Edimax breedband router

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik heb afgelopen week adsl (xs4all basic(kpn)) besteld met ethernet modem, nu zag ik alleen in de spits een aanbieding van mycom staan.

Edimax Broadband Router BR-6104 voor 39 euro met ingebouwde 4 poorts switch:

Mycom is alleen niet echt scheutig met de specs

code:
1
2
3
4
5
6
7
 Merk Edimax 
 Type BR-6104 
 Snelheid intern 10/100 Mbit 
 Snelheid extern 10/100 Mbit 
 Aantal interne aansluitingen 4 Poorten 
 Wireless - 
 Geschikt voor Kabel, ADSL

Specs volgens Edimax:

www.edimax.com.tw/html/english/products/BR-6104.htm

Nu is mijn vraag is deze een beetje redelijk en geschikt voor KPN?

Ik hoorde nl. dat je met sommige routers geen bestanden via msn kan versturen of andere beperkingen hadden. Daarnaast heeft deze geen uPNP, wat bij andere routers altijd volop in de kijker wordt gezet, is dat zo belangrijk of niet perse nodig?

Heeft een router veel invloed op je ping? e.e.a doorgelezen maar daar wordt gezegd dat die vrijwel te verwaarlozen is. (1ms)

Er komen 2 a 3 pc's aan te hangen, die van mij moet gewoon alles kunnen, de anderen hoeven alleen maar te kunnen surfen,mailen en telebankieren.

Verwijderd

is dit behulpzaam bedoeld of zeikerig?

anywayz... ik heb dezelfde router ook bij de Mycom gehaald en ik deel er Chello mee. Er zit een duidelijke Nederlandse uitleg bij over hoe je MXstream ermee moet delen.

Ik kan er dus alles mee, MSN, FTP, heel de ratteplan

• Graham
  • Laatst online: 18-08 12:36
Eigenlijk is elke router wel goed maar als je een beetje veel wil kunnen is een draytek wel een betere denk ik dan Edimax.

Als jij alleen de mogelijkheid wil hebben om files te kunnen versturen via msn en de rest hoeft het niet dan is uPNP niet nodig en kun je gewoon de port forwarden van de msn file transfer port naar jou ip van je pc (moet je dan wel een vast ip hebben).

Maar volgens mij moet je effe de search gaan gebruiken ;)

En om nog effe wat te adden....als die router wireless is zou ik persoonlijk zeggen NEE.

Gewoon kabels trekken...maar check the links die Erkens.
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 16:43:
[...]

FAQ ;)....eerst search gebruiken dan posten... :)

[ Voor 15% gewijzigd door Graham op 03-04-2003 16:45 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 16:43:
[...]

dat is behulpzaam ;)

Verwijderd

Erkens schreef op 03 April 2003 @ 16:44:
[...]

dat is behulpzaam ;)
hehehe 8)

ok dan, want naar de FAQ verwijzen kunnen we allemaal ;)

(en we zouden hem ook eens allemaal kunnen lezen :P )

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:46:
[...]

hehehe 8)

ok dan, want naar de FAQ verwijzen kunnen we allemaal ;)

(en we zouden hem ook eens allemaal kunnen lezen :P )
waarom denk je dat die 2de link erbij staat 8)7
daarnaast is dat delen faq topic erg duidelijk ;)

Verwijderd

Ik ben van plan dit ding ook te gaan halen.
Maar als nou meerdere pc's bijvoorbeeld files via MSN/E-mail/ICQ/IRC willen gaan verzenden levert dat dan een probleem op? Lijkt mij toch een kwestie van de bijbehorden poorten open te zetten voor deze pc's?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:52:
Ik ben van plan dit ding ook te gaan halen.
Maar als nou meerdere pc's bijvoorbeeld files via MSN/E-mail/ICQ/IRC willen gaan verzenden levert dat dan een probleem op? Lijkt mij toch een kwestie van de bijbehorden poorten open te zetten voor deze pc's?
ik heb helemaal niks hoeven doen, alles werkt gewoon.
op mijn PC's geen firewall's, die zit in de router.

