Buzz en andere 'trackers'

Pagina: 1
Acties:

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Ik maakte vroeger altijd 'muziek' met Impulse Tracker en nu had ik weer eens zin om wat te gaan proberen.. IT is inmiddels zwaar veroudert, en van een tijdje terug had ik het programma Buzz nog op mn computer staan..

Dat dus maar eens geprobeert, maar is toch wel heel verschil met IT.. Klein beetje een melodie en een kickje ernaast lukt nog wel, maar echt veel bijzonders komt er niet uit.. Iemand die dit programma ook gebruikt en leuke tutorials ervoor heeft?? Het lukt bijvoorbeeld voor geen meter om een beetje bassdrum te krijgen, een klein zielig kickje daar blijft het bij :(

Zijn er misschien programma's die ik beter zou kunnen gebruiken (liefst freeware natuurlijk), gezien het 'IT verleden'? Dus waar ik mijn kennis een beetje mee kan gebruiken.. Reason enzo vind ik allemaal maar een beetje vaag met de grafische interface.. Maar met een goede tutorial kom ik misschien toch wel ergens..... Wil vooral beetje in trancy stijl wat gaan doen..

En als iemand voorbeeld songs oid heeft ben je natuurlijk vrij deze te plaatsen, ben wel benieuwd wat jullie kunnen :)

Overigens, Buzz is te vinden op http://www.buzzmachines.com

Ik ben benieuwd :)

• .GoO
*schopje*

aangezien ik me niet kan voorstellen dat er helemaal niemand is die er wat over te zeggen heeft :P

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 21:10

StratoFarmer

Anke :*

Ik vind Buzz minder geschikt omdat je niet zoals vroeger met IT alles met het keyboard kunt doen. Je hebt echt de muis nodig, en dat werkt gewoon niet snel genoeg voor mij.

Enige fijne tracker die ik ken is ZTracker, maar die werkt met alleen MIDI geluid...dat is weer jammer natuurlijk.

Overigens is trance bouwen nog wel te doen met Buzz (vind ik), maar probeer maar eens minder rechtlijnige muziek te maken....dat is een stuk lastiger, met IT lukt het me een stuk makkelijker.

[ Voor 26% gewijzigd door StratoFarmer op 07-04-2003 14:07 ]

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:51
ehm, renoise is een hele goede en tamelijk gratis, www.renoise.com

dit is gebaseerd op fasttracker, ik weet niet hoe dat overeenkomt met IT

VST-ondersteuning, midi-ondersteuning, ASIO-ondersteuning... vreet wel tamelijk veel van je compu

en er waren er nog een paar, ik zal ze even opzoeken. :)

• MrEdge_
  • Laatst online: 17-11-2023
Madtracker :)

Is gewoon FT2 onder windows met wat mooie uitbreidingen. Geen VST en ASIO helaas.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Buzz liep constant vast :D
FT2 nostalgie misschien? dacht dat ze bezig waren met een windows versie
http://www.starbreeze.com/
http://www.gwinternet.com/music/ft2/software/ft2.htm
http://www.maz-sound.com/

[ Voor 38% gewijzigd door PipoDeClown op 07-04-2003 14:24 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Als je met Buzz bezig geweest ben, zal FruityLoops je ook wel aanspreken. Deze zal je alleen helaas moeten 'kopen' ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10

Cyphax

Moderator LNX/AI
"Is gewoon FT2 onder windows met wat mooie uitbreidingen. Geen VST en ASIO helaas."

FT3 is er ook, heet alleen anders, en wel Skale (is ook niet gedaan door hetzelfde team achter FT2).
www.skale.org

Ik heb daar ook een keer een topic over geopend een tijd geleden
IT, Madtracker en FT2 zijn allemaal leuke programma's waar ik wel mee overweg kan enzo, alleen die lopen qua effecten etc. toch achter op programma's als Buzz.. Je kan wel een leuke melodietje maken ofzo dat is het probleem niet, maar het zal nooit een beetje 'professioneel' gaan klinken..
Ja maargoed, je hebt ook mensen die graag in een kever rijden terwijl er ook "beter" bestaat :P

Ik heb Buzz ook weleens geprobeerd maar ik kan het niet vergelijken met FT2. Het lijkt er gewoon niet op. Ja de uitkomst is bij beiden muziek en met Buzz kan je meer (hoewel je met FT2 veel kan als je maar weet hoe) maar daar gaat het niet om :)
Het is gewoon leuk om muziek te fabriceren op de manier zoals dat gaat met FT2 en consorten (vind ik). :)

