Hoe zit het eigenlijk met de LSI MegaRAID SATA 150-2. Is deze minder goed ?Femme schreef op 11 June 2003 @ 18:39:
PCI32/66 wil zeggen 32-bit PCI met max. 66MHz kloksnelheid.
Ik zou de FastTrak S150 TX2plus nemen omdat je dan voor weinig geld ook RAID hebt.
I got a problem-solver and its name is revolver
Verwijderd
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Verwijderd
Is het tevens mogelijk om aan te geven wat je handelingen waren ? Heb je ze btw op NTFS gezet of op FAT ? En heb je partities ?Verwijderd schreef op 24 juni 2003 @ 22:39:
Ik heb nu 2 x Western Digital Raptor 10k SATA-150 in raid0 hangen en OMG wat een verschil t.o.v van mn maxtor 80gb 7200. Tis echt ongelovelijk
Zal straks benchies posten.
Je mag het hier wel melden, maar doe dat ook eens in [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]Verwijderd schreef op 24 June 2003 @ 22:39:
Ik heb nu 2 x Western Digital Raptor 10k SATA-150 in raid0 hangen en OMG wat een verschil t.o.v van mn maxtor 80gb 7200. Tis echt ongelovelijk
Zal straks benchies posten.
Verwijderd
Online besteld? Dan zou je gebruik kunnen maken van je 7 dagen 'bedenktijd' *fluit*
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Ik heb geen idee of welke van de twee beter presteert, maar ik gok dat er erg weinig verschil is tussen de Promise en de LSI Logic. Vorig jaar heeft LSI Logic zowel de Mylex als de RAID-divisie van American Megatrends overgenomen. Daarmee hebben ze twee van de beste fabrikanten van RAID-adapters ingelijfd. Je mag er vanuit gaan dat die MegaRAID SATA 150-2 gewoon goed presteert.Dethroned schreef op 20 June 2003 @ 20:50:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de LSI MegaRAID SATA 150-2. Is deze minder goed ?
[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 30-06-2003 18:39 ]
Verwijderd
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
BLU3_VV
Verwijderd
ik zou zeggen check http://www.storagereview.com~X-Treme~ schreef op 30 June 2003 @ 19:39:
Ik heb nu sinds enige tijd last van een tikkende HD (IDE). Ik ben bang dat hij over enige tijd zal overlijden. Mijn mobo (Epox 8RDA3+) heeft S-ATA. Daarom was ik al een beetje aan het zoeken naar een eventuele S-ATA schijf, mocht mij oude te overlijden komen. Ik heb echter nog geen S-ATA schijf gevonden die aan mij eisen voldoet:
- stil (liquid beared dus)
- snel (Raid0 config)
- geen mankementen (snel lezen langzaam schrijven etc.)
Iemand een aanrader kwa HD voor mij?
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
[ Voor 19% gewijzigd door Shuriken op 05-07-2003 15:59 ]
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
[ Voor 7% gewijzigd door NoControl op 17-07-2003 08:01 ]
[ Voor 11% gewijzigd door murdock op 26-07-2003 00:48 . Reden: even iets bij gezet ]
Verwijderd
Verwijderd

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2003 21:46 . Reden: Acoustic Mode Enabled... ]
Aan dit tooltje heb je eventueel wat ...Verwijderd schreef op 29 July 2003 @ 19:54:
Hier een eerste benchmark met twee gelijkwaardige drives op mijn nieuwe mobo.
De nieuwe SATA drive valt mij tegen die ik erbij had gekocht in het kader van 'eens zien wat dat nu is dat SATA'.
Ik weet dit is maar een simpele test maar wel reproduceerbaar...
Helaas staan beide drives al half vol met data dus een HDTach write test zit er even niet in
Mijn config:
Asus P4P800 Deluxe met 1010 Bios (niet overklokt of getuned nog)
P4 2.6 800FSB HT
2x 256Mb DDR400 (dual channel)
Sparkle Ti4600
Maxtor 6Y120P0 (op onboard VIA RAID 133 controller, geen RAID config)
Maxtor 6Y120M0 (op onboard SATA 150 controller)
Zie hier (de traagste is dus de SATA drive)
[afbeelding]
[afbeelding]
Update:
Ok, buiten dat Sandra Pro me erop wees dat de drive temperatuur te hoog was (oeps, even een fan installeren) geeft 'zij' ook aan dat Acoustic Management Enabled staat voor de SATA drive....
Uhmm.. tot op heden heb ik nog geen tool gevonden die dat kan uitzetten op een SATA drive...
amset 4.00 niet in ieder geval, terwijl deze me wel laat zien dat de PATA drive al op 'Performance mode' staat...
Iemand een idee?
Verwijderd
Hmm, het ziet zowel mijn SATA als de drive op de VIA RAID controllerBartjuh schreef op 29 July 2003 @ 22:47:
[...]
