CMOS battery leeg, niet vervangbaar, HD niet zichtbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik hier iets gepost over het leeg zijn van mijn CMOS battery. Helaas is het een PCChips vod, en de battery kan niet vervangen worden :(
Ik ben in staat om in DOS te komen, maar omdat alle instellingen in de BIOS verkeerd staan, kan mijn HD niet gevonden worden.
Is er een manier waarop ik mijn HD weer kan gebruiken in die computer?

Edit: Hier is mijn eerdere posting

[ Voor 13% gewijzigd door Glacier op 29-03-2003 10:27 ]

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien de settings weer goed zetten? Dan kun je je HD weer gebruiken!

Het enige nadeel is dat de instellingen weer weg zijn als je de PC uitzet

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Vraag:
- Waarom zet je er niet bij wat voor mobo het precies is (wij gaan niet zoeken naar die vorige post van jou)?

Suggesties:
- Batterij toch vervangen (uitsolderen)

- Zet er een IDE controller (bijv. Promise) in. Daar kun je dan een harddisk op aansluiten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Je kan de batterij ook niet voorzichtig lossolderen oid?

ieeeepppppp :P

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Een losse IDE controller is idd een erg goed id, zoveel kosten die dingen je niet en ik neem aan dat die je hdd wel zullen herkennen..

Verder ben je natuurlijk een Tweaker, dus die batterij vervangen moet met een beetje improvisatie wel te doen zijn lijkt me :)

Wat voor batterij zit erin/erop dan dattie niet te vervanmgen is? Zijn de contactpunten te zien? Zoja dan kun je er een andere op solderen...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Glacier
  • Niet online
Sorry, ik had de eerdere post er beter ff bij kunnen zetten:

Hier issie dan :P
Scatman_II schreef op 29 maart 2003 @ 10:26:
Wat voor batterij zit erin/erop dan dattie niet te vervanmgen is? Zijn de contactpunten te zien? Zoja dan kun je er een andere op solderen...
Die mag jij dan eerst eens uitvinden waar de batterij zit :{

[ Voor 51% gewijzigd door Glacier op 29-03-2003 10:31 ]

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Glacier schreef op 29 maart 2003 @ 10:26:
Sorry, ik had de eerdere post er beter ff bij kunnen zetten:

Hier issie dan :P

[...]
Die mag jij dan eerst eens uitvinden waar de batterij zit :{
Mja, ik heb nu het andere topic ook gelezen, sorry...

Ook al gezocht op een staafvormig dingetje? [Zie paar posts omhoog]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Eigenlijk wel raar om een tweede topic te beginnen. Het is nl. nog steeds dezelfde vraag.

Ik heb een PCChips mobo, waar de batterij tussen de PCI slots zit.

Door de BIOS-string op te schrijven (zie je bij het opstarten) en ermee te zoeken op www.wimsbios.com of gewoon op internet kun je het type van je mobo vinden, vervolgens een manual (meestal pdf) downloaden. Daar moet de layout wel op staan. Toch blijft het vreemd dat je de batterij niet kunt vinden, zo'n ding is erg herkenbaar (zeg maar een muntvorm, meestal, rond de tijd van dit soort mobo's).

[ Voor 58% gewijzigd door pinockio op 29-03-2003 10:55 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Volgens mij is het een Dallas chip met CMOS/CLOCK en intern batterijtje...

http://www.epower2go.biz/en-us/pg_24.html

Misschien dat je bij Conrad een vervangend model kan bestellen...

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:35
James_Watt schreef op 29 March 2003 @ 11:22:
Volgens mij is het een Dallas chip met CMOS/CLOCK en intern batterijtje...

http://www.epower2go.biz/en-us/pg_24.html

Misschien dat je bij Conrad een vervangend model kan bestellen...
Je kan met die dalles chippies als cd bat leeg is , zelf ook een externe bat solderen aan die ppotje waar normaal de stroom op zit. Dacht dat ze uiterst links zaten, al je het opdruk leesbaar hebt.

[c]

. ........
.. ........
[/]

Die 1 stipje zal de plus zijn, en die 2 stipjes links de min, tjek het wel ff voor de zekerheid.
zo heb ik al vaker mobotjes gereanimeerd

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-08 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij hebben de meeste mobo's een aansluiting om een externe batterij voor je BIOS aan te sluiten. Ik ga er vanuit dat als je batterij echt zo vastzit, jij ook zoiets zult hebben. Daar zijn sprciale batterijhouders (voor penlites) voor te krijgen, die je dan met zo'n klein stekkertje op wat jumpers op je mobo aansluit. Moet je effe in de manual van je mobo kijken waar zo'n aansluiting zit. Als dat er 1 zit kun je er zo een externe batterij op aansluiten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Als hij er niet op of af te solderen is (of je vindt dat te gevaarlijk) gewoon parallel een nieuwtje zetten en 1 pootje van de vorige losknippen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Heb je de mogelijkheid om effe een foto of een scan te maken van je MoBo.

And The Only One

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Voor zover ik weet heeft ELKE plank wel een batterij

Dus toch solderen, er MOET een batterij opzitten imho.

Afbeeldingslocatie: http://www.stud.fernuni-hagen.de/q3998142/pcchips/pccpics/m560.gif

Dat plankje heeft de batterij als ik het goed kan zien bovenin zitten, naast de bios, boven de PCI sloten.
De batterij zit IN dat "dikke ic" gegoten. Met een beetje dremelen is dat echter wel los te slopen, en kun je via een kabeltje oid er wel een andere aan klussen. Batterij is gewoon op het IC geplaatst en ingegoten. Kwestie van los zien te krijgen zodat je de pootjes weet, en dan kabeltje eraan + los batterijtje

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Misschien zit die wel onder een IDE kabel verstopt :+.
Maar kan het zijn dat je een groote blauw, beetje bobbige en lijkend op een condenstator vast zit gesoldeerd op het moederbord zitten?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01-2025
Ik ken dat...
Ik heb in een ver vaag grijs verleden ook een PCChips bord gehad...
Met een BURN-IN Bios... Op 1 of andere manier hebben ze het battarijtje daar bij in gebakken, en kun je daar verder weinig meer aan veranderen.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Glacier
  • Niet online
Stefan118 schreef op 30 maart 2003 @ 01:23:
Ik ken dat...
Ik heb in een ver vaag grijs verleden ook een PCChips bord gehad...
Met een BURN-IN Bios... Op 1 of andere manier hebben ze het battarijtje daar bij in gebakken, en kun je daar verder weinig meer aan veranderen.
:{

:'(

Is er geen andere manier om de bios van stroom te voorzien? (zonder dan de boel op te blazen B) )
Pagina: 1