[FEAT] Vakjargon/Turbotaal voor leken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 822 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
Dames, heren,

ik ben zelf een oudere jongere. Ik begrijp nu, als ik zo Tweakers af en toe eens doorlees, wat mijn ouders bedoelden toen ze "Huh...?" zeiden als ik met mijn vriendjes ergens over sprak. Ik kom hier kreten tegen die mij te exotisch zijn. In de meeste gevallen is een beetje begrijpend lezen al genoeg om de turbotaal te ontcijferen, maar af en toe mis ik gewoon waar het over gaat. En dan heb ik het dus niet over technische termen, die zijn wel te googlen. Ik heb het dan over zaken als warez, nOObs, flames, flamebait, trolls, etc. (Niet dat ik hiermee bedoel dat ik deze niet begrijp, meer als voorbeelden) Wellicht zijn voor de die-hard tweaker deze uitdrukkingen geen abracadabra, maar voor de oudere, hulpbehoevende nieuweling (zeg maar van buiten "het wereldje") kunnen ze enigszins angstaanjagend zijn. Zou voor deze arme zielen een soort van taalopfrissingscursus gegeven kunnen worden? Een algemene faq in de trand van een woordenlijst ofzo? Dat je ook echt begrijpt wat je wel en niet mag doen/plaatsen? Hier en daar staan sommige begrippen in de faq's, maar dit is nogal versnipperd en lang niet alle termen komen er in voor.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
(verplaatst naar LA, is niet echt een bug/feature voor de forumsoftware, maar eerder een voor de adjes)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kees schreef op 03 April 2003 @ 15:18:
(verplaatst naar LA, is niet echt een bug/feature voor de forumsoftware, maar eerder een voor de adjes)
Had je de titel ook even aan moeten passen. Lijkt me trouwens een leuke topic start in SG (misschien nog iets afwerken :P ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:11
Misschien is het wel heel verhelderend voor sommige mensen maar de mensen die hier meestal komen snappen het allemaal best wel. Niet echt nodig om dit nogmaals uit te leggen. En het is ook wel goed om een soort van drempel te creeren aangezien je dan toch enige kennis moet hebben om mee te kunnen in dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij gebleken geschiktheid (30+ ;) ) kan ik je van harte uitnodigen in #gotbejaardensoos voor tekst en uitleg van de turbotaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 15:25:
[...]
Bij gebleken geschiktheid (30+ ;) ) kan ik je van harte uitnodigen in #gotbejaardensoos voor tekst en uitleg van de turbotaal ;)
Hoe komt deze bejaarde (37, legacy-programmeur) daar?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Eskimootje schreef op 03 april 2003 @ 15:22:
Misschien is het wel heel verhelderend voor sommige mensen maar de mensen die hier meestal komen snappen het allemaal best wel. Niet echt nodig om dit nogmaals uit te leggen. En het is ook wel goed om een soort van drempel te creeren aangezien je dan toch enige kennis moet hebben om mee te kunnen in dit forum.
* KnoppenSpook is van mening dat er ook een mogelijk moet zijn om die enige basis kennis op te doen, behalve door heel erg veel te zoeken op dit forum..

* KnoppenSpook vind het een goed idee van de topicstarter

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mr. Liu schreef op 03 April 2003 @ 15:26:
[...]

Hoe komt deze bejaarde (37, legacy-programmeur) daar?
http://irc.tweakers.net/

:)
of een irc client installeren en connecten met irc.tweakers.net of osiris.parse.nl :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Erkens schreef op 03 April 2003 @ 15:30:
[...]
http://irc.tweakers.net/

:)
of een irc client installeren en connecten met irc.tweakers.net of osiris.parse.nl :)
Link geprobeerd, denk dat de (bedrijfs-)proxy het tegenhoudt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Zou kunnen, is poortje 6667 over het algemeen.

In de avonduren zijn wij (ja ik ben dan wel geen 30, maar kom wel in die richting) ook nog wel eens in de bewuste kanalen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Shit, hier houdt de proxy het ook tegen. Maar er was toch laatst een topic waarin je aan kon geven welke faq je nog graag op got wilt zien. Misschien kun je het daar posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
Kennis is het probleem niet. Ja, taalkennis. De woorden waar ik hier aan refereer zijn populaire synoniemen die ik niet ken. Turbotaal dus: snelle woorden die niet of nauwelijks in het woordenboek staan. Warez staat heel stoer, maar ik begrijp dat het over illegaal downloadbare software gaat. Dan noem ik warez populair taalgebruik. Daar is op zich niets mis mee, maar geef mensen wel de kans om het te volgen. Anders creeer je imho (ook zoeen) een soort incrowd en dat is volgens mij niet de bedoeling van een algemeen tech forum.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Tettie schreef op 03 April 2003 @ 16:07:
[...]

