[Courier-IMAP] Verbinden lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aangezien ik gebruik wil gaan maken van een IMAP server heb ik op m'n Debian 3.0 routertje hier courier-imap geïnstalleerd. Alles draait gewoon, alleen zodra ik verbinding probeer te maken met de IMAP server wordt die verbinding meteen gesloten (of ik verbinding maak vanaf de server zelf of vanaf m'n workstation maakt niet uit):
code:
1
2
3
4
5
root@spitfire:~# telnet localhost 143
Trying 127.0.0.1...
Connected to localhost.
Escape character is '^]'.
Connection closed by foreign host.

De authdaemon en de server zelf draaien gewoon:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
root@spitfire:~# ps aux | grep courier
root     10477  0.0  0.3  1560  448 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     10478  0.0  0.1  1560  180 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     10479  0.0  0.1  1560  216 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     10480  0.0  0.1  1560  216 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     10481  0.0  0.1  1560  216 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     10482  0.0  0.1  1560  216 ?        S    02:49   0:00 /usr/lib/courier/authlib/authdaemond.plain start
root     13711  0.0  0.4  1532  536 ?        S    17:02   0:00 /usr/sbin/couriertcpd -address=0 
-stderrlogger=/usr/sbin/courierlogger -maxprocs=40 -maxperip=20 -pid=/var/run/courier/imapd.pid -nodnslookup 
-noidentlookup 143 /usr/lib/courier/courier/imaplogin /usr/lib/courier/authlib/authdaemon /usr/bin/imapd Maildir
root     13713  0.0  0.2  1424  324 ?        S    17:02   0:00 /usr/sbin/courierlogger imaplogin
root     14077  0.0  0.3  1336  468 pts/2    S    18:52   0:00 grep courier
(een paar returns toegevoegd ivm layout-verneuking)

Ik heb ipv -stderrlogger ook -stderr gebruikt om eventuele errors direct naar een file te laten schrijven, maar aangezien die file 0 bytes blijft wordt er blijkbaar geen error output gegenereerd.

De volgende courier packages zijn geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
root@spitfire:~# dpkg -l | grep courier
ii  courier-authda 0.37.3-2.3     Courier Mail Server authentication daemon
ii  courier-base   0.37.3-2.3     Courier Mail Server Base System
ii  courier-imap   1.4.3-2.3      IMAP daemon with PAM and Maildir support

Het vreemde is: ik heb, om te testen, courier eerst geïnstalleerd onder VMware (ook onder Debian), en daar krijg ik wel gewoon verbinding. Ik zal vast wel iets over het hoofd zien, maar ik kom er ff niet meer uit... iemand? :?

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Moet je niet instellen dat je poort 143 aan Courier wilt koppelen?

• Mr. B.
  • Niet online
MetHod schreef op 01 April 2003 @ 19:11:
Moet je niet instellen dat je poort 143 aan Courier wilt koppelen?
Dat gebeurt al. Ik krijg wel verbinding met de daemon, alleen wordt die meteen weer gesloten.
Ik maak overigens geen gebruik van inetd.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je wel Maildirs aangemaakt met maildirmake?
Toen ik net begon met courier-imap, had ik dat niet gedaan en kon ik niet verbinden.

Heb je trouwens geen logfiles waar iets instaat? :)

[ Voor 18% gewijzigd door saviour op 02-04-2003 11:44 ]

• Mr. B.
  • Niet online
saviour schreef op 02 April 2003 @ 11:43:
Heb je wel Maildirs aangemaakt met maildirmake?
Toen ik net begon met courier-imap, had ik dat niet gedaan en kon ik niet verbinden.
Jup, is gedaan. Maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt, aangezien de verbinding al wordt gesloten voordat er überhaupt sprake is van inloggen.

StatBar.nl - @GoT

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat staat er in je logfiles?
mail.err
mail.log

• Mr. B.
  • Niet online
saviour schreef op 02 April 2003 @ 11:47:
Wat staat er in je logfiles?
mail.err
mail.log
In mail.err staat niks, in mail.log alleen wat meldingen van de pop3 daemon...
Die logs had ik al gecheckt, had ik eigenlijk ff moeten vermelden in m'n eerste post.

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
*kick*

Heb uiteraard ook al de betreffende packages compleet verwijderd (incl. config files) en opnieuw geïnstalleerd, maar zonder effect :|

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
Nog maar een kick dan... :/

StatBar.nl - @GoT

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Staat courier wel ingesteld om te luisteren op die IPs? Niet dat dat in tcpwrapper of in couriers config oid geblockt staat?

