[Stabiliteit]Barton 2500+ instabiel :(

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 19:52
Ik heb een probleem met mijn nieuwe barton 2500+, Hij is instabiel. Ook al geeft het moederbord (Epox 8RDA+) aan dat hij maar 45 graden wordt, en ook al is hij niet overklokt..

Koeler? Zalman 6000cu. Fan staat nu op max vanwege de problemen!

Het ram is ook nieuw, kingston 512MB PC2700 ram (2.5), de speed staat op optimal, dat betekend in epox termen: langzaamst en dus zeker...

Op FSB van 133, absoluut geen problemen, dan is hij dus 33*11 = 366mhz onderklokt!

Op FSB van 166 gaat het mis, na een tijdje computeren krijg ik een directe reset. Geen blauwe schermen oid, gewoon een directe reset. Bam, weg..

Voeding is zo'n zalman 300 watt dingetje, lijkt me niet dat die voeding problemen kan geven. Er hangt ook zeker niet te veel in. Geluidskaart (Terratec dmx 6fire 24/96) is enige PCI device. Videokaart is MX440. 1 Harddisk, een pioneer speler en een brander.

Ik snap er dus de ballen van!

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 30-03-2003 23:34 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mhm...Kijk eens naar de voltages van je voeding :)
Je 5 en 3.3 (met mbm bijvoorbeeld :) ) stressed..
Tzou daar aan kunnen liggen :)
Temps is het dus niet ieg :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Test voor de zekerheid ook dat het niet aan je geheugen ligt... door het te vervangen of met memtest86 oid...

• Makkelijk
geheugen geeft meestal toch blauwe schermen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Geheugen lijkt me niet zo waarschijnlijk, als je de koeler voorzichtig hebt gemonteerd (geen stukje core afgebroken) zou de cpu ook geen probleem mogen zijn... Blijft er weinig over.

Of je voeding trekt het toch niet goed, en wat ik (vrij onwaarschijnlijk) nog als mogelijkheid zie is dat de koeling van je northbridge op 1 of andere manier niet voldoet.

Als je de multiplier omlaag trapt (is een barton ook standaard unlocked?) en de FSB op 166, crasht ie dan?

Monteer ook je koeler eens opnieuw, gewoon voor de zekerheid..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Makkelijk
Leek allemaal goed te gaan, nu zelfs op 2800+!
Draait stabiel, koetje doet lekker mee. Kreeg net, toen ik dit topic opende wel dat mn scherm ff flikkerde, en even daarna crashede internet explorer...

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Weet je zeker dat je je proc op 166MHz instelt en niet op 133MHz@166MHz :? Zit nogal een verschil in nl.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Barton 2500+ loopt standaard op 166MHz toch?
Ik ben van plan ook een te kopen, maar als ik dit zo hoor, misschien toch beter Thoroughbred-B cpu-tje.

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 03:48:
Barton 2500+ loopt standaard op 166MHz toch?
Ik ben van plan ook een te kopen, maar als ik dit zo hoor, misschien toch beter Thoroughbred-B cpu-tje.
dit heeft volgens mij bizar weinig met die barton te maken.. Hij heeft de hele nacht op 2800+ zitten grazen.. Ik begin toch aan de kwaliteiten van die zalman voeding te twijfelen eerlijk gezegt...

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09
doe eens een bios update naar de laatste officiele bios van epox

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

DKasemier schreef op 31 maart 2003 @ 10:25:
[...]

dit heeft volgens mij bizar weinig met die barton te maken.. Hij heeft de hele nacht op 2800+ zitten grazen.. Ik begin toch aan de kwaliteiten van die zalman voeding te twijfelen eerlijk gezegt...
Kijk dan even naar de voltages en deel die ook even met ons :)
http://mbm.livewiredev.com/
Hier, hartstikke handig, kan je je voltages makkelijk mee aflezen :P
:+

En haal even Burnk7 om de proc te stressen..
Kijk vervolgens even naar de +5 en +3.3 :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Makkelijk
kadeng, hij is weer instabiel :)
2 spontane reboots en een paar crashes van programmas!

kga idd maar weereens MBM installen je hoort het zo.. in DOC heb ik al gelezen dat de epox veel problemen heeft met lage 5V lijn :(

[ Voor 91% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2003 19:05 ]

Verwijderd

Installeer USDM eens (staat op de cd-rom dat bij je epox zit)

Daar kun je mooi temps en alle voltages aflezen...
USDM vind ik persoonlijk beter als mbm :d

• Makkelijk
Ik krijg nu de raarste problemen, al mn icons van windows zijn zwart en mbm kan niet starten..
out of system resources...

net gerestart!! grrr.. schone win2k installatie nogwel!

