Toon posts:

no drives found

Pagina: 1
Acties:
  • 99 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
dus ik heb een pentium I - 166 mhz - 32 ram
had er win 95 opzitten en ik heb geprobeerd win98SE erop te zetten; hiertoe heb ik het bestand win.com gewist en dan proberen opstarten met CDrom, maar nu zegt hij dat er 'no drives found'...
bij het opstarten zie ik wel hetvolgende staan: "primary master, cdrom mode 2" => waarvoor dat die mode2 staat, weet ik niet; ik heb in de bios gezocht naar de instelling hiervan maar ik vind niets
ik denk niet dat het aan de bekabeling ligt want de cdrom speler ging tot op het moment dat ik win.com verwijderd heb
bij opstarten met diskette geeft hij dezelfde opmerking (geen cdrom speler gevonden)
in de C-schijf is er ook geen windows-map meer

HELP: weet iemand raad?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is de HDD gepartitioneerd en geformatteerd? Kun je de HDD wel vanuit DOS benaderen? Win98 heeft geen ingebouwde partitie/formatteer automatisme, zoals 2K/XP wel heeft ;)

edit:
Althans, die laatst opmerking komt zo uit mijn hoofd.. Correct me if I'm wrong

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 26-03-2003 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 March 2003 @ 20:41:
Is de HDD gepartitioneerd en geformatteerd? Kun je de HDD wel vanuit DOS benaderen? Win98 heeft geen ingebouwde partitie/formatteer automatisme, zoals 2K/XP wel heeft ;)

edit:
Althans, die laatst opmerking komt zo uit mijn hoofd.. Correct me if I'm wrong
hij had inderdaad gezegd dat hij geen partities vond
maar ik wou juist de harde schijf niet formatteren :(
zou dat helpen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom wilde je hem niet formatteren :? 8)7

Zo kunnen we je niet verder helpen :z

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 maart 2003 @ 20:44:
Waarom wilde je hem niet formatteren :? 8)7

Zo kunnen we je niet verder helpen :z
omdat er programmas opstaan die ik eigenlijk niet kan missen...
maar zou dat een oplossing bieden?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ohw, this way..

Kun je de schijf/partitie wel benaderen vanuit DOS? Probeer eens FDISK /MBR op de schijf :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 26 March 2003 @ 20:48:
Ohw, this way..

Kun je de schijf/partitie wel benaderen vanuit DOS? Probeer eens FDISK /MBR op de schijf :)
wat moet ik exact typen? " FDISK /MBR" of nog iets erachter?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 26 maart 2003 @ 20:41:
Win98 heeft geen ingebouwde partitie/formatteer automatisme, zoals 2K/XP wel heeft ;)
en dat is mod :+? ;)

Als je boot met een windows cd heb je WEL de mogelijkheid om te formatteren (tenminste, heb ik ooit eens gedaan, en gaat goed).
Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 20:49:
[...]

wat moet ik exact typen? " FDISK /MBR" of nog iets erachter?
check de FDISK FAQ :)
Verwijderd schreef op 26 maart 2003 @ 20:43:
[...]

hij had inderdaad gezegd dat hij geen partities vond
maar ik wou juist de harde schijf niet formatteren :(
zou dat helpen?
Als er geen partities zijn valt er ook geen data op een schijf op te slaan, dus partitioneren en formateren die hap

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 26-03-2003 21:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 26 March 2003 @ 21:04:
Als er geen partities zijn valt er ook geen data op een schijf op te slaan, dus partitioneren en formateren die hap
dus ben ik alle gegevens al kwijt of zo?
of kan ik nog de boel partitioneren zonder alles te verliezen?
hoe precies aub?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 20:42

mvds

Totally awesome!

Terw_Dan schreef op 26 March 2003 @ 21:04:
[...]

en dat is mod :+? ;)

Als je boot met een windows cd heb je WEL de mogelijkheid om te formatteren (tenminste, heb ik ooit eens gedaan, en gaat goed).
[...]

check de FDISK FAQ :)

[...]

Ik denk dat ie bedoelt dat je met de Win98 CD eerst een partite moet aanmaken voor je windows kan installeren. En volgens mij heeft ie gelijk. Als er geen partitie bestaat, dan krijg je een foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
Phantomastique schreef op 27 maart 2003 @ 12:41:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt dat je met de Win98 CD eerst een partite moet aanmaken voor je windows kan installeren. En volgens mij heeft ie gelijk. Als er geen partitie bestaat, dan krijg je een foutmelding.
maar hoe doe ik dat aub?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 27 maart 2003 @ 19:21:
[...]

maar hoe doe ik dat aub?
met Fdisk.