op probe scans en port scans ben ik altijd veilig (test via website)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:56:
[...]

ik heb helemaal niks hoeven doen, alles werkt gewoon.
op mijn PC's geen firewall's, die zit in de router.

op probe scans en port scans ben ik altijd veilig (test via website)
Kun je ook met die firewall bepaalde IP's blocken?
Dat die gewoon helemaal niet je netwerk kunnen benaderen?
En omgekeerd ook? Dat je vanuit je netwerk bepaalde sites ook kunt blocken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Relevant punt:
Draytek heeft een ontwerp dat wel degelijk anders is, maar Sweex=Edimax=Safeway=nog tig anderen- zelfde hardware en zelfde config interface. Kies wat de 'cheapies' betreft dus enkel op basis van prijs, verder zijn ze toch hetzelfde :z

Oslik blyat! Oslik!

• Graham
Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 16:52:
Dan wordt uPNP erg handig...

Met ICQ zal je geen problemen hebben, IRC nooit geprobeerd maar voor msn is dat protocol toch wel handig.

E-mail is natuurlijk onzin, je haalt mail van de server af die jij wilt (pop) maar als je verstuurt en je zit bv bij chello dan moeten jullie dat allemaal voor de smtp dezelfde instelling hebben. Dus mail.chello.nl ;)

Verwijderd

Kijk in ieder geval of die Edimax PPTP ondersteunt... dit wordt gebruikt voor MXStream (oftewel ADSL van KPN Telecom)...

Ikzelf heb XS4ALL Fast ADSL met een Linksys BEFSR41 V2 Router... werkt toppie (zelfs MSN file transfers werken)

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
uit de faq

KPN:
Tegenwoordig wordt er door KPN ipv het Speedtouch home modem, het Thomson 510 (i) modem geleverd. Het tweaken van dit modem is niet meer nodig, aangezien er al een router in zit.
Sluit een hub/switch op het modem aan. Draai dan op elke aangesloten pc de kpn software setupST.exe, en kies daarin "change the lan settings" en je bent klaar.
[FAQ]FAQ[/FAQ]
Krijg ik die ook? Kreeg vandaag bevestigingsbrief binnen en daarop stond:

modemtype: DHZ-installatie, ADSL modem met ethernet aansluiting (ISDN versie). Ik dacht dat ik de Alcatel kreeg....

[ Voor 3% gewijzigd door zandpaddo op 03-04-2003 17:00 ]

Verwijderd

Graham schreef op 03 April 2003 @ 16:58:
[...]

Dan wordt uPNP erg handig...

Met ICQ zal je geen problemen hebben, IRC nooit geprobeerd maar voor msn is dat protocol toch wel handig.

E-mail is natuurlijk onzin, je haalt mail van de server af die jij wilt (pop) maar als je verstuurt en je zit bv bij chello dan moeten jullie dat allemaal voor de smtp dezelfde instelling hebben. Dus mail.chello.nl ;)
Ik gebruik nu als router een Win2k server overigens. Maar die moet er tussenuit. Dus vandaar dat ik deze router wil gaan kopen.
Wtf is uPNP eik?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 17:06:
[...]

Ik gebruik nu als router een Win2k server overigens. Maar die moet er tussenuit. Dus vandaar dat ik deze router wil gaan kopen.
Wtf is uPNP eik?
http://www.microsoft.com/...planning/upnp/default.asp

Verwijderd

Oh daar heb ik dus niks aan, heb alleen maar Win2k pc's thuis. :)
En op deze router komt direct 1 server te hangen en verder word ie aangesloten op een switch waar de rest van de pc's aanhangen. Trek dus letterlijk de server ertussen uit. :)

• LopeZ
  • Laatst online: 19:17

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> NT

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
zandpaddo schreef op 03 april 2003 @ 16:59:
[...]

