, had ik geen vertrouwen meer dat ik ooit een werkelijke oplossing voor het rgb probleem zou krijgen van Loewe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 21:10:
Versterkte scart ingang is m.i. gel#l
SCART is een standaard waar composiet 1Vtt (sync-piek wit) video in 75 Ohm wordt voorgeschreven
Op RGB 0.7Vtt (zwart-wit) in 75 Ohm
Wat kan is dat de interne afsluitweerstand niet geplaatst is , waardoor het signaal 2x groter wordt.
Dit is NIET standaard , en bij lange kabels krijg je reflecties.
Weet ik veel hoe ze het doen :)
Ik heb er voor de rest ook geen verstand van; ik lul die Loewe monteur gewoon 1:1 na. En ik weet dat met behulp van zijn advies het probleem wel opgelost is (op 2 Loewe tv's; verschillende types met 2 verschillende merken randapparatuur)

Dus ik denk dat er wel wat in zit.
Pagina: 1