en als er geen partities zijn heb je geen data.
Dus als er data op die schijf stond ben je die hoogstwaarschijnlijk kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 27 March 2003 @ 19:45:
[...]
met Fdisk.
en als er geen partities zijn heb je geen data.
Dus als er data op die schijf stond ben je die hoogstwaarschijnlijk kwijt.
dus ik heb 'm opgestart met diskette
als ik FDISK typ, zegt 'm "er zijn geen vaste schijven aanwezig"
als ik FORMAT C typ, zegt 'm " formatteren van vaste schijf C wordt niet ondersteund. het formatteren is beëindigd"

en verder nog steeds de melding "device driver not found : 'MSCD001' . No valid cdrom device driver selected"

ik zit dus volledig vast HELP aub?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-03 23:52
Misschien kan het nog wat helpen, het is in navolging van dit topic: Pentium I - netwerkkaart probleem

Heb je nog iets gedaan behalve dat bestand verwijderen. Ik kan niet bedenken waarom FDISK ineens geen schijven meer vindt. Hoor je de schijf wel opspinnen (zoemen) als je de computer aanzet? Check anders of de voedingsstekker van de harde schijf goed zit.

Heb je misschien ook met de jumpertjes op de stations gespeeld, aangezien je CD-ROM op primary master staat. Notmaal gesproken zit een HDD op Primary Master en dan een CD-ROM op Primary Slave of Secundary Master.

Dit waren zo'n beetje de tips die ik je kan geven.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Japie_17 schreef op 27 March 2003 @ 22:16:
Misschien kan het nog wat helpen, het is in navolging van dit topic: Pentium I - netwerkkaart probleem

Heb je nog iets gedaan behalve dat bestand verwijderen. Ik kan niet bedenken waarom FDISK ineens geen schijven meer vindt. Hoor je de schijf wel opspinnen (zoemen) als je de computer aanzet? Check anders of de voedingsstekker van de harde schijf goed zit.

Heb je misschien ook met de jumpertjes op de stations gespeeld, aangezien je CD-ROM op primary master staat. Notmaal gesproken zit een HDD op Primary Master en dan een CD-ROM op Primary Slave of Secundary Master.

Dit waren zo'n beetje de tips die ik je kan geven.
ik had de jumper van de cdrom-speler inderdaad verplaatst naar 'primary master' maaar ik heb het intussen teruggezet naar 'primary slave' (en bovendien vond hij de cdrom-speler daarvoor ook niet, want anders had ik dat niet gedaan)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2003 22:22 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 27 March 2003 @ 21:46:
[...]

dus ik heb 'm opgestart met diskette
als ik FDISK typ, zegt 'm "er zijn geen vaste schijven aanwezig"
als ik FORMAT C typ, zegt 'm " formatteren van vaste schijf C wordt niet ondersteund. het formatteren is beëindigd"

en verder nog steeds de melding "device driver not found : 'MSCD001' . No valid cdrom device driver selected"

ik zit dus volledig vast HELP aub?
nogal logisch, je C drive is hoogstwaarschijnlijk je ram drive

als hij aangeeft "er zijn geen vaste schijven aanwezig" betekend dat dat er geen hdds herkend worden.
check de bios eens of ze daar wel in staan.

het zou kunnen zijn dat je hdd gewoon kaduuk is, of niet herkend wordt door je comp.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 20:42

mvds

Totally awesome!

Even naar de bios gaan, en daar kijken of je HDD auto detectie kan doen. Als de bios je HD('s) niet kan vinden dan kan je HD kapot zijn, of je controller.

Even de volgende lijst afwerken:
- check de jumper op je HD (moet op master staan)
- check de kabels van je HD (stroom en data kabel)
- haal de CD-ROM los
- reboot
- ga naar je bios
- kies voor HD auto detectie
- kijk of je bios een HD vind

Als ie hem vind, dan kan je de CD-ROM speler weer aansluiten. In je bios instellen dat de PC van CD moet starten. Windows CD erin en rebooten (kan alleen met een OEM CD, dus zoeen die je kan gebruiken als er niks op je PC staat, geen upgrade versie dus)

- kiezen "opstarten van CD-ROM"
- kiezen "opstarten met ondersteuning voor CD-ROM"

- naar je CD gaan (meestal D:)
- naar de win98 dir gaan
- fdisk starten
- optie 4, partitiegegevens weergeven
- kijken of je HD erbij staat, en of ie een partitie heeft

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 27 March 2003 @ 23:14:
[...]

nogal logisch, je C drive is hoogstwaarschijnlijk je ram drive

als hij aangeeft "er zijn geen vaste schijven aanwezig" betekend dat dat er geen hdds herkend worden.
check de bios eens of ze daar wel in staan.
hij geeft inderdaad een of andere ram-melding over de c-schijf => wat betekent dit precies?
en hoe kan mijn c-schijf tegelijk de ram-drive zijn én tegelijk niet herkend worden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 09:05:
[...]

hij geeft inderdaad een of andere ram-melding over de c-schijf => wat betekent dit precies?
en hoe kan mijn c-schijf tegelijk de ram-drive zijn én tegelijk niet herkend worden?
Dat kan niet. Heb je de kabels naar je hdd al gecontroleerd? Heb je al eens alle kabels behalve die naar je hdd losgehaald? Andere IDE-poort geprobeerd? In een ander systeem geprobeerd.