• Mr. B.
  • Niet online
deadinspace schreef op 05 April 2003 @ 14:28:
Staat courier wel ingesteld om te luisteren op die IPs? Niet dat dat in tcpwrapper of in couriers config oid geblockt staat?
Nee... er wordt niks geblokkeerd, en courier luistert gewoon op alle IP's. Ik krijg ook verbinding, maar die wordt meteen weer gesloten, nog voordat ik de login banner zie.
Ik heb om te testen ook even een andere daemon (Apache) op poort 143 gezet, en die werkt gewoon zoals het hoort.

[ Voor 1% gewijzigd door Mr. B. op 05-04-2003 14:55 . Reden: typo ]

StatBar.nl - @GoT

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
uit man couriertcpd :
-address=n.n.n.n
Accept network connections only to IP address n.n.n.n. If not
specified, couriertcpd accepts connections to any IP address
that the system accepts connections on. If the system has multi-
ple network interfaces with separate IP addresses, this option
makes couriertcpd accept connections only to one specific IP
address. Most systems have multiple network interfaces: the
loopback interface, plus the local network interface, so that
-address=127.0.0.1 accepts connections only from the local sys-
tem. When multiple port numbers are specified, it is also possi-
ble to selectively bind different network addresses to each port
number when list specifies more than one port number. See "Mul-
tiple port list" below for more information.

probeer dus eens die hele address option verwijderen.

• Mr. B.
  • Niet online
arikkert schreef op 06 April 2003 @ 14:09:
uit man couriertcpd :
-address=n.n.n.n
Accept network connections only to IP address n.n.n.n. If not
specified, couriertcpd accepts connections to any IP address
that the system accepts connections on. If the system has multi-
ple network interfaces with separate IP addresses, this option
makes couriertcpd accept connections only to one specific IP
address. Most systems have multiple network interfaces: the
loopback interface, plus the local network interface, so that
-address=127.0.0.1 accepts connections only from the local sys-
tem. When multiple port numbers are specified, it is also possi-
ble to selectively bind different network addresses to each port
number when list specifies more than one port number. See "Mul-
tiple port list" below for more information.

probeer dus eens die hele address option verwijderen.
Werkt helaas ook niet :|

StatBar.nl - @GoT

Verwijderd

heb je wel die ~/Maildir aangemaakt....
want bij mij wou hij eerst ook niet inloggen, totdat ik die Maildirs had aangemaakt...

• Mr. B.
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 12:18:
heb je wel die ~/Maildir aangemaakt....
want bij mij wou hij eerst ook niet inloggen, totdat ik die Maildirs had aangemaakt...
Ja dus...
Mr. B. schreef op 02 April 2003 @ 11:44:
[...]

Jup, is gedaan. Maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt, aangezien de verbinding al wordt gesloten voordat er überhaupt sprake is van inloggen.

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
Nog maar een keer omhoog dan...

StatBar.nl - @GoT

Verwijderd

wat zegt je /var/log/messages

• Mr. B.
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 April 2003 @ 20:45:
wat zegt je /var/log/messages
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@spitfire:~# tail -f /var/log/messages
Apr  8 17:37:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 17:57:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 18:17:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 18:37:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 18:57:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 19:17:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 19:37:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 19:57:31 spitfire -- MARK --
Apr  8 20:17:28 spitfire -- MARK --
Apr  8 20:37:28 spitfire -- MARK --

En daar komt geen verandering in als ik probeer te telnetten naar poort 143 :/

StatBar.nl - @GoT

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zoek toch eens op je authentication daemon.

ik kon me herinderen toen ik het eens probeerde dat ik config files moest aanpassen/hernoemen, je kan geloof ik ook de volgorde van authentication bepalen dus als die volgorde verkeerd is word de verbinding verbroken

-edit-

• Mr. B.
  • Niet online
nike schreef op 08 April 2003 @ 20:54:
zoek toch eens op je authentication daemon.

ik kon me herinderen toen ik het eens probeerde dat ik config files moest aanpassen/hernoemen, je kan geloof ik ook de volgorde van authentication bepalen dus als die volgorde verkeerd is word de verbinding verbroken
Zelfs als ik op dat testsysteem onder VMware de authdaemon helemaal niet draai, dan krijg ik nog de login banner te zien en kan ik iig proberen in te loggen... (dat het inloggen vervolgens niet lukt omdat de authdaemon niet draait is natuurlijk logisch maar staat los van m'n probleem). Dat allemaal met dezelfde config files, dus de config files die standaard in de betreffende packages zitten. Op het systeem waar het om gaat krijg ik zelfs die login banner (daarmee bedoel ik dus de tekst * OK Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2002 Double Precision, Inc. See COPYING for distribution information.) niet te zien maar wordt de verbinding meteen verbroken.