Verwijderd

DKasemier schreef op 31 March 2003 @ 19:10:
Ik krijg nu de raarste problemen, al mn icons van windows zijn zwart en mbm kan niet starten..
out of system resources...

net gerestart!! grrr.. schone win2k installatie nogwel!
-> USDM :O

Ik begin er aan te denken dat er iets mis is met ofwel je voeding die het niet kan trekken of dat er iets mankeert aan je CPU..

Heb je geen athlon of duron oid nog liggen? Probeer anders eens van CPU te veranderen en zien of het dan nog problemen geeft

Verwijderd

dit prob heb ik ook alleen met ander hardware.. bij mij komt het door de videokaart echt... heb je een leadtek?

• Makkelijk
ik heb een aopen videokaart, en die draait al 9 maanden, geen problemen mee gehad. Alleen net paar dagen ander mobo / proc dus...

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jambo/beforcestress.jpg
Voor (hij staat open maar net 5 seconden :))

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jambo/stressed.jpg
Na

Wat tempsensor1 is weet ik niet, 2 is CPU, dan zal 3 wel kast temp zijn :)
voltages spreken voorzich.. al ken ik verschil tussen core 0 en 1 niet ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2003 20:40 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:52
2,61 Volt op je +3,3 lijkt me nogal ongezond!

• Makkelijk
zit een kern van waarheid in PC123.. ik ga hem eens in het bios checken!!!

edit:
checked!

komtiie:
(heeft weer ff idle gedreaait kwartiertje)
CPU Temp: 45
Sys Temp: 33

VDD: 1.55
VCore: 1.64
VDimm: 2.60
+5V: 4.86
+12V: 11.97-12.03 (springt steeds heen en weer)
-12V: -11.78
-5V: -4.99
VBat: 3.16 - 3.20 (springt vrolijk mee heen en weer)
5VSB: 5.51

Is die 2.61 die MBM de 3.3V noemt niet stiekum de DIMM voltage?

[ Voor 78% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2003 21:02 ]

• Pc123
Dat zou natuurlijk goed kunnen, het lijkt me ook wel erg laag. Ik mis alleen je +3.3 volt in de BIOS, die zou daar toch ook tussen moeten staan :?

• Makkelijk
Is dat VDimm? Hij staat niet in bios hoor.. Als dat VDimm is dan staattie wel heeel erg laag :D :D :D....

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24
Het is toch zo dat het aantal volt 10% mag afwijken? Daar zit jij wel erg zwaar overheen. Misschien toch ff ergens een andere voeding regelen.

Verwijderd

als

/quote
Door Pc123 - Monday 31 March 2003 20:41

/quote

... dat waar is, zal het wel aan de voeding liggen :)

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 21:40:
als

/quote
Door Pc123 - Monday 31 March 2003 20:41

/quote

... dat waar is, zal het wel aan de voeding liggen :)
maar waar zie ik die 3.3V in het bios? Ik zie um niet :)

• Pc123
De BIOS is natuurlijk de enige manier om het betrouwbaar te weten te komen, maar hij zou er toch echt tussen moeten staan :? Ik vind het erg vreemd dat dat bij jou niet het geval is, misschien een probleem van de BIOS versie die bij je mobo meegeleverd wordt ofzo?

• Makkelijk
dit is de laatste officiele Epox bios, namenlijk de eerste die bij het opstarten een schermpje met voltages ed. weergefet...

maar is die 3.3V van MBM nou ECHT of is dat een foutje van MBM?

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2003 22:18 ]

• Pc123
Dat vraag ik me dus ook af, daar kan ik je geen antwoord op geven. Het lijkt me wel heel erg laag maar het zou natuurlijk kunnen omdat je systeem zo instabiel is. Gebruik je de allernieuwste versie van MBM, en ondersteunt deze ook je moederbord? Probeer ook eens een paar andere programma's, bijvoorbeeld speedfan, geven die precies dezelfde waardes aan?

• Makkelijk
http://www.epox.com/html/...3H01c0xB10mI0O32No1Z0z3D3

kan ik dat bios eroverheen raggen bij mij? :o

• HitmanWVU
  • Laatst online: 04-08-2025
Hmm de voltages zijn te laag/

• Pc123
Die fix is zo te zien alleen voor problemen met de Barton 3000+

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Schijnbaar moeilijk te begrijpen als ik het aantal posts bekijk van reagerende mensen.

