[AV FAQ] Enkele correcties

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik was de Audio, Video & HiFi forum FAQ eens aan het doornemen en het viel me op dat er enkele onjuistheden en verouderde informatie in staan.
Wat is "joint stereo"?
Dit wordt gebruikt bij het converteren naar mp3. Alle informatie uit het orspronkelijke stereo signaal dat in het rechter en linker kanaal hetzelfde is, wordt ook maar in één kanaal opgeslagen.
Joint stereo is gewoon een schakelmechanisme tussen gewone stereo en mid/side stereo. Joint stereo is geen aparte stereomode. De FAQ verwart joint stereo met mid/side stereo. Theoretisch kan een joint stereonummer dus volledig stereo zijn, of volledig mid/side stereo.

Stereo betekent natuurlijk dat beide kanalen apart worden gecodeerd. De klassieke methode, maar ook een met veel overhead. Veel componenten van het muzieksignaal zijn in beide kanalen aanwezig. Daarom is er mid/side stereo bedacht. Hierbij codeert men de verschilsignalen L+R (mid) en L-R (side). Deze methode vergroot de bandbreedte zeer effectief voor signalen met kleine kanaalscheiding. Het joint stereo schakelmechanisme is het algoritme dat bepaalt wanneer welke stereomode wordt gebruikt.

Door barslechte joint stereo implementaties in Xing en oudere Fraunhofer mp3-encoders is joint stereo onterecht in een slecht daglicht geplaatst. Dat ligt echter niet aan het principe van joint stereo!
Kan ik een MP3 bewerken?
Nee, je zult hem eerst om moeten bouwen naar een WAV-file. Een MP3 is te vergelijken met een ZIP-file, die moet je ook eerst uitpakken, voordat je iets met de inhoud kan doen.
Het knippen in mp3s en ook het wijzigen van het volume, in- en uitfaden is mogelijk met tools als mp3DirectCut.
Mpeg: Motion Pictures Expert Group. Heeft manieren bedacht om video en audio te comprimeren om het op een cd te krijgen. De derde versie gaat nu door het leven als mp3, en de vierde als divx.
MP3 is niet de derde MPEG versie of MPEG3. MP3 staat voor MPEG Layer 3, een onderdeel van de MPEG (1) specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

altijd leuk als mensen aanpassingen/aanvullingen oid hebben voor FAQ's enzo, echter vaak wordt het sneller aangepast als je een modje mailt van het betreffende forum ;)
Of om het in Schop een Modje te posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik vind wel dat je soms een beetje mag 'liegen' om de n00bs iets uit te leggen zonder dat ze meteen fourier-analyse of iets dergelijks moeten kennen.

Verhaal over volume aanpassen is erg handig; en de uitleg over de versienummers van MPEG is wel ok. Ik heb overigens veel gehoord over MPEG7, terwijl ik nog nooit hoorde van 5 en 6. Weet ook hoe dat zit? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Varienaja op 03-04-2003 22:26 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Erkens schreef op 03 April 2003 @ 22:23:
altijd leuk als mensen aanpassingen/aanvullingen oid hebben voor FAQ's enzo, echter vaak wordt het sneller aangepast als je een modje mailt van het betreffende forum ;)
Of om het in Schop een Modje te posten :)
Hehe, ik wou eerst de mod mailen die de FAQ gepost heeft ("Arjen"), maar die bleek z'n laatste post hier meer dan 3 jaar geleden gepost te hebben. Ik denk niet dat die nog actief met de FAQ bezig is :)

Ik twijfelde nog over het posten in SM, maar omdat ik niet wist aan welke mod dit gericht moest worden heb ik het maar in LA gezet. Als het thuishoort is SM zal een modje het wel op z'n plaats zetten!

Misschien had ik beter naar "JvS", "Lampje" of "S.O.M." gemaild... Anyway, het bericht staat hier nu :)
Varienaja schreef op 03 april 2003 @ 22:26:
Verhaal over volume aanpassen is erg handig; en de uitleg over de versienummers van MPEG is wel ok. Ik heb overigens veel gehoord over MPEG7, terwijl ik nog nooit hoorde van 5 en 6. Weet ook hoe dat zit? ;)
Ik veronderstel dat dit ontwerpstandaarden zijn die nooit het daglicht hebben gezien. Misschien niet commercieel bruikbaar of al verouderd tegen ze operationeel ingezet zouden kunnen worden? De Motion Picture Experts Group groep bestaat uit een groot aantal bedrijven. Mogelijk zijn de ontbrekende nummers ideeën zijn van een van die bedrijven die nooit verder ontwikkeld zijn.