Dit klinkt als een typisch geval van een niet juist aangesloten kabel namelijk. Kan natuurlijk ook zijn dat je IDE-kabel kapoerem is.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
[...]

zie de hdd niet als c schijf, das een verkeerd beeld. De pc kent drive letters toe aan opslag zooi en doet dit op volgorde. Als je ramdrive c word betekend dit dat er geen andere opslag zooi ( zoals hdd ) is gevonden en dat hij het lettertje c nog vrij had en dus kon uitdelen.

maareh, hoe heb je win.com verwijderd ?...

[ Voor 5% gewijzigd door Grijns op 28-03-2003 09:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grijns schreef op 28 March 2003 @ 09:23:
[...]
maareh, hoe heb je win.com verwijderd ?...
gewoon naar de map windows, bestand 'win.com' verwijderen en dan dit bestand nog eens uit de prullenmand verwijderen ook

jullie gaan me misschien uitlachen ;) , maar toch : IDE-kabels, zijn dat die brede witte kabels?

en nog iets: hij sprak over een virtuele schijf C
en bij het opstarten geeft hij wel aan dat er 2 Gb ruimte is en soms kan ik zelfs de bestanden op de c-schijf nog vinden (oa. scandisk.com, format.com, enz..)
dus die ruimte ziet hij wel op een of andere manier hé
't is alleen bij het formatteren dus dat hij zegt dat er geen vaste schijven zijn...

en hoe komt het dat hij de cdrom niet vindt??

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 09:57 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (09-02-2003), neem de Basiscursussen eens door :z

Maar dit is allemaal wel heel erg basic. Ik zou me niet verbazen dat je gewoonweg iets goed doms hebt gedaan met de config/setup.. Neem die tips van Phantomastique maar serieus door (nadat je jezelf basiskennis hebt vergaard ;) )

Wat betreft de virtuele schijf C: da's gewoon een afgebakend stuk ruimte op je RAM geheugen. Doe eens een zoek/google op ramdrive ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 28-03-2003 09:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 09:54:
[...]

gewoon naar de map windows, bestand 'win.com' verwijderen en dan dit bestand nog eens uit de prullenmand verwijderen ook

jullie gaan me misschien uitlachen ;) , maar toch : IDE-kabels, zijn dat die brede witte kabels?

en nog iets: hij sprak over een virtuele schijf C
en bij het opstarten geeft hij wel aan dat er 2 Gb ruimte is en soms kan ik zelfs de bestanden op de c-schijf nog vinden (oa. scandisk.com, format.com, enz..)
dus die ruimte ziet hij wel op een of andere manier hé
't is alleen bij het formatteren dus dat hij zegt dat er geen vaste schijven zijn...

en hoe komt het dat hij de cdrom niet vindt??
Dat is 2MB niet GB.

Wat een ramdrive doet is de eerste vrije driveletter toewijzen. Dat betekend dat op de ene PC dat C wordt (als er geen FAT partities zijn) terwijl het op mijn ene bak H zal worden (veel partities en schijven).
als hij je hdd niet herkend, wordt die ramdrive C:
hierop staat 2MB aan proggies die nodig zijn om windows te kunnen installeren enzo (en format, scandisk, cdrom drivers).
[...]

Je C schijf kan niet tegelijk je ramdrive en hdd zijn (mijn icon is dus niet echt ;))

Hang je hdd eens in een andere bak en kijk of hij het doet.
en wat zegt je bios.
Het zou me weinig verbazen als er iets mis is met je IDE controller in je systeem trouwens.

tip. Trek alle drives er eens uit, op je hdd na, als die werkt, dan zet je je 2e drive erbij (bijv cdrom) en zorgt dat hij goed gejumperd is, dan zal het wel weer gaan werken.

>:)

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 28-03-2003 10:12 . Reden: clickable smilies toegevoegd. ]

• Noork
  • Niet online
Maak je geen gebruik van zo'n opgeblazen drivespace/gecomprimeerde disk?

oh ja, als je win98 er overheen gaat installeren als je je win95 al gemold hebt, dan vind hij je geinstalleerde programma's toch niet meer. Dus maak gewoon een backup van je installatiebestanden en formatteer je hd gewoon.

[ Voor 63% gewijzigd door Noork op 28-03-2003 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 28 maart 2003 @ 10:01:
[...]
Het zou me weinig verbazen als er iets mis is met je IDE controller in je systeem trouwens.
hoe kan ik dat checken? en hoe ziet die IDE-controller eruit?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 10:19:
[...]

hoe kan ik dat checken? en hoe ziet die IDE-controller eruit?
een IDE controller is in principe gewoon een chippie op je mamaplank.

en hoe je het kan checken, door de stappen door te namen van mijn vorige post

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oké, ik heb het wel gezien wat betreft de niveau van dit topic en jouw inzet/spirit.

Klik maar op de smiles die Terw_Dan onderaan zijn een-na-de-laatste post zette. Mocht je hier willen blijven, lees dan de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) aandachtig door. Daarin staat wat hier van jou wordt verwacht.

/kansloos

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 28-03-2003 10:27 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.