subbie maakt iets teveel lawaai door lucht

Pagina: 1
Acties:

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31
Hey, Ik heb een Creative Fourpointsurround set FPS1500(4.1) i.c.m. een Sb live 5.1(werkend op Audigy 2 software).

Ik geniet altijd van mijn muziek maar soms heb je wel eens zin om de hele set ff goed hard te zetten, dat gaat natuurlijk gepaard met een lekkere bass ;).Als ik bij mij de subwoofer echt hard laat gaan komt er zoveel lucht door het gat dat hij echt lawaai gaat maken(soort scheten laten).

Ik vraag me nu af of iemand hier misschien een oplossing heeft?

If it aint broke, fix it till it is!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:08
Een grotere diameter baspijp is de enige oplossing, naast de aanschaf van een nieuwe set/sub

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik stopte vroeger sokken in de bassreflexpoort van m'n Jamo Compact-70 speakers. Je zou 't voor de lol eens moeten proberen. ;)

Siditamentis astuentis pactum.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dit verschijnsel heet ventmach. Er is niet veel aan te doen, maar soms schijnt het te helpen om watten in de baspijp te doen (of een sok ofzo, maar de lucht moet er natuurlijk nog wel langs kunnen). Probeer het gewoon eens, als het niet helpt kan je het er zo weer uithalen. Een grotere diameter baspijp kan ook, maar dan moet 'ie ook langer worden, een meestal past dat niet in die subkastjes.

[edit] lol varienaja als ik minder had getypt was ik eerder geweest

[ Voor 10% gewijzigd door MM op 04-04-2003 15:13 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Venxir
beetje bijvijlen zou dat helpen lampje?En hangen er nadelen aan Bass pijp vergroten?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je de pijp ook verlengt (zit wel wat rekenwerk aan, je moet rekening houden met de T/S parameters van de driver) moet het resultaat goed zijn.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Venxir
aha, nou ik probeer eerst wel de wat simpelere manieren voordat ik me waag om in mijn subbie te gaan zagen, maar alvast bedankt voor jullie ZEER SNELLE hulp

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 02-03 15:55
Ik krijg het gevoel dat die woofer het gewoon niet trekt, dat de spreekspoel tegen de achterkant van de magneet klappert ofzo. Dat ding ik ook niet gemaakt voor een 'vette bas' om hard mee te draaien, de uitwijking wordt dan gewoon te groot.
Maargoed, je kunt altijd wat dingen proberen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-03 18:56
Hmzzz wat spelen met settings van geluidskaart werkt ook wel iets. IK heb een DDT2200 en als ik ik die Goed hard zet nu staat alles wel te trillen :P zonder al teveel te vervormen..

• Venxir
tis ook een goedkoop setje, ooit een leuke nieuwe kopen :D die van logitech misschien ;)

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo'n creative fps, maar ik heb het idee dat de ingebouwde amp niet genoeg vermogen heeft om het de woofer echt moeilijk temaken. Het zal eerder de amp zijn die het niet meer trekt, waardoor alleen de sub gaat vervormen. Ze hebben imho namelijk een aparte transistor gebruikt voor de subwoofer dan voor de sats.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 19:50

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

ShittyOldMan schreef op 04 April 2003 @ 15:20:
Ik krijg het gevoel dat die woofer het gewoon niet trekt, dat de spreekspoel tegen de achterkant van de magneet klappert ofzo. Dat ding ik ook niet gemaakt voor een 'vette bas' om hard mee te draaien, de uitwijking wordt dan gewoon te groot.
Maargoed, je kunt altijd wat dingen proberen :)
De sub trekt het wel, ik heb het setje namelijk ook en ik heb dezelfde problemen. Ook bij weinig bass heeft hij het, maar dan een stuk minder.

TS: Wat ik eens geprobeerd heb is de subkist open te maken en de bovenkant (dus rondom de baspijp) op te vullen met watten. Dit was een idee waar een vriend van me mee aankwam zetten. Het geluid was inderdaad weg maar daarmee ook het normale bass-geluid. Uiteraard logisch, maar voor mij reden om de watten weer weg te halen.