Kennis is het probleem niet. Ja, taalkennis. De woorden waar ik hier aan refereer zijn populaire synoniemen die ik niet ken. Turbotaal dus: snelle woorden die niet of nauwelijks in het woordenboek staan. Warez staat heel stoer, maar ik begrijp dat het over illegaal downloadbare software gaat. Dan noem ik warez populair taalgebruik. Daar is op zich niets mis mee, maar geef mensen wel de kans om het te volgen. Anders creeer je imho (ook zoeen) een soort incrowd en dat is volgens mij niet de bedoeling van een algemeen tech forum.
mja, tuurlijk, maar je kan niet verplichten dat iedere users bijvoorbeeld in plaats van warez nu "illegaal downloadbare software" gaat typen ;)
En als je het niet kan volgen kan je altijd iemand icq'en of benaderen via irc om het te vragen, vragen staat immers vrij :)
Hoewel er wel ergens in de HK geloof ik een topic was met dit soort termen en afkortingen, helaas kan ik die op dit moment niet opzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Via tucows.com wil het vaak wel lukken om mirc te downloaden.
http://www.tucows.com/preview/193827.html
een Http tunnel wil wel eens een oplossing bieden voor geblokte poorten
http://www.tucows.com/preview/212977.html of
http://proxyblind.port5.com/tunnel.shtml

en daarna connecten naar irc.tweakers.net

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

spook schreef op 03 april 2003 @ 16:19:
Via tucows.com wil het vaak wel lukken om mirc te downloaden.
http://www.tucows.com/preview/193827.html
een Http tunnel wil wel eens een oplossing bieden voor geblokte poorten
[knip]

en daarna connecten naar irc.tweakers.net
allemaal leuk en aardig, maar een beveiliging is er niet voor niets :)
als je toch wilt irc'en moet je eens met de systeem/netwerk beheerder stappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

nrg

Als je hier nou een lijstje post met woorden die je niet snapt, dan ben ik (en andere tweakers ook wel :P) wel bereid om de boel even voor je te 'vertalen'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Erkens schreef op 03 April 2003 @ 16:12:
[...]
mja, tuurlijk, maar je kan niet verplichten dat iedere users bijvoorbeeld in plaats van warez nu "illegaal downloadbare software" gaat typen ;)
Spreekt voor zich (vind ik in ieder geval :P )
En als je het niet kan volgen kan je altijd iemand icq'en of benaderen via irc om het te vragen, vragen staat immers vrij :)
Maar mensen zijn vaak bang dom te lijken.
Hoewel er wel ergens in de HK geloof ik een topic was met dit soort termen en afkortingen, helaas kan ik die op dit moment niet opzoeken ;)
En niet iedereen hier kan in de HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mr. Liu schreef op:
Maar mensen zijn vaak bang dom te lijken.
ehm, tja ik vind het dom om het juist niet te vragen, je kan immers niet alles weten ;)
Daarnaast zijn vooral de wat oudere tweakers juist diegene die het geen bal kan schelen of ze "dom" gevonden worden ;)
Vragen staat vrij :+
En niet iedereen hier kan in de HK.
alsof ik dat niet weet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Laatst online: 00:11
Vragen zijn nooit dom hoogstens al 300 keer beantwoord. ALs je iets niet weet is het natuurlijk beter om iets te vragen als nix te doen alleen de vraag moet wel bij het forum passen qua 'niveau'. Een vraag als hoe installeer ik windows etcetera is een goede vraag op zich als je het niet weet (je moet het toch leren) maar past niet bij het 'niveau' van dit forum. En aangezien dit een taaltechnische vraag is lijkt me geen stomme vraag, ik ook weet niet elke afkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eskimootje schreef op 03 April 2003 @ 16:55:
Vragen zijn nooit dom hoogstens al 300 keer beantwoord. ALs je iets niet weet is het natuurlijk beter om iets te vragen als nix te doen alleen de vraag moet wel bij het forum passen qua 'niveau'. Een vraag als hoe installeer ik windows etcetera is een goede vraag op zich als je het niet weet (je moet het toch leren) maar past niet bij het 'niveau' van dit forum. En aangezien dit een taaltechnische vraag is lijkt me geen stomme vraag, ik ook weet niet elke afkorting.
ik wil niet weer de discussie over "het niveau" aanwakkeren hoor, maar ELKE vraag kan gewoon op dit forum, echter de meeste vragen zijn vaak al meedere malen beantwoord, en derhalve te vinden via of de FAQ's of de search, pas zodra je het niet kan vinden dan kan je een topic erover starten met daarin wat je hebt gevonden en waarom dat niet werkt in jouw situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn vind ikzelf niet veel afkortingen. Het zoeken hiervan gaat zeer lastig aangezien deze woorden gewoon veel worden gebruikt.
Iemand een n00b beginner noemen omdat hij dit soort afkortingen niet kent vind ik de grootste onzin. Dit heeft totaal niks met hard/software te maken.