StatBar.nl - @GoT

• nike
  • Niet online
ik kan me ook vaag iets herinderen dat je met je webbrowser naar een poort kon en vandaar ook alles kon instellen, tis wel lang geleden voor mij.
host.allow,firewall .... dat soort gein

voor de rest zou ik het eigelijk niet weten .. sorry

-edit-

• Mr. B.
  • Niet online
nike schreef op 08 april 2003 @ 21:29:
ik kan me ook vaag iets herinderen dat je met je webbrowser naar een poort kon en vandaar ook alles kon instellen, tis wel lang geleden voor mij.
host.allow,firewall .... dat soort gein

voor de rest zou ik het eigelijk niet weten .. sorry
Volgens netstat -l luistert d'r niets speciaals op een bepaalde poort, dus via een browser iets instellen zal niet gaan. Ik zag dat in hosts.allow op m'n server "sendmail: all" stond terwijl dat op het testsysteem niet het geval was, maar dat uitcommenten en vervolgens Exim en Courier herstarten heeft ook geen effect. In hosts.deny staat op beide systemen niets, en ook het down halen van de firewall helpt niet (dat laatste had ik al geprobeerd) :|

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
*skop*

StatBar.nl - @GoT

• nike
  • Niet online
misschien iets heel stoms maar probeer is uw-imap eens of een andere imap server.
Gewoon even proberen of die iets doet :)
ik draai zelf uw-imap als je weet dat die wel goed werk op jouw systeem probeer dan nog eens courier

-edit-

• Mr. B.
  • Niet online
nike schreef op 10 April 2003 @ 20:13:
misschien iets heel stoms maar probeer is uw-imap eens of een andere imap server.
Gewoon even proberen of die iets doet :)
ik draai zelf uw-imap als je weet dat die wel goed werk op jouw systeem probeer dan nog eens courier
Mja, uw-imap ondersteunt geen subfolders in een mailbox (wat ik dus wel nodig heb) en Cyrus heeft 1 of ander eigen formaat om mail in op te slaan... Courier is de enige IMAP server die ik ken die Maildir ondersteunt :(

StatBar.nl - @GoT

• nike
  • Niet online
ik zei ook om te proberen.....

maar goed ik bewaar dus ook gewoon me mail in me imap dir met subfolders.
uw was de eenigste die ik goed werkend kreeg.

su6 in ieder geval ermee en als me nog wat handigs te binnen schiet voor je post ik het wel

-edit-

Verwijderd

Heb je courier misschien zo ingesteld dat hij alleen maar secure connecties toelaat? poort 993

• Mr. B.
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 00:47:
Heb je courier misschien zo ingesteld dat hij alleen maar secure connecties toelaat? poort 993
Nee. er luistert niets op poort 993. Als dat het geval was, dan zou het ook zo moeten zijn op dat testsysteem onder VMware; het zijn dezelfde config files (lees: de config files die standaard in die packages zitten).

StatBar.nl - @GoT

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 14:59
ik heb zelf ook wat problemen met het inloggen op courier-IMAP. Mailtje naar de userlist leverde op dat er wat foutjes in oude versies van Vpopmail (<5.3.8) zaten die hiervoor konden zorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Klaus_1250 op 11-04-2003 01:00 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 19:43
Ik heb toch het gevoel dat inetd oid luistert op die poort. Als je even "fuser 143/tcp" doet, en vervolgens met "ps" het bijbehorende proces opzoekt, weet je of courier wel echt luistert op die poort.

Verwijderd

Mr. B. schreef op 11 April 2003 @ 00:57:
[...]

Nee. er luistert niets op poort 993. Als dat het geval was, dan zou het ook zo moeten zijn op dat testsysteem onder VMware; het zijn dezelfde config files (lees: de config files die standaard in die packages zitten).
Dan blijft nog mijn vraag staan. Het je courier zo ingesteld dat hij niet-secure connecties weigert? Ik heb hier een uw-imap draaien. Die draait op poort 143 en op 993. Connecten via 143 lukt wel, maar wordt weer gesloten omdat het niet secure is. Ik weet niet of dat een mogelijke instelling is van courier.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 13:00 ]

