Welk programma gebruikt file... [XP]

Pagina: 1
Acties:

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-08 15:07
probeerde net een bestand te verwijderen, kreeg melding "cannot delete <file>. It's being used by other program or person. Close any programs that might be using the file and try again.

Nu heb ik dat wel vaker gehad en als een paar apps afsluiten geen effect had lukte het na m'n wekelijkse reboot meestal wel. Maar het moet toch mogelijk zijn om te zien welk programma of service een bepaalde file gelock heeft. Ik kan me heel vaag herinneren dat er een commando in dos was om dat te doen, maar welk dat is....

Verwijderd

Welk bestand probeer je te verwijderen? Doe anders eens een zoektocht op google met dat bestand, dan kom je er vrij snel achter van welk prog dat bestand is :)

Verwijderd

Is het soms een avi bestand??
Een faq kan soms handig zijn ;)

• SirBlade
het bestand is gewoon een iso die al gebrand is. Maar ik heb het ook met mpeg's, bin's exe's en nog vele andere gehad. Het gebeurt meestal in m'n download-dir, maar overnet staat uit dus die kan ze niet meer locken.

Verwijderd

en toch zou het zo moeten lukken:
Een andere manier om een bestand te verwijderen dat niet weg wil is de volgende:

Druk op Ctrl - Alt - Delete

Zoek in het tabblad processen naar explorer.exe

Beëindig dit proces

Start vervolgens in het tabblad Toepassing een nieuw proces CMD

Vervolgens opent zich een DOS-venster, ga hier naar de juiste directory

Typ vervolgens in: del bestandsnaam.avi (of iso ;) dus), waar bestandsnaam uiteraard staat voor de naam van het bestand

Daarna kun je het DOS-venster afsluiten met het commando EXIT

Start wederom een nieuwe taak, ditmaal EXPLORER

• SirBlade
Helaas werkt dat niet. Maar op zich is het geen probleem dat ik het bestand nu niet kan verwijderen. Het gaat mij er voornamelijk om een manier te vinden om te zien welk proces welke bestanden gebruikt.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Sysinternals Filemon kan dat perfect.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

WhoLockMe zou je ook kunnen gebruiken. http://www.dr-hoiby.com/WhoLockMe/index.html

• Shaidar
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

Met Remotly Anywhere kan je dat ook zien ...

Bij information: 'open files' .. krijg je een mooie lijst van alle open files.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

Pagina: 1