[ Voor 65% gewijzigd door Cyphax op 07-04-2003 15:31 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• .GoO
Kopen is niet zo'n punt :P

IT, Madtracker en FT2 zijn allemaal leuke programma's waar ik wel mee overweg kan enzo, alleen die lopen qua effecten etc. toch achter op programma's als Buzz.. Je kan wel een leuke melodietje maken ofzo dat is het probleem niet, maar het zal nooit een beetje 'professioneel' gaan klinken..

En idd Buzz loopt érg vaak vast, of ik krijg 'bursts' :(

Fruityloops wel eens naar gekeken, maar ik dacht dat dat ook zo'n 'grafisch' programma was toch? Al die knoppies enzo vind ik maar een beetje rommelig.. Renoise ken ik niet.. even website checken...

Moeten ook wel mooie samples voor te krijgen zijn.. De ouderwetse trackers gebruikte echt van die wav bestandjes, met buzz e.d. heb je (gratis!) synths die je naar wens aan kunt passen en effecten kunt geven, das echt ideaal..

[ Voor 37% gewijzigd door .GoO op 07-04-2003 15:31 ]

• unitzero
Skale ja, die zocht ik ook nog als goed tracker.

En devv05, dat is het mooie van VST-ondersteuning, je kan er dus naar hartelust VST-compatibele synthesizers ingooien, zoals bijvoorbeeld alle Native Instruments synths, http://www.nativeinstruments.de, of willekeurig welke andere. En dan zit je dus echt met goede geluidskwaliteit en absurd veel mogelijkheden. Dan zit je niet meer vast aan samples, maar kan je je eigen geluiden ontwerpen. En natuurlijk kan je vette VST-compatibele effecten gebruiken en wat al niet meer... :)

[ Voor 10% gewijzigd door unitzero op 07-04-2003 15:52 ]

Verwijderd

BezurK schreef op 07 April 2003 @ 14:22:
Als je met Buzz bezig geweest ben, zal FruityLoops je ook wel aanspreken. Deze zal je alleen helaas moeten 'kopen' ;)
Inderdaad, in het begin was fruity loops echt 3x niks, maar het is ondertussen echt uitgegroeid tot een redelijk goed programma, met veel effecten. Vooral sinds de laatste versie is er een hele hoop bij gekomen. Het mooie van FL is dat je door de bomen het bos blijft zien. Aanrader...

• MrEdge_
Mmm, vaag zeg, ik heb zowel de renoise tracker als de Skale tracker geinstalleerd en ik krijg bij allebei een bsod als ik ze probeer te runnen. Config is een SBLive player op een A7V266 met XP1800+ met WinXP prof.
Hij was oc'ed maar ik heb alles terug op normaal gezet en dat maakte niets uit.

• .GoO
Ben nu even met fruityloops bezig, wel leuk programma maar snap nog lang niet alles...

paar vraagjes:

-hoe kan ik in 1 pattern hetzelfde instrument/sample verschillende tonen geven? ik kan wel de toonhoogte veranderen, maar dan gaan de andere tonen in het pattern gewoon mee?
-hoe kan ik synthesizers van die coole effecten geven en ze zo laten dat ze ook in de song play te horen zijn? dus ook weer per klank
-wie heeft er een goede tutorial?
-alle tips (voor beginners) zijn welkom :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 11:29

BaRF

bijna kerst

aah goeie ouwe tijd van ft2... ik heb daar echt nog steeds een rar van op mn hdd met honderden mbs aan songs en samples... :9~

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• .GoO
BaRF schreef op 10 April 2003 @ 13:39:
aah goeie ouwe tijd van ft2... ik heb daar echt nog steeds een rar van op mn hdd met honderden mbs aan songs en samples... :9~
Me too, maar kan iemand me helpen met fruityloops? :)

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
www.renoise.com

Een tracker gebaseerd op NoiseTracker, FastTracker interface onder windows, VST support (Effecten + Instrumenten), etc, etc...

In iedergeval een waardige opvolger van MadTracker2, totdat MadTracker3 natuurlijk uitkomt.

• MrEdge_
devv05 schreef op 10 April 2003 @ 11:43:
Ben nu even met fruityloops bezig, wel leuk programma maar snap nog lang niet alles...