Krijg ik die ook? Kreeg vandaag bevestigingsbrief binnen en daarop stond:

modemtype: DHZ-installatie, ADSL modem met ethernet aansluiting (ISDN versie). Ik dacht dat ik de Alcatel kreeg....
ik zie op de kpn site dat ik Thompson/ Alcatel 510 1 port ethernet modem krijg, dan heb ik dus geen router meer nodig, maar alleen een hubje/switch?

• Graham
zandpaddo schreef op 03 April 2003 @ 18:15:
[...]

ik zie op de kpn site dat ik Thompson/ Alcatel 510 1 port ethernet modem krijg, dan heb ik dus geen router meer nodig, maar alleen een hubje/switch?
Wel nodig als je wilt sharen... ;)

Maar zoals eerder gepost, lees dit eens door dan weet je precies wat je nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Graham op 03-04-2003 21:26 ]

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Van Edimax kreeg ik bevestigd dat de BR-6104 exact gelijk is aan de Sweex, Deze laatste is OEM. Dus voor info kun je ook www.sweex.nl raadplegen.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Velthuis schreef op 03 April 2003 @ 22:33:
Van Edimax kreeg ik bevestigd dat de BR-6104 exact gelijk is aan de Sweex, Deze laatste is OEM. Dus voor info kun je ook www.sweex.nl raadplegen.
Klopt, overigens geven we bovengenoemde beschrijving van installatie er zelf bij, da's niet van Edimax ;) Vandaar dat de verkoper waarschijnlijk vraagt welk(e) OS(en) je erbij gaat gebruiken en op wat voor verbinding.

Zie ook: Mycom Tutorials

Zoals gezegd ondersteund hij geen UPnP, maar natuurlijk wel gewoon portmapping ed. Voor het verzenden van bestanden over msn zal je dus inderdaad de daarvoor benodigde poort(en) naar binnen moeten mappen, dat geld natuurlijk ook voor het draaien van servers.

Zoals ook gezegd heeft de router een nihile invloed op de performance van de verbinding, wel moet vermeld worden dat er onder load toch enkele ms vertraging kan ontstaan, al zal dit gemiddeld genomen onder de 10ms beperkt blijven.

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Ceasartje> Werk je bij MyCom? Of kan ik dat niet opmaken uit je reactie?

Misschien kun je me specifiek aangeven wat de Edimax anders maakt dan de E-Tech? Al vermeld is dat Edimax geen UPnP ondersteund en E-Tech wel, maar verder? En hoe weet je van die paar ms vertraging onder load? Hoe zit dat bij E-Tech?

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Velthuis schreef op 04 April 2003 @ 08:58:
Ceasartje> Werk je bij MyCom? Of kan ik dat niet opmaken uit je reactie?

Misschien kun je me specifiek aangeven wat de Edimax anders maakt dan de E-Tech? Al vermeld is dat Edimax geen UPnP ondersteund en E-Tech wel, maar verder? En hoe weet je van die paar ms vertraging onder load? Hoe zit dat bij E-Tech?
Ik weet van die paar ms verhoging onder load (meestal zo'n 5-6ms, niet echt storend voor thuis iig) omdat ik hem zelf in gebruik heb ;)

Voor de gemiddelde gebruiker is er -buiten UPnP- eigenlijk geen noemenswaardig verschil tussen de E-Tech en de Edimax, wel moet gezegd worden dat de E-Tech's niet meer geleverd worden en dat er voortaan SMC verkocht gaat worden ;)

Het voordeel van de Edimax ligt hem tov de SMC vooral in de prijs...

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Canis Lupus

Vosbot

Ik heb deze router ook gekocht by MyCom, en bevalt uitstekend icm Chello. Enige twee minpuntjes:
• Router kan NTP server niet vinden waardoor alle logs de verkeerde tijd hebben :(
• Switch ondersteund geen Auto MDI/MDI-X (zoals wel in de datasheet op website is vermeld) moest dus een kabel ont-crossen :)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.