Zo heeft MPEG3 ook nooit bestaan. Na 2 is men ineens naar 4 gegaan. Nu is men al aan MPEG21 bezig...

Waarschijnlijk vind je de ware toedracht wel ergens in een FAQ op een of andere MPEG site.

[ Voor 54% gewijzigd door satcp op 03-04-2003 22:47 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 11:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

zow sorry, ik had deze wel gezien maar er even expres niet op gereageerd. We zijn bezig met een hele nieuwe FAQ, die oude gaat nu alleen nog maar ter referentie gebruikt worden. Er is inmiddels wel een hele nieuwe, met vast een hele hoop foutjes ;). Ik zou het niet erg vinden als mensen daar op gaan schieten (maar reacties via de mail zijn relaxter)

AV FAQ; Veelgestelde vragen
Verhaal over volume aanpassen is erg handig
Welk verhaal?

Overigens staat mp3directcut er ook in :)

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 11-04-2003 17:41 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 22:43
JvS schreef op 11 april 2003 @ 17:39:
Overigens staat mp3directcut er ook in :)
yep 8)

(ik had zelf een proggie nodig en dat motiveert wat meer om te zoeken :D )

ei'k zou het wel een idee zijn om in AV er een topic over te openen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

MPEG 1 was vrij simpel met stereo-geluid, MPEG 2 voegde betere ondersteuning voor geluid toe (Dolby etc.). MPEG 3 bleek overbodig omdat de doelstelling van dit project al bereikt konden worden door de bitrate van MPEG 2 te verhogen. MPEG 4 is meer bedoeld voor mobiele toepassingen, streaming etc.

Dingen die nog onderweg zijn:

MPEG 7: Manier om inhoud van bewegende beelden te beschrijven
MPEG 21: 'Multimedia framework', standaard voor beheer en distributie multimedia

Waarschijnlijk komt er ook nog wel een opvolger van MPEG 4, en die gaat naar verwachting MPEG 5 of MPEG 8 heten.

De getallen zijn dus meer de identificatie van een bepaalde standaard dan een versienummer dat aangeeft hoe nieuw of goed iets is :). Veel andere organisaties doen hetzelfde, de ISO en IEEE zullen daarvan vast wel bekend zijn.

[ Voor 102% gewijzigd door Wouter Tinus op 12-04-2003 00:11 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, dat stukje over mpeg standaarden is wel erg fout :D
Dus dat betekend dat ik ook de faq niet (goed) heb gelezen :o
Zelfs ik weet dat het mpeg1 layer3 moet zijn.

Gelukkig staat dit gedeelte nog op de to-do list, dus dat wordt nog onder handen genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

JT

VETAK y0

In de nieuwe FAQ staan ook fouten :P

Dolby Digital is van 192 tot 448kbps, afhankelijk van het aantal kanalen ( Link )
DTS is 754kbps of 1.509mbps maar das niet zo een heel boeiend verschil met wat er nu in de FAQ staat ( Link )

[ Voor 20% gewijzigd door JT op 12-04-2003 10:26 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 03-10 23:32
Aan de technische faq / hometheatre faq wordt gewerkt, ff geduld nog :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
tjek je ICQ Shitty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:52

JT

VETAK y0

ShittyOldMan schreef op 12 April 2003 @ 12:59:
Aan de technische faq / hometheatre faq wordt gewerkt, ff geduld nog :)
Ja, maar dit staat in die veel-gevraagde dingen FAQ, die nieuwe.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 03-10 23:32
JT schreef op 12 april 2003 @ 13:19:
[...]

Ja, maar dit staat in die veel-gevraagde dingen FAQ, die nieuwe.
Klopt, is een kopie van de oude, omdat Shitty met z'n luie aars even moet opschieten om 'm wat aan te passen.

Lampje: gezien, er staat al een reply :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:28

Jaymz

Keep on moving !

Yeah het heeft de aandacht :)

En daar was deze thread voor bedoeld :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.