Ik zal het inderdaad gewoon vragen. Als het mogelijk is via ICQ, MSN, IRC, Mail of anders gewoon in het topic.
Blijkt dat het vaak in topics wordt gevraagd lijkt het me tijd voor een FAQ (topic maken heeft weinig zin, is wordt ontvindbaar..).

[ Voor 6% gewijzigd door kamerplant op 03-04-2003 17:28 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tettie schreef op 03 April 2003 @ 16:07:
[...]

Als jij (U? :P) nou ff (= even ;)) een lijstje geeft met afkortingen, dan kunnen we er wat meer mee. Ik ben best bereid om ff wat afkortingen te verklaren...inclusief achtergrond (if any).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Now we're on it, wtf betekent "atm" :? Tot dusver heb ik alle afkortingen, acroniemen, jargon e.d. wel kunnen ontcijferen (of meen ze correct te hebben ontcijferd :+ ) of gelezen maar mijn brein struikelt nog steeds over "atm"!! (en geen atm like atm-switch).

Zo zie je maar weer Tettie, dat een redelijk doorgewinterde GoT'ter ook niet alle termen kent :P (of zal het 30+ aspect tóch van invloed zijn? :+ )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

at the moment :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Ah, thnx :P Soms ligt iets zóóó voor de hand dat je er gewoon overheen lijkt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

afiak heeft LuNaTiC gelijk :P

ik zit wel met de engels afkorting "OTOH" :+

[ Voor 46% gewijzigd door Wouter Tinus op 03-04-2003 18:25 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
On the other hand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

woei _/-\o_

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Dit compenseert m'n vraag weer? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:49

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Wouter Tinus schreef op 03 april 2003 @ 18:24:
afiak heeft LuNaTiC gelijk :P

ik zit wel met de engels afkorting "OTOH" :+
afaik is het afaik nog altijd :P
(as far as I know, niet as far I as know oid :P)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Topic titel change en naar CA :P

[modjes] Stel hier uw rare afkortingen waar onze users nu weer opgekomen zijn :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik nog een goede. Ik lees steeds vaker op dit forum "ws." en ik kan het echt nergens vinden. Het zal wel weer te makkelijk zijn, maar ik kom er echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

nrg

ws. -> waarschijnlijk

Ik heb btw ooit 'es als grapje voor Sinterklaas van m'n oom een Internetwoordenboek gekregen.
Daar staan ook allemaal van die afkortingen als 'afaik' en 'rotflol' enzo in :)

[ Voor 12% gewijzigd door nrg op 03-04-2003 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He, thnx, ik had al zo'n vermoeden, maar soms klopte het helemaal niet in een zin. Dan kon daar onmogelijk "waarschijnlijk" staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tettie

Tettie

Atheistisch agnost

Topicstarter
:D Volgens mij is er inderdaad behoefte aan deze topic :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

alexandervisser schreef op 03 april 2003 @ 21:25:
Topic titel change en naar CA :P
*knip*
CA :?

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is ondermeer ook IRC taal, maargoed:

