Toon posts:

Pentium I - netwerkkaart probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
volgend probleem:
een PC pentium I - 166 Mhz en 32 Mb Ram - Windows 95
nu wil ik daar een netwerkkaart Wisecom in installeren, maar als ik de kaart erin plaats herkent windows de kaart als een Realtek ? ik kan dan de kaart installeren als realtek en windows zegt dat alles correct werkt, maar m'n internet gaat niet (telenet-kabel)

ik heb dan geprobeerd met een andere netwerkkaart en hij 'herkent' 'm weer als een Realtek...

vraag: ligt dat aan windows 95 (dat geen nieuwe netwerkkaarten ondersteunt, ook al heb ik de software ervan) ? of ligt het aan het oude moederbord dat geen nieuwe netwerkkaarten aankan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2003 08:45 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het kan zijn dat de wisecom kaart die je hebt, gewoon een kaart is met een reuteltek chipset erop. Dan wordt hij inderdaad al snel gezien als een realtek kaartje.

Maar als je met de driver van wisecom forceert dat het een WiseCom is, ziet Windows dan nog steeds een realtek :?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het niet werken van je internet kan natuurlijk een hele andere oorzaak hebben. Is dit je originele netwerkkaart bijgeleverd bij telenet? En wordt je ip adres bepaald aan de hand van je mac-adres. Dit moet je eerst even uitzoeken.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:47
Wisecom is alleen het naampje, Realtek is de chipset......

bij mijn weten zijn er maar drie chipsets die vaak gebruikt worden: 3 COM, Intel en Realtek.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 25 March 2003 @ 09:13:
Het kan zijn dat de wisecom kaart die je hebt, gewoon een kaart is met een reuteltek chipset erop. Dan wordt hij inderdaad al snel gezien als een realtek kaartje.

Maar als je met de driver van wisecom forceert dat het een WiseCom is, ziet Windows dan nog steeds een realtek :?
probleem is dat je in de lijst van windows 95, in de lijst van mogelijke merken staat wisecom er niet tussen...

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op 25 March 2003 @ 09:20:
Het niet werken van je internet kan natuurlijk een hele andere oorzaak hebben. Is dit je originele netwerkkaart bijgeleverd bij telenet? En wordt je ip adres bepaald aan de hand van je mac-adres. Dit moet je eerst even uitzoeken.
ja het is de netwerkkaart geleverd door telenet, maar dus ook met een andere kaart hetzelfde probleem
en dat het een andere oorzaak heeft?
was ik trouwens vergeten te zeggen : pingen gaat ook niet (hij zegt dat de functie ping niet bestaat of zo)

• Noork
  • Niet online
Als de functie ping al niet bestaat zal er wal iets mis zijn met je windows 95 installatie. Misschien helpt het om er even de winsock upgrade over heen te gooien.

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op 25 March 2003 @ 09:36:
Als de functie ping al niet bestaat zal er wal iets mis zijn met je windows 95 installatie. Misschien helpt het om er even de winsock upgrade over heen te gooien.
ik heb er win98Se proberen over te zetten maar dat ging niet ('deze versie van windows...') => is er een mogelijkheid om dit te omzeilen en windows 98SE er toch op te krijgen zonder te formatteren?

• Noork
  • Niet online
Over zetten? hoe bedoel je dat? alleen bestanden kopieren gaat waarschijnlijk niet.

Maar windows 95 is wel geschikt om te internetten. Probeer anders eens alle updates voor win95 te pakken en deze te installeren, misschien heb je dan meer geluk.

Verwijderd

zit er geen delay op het toekennen van een ip adres mbt het reeds gebruikte MAC adres bij telenet? Ik dacht dat dat enkele uren kon duren voor een nieuw MAC adres aanvaard werd om zo tegen te gaan dat je met meer PC's op 1 enkele aansluiting gaat surfen (mag normaal niet bij telenet)

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op 25 March 2003 @ 09:45:
Over zetten? hoe bedoel je dat? alleen bestanden kopieren gaat waarschijnlijk niet.

Maar windows 95 is wel geschikt om te internetten. Probeer anders eens alle updates voor win95 te pakken en deze te installeren, misschien heb je dan meer geluk.
dus windows er overzetten daarmee bedoel ik windows 98Se erover installeren, een soort van upgrade

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 March 2003 @ 09:48:
zit er geen delay op het toekennen van een ip adres mbt het reeds gebruikte MAC adres bij telenet? Ik dacht dat dat enkele uren kon duren voor een nieuw MAC adres aanvaard werd om zo tegen te gaan dat je met meer PC's op 1 enkele aansluiting gaat surfen (mag normaal niet bij telenet)
neen dat is niet het probleem want ik heb een router met ingebouwde switch die de adressen verdeelt

• Noork
  • Niet online
Windows 95 met alle updates is prima voor internet/netwerk gebruik. Dus je hoeft echt niet naar 98 over te stappen.

