Laptop geeft verschillende MHZ aan

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• DaVincy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-01-2019
heb net een compag armada e500 gekocht (2e hands). Het rare is alleen dat in de bios staat dat het een PIII 900 MHZ is, maar dat als je bij Windows (XP) Systeem eigenschappen kijkt geeft ie maar een kloksnelheid van 689 MHz aan. Maar als ik dan naar systeeminfo ga, staat er 896 MHz.
Dit alles is op netstroom. Hoe kan dit verschil te verklaren zijn?

trouwens als je hem op accu hebt geeft de systeem eigenschappen slechts 535 MHz aan en de systeeminfo 695 MHz geloof ik. De beeldkwaliteit is precies hetzelfde op net of accu. En voor de rest heb ik eigenlijk ook geen verschillen gemerkt (maar daar heb ik hem ook te kort voor in gebruik).

Weten jullie hoe deze verschillen zijn te verklaren en op welke MHz draait ie waarschijnlijk nu echt?

Verwijderd

dat doet hij om stroom te besparen

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48

Rival24

I'll Be Back

Waarschijnlijk heeft het te maken met de speedstep technologie. Dwz dat je cpu op een lagere kloksnelheid draait om energie te besparen. ALs het goed is heb je wel enige documentatie om dat te configureren.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Kijk eens op de google of de Intel site naar SpeedStep® technology ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Maar hij zou toch niet moeten SpeedSteppen wanneer hij aan het net hangt?

En dat gebeurt bij de TS dus wel...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Mijn moeders laptop (Dell Inspiron met PIII 600) doet dit ook als er geen speedstep geïnstalleerd is, dan gaat hij tussen de 'netstroom'-snelheid en de 'batterij'-snelheid inzitten, hij komt dan op 498 MHz uit (vraag mij niet waarom). Enige oplossing is Speedstep installeren, zoals Abbadon ook zegt.

Verwijderd

Of je zet een CPU-inbrandprogramma aan?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 11:55:
Of je zet een CPU-inbrandprogramma aan?
En dat zou helpen voor wat precies? .. Juist helmaal niets en je accu is ook sneller leeg :z En op netspanning heeft het ook geen voordelen.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Verwijderd schreef op 05 April 2003 @ 11:30:

Ehm, de cpu is 4 MHz te langzaam als hij aan het net hangt :+
0.5MHz afwijking op de FSB en je hebt dat al :P

|:( ow wacht, hij geeft 2 snelheden aan 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door BrZ op 05-04-2003 13:27 ]

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

die 900 MHz die hij in je bios weergeeft, is denk het maximale wat hij haalt als je je CPU gaat belasten met bv. een spelletje :)

Verder moet er natuurlijk niet alleen naar spanning worden gekeken als het gaat om het nut van Speedstep, ook de warmte-generatie speelt hierbij een rol dunkt me, bij laptop's is ook dat een belangrijk punt :+

Hoi

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als je Windows XP erop hebt staan hoef je geen speedstep utility te installeren. Gewoon bij power opties home/office aanklikken en voila...hij loopt op volle snelheid. Test overigens met een CPU bench om te kijken of ie wel op volle snelhied loopt (bijv Sisoft Sandra).

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• sab
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05-2025

sab

Djoekie schreef op 06 April 2003 @ 10:30:
Als je Windows XP erop hebt staan hoef je geen speedstep utility te installeren. Gewoon bij power opties home/office aanklikken en voila...hij loopt op volle snelheid. ....
Weet iemand waar de rest van die instellingen beschreven staan?
Zou niet weten waar ik op zou moeten zoeken op google en de windhoos help geeft (zoals gewoonlijk) alleen info over dingen die je zelf ook wel kan bedenken.

Grmbl. Wrom hebben die dingen geen gewone omschrijving ipv 'presentatie' of 'accu vol'.
Dat kan van alles betekenen.

eruditio ergo valesco

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 april 2003 @ 11:30:

Misschien om de temperatuur laag te houden? Is behoud van je laptop :) Waarschijnlijk kun je in de bios wel instellen wat de laptop moet doen als hij aan 220V hangt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Grrrrrene schreef op 10 September 2003 @ 21:01:
[...]

Misschien om de temperatuur laag te houden? Is behoud van je laptop :) Waarschijnlijk kun je in de bios wel instellen wat de laptop moet doen als hij aan 220V hangt :)
Misschien eerst ff naar de postdatum kijken :D 8)7

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 10 september 2003 @ 21:04:
[...]
Misschien eerst ff naar de postdatum kijken :D 8)7
Argh, daar let ik nooit op als hij bovenaan staat in de topiclist :X

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Beetje oud :P

En hier is pas een topic over geweest, dus een beetje loos om deze te kicken :) CPU notebook loopt te langzaam?

sab.loempia.com, ik zou zeggen, probeer die instellingen eens uit :P. Ik heb hier alleen Win2K bij de hand en weet dus niet of het daar hetzelfde is, maar onder de schema's zie je alle instellingen : Beeldscherm/HD's uitschakelen, systeem op standby/slaapstand etc. Voor die instellingen zitten er dus wat "voorgeprogrammeerde" keuzes in. Zover ik zo zie zorgt "Presentatie" er b.v. voor dat de machine altijd aan blijft :) (logisch... in een presentatie wil je niet dat terwijl je verteld het scherm plots op zwart gaat 8)7)

Omdat er anders verder toch alleen maar quotes op oude reacties komen en dit met wat uitzoekwerk zelf ook wel uit te vogelen is, dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 10-09-2003 21:13 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.