excel: een cijfer toewijzen aan de hoogste in een reeks

Pagina: 1
Acties:
  • 2.964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 20:00

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Het gaat om het volgende:

Ik heb verschillende waardes in verschillende cellen.
Nou wil ik dat excel kijkt in een bepaalde reeks kijkt welke waarde het laagst is en daar bijvb 10 punten aan toekent. (in een 'resultaten' cel). Vervolgens moet hij naar de een na laagste en geeft aan die tijd 8 punten.. en zo verder naar 6-5-4-3-2-1-0. Dus de eerste 8 personen krijgen punten, daarna krijgen ze 0 punten.

Hoe zet je zoiets op?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 14:58
Makkelijkste oplossing is sorteren op waarde en dan het standaard rijtje (8-6-5-...) erachter zetten en eventueel weer terugsorteren.

Moeilijker, maar flexibeler methode is het gebruik van macro's.

[edit]
Kijk ook een naar de statistische functie 'Rank': die doet ook ongeveer wat jij wilt, alleen moet je die even aanpassen naar de precieze verdeling van de punten.

[ Voor 32% gewijzigd door sjroorda op 03-04-2003 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn de waarden in die reeks altijd gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je hier precies mee bereiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een engelstalige Office versie, en daar kan je gebruik maken van de functie "RANK()" om de hoogste, 2de hoogeste, enz. ... te bepalen. Met het resultaat dat je daarmee bereikt, kan je misschien verder bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
nou het is heel simpel... ik heb rondetijden (karten). Wij hebben hier bij ons bedrijf de 'regel' dat je punten krijgt voor de snelste ronde, en je krijgt punten voor de gemiddelde tijd (minus 1e en langzaamste ronde) Zie ook ander topic.. Nou wil ik dus dat excel een cijfer toewijst aan de laagste waardes (tijden). Sorteren zal dus niet gaan, want dan gooi je de ronde tijden door elkaar..

iemand ervaring met die 'Rank' functie

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 14:58
Ja: althans in de zin van: heb hem net even uitgeprobeerd. Neem bijv. een rijtje:

RANK(A1;A1:A8);
RANK(A2;A1:A8);
RANK(A3;A1:A8);
RANK(A4;A1:A8);
RANK(A5;A1:A8);
RANK(A6;A1:A8);
RANK(A7;A1:A8);
RANK(A8;A1:A8);

Nu krijg je een rijtje getallen van 1 t/m 8, waar de 1 voor het hogste nummer staat en een 8 voor het laagste. Nog niet precies wat jij wil, maar van hieraf moet je een beetje verder klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
sjroorda schreef op 03 April 2003 @ 08:38:
Ja: althans in de zin van: heb hem net even uitgeprobeerd. Neem bijv. een rijtje:

RANK(A1;A1:A8);
RANK(A2;A1:A8);
RANK(A3;A1:A8);
RANK(A4;A1:A8);
RANK(A5;A1:A8);
RANK(A6;A1:A8);
RANK(A7;A1:A8);
RANK(A8;A1:A8);

Nu krijg je een rijtje getallen van 1 t/m 8, waar de 1 voor het hogste nummer staat en een 8 voor het laagste. Nog niet precies wat jij wil, maar van hieraf moet je een beetje verder klussen.
Hmmm dat valt toch nog niet mee... :X
ik heb het als volgt:

Ik heb de snelste tijden in de cellen b28, d28, f28, etc staan
Ik heb in de cellen A54...A61 de cijfers 1...8 staan
Ik heb in de cellen B54...B61 de punten 10-8-6-5-4-3-2-1-0

Ik moet dus het laagste getal van de cellen b28,d28,f28,etc hebben en daar moet 10 punten aan toegekend worden.

de formule die ik heb is =RANK(B28:L28;A54:A61;B54:B61)
waarbij b28:L28 de range van snelste tijden aangeeft.