Mocht je het willen proberen: je kunt de voorkant van je subkist gewoon losschroeven en voorzichtig weghalen: ik zou met de watten stoppen bij het middelste schroefgaatje. Zorg erwel voor dat de watten niet eventueel naar beneden kunnen vallen.

Edit:

Ik heb het net nog even uitgeprobeerd: de sub kan het weldegelijk hebben (tenzij ik me erg vergis). Ik heb de voorkant van de subkist verwijderd en daarmee dus ook de baspijp. Vervolgens de volumeknop omhoog en de sub laten zweten; zelfs zover totdat het ding begint te klapperen zoals ShittyOldMan dat bedoelt. Maar niet het "scheet"geluid (perfecte omschrijving overigens ;) )

Is het mogelijk om eventueel zelf een kist voordit ding te bouwen, rekening houdende met het feit dat de sub dus ook het "verdeelstation" voor de gewone speakers is? En waar dan rekening mee te houden?
* Pazzi irriteert zich dood aan het geluid en vind dit topic interessant...

[ Voor 29% gewijzigd door Pazzi op 04-04-2003 16:18 ]

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Die baspijp moet gewoon groter. Reken even de exacte inhoud van de behuizing uit (dus minus inhoud baspijp en woofer etc) en geef de exacte specs van de huidige baspijp (diameter, lengte).

Als laatste redmiddel kan je uiteraard een eigen behuizing maken, waarbij je meteen een stevigere kast hebt :)

• Venxir
inhoud berekenen lijkt me moeilijk met deze sub aangezien hij van breed naar smal loopt(onder naar boven).Ik ozu niet weten hoe ik dat zou moeten meten.Maar ik probeer eerst wel watten van onze pomp filter :)

edit:Natuurlijk klappert hij als de kast open is de druk is dan weg, dat heb ik ook en ik schrok me rot de 1ste keer :D.ik zou het wel leuk vinden om een een houten kassie van te maken.Teminste als iemand me ermee wil helpen zoals pazzi :)

[ Voor 37% gewijzigd door Venxir op 04-04-2003 17:41 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dan gok je gewoon wat, het hoeft allemaal niet zo heel erg precies. Met watten ben je alleen maar symptomen aan het bestrijden en laat je het werkelijke probleem liggen.

Ziet het er ongeveer zo uit van binnen?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/linda-peters/casemod%20en%20netwerk%20017.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/linda-peters/casemod%20en%20netwerk%20018.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/linda-peters/casemod%20en%20netwerk%20022.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/linda-peters/casemod%20en%20netwerk%20023.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door Wekkel op 04-04-2003 17:46 ]

• Venxir
Hier heb je echte webcam pix van de mijne
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/subbie/Foto%201.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/subbie/Foto%202.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/subbie/Foto%204.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/subbie/Foto%205.jpg

beetje erg lelijk maar je ziet hem staan.

Edit: hier nog wat info:
Specifications
Satellite Power: 6 watts RMS per channel
Subwoofer Power: 17 watts RMS
Frequency Response: 40Hz to 20kHz
SNR: >75dB
Cable Length: 9ft/3m front satellites, 16ft/5m rear satellites
1/8" stereo analog line input for Front
1/8" stereo analog line input for Rear

2e edit:heb afmetingen van sub gevonden: 190(W):193(D):272(H) mm

[ Voor 38% gewijzigd door Venxir op 04-04-2003 18:24 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

mja, plastic en sub mogen eigenlijk niet in een zin genoemd worden, maar wat je kan proberen is om met een brandertje of verfstripper de uiteindes op te warmen, en naar buiten buigen. Dat je een soort toeter krijgt zegmaar.

het geluid onstaat namelijk doordat de rand van de poort te recht is. (en omdat ie veel te klein is natuurlijk ;))

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Venxir
daar dacht ik ook aan Atgast, maar ik ben niet zeker of het werkt, misschien is het resultaat nog slechter dan voorheen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan er nog een klein beetje demping in doen. Let wel dat de demping niet weg kan schroeien of fikken op een hete versterker.

Als je hier nog wat zinnigs mee wil doen, moet je toch echt zelf een behuizing gaan bouwen, met het verskerkergedeelte in een aparte kamer of zo.
Pagina: 1