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47

Sa1

maar uhh, wat wil je nu, upgraden naar 98? of wil je win95 werkend hebben?

als je wilt upgraden, gewoon formateren, wil je win95 behouden, kan je pingen naar loopback, naar je ip? wat is 't voor een router..

cross of straight kabel kan je kijken door de kleuren te vergelijken..

edit:

nevermind die ping, k kom hier van je andere topic..

[ Voor 12% gewijzigd door Sa1 op 25-03-2003 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sa1 schreef op 25 March 2003 @ 16:23:
maar uhh, wat wil je nu, upgraden naar 98? of wil je win95 werkend hebben?

als je wilt upgraden, gewoon formateren, wil je win95 behouden, kan je pingen naar loopback, naar je ip? wat is 't voor een router..

cross of straight kabel kan je kijken door de kleuren te vergelijken..
ik wil best wel win 95 houden maar ik heb opgevangen dat dat niet ideaal is voor netwerken...dus effe testen of het beter gaat met win 98
formatteren wil ik ten allen prijze vermijden wegens teveel programma's geïnstalleerd

pingen gaat NIET
router SMC barricade 7004BR maar daar ligt het zeker niet aan want een andere pc die ik aan diezelfde kabel hang, doet het wel...

• Noork
  • Niet online
Krijg je wel een ip?

• themodfather
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:38

themodfather

J.C.B.

misschien is het ee pci 2.1 netwerkkaart en een moederbord dat alleen pci 1.1 ondersteund

The ModFather

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik niet
check ik straks effe als ik thuiskom

Verwijderd

Topicstarter
themodfather schreef op 25 March 2003 @ 16:36:
misschien is het ee pci 2.1 netwerkkaart en een moederbord dat alleen pci 1.1 ondersteund
hoe kan ik dat controleren?

Verwijderd

pingen gaat NIET
Wat gaat niet ?

Heb je een IP adres ?
(WINIPCFG) ?
Kan je pingen naar 127.0.0.1 ?
Heb je een IP adres in de 169.x.x.x range ?

Er zijn zat bedrijven die met Windows95 gewerkt hebben (misschien neemt dat de angst voor netwerken in combinatie met Win95 weg ?) !

Verwijderd

win95 is juist beter voor netwerken dan 98.... Wij zijn daarom heel lang bij 95 gebleven en net pas op Win2000 overgegaan. Dus eerst maar doen wat er al staat (dus goed configureren en lokaal pingen).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-03 21:34
Branden de 3 lichtjes op je modem?
Krijg je een IP-adres?
Ben je al geregistreerd bij Teleslet?
Staat je TCP/IP stack geinstalleerd?
Heb je eens het boekje gelezen die erbij zit?
Je kunt een technieker vragen ook als je het echt niet kan - t'is gratis bij Telenet dacht ik.
Win95 heeft soms problemen idd lol

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
voor telenet moet je proxy invullen bij Lan instelling : proxy.pandora.be:8080

Verwijderd

Topicstarter
hallo jongens
de knoop wordt alsmaar erger :(
ik heb geprobeerd win98SE erop te zetten; hiertoe heb ik het bestand win.com gewist en dan proberen opstarten met CDrom, maar nu zegt hij dat er 'no drives found'...
bij het opstarten zie ik wel hetvolgende staan: "primary master, cdrom mode 2" => waarvoor dat die mode2 staat, weet ik niet; ik heb in de bios gezocht naar de instelling hiervan maar ik vind niets
ik denk niet dat het aan de bekabeling ligt want de cdrom speler ging tot op het moment dat ik win.com verwijderd heb
bij opstarten met diskette geeft hij dezelfde opmerking (geen cdrom speler gevonden)
in de C-schijf is er ook geen windows-map meer

HELP: weet iemand raad?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2003 20:27 ]

Verwijderd

Format c dan maar denk ik.. ff uithuilen.Maybe Bios flashen. En gelijk Win 98se erop. Draait hier probleemloos in een netwerkje op een P1 75Mhz 64MB Realtek nic icm P3 500Mhz 256MB Xp pro UK 3com + Intel nic's. :)

Suc6

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 07:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 07:34:
Format c dan maar denk ik.. ff uithuilen.Maybe Bios flashen. En gelijk Win 98se erop. Draait hier probleemloos in een netwerkje op een P1 75Mhz 64MB Realtek nic icm P3 500Mhz 256MB Xp pro UK 3com + Intel nic's. :)

Suc6
formatteren door op te starten met diskette? (ben een leek, snappie ;) )
en bios flashen , hoe doe je dat?
ik heb intussen ook ontdekt dat de netwerkkaart enkel geschikt is voor PCI local bus 2.1 => kan het zijn dat de sleuf in mijn moederbord hieraan niet voldoet?