Aan dit tooltje heb je eventueel wat ...
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 01:12 ]
[ Voor 66% gewijzigd door Shuriken op 30-07-2003 17:07 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 30-07-2003 15:25 ]
[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 30-07-2003 16:56 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Shuriken op 01-08-2003 16:23 ]
Misschien is het wel mogelijk de drivers te hacken voor RAID support op een non-RAID chip.Intel's has implanted native Serial ATA/150 storage capabilities in all of their ICH5 (I/O Controller Hub) chips, but only the ICH5-R chips have RAID functionality built in. The likely scenario is that RAID functionality is also in the standard ICH5, but disabled, as is the typical Intel manufacturing techniques. Nevertheless, Intel's drivers can detect the difference between ICH5 and ICH5-R, so it's impossible to setup a native Intel ICH5 RAID array on a non-RAID enabled chip.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Ik zie niemand dat ook bewerenMadrox schreef op 02 augustus 2003 @ 04:28:
Tja, voor een simpele RAID 0/1 setup zie ik het nut niet in van een losse controller als je RAID ook al onboard hebt. Maakt de CPU-belasting dan zoveel verschil dat je het echt gaat merkenHeb je wel een "echte" raid-controllerkaart nodig, en niet zo'n el-cheopo ding.
Wat bedoel je met een losse controller? Een losse controller is vaak ook software-RAID. De hardware-RAID controllers van 3Ware kwamen er in die test zelfs slecht uit.Madrox schreef op 02 August 2003 @ 04:28:
Tja, voor een simpele RAID 0/1 setup zie ik het nut niet in van een losse controller als je RAID ook al onboard hebt. Maakt de CPU-belasting dan zoveel verschil dat je het echt gaat merkenHeb je wel een "echte" raid-controllerkaart nodig, en niet zo'n el-cheopo ding.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Waar je nu op reageerde is me nog steeds niet duidelijk....Madrox schreef op 03 August 2003 @ 04:22:
Nee, maar iemand raadde de topic-starter een losse kaart aan terwijl die dus een sim-pele Raid 0/1 setup wil gaan draaien. Vandaar mijn reactie...
Dat de "echte" hardware-controllers het niet veel beter of soms zelfs slechter ervan afbrengen verbaast me niks. Met RAID-0 en /of 1 valt er niet veel te rekenen. Het is gewoon sim-pelweg blokjes delen/ splitsen. Valt dus niet veel winst te boeken met een onboard reken-chip. Dit in tegenstelling tot de RAID 3/5 etc. modes waar een reken-unit heel veel kan uitmaken.
Maw: wil je RAID 0 of 1 maakt het niet veel uit wat je neemt, zit een controller al onboard zou ik die altijd gebruiken. Wil je RAID 3 /5 of andere exotische configs ben je beter af met een goede "hardware" RAID-controller met onboard reken-unit en extra cache.
Zoek die HDD op de site van Maxtor op en kijk of er ook een oude voedingsingang opzit (volgens mij wel).bram1234 schreef op 05 augustus 2003 @ 19:34:
Hoe zit het nou precies met de voeding voor een sata schijf? Ik ga namelijk een mobo kopen die sata ondersteunt (asus a7V600) een hdd (Maxtor 120Gb SATA, 7200rpm), en een Antec lanboy behuizing met ingebouwde voeding met deze specs: Specs SmartBlue 350
Moet ik hier nu nog koppelstukjes kopen om met die voeding mijn hdd te voeden?
Heb natuurlijk daar naar gezocht, maar is op die site van maxtor niet te vindenOlafvdSpek schreef op 05 August 2003 @ 20:03:
[...]
Zoek die HDD op de site van Maxtor op en kijk of er ook een oude voedingsingang opzit (volgens mij wel).
Verwijderd
Verwijderd
Bij mijn wd hardisk heb ik twee opties of de sata voeding aansluiting oof de normale voeding dus ik denk dat dat in het geval bij die maxtor ook wel zo zal zijn, omdat ik bij mij a7n8x ook helemaal geen speciale SATA voedingskabel heb gekregen alleen de I/O kabel.bram1234 schreef op 05 August 2003 @ 19:34:
Hoe zit het nou precies met de voeding voor een sata schijf? Ik ga namelijk een mobo kopen die sata ondersteunt (asus a7V600) een hdd (Maxtor 120Gb SATA, 7200rpm), en een Antec lanboy behuizing met ingebouwde voeding met deze specs: Specs SmartBlue 350
Moet ik hier nu nog koppelstukjes kopen om met die voeding mijn hdd te voeden?
Is daar vast wel te vinden hoor. En anders wel in reviews, of op plaatjes van de HDD. Zo moeilijk is dat niet.bram1234 schreef op 05 August 2003 @ 20:15:
[...]