De aangegeven 3.3volt lijn in motherboard monitor is dus je VDDR voltage.
Je moet gewoon even die 3.3volt naam veranderen naar VDDR.
De sensorchip op jouw board kan de 3.3volt lijn helemaal niet uitlezen.
Jouw voltage kloppen dus allemaal wel en er is geheel niets mis, ware het niet dat je 5volt lijn wel een beetje laag komt bij stressen.

Je core 0 voltage is het VAGP voltage en core 1 is dus je VCORE van de processor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Makkelijk
Rick2001 schreef op 31 maart 2003 @ 23:30:
Schijnbaar moeilijk te begrijpen als ik het aantal posts bekijk van reagerende mensen.

De aangegeven 3.3volt lijn in motherboard monitor is dus je VDDR voltage.
Je moet gewoon even die 3.3volt naam veranderen naar VDDR.
De sensorchip op jouw board kan de 3.3volt lijn helemaal niet uitlezen.
Jouw voltage kloppen dus allemaal wel en er is geheel niets mis, ware het niet dat je 5volt lijn wel een beetje laag komt bij stressen.

Je core 0 voltage is het VAGP voltage en core 1 is dus je VCORE van de processor.
eindelijk iemand die al bevestigde wat ik vermoedde, (zoals ik al eerder had aangegeven :)), dat die 3.3V gewoon de ram is, en die moet dus NIET 3.3 zijn :)
Weet je trouwens ook wat die 24 gradne in MBM is? Kan ik die ook renamen, of weggooien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2003 23:38 ]

Verwijderd

Hoi, die 24C is je moederboard Temp, 44C is je processor en 34C is je sys Temp :-)

Verwijderd

maar, welke koeler hebt je er op? mhmhm, ik draai mijn Bartontje 2500 @2300 en Temp is 36, als full load komt hij pas naar 42/43 en dan op 1.87V mijn ram /en staan op 2.77 , maar goed

Verwijderd

ff een tip :-) verhoog je Cpu V ietsje en eventueel ook die van je rammen als je onstabiliteit ervaart :-))

• Makkelijk
Verwijderd schreef op 01 April 2003 @ 02:18:
maar, welke koeler hebt je er op? mhmhm, ik draai mijn Bartontje 2500 @2300 en Temp is 36, als full load komt hij pas naar 42/43 en dan op 1.87V mijn ram /en staan op 2.77 , maar goed
Bedankt voor de tips, staat trouwens duidelijk in mijn openingspost welke cooler ik heb :P.

Nog iets.. C&C Generals liep niet stabiel op 166*11 (gewone snelheid van proc.), kreeg de bekende serious error.

Op 12.5*160 (=166mhz OC) loopt Generals als een zonnetje... Generals is ogal gevoelig voor geheugenproblemen, nou kan ik me echter niet voorstellen dat mn kingston mem dit hele probleem veroorzaakt.. Zou het nou mn northbridge kunnen zijn? Misschien toch maar eens beter koelen dan die passive heatsink van epox????

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Grijzebeer, wil je voortaan het edit-knopje gebruiken in plaats van om in korte tijd achter elkaar te posten? Zulke monologen kunnen op sommigen nogal irritant overkomen, namelijk ;)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Zorg eens dat je mem weer uitkomt op 133 met de proc bus van 166(mem/cpu divider anders dus), dan weet je iig zeker dat het niet je mem is.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 10:41

NBK

Weercam-Avatar

VDimm is gewoon de spanning op je gehuegen en die hoort 2.6V te zijn en is dus netjes. Niet alle moederborden (een hele hoop zelfs) hebben geen monitoring op de 3.3V lijn dus dat kan gewoon kloppen. De labels die aan een bep. voltage in de monitoring software onder windows hangt klopt ook niet altijd (zoals dus blijkt.) Het probleem zou nog steeds in je voeding kunnen zitten maar dat verwacht ik eigenlijk niet, persoonlijk denk ik eerder aan het geheugen of northbridge

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Als je nu langzaam es ff wat voltages upkrikt;

Vdd(memory) naar 2.8 en dan testen.
etc etc.

Als dit allemaal geen verbetering geeft, dan kun je nog twijfelen aan je 5 Volt, die wat krapjes is. Maar eigenlijk netjes binnen de marge nog.

Probeer es Vocre naar 1.65 (1.700) en Vdimm 2.8 ofzo.

En anders big trouble, eventueel ff een PSU (voeding) swappen.

• Makkelijk
Memory V gaat met epox bios alleen met enorme sprongen omhoog.... VCore omhoog had ik al direct gedaan, had geen zin.. PSU heb ik ook nog wel liggen trouwens hoor, zal eens proberen.. wel gedoe met krappe midi-tower..