wb = welcome back
idd = inderdaad
oid = of iets dergelijks
hf = have fun
ws = waarschijnlijk
iig = in ieder geval
afaik = as far as I know
rtfm = read the f*cking manual
stfu = shut the f*ck up
utfs = use the f*cking search
n00b/noob/newb = newbie oftewel beginneling
warez = illegale software
dwz = dat wil zeggen
cheats = erg foute programma's die buiten een spel om draaien en wat de gebruiker ervan een voordeel geeft (bvb: door muren kunnen kijken) tegenover de speler zonder de cheats
sloten, geslot, slotten, wij hebben gesloten = een onderwerp dicht gooien
draadje = topic oftwel: thread (dit woord is dan weer draad in het Nederlands, dus vandaar draadje)
flame = het persoonlijk aanvallen van een andere user op een forum, niet (geheel?) op zijn mening, maar op hemzelf.
flamebait = een reactie of topic plaatsen waar sterke meningen over bestaan. Bvb: AMD IS SLECHT!!! INTEL ROELEERT!!!
roeleert = afgeleid van 'rules', oftwel: heel goed 8) (AKA: rulezz, ruled, roelt, heerscht)
Troll = een user die alleen maar op een forum komt om onrust te stoken
Trolls = bovenstaande user zijn replies (toch? deze weet ik niet helemaal zeker)
geownt = komt van 'to own' (bezitten). Vroeger in de tijd van de maffia kon je een maffiabaas of groep jou leven schuldig zijn, volgens de regels die toen gelden 'was je van die baas', je was dus bezit. You were owned. Wordt gebruikt op de manier van: "Ik ben beter dan jou."
1337 / l337 / l33t = leet ook bekend als: elite (heel erg goed, de elite)
otoh = on the other hand
lol = lauging out loud
rofl = rolling on the floor laughing
roflol = rolling on the floor laughing out loud
rotflmao = rolling on the floor laughing my ass off
rotflmaopimp = rolling on the floor laughing my ass off pissing in my pants
wtf = what the fuck
m8 = mate
omg = oh my god
adden = 'to add' / toevoegen
brb = be right back
afk = away from keyboard
ff = even
w88 = wachten
imho = in my humble oppionion
imo = in my oppionion
l8r = later (engelse afkorting dus voor 'see you later')

Tja, ik kan me zo even niet meer afkortingen bedenken :) iemand die het lijstje af wil maken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2003 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Crew Algemeen denk ik :?

De meeste afkortingen ken ik wel en anders lees ik er gewoon lekker overheen :P

[Edit] 3 toevingingen:

wt - welkom terug
OMFG - oh my fucking god
GMTA - Great minds think alike

[ Voor 34% gewijzigd door Floor-is op 03-04-2003 23:06 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 22:59:
dit is ondermeer ook IRC taal, maargoed:

Tja, ik kan me zo even niet meer afkortingen bedenken :) iemand die het lijstje af wil maken?
btw = by the way = trouwens
imo = in my opinion = naar mijn mening/vind ik
imho = in my humble opinion = naar mijn nederige mening
ieg :P = in elk geval (en is beter dan iig ;) )
ei(')k = eigenlijk

//grrr... Atar net imho en imo gedaan :P

[ Voor 6% gewijzigd door Okyah op 03-04-2003 23:09 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 02-09 20:00
ROTFLOLPIMPSMCIIHO!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

en nu de vertaling graag, een deel kan ik ontcijferen, maar de rest.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erkens schreef op 03 april 2003 @ 23:15:
[...]

Google kent het niet, dus het bestaat niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Volgens mij hadden we FFS nog niet gehad. (=For F*ck's sake)

EDIT:
OWJA: ROTFLTHTSASTCMMMWIATIHEPMASCTPATTMTMHAAOTIYFYSFPOSWYLJTMMLTMYB

vond ik ook nog ergens :P

(=Rolling On The Floor Laughing Too Hard To Stop And Scaring The Cat, Meanwhile My Mom Walked In And Thought I Had Eaten Poisonous Mushrooms And She Called The Paramedics And They Took Me To Mad House And All Of This Is Your Fault You Stupid Fathead Piece Of Shit With Your Lame Jokes That Make Me Laugh This Much You Bastard)

[ Voor 80% gewijzigd door Wokkels op 03-04-2003 23:21 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 02-09 20:00
Erkens schreef op 03 april 2003 @ 23:15:
[...]

hierboven staan de goede woorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Deze vind ik een handige link voor al die maffe acroniemen. Had hem ooit eens nodig bij het oplossen van een raadsel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Okyah schreef op 03 April 2003 @ 23:07:
[...]
imho = in my humble opinion = naar mijn nederige mening
Ik zou het vertalen als "naar mijn bescheiden mening", beter Nederlands imnsho (in my not so humble opinion) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Laatst online: 12-09 01:23
Ik ben het wel eens met de TS (topicstarter ;)). Ikzelf zit nu al meer dan 5 jaar op internet (zowat vastgeroest) en ik snap bijna al de afkortingen hier wel. Dit komt omdat de meeste afkortingen hier gebruikt in de l33t taal vallen. Helaas achten steeds meer gebruikers (en vooral de nieuwere) het nodig om dat halfgare MSN/SMS taaltje te gebruiken. Hier kan ik dus geen touw meer aan vast knopen. Veel van die gebruikers zijn de herkennen aan het gebruik van :S ipv : ? voor :?.
En zoals je al ziet, zelfs de admins, HGM's, etc. snappen het soms niet meer. Ik vind dat je dus een keuze moet maken tussen of het invoeren van een FAQ hierover, of het weren van gebruikers die zulke onzinnige wartaal uitslaan (cursus nederlands misschien :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 03 April 2003 @ 22:59:
cheats = erg foute programma's die buiten een spel om draaien en wat de gebruiker ervan een voordeel geeft (bvb: door muren kunnen kijken) tegenover de speler zonder de cheats
Een Cheat is een 'geheime' code om zulke dingen werkende te krijgen.
Oftewel, je start het spel op, ramt 5 keer op LINKS, 3 keer op ENTER 7 maal met je voeten stampen en dan rollen met je ogben.
Op dat moment worden alle muren bijvoorbeeld doorzichtig.
Andere voorbeelden zijn alle wapens hebben, onsterfelijk zijn etc. etc.