<knip>

-wie heeft er een goede tutorial?
-alle tips (voor beginners) zijn welkom :)
Ik heb geen ervaring met FruityLoops. Wel met google ;)
Zoeken op google naar FruityLoops Tutorial.
Volgens mij staan er wel goede links bij :)

• .GoO
MrEdge_ schreef op 10 April 2003 @ 15:48:
[...]

Ik heb geen ervaring met FruityLoops. Wel met google ;)
Zoeken op google naar FruityLoops Tutorial.
Volgens mij staan er wel goede links bij :)
Had ik ook wel gevonden, maar misschien nog tutorials die echt aan te raden zijn of er niet tussen staan :)

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

devv05 schreef op 10 April 2003 @ 11:43:

paar vraagjes:

1 hoe kan ik in 1 pattern hetzelfde instrument/sample verschillende tonen geven? ik kan wel de toonhoogte veranderen, maar dan gaan de andere tonen in het pattern gewoon mee?
2 hoe kan ik synthesizers van die coole effecten geven en ze zo laten dat ze ook in de song play te horen zijn? dus ook weer per klank
3 wie heeft er een goede tutorial?
4 alle tips (voor beginners) zijn welkom :)
oke voor uit ik zal je helpen het is toch bijna weekend voor mij.. maar dit is iets wat je gewoon in de turtuals help en handleiding kunt lezen.

1 Verander niet de sample maar verander je patteren. De toon van je sample veranderen gelt idd gewoon voor de sample. klik is op het knopje met de piano keys

2 snap je eerste punt al haast niet deze is helemaal moeilijk.. stel vraag beter ;)

3. www.fruityloops.com 134 euro met beatslicer en altijd gratiz updates.. kopen dus

4. Oefenen oefenen en oefenen... oja als je melodien wil maken gebruik eens de piano rol. en nog een tip die ik lekker vind werken.. maak voor ieder geluidje een eigen patteren en gebruik de playlist om er een nummer van te maken.. dus niet van die patterens waar je melodie je bass je drums een alles in zit en dan in de volgende het zelfde doen maar allen de claps weg laten.. maak dan gewoon een pattren met claps zet die aan en uit via de playlist

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Verwijderd

-hoe kan ik in 1 pattern hetzelfde instrument/sample verschillende tonen geven? ik kan wel de toonhoogte veranderen, maar dan gaan de andere tonen in het pattern gewoon mee?
Rechter muisknop op een instrument klikken.. en dan op send to piano roll.. dan zie je het al een piano'tje en kan je noten invoeren
-hoe kan ik synthesizers van die coole effecten geven en ze zo laten dat ze ook in de song play te horen zijn? dus ook weer per klank
Door met de rechte muisknop op een draaiknop van een effect te klikken en dan edit events kiezen.. daarmee kan je instellen hoe de knop tijdens het afspelen draait.

• .GoO
Die effecten had ik wel al gevonden door die knopjes te draaien, maar dat is dan ook meteen weer voor het hele pattern, ik wil het dus geleidelijk over het pattern als je snapt wat ik bedoel :)

[ Voor 23% gewijzigd door .GoO op 10-04-2003 17:01 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25

BCC

Trackers... leuk om iets heel snel in elkaar te zetten en lekker intuïtief inderdaad, maar voor het echte werk heb je toch iets van Cubase nodig....

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• unitzero
Niet mee eens. Ik vind Cubase verplicht voor echte geluidsopnamen, omdat je dan veeel en veeel hogere kwaliteit kan halen en er een set compressors en EQ overheenkan gooien waar je eng van wordt, maar gewone electronische muziek kan je zonder problemen uit de simpeler software halen, trackers, Reason, FL etc etc. Als het programma bij je past haal je daar gewoon de beste resultaten mee. Ik werk bijv het lekkerst met Reason, omdat dat heel intuitief voor me werkt en ik daar dus het creatiefst mee ben, lekker samples kan gebruiken en zelf geluiden kan klussen. ALs ik gitaar- /zang-opnamen wil maken draai ik er Cubase naast.

Als je alleen samples gebruikt en creatief bent, dan kom je echt heel ver met FL of trackers. Sommige hits van tegenwoordig zijn ook gewoon lekker in FL of Reason gemaakt...