Verwijderd

Topicstarter
themodfather schreef op 25 March 2003 @ 16:36:
ja ik heb intussen ontdekt dat het een 2.1 netwerkkaart is
maar hoe kan ik checken of mijn moederbord 2.1 of 1.1 is?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:18
Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 10:15:
[...]

ja ik heb intussen ontdekt dat het een 2.1 netwerkkaart is
maar hoe kan ik checken of mijn moederbord 2.1 of 1.1 is?
Op de website van de fabrikant van het moederbord of misschien in de orginele handleiding. Je hebt nog geen merk en type gegeven dus veel verder kunnen we je niet helpen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 10:10:
[...]

formatteren door op te starten met diskette? (ben een leek, snappie ;) )
en bios flashen , hoe doe je dat?
ik heb intussen ook ontdekt dat de netwerkkaart enkel geschikt is voor PCI local bus 2.1 => kan het zijn dat de sleuf in mijn moederbord hieraan niet voldoet?
Opstartdisk maken >Configuratiescherm> software> tabblad windows setup>Opstartdisk maken. Disk in PC >opstarten >je ziet dat hij opstart>kies CD-Rom ondersteuning>Bij A:Format C: Enter en het formatten begint. Dan opnieuw opstarten met diskkette er nog in, tot je weer bij A: staat. Doe nu je Win98 CD er in en Type D:....Enter je ziet nu D:.... Type achter het knippergedoe setup. En de Windows install begint. Format zorgt r wel voor dat je alles kwijt bent (schone install)

Je kunt ook het format gedoe overslaan en direkt de setup doen zoals hierboven beschreven. Als de setup komt met "IN WELKE MAP>>>>" kun je zien "C:\ WINDOWS.0000." Haal die .0000 weg zodat er alleen Windows staat en klik op OK dan installeerd windows zich over de bestaande install heen en herstelt eventuele fouten met behoud van je instellingen.

Suc6 :)

FF over BIOS flashen Hmm Je zegt zelf dat je een leek bent op PC gebied dus zou ik niet aan beginnen als je r geen verstand van hebt. Is namelijk gevaarlijk voor je pc als je het verkeert doet. >Moederbord naar prullenbak!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 13:21 ]

• GambitRS
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

ff een hint: een oude pentium kan niet met een CD booten. Je hebt echt een bootfloppie nodig met CD drivers voordat dat wilt gaan werken. Dat hij je CD drive ziet in z'n IDE setup is prima, maar daar heb je dus niks aan. Alleen nieuwe moederborden kunnen vanaf de CD/DVD drive booten.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
GambitRS schreef op 27 maart 2003 @ 13:29:
ff een hint: een oude pentium kan niet met een CD booten. Je hebt echt een bootfloppie nodig met CD drivers voordat dat wilt gaan werken. Dat hij je CD drive ziet in z'n IDE setup is prima, maar daar heb je dus niks aan. Alleen nieuwe moederborden kunnen vanaf de CD/DVD drive booten.
dus ik heb 'm opgestart met diskette
als ik FDISK typ, zegt 'm "er zijn geen vaste schijven aanwezig"
als ik FORMAT C typ, zegt 'm " formatteren van vaste schijf C wordt niet ondersteund. het formatteren is beëindigd"

en verder nog steeds de melding "device driver not found : 'MSCD001' . No valid cdrom device driver selected"

ik zit dus volledig vast HELP aub?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:18
edit:
Onzin, dus. Wel lastig met al die topics. (;

[ Voor 85% gewijzigd door Jaap-Jan op 27-03-2003 22:08 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand nog raad?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 21:47:
[...]

dus ik heb 'm opgestart met diskette
als ik FDISK typ, zegt 'm "er zijn geen vaste schijven aanwezig"
als ik FORMAT C typ, zegt 'm " formatteren van vaste schijf C wordt niet ondersteund. het formatteren is beëindigd"

en verder nog steeds de melding "device driver not found : 'MSCD001' . No valid cdrom device driver selected"

ik zit dus volledig vast HELP aub?
je schrijft het zelf: "er zijn geen vaste schijven aanwezig"
Lijkt dat je dit eerst in orde moet maken waarschijnlijk te beginnen met de controle of de kabels nog goed zitten, vervolgens de schijven in het bios opnemen en dan weer Windows installleren.

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

Verwijderd schreef op 25 maart 2003 @ 19:36:
win95 is juist beter voor netwerken dan 98.... Wij zijn daarom heel lang bij 95 gebleven en net pas op Win2000 overgegaan. Dus eerst maar doen wat er al staat (dus goed configureren en lokaal pingen).
windows 95 is misschien wel beter maar win98 ondersteunt netwerken beter.

nu ff weer on-topic

controleer je kabels eens van je hd (haal ze er dus ff uit en dan er weer in doen.) ik zou vervolgens de bios ook nog ff resetten. Dit doe je dmv de power kabel uit de pc te trekken en het batterijtje op je moederbord er uit te halen laat dit alles er een minuut en stop het dan weer terug zoals het zat. Start nu je pc op en draai fdisk, kijk of hij dan nog het probleem geeft.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Verwijderd

dreamer schreef op 29 maart 2003 @ 00:26:
[...]

windows 95 is misschien wel beter maar win98 ondersteunt netwerken beter.

nu ff weer on-topic

controleer je kabels eens van je ......................
en dat is vervolgens dan weer een herhaling van zetten. Laten we de topicstarter eerst de gelegenheid geven in stappen e.a. uit te voeren en uit te zoeken... hij heeft het blijkbaar al lastig genoeg..
Pagina: 1