Een trainer is datgene wat jij beschrijft.
Een trainer kan een hack op de originele .EXE zijn, maar kan ook een extra .EXE zijn.

Kortom:
Een cheat is een truukje/code om bepaalde dingen in een spel te verkrijgen.
Een trainer drasait op/om je spel.

;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

Eijkb

Zo.

IMO = In my Opinion? Ik dacht "in mijn ogen". Vandaar dat ik vastliep op IMHO :)

L33T taal? Is daar een woordenboek van? En waar staat het voor?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eijkb schreef op 04 april 2003 @ 11:59:
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 22:59:
1337 / l337 / l33t = leet ook bekend als: elite (heel erg goed, de elite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Is er niet een stukje Tweakers of GoT voor vrij te maken? Het Grote Tweakers Woordenboek. Ik zie de krantenkoppen al: GTW verdringt Van Dale als het meest gebruikte woordenboek :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:30
LOL :)

Misschien inderdaad wel een goed idee om wat linkjes naar internetwoordenboeken en termenlijsjes in de FAQ te zetten of zelf een aanvullende FAQ te maken.

En om ff in de sfeer te blijven:
FAQ - Frequently Asked Questions (veelgestelde vragen)
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

wat linkjes? 1 goeie volstaat toch?

Netlingo.com :D

edit, leuke:

ANFAWFOWS
And Now For A Word From Our Web Sponsor

An acronym used in online chat, e-mail, and newsgroup postings.

[ Voor 48% gewijzigd door Remy op 04-04-2003 13:53 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 13:55
Eijkb schreef op 04 April 2003 @ 11:59:
Google en gij zult vinden :P
http://www.classicart.biz/733t/733tspeak.htm
http://www.classicart.biz/733t/733talphabet.htm
http://www.1337.org.uk/

Ik raad het je echter af om te gaan gebruiken, want ik vind het zo gods gruwelijk irritant!!

Wordt alleen maar gebruitk door pubers met grootheidswaan

edit:
En zet je Google maar eens op 1337 (Ja dat kan!)

[ Voor 19% gewijzigd door Sn3akz op 04-04-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Sn3akz schreef op 04 april 2003 @ 13:52:

edit:
En zet je Google maar eens op 1337 (Ja dat kan!)
http://www.google.com/intl/xx-hacker/

:+

je kan het zelfs als default instellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Koffie schreef op 04 april 2003 @ 11:46:
Een trainer kan een hack op de originele .EXE zijn
in welk geval het een crack heet ;)

verder ben ik TINSTAAFL nog niet tegen gekomen, maar die wordt ook amper gebruikt :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Sassie schreef op 04 april 2003 @ 13:45:
LOL :)

Misschien inderdaad wel een goed idee om wat linkjes naar internetwoordenboeken en termenlijsjes in de FAQ te zetten of zelf een aanvullende FAQ te maken.

En om ff in de sfeer te blijven:
FAQ - Frequently Asked Questions (veelgestelde vragen)
Klein probleempje:
FAQ zou volgens mij NRA moeten heten :P

NRA - Never Read Answers (nooit gelezen antwoorden)

Het is triest, maar dat is toch de standaard praktijk :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

.oisyn schreef op 04 April 2003 @ 14:03:
[...]
verder ben ik TINSTAAFL nog niet tegen gekomen, maar die wordt ook amper gebruikt :+
Zoek dan maar eens op TANSTAAFL :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

vind ik een beetje krom, verkeerde vervoeging van een werkwoord en bovendien een dubbele ontkenning

en origineel of niet, voor mij blijft het met een i :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Ik raad het je echter af om te gaan gebruiken, want ik vind het zo gods gruwelijk irritant!!