• BCC

BCC

Da's waar.. het gaat niet om het instrument, maar wat je ermee doet..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 19:49

smallboy

N/A

Ik heb ook veel Buzz gebruikt, maar nu ik Reason heb, wil ik echt geen Buzz meer. Op zich kun je er best veel mee, maar Reason werkt veel beter (al is het in het begin wat overweldigend al die knopjes enzo :) )

Probeer ns de demo van Reason (www.propellerheads.se).

• BCC

BCC

smallboy schreef op 10 April 2003 @ 18:04:
Ik heb ook veel Buzz gebruikt, maar nu ik Reason heb, wil ik echt geen Buzz meer. Op zich kun je er best veel mee, maar Reason werkt veel beter (al is het in het begin wat overweldigend al die knopjes enzo :) )

Probeer ns de demo van Reason (www.propellerheads.se).
Grootste nadeel van Reason vind ik dat het geen MIDI ondersteund en je RSI van de editor krijgt. Maar Reason onder Cubase draaien lost al deze problemen op :)l

Verwijderd

devv05 schreef op 10 april 2003 @ 16:36:
Die effecten had ik wel al gevonden door die knopjes te draaien, maar dat is dan ook meteen weer voor het hele pattern, ik wil het dus geleidelijk over het pattern als je snapt wat ik bedoel :)
kan je dit misschien iets beter verwoorden?

• BCC

BCC

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 18:49:
[...]
kan je dit misschien iets beter verwoorden?
Hij wil filtersweeps kunnen maken in een pattern en niet alleen maar instellingen van een sample veranderen...

• .GoO
BCC schreef op 10 April 2003 @ 20:16:
[...]

Hij wil filtersweeps kunnen maken in een pattern en niet alleen maar instellingen van een sample veranderen...
Jah.. Als ik nu aan die knopjes draai (:+) verandert ie alleen de sample (van het hele pattern) hoe kan ik elke toon een aparte 'draai' aan die knop geven zodat je een sweep effect krijgt? (beetje lastig uitleggen allemaal :))

Verwijderd

devv05 schreef op 10 April 2003 @ 21:09:
[...]

Jah.. Als ik nu aan die knopjes draai (:+) verandert ie alleen de sample (van het hele pattern) hoe kan ik elke toon een aparte 'draai' aan die knop geven zodat je een sweep effect krijgt? (beetje lastig uitleggen allemaal :))
Toch zoals ik het zei.. Als je op een sample klikt komt er een venster met channel settings van die sample.. rechts zie je FX staan met een nummertje.. Dit is het effectenkanaal waar de output heen gestuurd wordt.. Als je vervolgens op F9 drukt komt er een effectenmenu tevoorschijn. Klik er 1 aan, en kies select. Hier kan je bijvoorbeeld flanger kiezen. Er komen allemaal knopjes (jippie! :) ) en dan kan je voor elk knopje realtime opnemen (of programmeren met rechtermuisknop --> events) hoe het effect zich dus gaat gedragen in het verloop van de tijd..

• .GoO
Met die effecten heb ik nou beetje geprobeert, maar dat realtime opnemen wil nog niet echt lukken..

Heb trouwens 2 patterns nu, waarbij ik piano roll gebruikt heb voor een synth melodie, en de kick enzo gewoon volgens die hokjes.. Maar nu loopt aan het 2e deel van het pattern de kick niet door, kan ik dat loopen of kan ik dat alleen met piano roll langer maken?

En wat ik ook heb, gebruik een string synth in 2 verschillende patterns, maar wanneer ik dan van pattern switch blijft die synth uit het vorige pattern 'hangen'.. Hoe los ik dat op?

Hoop dat het te begrijpen is :D

Verwijderd

Laat die pattern met die kick dan gewoon 2x achter elkaar spelen bij je sequencer (F5)
Dus je kick in een apart pattern zetten..

Wat betreft puntje 2: het kan zijn dat je synth 1 noot blijft spelen... dit los je op door in de sample instellingen iets te veranderen aan de decay en release...
het kan ook zijn dat het pattern door blijft spelen, terwijl je dat niet wil.. in dat geval is je pattern te lang. dan kan je hem beter in kortere stukjes breken..

• .GoO
Zijn er ergens nog meer samples te vinden voor Fruityloops en misschien songs in Fruityloop formaat? Liefst gratis als het even kan natuurlijk :)
Pagina: 1