Op FSB 160 loopt alles prima.. Iig heel erg bedankt voor de tip om FSB op 166 te zetten en mem op 133.. ga ik zeeeker proberen! Ben nu bij vriendin maar als ik thuis ben ga ik mijn FSB flink stangen met laag mem.. als het dan goed gaat weet ik dat die kingstons terug kunnen naar de winkel!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Goh, ik heb hetzelfde probleem :). Kan er wel bij na meer dan een week lang kutten met de pc. Even korte samenvatting: ik had last van de squeel of death, een vastloper die wordt veroorzaakt door de combinatie Audigy en Via266A chipset. Dus ik besloten er een ander mobo in te zetten en dat is een Asus A7N8X geworden. Heel veel problemen gehad, uiteindelijk was de oplossing (voor dat probleem) om er nieuw geheugen in te zetten. Dus ik een gieg Dane Elec PC2700 erin gezet. Nou, dat hielp gelukkig, kon de timings zelf op 5/2/2/2 zetten bij 133MHz. Sja, en dan maar een nieuwe proc erin. Ik heb voor de Barton 2500+ gekozen ipv een thoroughbred B vanwege lager verbruik (ik had een thoroughbred A Xp1800+). Nou, ik moest zoiezo al de CMOS clearen om hem te laten booten. Timings omhoog gedaan, verder gewoon 166 FSB en standaard multiplier. Maar hij is echt rete instabiel. Ik ben zelfs snel aan het typen om te voorkomen dat ik het nog een keer kan typen :P. Ik zal ff MBM draaien en een screenie maken.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/MBM5screenie.jpg

De core voltage is ietsjes te hoog (niet dat dat erg is), en de cpu wordt best wel warm (unstressed is dit), veel warmer dan mijn vorige, niet erg logisch. Overigens wordt ie gewoon op max 50 gehouden met Q-fan, dus op zich niets om me over druk te maken, nu stond in de laagste rmp stand van de cpu fan. Er zit ook geen thermal paste tussen, dat heb ik ff niet liggen, ook niet echt bevordelijk :). Misschien nog wat langer memtest draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Jag op 11-04-2003 13:27 ]

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Iedereen loopt een beetje te mekkeren over de 3.3V lijn, maar laten we eens kijken naar de +5V lijn, die is ook niet echt gezond bij jullie.

Hier kreeg ik reboots om een voeding die een te lage +5V lijn had, andere voeding erin en gaan!

• Jag

Jag

SuperKevin schreef op 11 April 2003 @ 15:57:
Iedereen loopt een beetje te mekkeren over de 3.3V lijn, maar laten we eens kijken naar de +5V lijn, die is ook niet echt gezond bij jullie.

Hier kreeg ik reboots om een voeding die een te lage +5V lijn had, andere voeding erin en gaan!
Hoho, ik voel me hier dus niet aangesproken, mijn +5V lijn is 4.95V, hoe goed wil je hem hebben?

• Jag

Jag

Lol, ik heb net na de 73ste reboot, de 35ste keer dat ie ineens niet meer opstarte, nadat ik weer een keer de batterij eruit had moeten halen en de CMOS moest clearen en dat ie in de BIOS vastliep, een keer zo hard mogelijk op mijn toetsenbord gemept :P. Pure frustratie :). Ik begin een beetje mijn breekpunt te bereiken hier en anders bereikt mijn toetsenbord dat wel :P. Help!

• Makkelijk
Zet de FSB en ram eens op 133mhz...
ik heb nu trouwens hier FSB op 166MHz en ram op 133mhz, en nou is hij wel stabiel. Dus het ligt aan ram of de 5V gaat omlaag als ik ram op 166mhz zet, 1 van de 2 iig :).

Ik hoop ut gauw uit te vinden :).

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Jag schreef op 11 April 2003 @ 16:30:
[...]

Hoho, ik voel me hier dus niet aangesproken, mijn +5V lijn is 4.95V, hoe goed wil je hem hebben?
Boven de 5V :)

Ik had hem ook op 4.95 en daarom had ik dus gezeik. Blijkbaar.

• Jag

Jag

SuperKevin schreef op 12 April 2003 @ 17:58:
[...]

Boven de 5V :)

Ik had hem ook op 4.95 en daarom had ik dus gezeik. Blijkbaar.
Ja, lekker logisch :P.

Het lijkt gewoon overigens aan de L2 cache te liggen. Zie dit topic.
Pagina: 1