Wordt alleen maar gebruitk door pubers met grootheidswaan
Nou, ik speel nogals eens Counterstrike en wil wel kunnen volgen wat ze tegen mij en tegen elkander allemaal murmelen. Net als iemand schreef in een aantal berichten hierboven ben ik bijna "van de oude stempel" met een leeftijd van 27. :) Overigens ga ik het inderdaad niet toepassen, te meer ik het leuk vind te reageren op turbotaal (binnen CS) in correcte en volledige zinnen (inclusief hoofdletters en leestekens enzovoorts). Daar willen de youngsters nog al eens van opkijken.

Edit: Vergeet ik zo waar een punt.

[ Voor 4% gewijzigd door Eijkb op 04-04-2003 14:36 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
Eijkb schreef op 04 April 2003 @ 14:35:
[...]

Nou, ik speel nogals eens Counterstrike en wil wel kunnen volgen wat ze tegen mij en tegen elkander allemaal murmelen. Net als iemand schreef in een aantal berichten hierboven ben ik bijna "van de oude stempel" met een leeftijd van 27. :) Overigens ga ik het inderdaad niet toepassen, te meer ik het leuk vind te reageren op turbotaal (binnen CS) in correcte en volledige zinnen (inclusief hoofdletters en leestekens enzovoorts). Daar willen de youngsters nog al eens van opkijken.

Edit: Vergeet ik zo waar een punt.
Ik kan het met dit standpunt uitstekend vinden en zal U hierbij dan ook zo goed mogelijk proberen te ondersteunen.

Hun: "U sh0t m3 f4g!"
Jij: "Dat kan ik inderdaad bevestigen, vlegel!" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Hmmm. Heb net de links eens doorgekeken welke eerder in dit onderwerp publiekelijk gemaakt zijn en, in één woord, fantastisch. Alhoewel de opmaak van de sites niet bepaald L33T is, is de inhoud in dit geval voldoende. Zal de link onthouden en eventueel als antwoord gebruiken voor mensen die mij een Noob vinden omdat ik hun gebrabbel niet begrijp :).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSchutP
  • Laatst online: 08-07 07:47
Vraagje, valt er dan ook te praten over IMFO?? In My F*cking Opinion???? tis maar een vraag hoor......

offtopic:
ff stoken hoor

whatever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Laatst online: 12-09 01:23
Pskutte: doe maar niet. Als je zulke dingen gaat doen ontketen je binnen de korste keren flamewars, en daar heeft niet wat aan (behalve dat je dan weer moet gaan bekvechten over wat een flame precies is ;))

En nee, ik weet het niet :P

[ Voor 7% gewijzigd door Postman op 04-04-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSchutP
  • Laatst online: 08-07 07:47
FlamerX schreef op 04 April 2003 @ 20:21:
Pskutte: doe maar niet. Als je zulke dingen gaat doen ontketen je binnen de korste keren flamewars, en daar heeft niet wat aan (behalve dat je dan weer moet gaan bekvechten over wat een flame precies is ;))

En nee, ik weet het niet :P
K, kzal uitkijken, twas alleen maar ff kijken..... naja, khou me wel in :D

whatever..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mr. Liu schreef op 04 April 2003 @ 10:35:
[...]

Ik zou het vertalen als "naar mijn bescheiden mening", beter Nederlands imnsho (in my not so humble opinion) :P
Kweet t, krom taalgebruik. Tis ook geen letterlijke vertaling, meer een overbrengen van gevoel. Imho gebruik je imo meer voor de grap/nonserieus, dat humble meen je eik niet :P En dan komt nederig beter met de situatie overeen(dat ben je nl niet :P ).. Maar qua vertaling heb je helemaal gelijk :P

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Okyah schreef op 04 april 2003 @ 20:39:
[...]
Kweet t, krom taalgebruik. Tis ook geen letterlijke vertaling, meer een overbrengen van gevoel. Imho gebruik je imo meer voor de grap/nonserieus, dat humble meen je eik niet :P En dan komt nederig beter met de situatie overeen(dat ben je nl niet :P ).. Maar qua vertaling heb je helemaal gelijk :P
Bedankt, ik begrijp de bedoeling wel van het kromme taalgebruik. Helaas ben ik vrij exact aangelegd (geen slechte eigenschap voor een programmeur ook al zeg ik het zelf) en heb ik enige ervaring als vertaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

.oisyn schreef op 04 April 2003 @ 14:26:
vind ik een beetje krom, verkeerde vervoeging van een werkwoord en bovendien een dubbele ontkenning

en origineel of niet, voor mij blijft het met een i :P
Mij best als je eigenwijs wilt zijn (je hebt overigens gelijk met je op en aanmerkingen op de grammatica), maar het is gewoon een klassieker. Tevens is dit acroniem afgelopen maandag op BBC2 langs geweest in de finale van University Challenge. Met die gasten (en zeker de jury) ga ik niet in discussie, dus veel succes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pskutte schreef op 04 april 2003 @ 20:16:
Vraagje, valt er dan ook te praten over IMFO?? In My F*cking Opinion???? tis maar een vraag hoor......