• Mr. B.
  • Niet online
MikeN schreef op 11 April 2003 @ 09:32:
Ik heb toch het gevoel dat inetd oid luistert op die poort. Als je even "fuser 143/tcp" doet, en vervolgens met "ps" het bijbehorende proces opzoekt, weet je of courier wel echt luistert op die poort.
Het is echt Courier die op poort 143 luistert.
code:
1
2
3
4
5
6
root@spitfire:~# fuser 143/tcp
143/tcp:             17715
root@spitfire:~# ps aux | grep 17715
root     17715  0.0  0.1  1532  164 ?        S    Apr08   0:00 /usr/sbin/couriertcpd -address=0 ... etc.
root      3897  0.0  0.3  1336  468 pts/1    S    18:35   0:00 grep 17715
root@spitfire:~#
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 12:58:
[...]

Dan blijft nog mijn vraag staan. Het je courier zo ingesteld dat hij niet-secure connecties weigert? Ik heb hier een uw-imap draaien. Die draait op poort 143 en op 993. Connecten via 143 lukt wel, maar wordt weer gesloten omdat het niet secure is. Ik weet niet of dat een mogelijke instelling is van courier.
Het enige wat ik in /etc/courier/imapd kan vinden wat met secure connections te maken heeft is het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
##NAME: AUTHSERVICE:0
#
#  It's possible to authenticate using a different 'service' parameter
#  depending on the connection's port.  This only works with authentication
#  mechanism that use the 'service' parameter, such as PAM.  Example:
#
#  AUTHSERVICE143=imap
#  AUTHSERVICE993=imaps

Ik heb geprobeerd AUTHSERVICE143 te uncommenten, maar ook dat helpt niet.

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
Nog maar eens omhoog...

StatBar.nl - @GoT

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:24
er moet toch ergens iets gelogd worden??
tail /var/log/maillog ? (redhat hier)
find / -mtime -1 (bestanden zoeken die minder dan 24 uur oud zijn)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Mr. B.
  • Niet online
nescafe schreef op 15 april 2003 @ 00:29:
er moet toch ergens iets gelogd worden??
tail /var/log/maillog ? (redhat hier)
find / -mtime -1 (bestanden zoeken die minder dan 24 uur oud zijn)
Mja, mail.log had ik al bekeken, en in de verschillende logs die minder dan 24 uur oud zijn staat niks interessants :/
Als er al iets gelogd wordt, dan is het goed verstopt :(

StatBar.nl - @GoT

• Mr. B.
  • Niet online
Nou, nog een laatste schop dan...

StatBar.nl - @GoT

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 20:18
Ik geef hier ook maar eens een kick aan.

De TS staat niet alleen bij mij precies hetzelfde. Met telnet krijg ik ook de welkomsmessage alleen de verbinding is meteen weer weg. Dus wil iemand er opniew naar kijken, of heel diep nadnken.

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Zo iets heb ik ook gehad.
Ik kreeg wel verbinding met mijn imap server maar verder verbrak ie de verbinding weer.
Auth gebeurde via de userdb functie van imap.
Na wat gezeik heb ik de DEBUG op max (2) gezet en zag ik dat ie de authuserdb niet kon vinden (was niet geinstalleerd).
Dus na het installeren van dat onderdeeltje wou het fantasties.
Mijn boodschap is kijk of je auth goed werkt. en suc6 :)

[ Voor 7% gewijzigd door MadCow* op 07-06-2003 22:10 . Reden: stijl(8) ;) ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 20:18
MadCow schreef op 07 June 2003 @ 22:08:
Zo iets heb ik ook gehad.
Ik kreeg wel verbinding met mijn imap server maar verder verbrak ie de verbinding weer.
Auth gebeurde via de userdb functie van imap.
Na wat gezeik heb ik de DEBUG op max (2) gezet en zag ik dat ie de authuserdb niet kon vinden (was niet geinstalleerd).
Dus na het installeren van dat onderdeeltje wou het fantasties.
Mijn boodschap is kijk of je auth goed werkt. en suc6 :)
Misschien domme vraag. Maar hoe installeer ik dat dan? (ik een beetje een noobie nog).

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Dat hangt van je methode af die je kiest om te regelen wie mag inloggen.
Stel je maakt hier voor een userdb. Dan moet je courier-imap-authuserdb installeren
(of hoe jou distro het mag noemen). En natuurlijk je config aanpassen dat ie authuserdb gebruikt. ;)

Zelfde geld voor de andere auth methodes, ik heb gezien dat debian de verschillende auth methodes heeft opgesplitst in packetten en ik meen dat red hat het zelfde doet.
Suc6. :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Pagina: 1