Does this make any sence :?
Volgens mij niet, want ik krijg als resultaat '#N/A' |:( waarom is dit zo moeilijk!!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het laatste gedeelte van je formule fout. daar staat "B54:B61", daar moet 0 staan (voor dalende volgorde) of een cijfer verschillend van 0 (voor stijgende volgorde); dus niet "B54:B61" zoals jij vermeldt. Als je Office 2000 hebt dan kan je met de "function wizard" help opvragen voor die "RANK()" functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 april 2003 @ 11:01:
Volgens mij is het laatste gedeelte van je formule fout. daar staat "B54:B61", daar moet 0 staan (voor dalende volgorde) of een cijfer verschillend van 0 (voor stijgende volgorde); dus niet "B54:B61" zoals jij vermeldt. Als je Office 2000 hebt dan kan je met de "function wizard" help opvragen voor die "RANK()" functie.
Nope, ik blijf #N/A krijgen...
en die wizard functie van Excel is ook maar matigjes... dat vind ik trouwens over het algemeen van al die wizards in excel.... maar kan ook aan mij liggen natuurlijk :+

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:45

Skinny

DIRECT!

Dit soort dingen vind ik altijd wel leuk om te proberen/uit te zoeken dus bedoel je zoiets ?

Mijn sheetje

HTH

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Skinny schreef op 03 april 2003 @ 11:11:
Dit soort dingen vind ik altijd wel leuk om te proberen/uit te zoeken dus bedoel je zoiets ?

Mijn sheetje

HTH
Van zulke tweakers moet ik het ook hebben :+

Dit is gedeeltelijk wat ik bedoel...
Ik wil nl dat diegene die de laagste tijd heeft 10 punten krijgt en niet alleen boven aan de ranglijst staat...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:45

Skinny

DIRECT!

Nog een keer...

Rechtsonderin heb je een rang/punten lijstje waarin je de uit te delen punten neerzet. Deze range wordt in de uitslaglijst gebruikt om de punten op te zoeken. Ga je deze lijst uitbreiden moet je de range van de VERT.ZOEKEN funktie ook even aanpassen.

Have fun.

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Skinny schreef op 03 april 2003 @ 11:26:
Nog een keer...

Rechtsonderin heb je een rang/punten lijstje waarin je de uit te delen punten neerzet. Deze range wordt in de uitslaglijst gebruikt om de punten op te zoeken. Ga je deze lijst uitbreiden moet je de range van de VERT.ZOEKEN funktie ook even aanpassen.

Have fun.
Have fun :? Ik heb pas fun als ik bovenaan die ranglijst sta :+
Dit is noodzakelijk kwaad.. maar wel interessant... ik ga ermee werken..

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Echter ik ben er nu mee bezig, maar die ranking zegt op deze manier natuurlijk niets..
Er moet wel een naam staan
oftewel: 1 Driver A 10
2 Driver B 8
3 Driver C 6
. ......... .

Damm, ik baal dat ik er zelf niet meer van kan bakken... |:(

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik ben nog steeds en/of wederom bezig met het sheet met kart tijden. En heb nu die 'rank' wel voor elkaar gekregen zonder al te veel punten. Echter er zijn nog een klein aantal problemen. Als je de rank functie gebruikt krijg ik ze niet op de juiste volgorde. Dus rijder 'B' rank 1 kan dus gemakkelijk op de 3e rij straan en rijder 'D' met rank 7 kan dus op de 1e rij staan. Geen probleem zou je denken gewoon de data laten 'sorteren'. Echter als ik ze laat sorteren op rank dan gooit hij de verwijzingen door elkaar. en heb ik bij de verschillende rijders opeens niet meer de juiste tijden staan.

Wellicht heeft iemand anders een oplossing.. Ik kan eventueel ook het sheetje even naar iemand emailen. Dan wordt het wellicht duidelijker....

Laat het maar even weten..... Ik heb een soort haat-liefde verhouding met Excel :(

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1