offtopic:
ff stoken hoor
ik loop nou al drie jaar rond op internet, op meerdere engelse forums ben ik dan ook al drie jaar geregt, ze zijn niet schuw van het woord fuck, maar IMFO heb ik echt nog nooit gehoort.... :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

http://www.acronymfinder....String=exact&Acronym=imfo

Blijkt "In my freaking opinion" te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeX
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

* KeX heeft net geLOLd op de volgende Rocky Horror Picture Show Acronym:

LDTTWA

Let's Do The Time Warp Again

Maar wat je er mee zou moeten willen zeggen gaat volledig aan me voorbij alhoewel hij wel op verschillende acronymensites (galgje :P ) terugkomt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Niet online
Slechte tweakers!
Jullie zijn NOFI* vergeten |:(
Stel prutsers!

NOFI :>

No Flame Intended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
stokkie schreef op 05 April 2003 @ 02:44:
Slechte tweakers!
Jullie zijn NOFI* vergeten |:(
Stel prutsers!

NOFI :>

No Flame Intended
|:( Doh! © Homer simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AKA = Also Known As
(kwam wel voor in Atar z'n lijstje, maar dan zonder verklaring. :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Laatst online: 18:41
Nu we toch bezig zijn: WTF betekend maw.? :P

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ShotGun schreef op 07 April 2003 @ 22:08:
Nu we toch bezig zijn: WTF betekend maw.? :P
What The F*ck betekend Met Andere Woorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Laatst online: 18:41
Aha dat licht op :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jap
  • Laatst online: 09-09 18:46

Jap

No worries

mischien heel voor de hand liggend voor de tweaker maar zeg maar is googlen tegen iemand :+

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jap schreef op 09 april 2003 @ 21:07:
mischien heel voor de hand liggend voor de tweaker maar zeg maar is googlen tegen iemand :+
tegen iedereen die ik wel eens spreek snapt dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 18:26
Erkens schreef op 07 april 2003 @ 22:09:
[...]

What The F*ck betekend Met Andere Woorden :)
dus Wat de neuk :P

Ik heb ooits een forum gezien die die afkortingen met een functie zo vertaalde, zag er best cool uit :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jap

Jap

No worries

Erkens schreef op 09 april 2003 @ 21:10:
[...]

tegen iedereen die ik wel eens spreek snapt dat :P
spreek het is tegen iemand waarvan je denkt dat ie het niet weet 8)

ik spreek vaak mensen die dit niet weten, dus ik houd dit draadje in de gaten voor meer afko's en die zet ik dan hier neer als wijze van hulpmiddel

[ Voor 31% gewijzigd door Jap op 09-04-2003 21:17 ]

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jap schreef op 09 april 2003 @ 21:13:
[...]

ja, hee, ik ga niet zomaar onbekende mensen aanspreken :X

daarnaast snappen veel mensen niet waar ik het over heb als ik het over GoT heb, misschien moet ik dat voortaan maar spellen of niet de afkorting gebruiken, denken ze namelijk dat ik het over god heb ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Jap schreef op 09 April 2003 @ 21:13:
[...]

ik spreek vaak mensen die dit niet weten, dus ik houd dit draadje in de gaten voor meer afko's en die zet ik dan hier neer als wijze van hulpmiddel
Stoer lijstje. Maar er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen newbies en n00bs (zie deze post)
Wilke schreef op 07 December 2002 @ 22:47:
[nohtml]
[...]
newbie = Een beginner, iemand die nog niet precies weet hoe alles werkt. Kan betrekking hebben op het forum, een stuk software, een OS, etc (bv. Linux-newbie, IRC-newbie). Dit is geen enkel probleem, iedereen is ooit newbie geweest op elk gebied.

n00b = iemand die weinig weet en ook geen enkele moeite doet zelf iets uit te zoeken. n00bs starten helpdesk-topics, houden zich niet aan regeltjes omdat ze gewoon de moeite niet nemen die door te lezen, en gaan daarna bij voorkeur wel in LA zeiken als hun topic wordt gesloten.

Dus het woord 'newbie' is niet negatief, n00b is dat zeker wel.
Met dank aan Wilke voor de duidelijke uitleg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Jap:

missen nog:
k: OK

thx, thanx, thnx: Thanks
Dank je wel

yw : you're welcome
alsjeblieft / graag gedaan als reactie op "Dank je wel" oid.

w00t: woot (alsof dat engels is :+)
Uitbarsting van plezierige verbazing, of iets in die trant

kloppen imo niet helemaal:

Troll en Trolls zijn imho niet helemaal goed geinterpreteerd. Een troll is een post waarmee onrust gestookt wordt, en trolls is gewoon het meervoud daarvan. Iemand die trollt is gewoon een trollert :Y) Maar 't kan best zijn dat daar meerdere interpretaties van zijn :)

flamebait Is meer een flame uitlokken. Letter vertaald is "bait" dan ook "aas", als in "ik gebruik aas om vis te vangen".

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmbwroflmao == Hurt My Butt While Rolling On The Floor Laughing My Ass Off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jap

Jap

No worries

Ik ga het erin zetten + veranderen, maar ik wil het kort houden, dus moet ik het af en toe een beetje inkorten :D

[update]
het zit er nu in, en heb er ook een bedankje in gezet voor die gene die geholpen hebben

het resultaat is hier te zien

ennee toevoegingen zijn altijd welkom! ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Jap op 10-04-2003 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 23:07

decramy

root@birdie:~#

ik weet er nog 2 1:
brb = be right back
re = returned

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jap schreef op 10 april 2003 @ 18:16:

ennee toevoegingen zijn altijd welkom! ;)
ty = thank you :)

misschien kan je de opmaak wat veranderen, die witte letters op zwart leest niet echt prettig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Koffie schreef op 04 April 2003 @ 11:46:
[...]

Een Cheat is een 'geheime' code om zulke dingen werkende te krijgen.
Oftewel, je start het spel op, ramt 5 keer op LINKS, 3 keer op ENTER 7 maal met je voeten stampen en dan rollen met je ogben.
Op dat moment worden alle muren bijvoorbeeld doorzichtig.
Andere voorbeelden zijn alle wapens hebben, onsterfelijk zijn etc. etc.

Een trainer is datgene wat jij beschrijft.
Een trainer kan een hack op de originele .EXE zijn, maar kan ook een extra .EXE zijn.

Kortom:
Een cheat is een truukje/code om bepaalde dingen in een spel te verkrijgen.
Een trainer drasait op/om je spel.

;)
Dat gerol en gestamp snakt meer in de richting van een easter egg :+

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:30
biw: ben ik weer (is meer een chat-afkorting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twee dingen:

l8r = later (engels)

lol = lauging out loud = hardop laggen lachen

de bold dingen heb ik toegevoegd/veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 18:26
Nog iets, FAQ is meervoud :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Simon schreef op 11 april 2003 @ 07:47:
Nog iets, FAQ is meervoud :)
hoeft niet ;)

Frequently Asked Question ;)

alleen in dat lijstje staat het uiteraard wel fout, engels meervoud en nerderlands enkelfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow nu ik dit topic zo'n beetje heb doorgelezen kom ik eindelijk achter veel zaken. Best leuk om te weten wat het betekent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

* Freee!! is bang dat hij .oisyn heeft weggejaagd met zijn vorige post. Dat was toch echt niet de bedoeling :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jap

Jap

No worries

decramy schreef op 10 April 2003 @ 22:01:
ik weet er nog 2 1:
brb = be right back
re = returned
re stond er al in
Erkens schreef op 10 april 2003 @ 22:12:
[...]

ty = thank you :)

misschien kan je de opmaak wat veranderen, die witte letters op zwart leest niet echt prettig :P
ty staat er nu ook bij, tja en de opmaak, vondt het op zicht wel lekker staan dus, (of iemand moet ff een leuk templatje maken :+ )
Sassie schreef op 11 April 2003 @ 00:41:
biw: ben ik weer (is meer een chat-afkorting)
jupz dat klopt idd, en nu staat ie erin.
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 04:47:
twee dingen:

l8r = later (engels)

lol = lauging out loud = hardop laggen lachen

de bold dingen heb ik toegevoegd/veranderd.
danku, heb het veranderd

en op de reactie van beide FAQ vragen, het stond er fout, maar dat is ook al goed, maaruh Gotters, verzin er nog is een paar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

soz = sorry
wysiwyg = what you see is what you get
fyi = for your information

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^^ dat ik die drie heb kunnen vergeten 8)7

ik gebruik soz en dagelijks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jap

Jap

No worries

Wezen schreef op 11 april 2003 @ 14:11:
soz = sorry
wysiwyg = what you see is what you get
fyi = for your information
alle 3 added, maaruh wat is een goede nl vertaling voor fyi? wist je dat..
dunno, maar voor jouw informatie klinkt zo raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
ter uwer informatie ?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.