Heb natuurlijk daar naar gezocht, maar is op die site van maxtor niet te vinden
Of ze in Nederland al verkrijgbaar zijn weet ik niet, maar deze Amerikaanse shop heeft er al wel een paar in de aanbieding:BoAC schreef op 07 August 2003 @ 10:28:
Heeft iemand al gehoord wanneer SATA II uitkomt? Deze zou toch sneller zijn dan de huidige SATA omdat SATA wordt beperkt door de PCI-bus?
Geïntegreerde controllers in de southbridge zitten tegenwoordig meetal niet meer aan de PCI-bus vast. Losse chips zoals een Promise of Silicon Image SATA-controller zullen wel aan de PCI-bus hangen.Verder hangt een onboard SATA controller niet op de PCI bus, maar zit het direct aan de southbridge vast

Nee, volgens mij komt SATA2 ook gewoon op de Southbridge.BoAC schreef op 07 August 2003 @ 12:56:
Ok hij is sneller dan de PCI-bus maar was hij niet gelimiteerd op 150 MB/sec?
Volgens het volgende plaatje:
[afbeelding]
Sorry voor de size
Liever had ik em op die andere chip (dichter bij de proc). Waarom zou dat niet kunnen. Dat was toch wel de bedoeling van SATA II? Of zit ik nu helemaal fout?
Intel 875P Chipset
Verwijderd
[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 16:02 ]
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ja haar, die zijn er van 3Ware, StoreCase en nog enkele andere merken.whocarez schreef op 07 August 2003 @ 10:19:
wie weet er trouwens of er al hot swap brackets te koop zijn voor s-ata schijven. Zit er namelijk aan te denken om er 4 of 6 in raid te zette maar dan wel in hotswap brackets
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Ik heb een gelijke situatie. Ik heb een Promise Fasttrack met 2x 36 GB Raptors. Allebei uiteraard SATA. Nou boot ik van de cd en druk op F6 voor instellen van de controller. Alleen deze geeft 2 kanalen aan. Nergens heb je de optie omdit te wijzigen ... ? Moet je dan eerst een losse schijf gebruiken, WinXP installeren.fewips schreef op 26 August 2003 @ 19:58:
hmmmja jongens, ik heb net mn raid configje enabled met de intel controller op mn p4c800 e-deluxe mobotje van asus, maar bij de windows xp setup wil ie er niets van weten en ik heb geen aparte drivers?
bovendien vraag ik me af of bij sata jumper settings er toe doen, ik heb 2 maxtors gekocht en nergens op de schijf is iets te vinden over master/slave settings?
weet iemand hier iets van want ze worden nu beide als masters gezien, kan dat een probleem zijn?
alvast bedankt
Klopt wat BalusC zegt, je zult eerst een mirror aan moeten maken in de RAID controller alvorens de installatie van XP te starten. In XP kun je helemaal geen softwarematige RAID maken, dus het moet wel hardwarematig.Dethroned schreef op 02 september 2003 @ 17:49:
Dus concreet. Hoe ga ik stapsgewijs van een losse controller + 2 sata schijven, windows in RAID 0 instellen ??
......BalusC schreef op 02 September 2003 @ 18:17:
De RAID array behoor je via de BIOS van de SATA controller te opzettenStaat dat niet in de handleiding van het moederbord
Je had niet aangegeven of het om een interne of externe controller gingDethroned schreef op 02 September 2003 @ 22:06:
Zoals ik al had aangegeven gaat het om een Promise FastTrak S150 TX2plus. Deze geeft nergens aan (en ook het boekje niet) hoe je de config kan aanpassen. Volgens mij is het biosversie 1.0.0.24
Zoals ik van je begrijp moet ik dus dit via de controller doen (dit is een externe kaart).
[ Voor 26% gewijzigd door n00bs op 03-09-2003 18:33 ]
Nee. Behalve een smallere kabel zijn er geen directe voordelen momenteel.n00bs schreef op 03 September 2003 @ 18:02:
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet
Enig voordeel is wel dat je waarschijnlijk wat meer future proof bent omdat S ATA 2.0 downwards compatible zal zijn.n00bs schreef op 03 September 2003 @ 18:02:
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet backuppen, zou ik dus nu via een ander systeem die wel S-ata ondertseund de data via een netwerk moeten overzetten en ook het probleem met een XP installatie waarbij je de driver ALLEEN via flop kan installen (en ik geen floppydrive heb en wil). Daarnaast moet je dan ook nog een powerconvertor kopen...
Verwijderd
Upside down
Verwijderd
Verwijderd
Je kan voortaan wel je voorgaande berichtje met
[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 26-09-2003 11:16 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Rhàshan - Aditu Sunlock
Volgens mij kan SATA in legacy mode werken en dan lijkt het voor het OS gewoon op PATA.Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 17:07:
Ik hoorde dat het niet mogelijk is om een sata harde schijf te installeren, zonder een diskette station te hebben in je systeem ivm de nodige drivers
Verwijderd
Rhàshan - Aditu Sunlock
2 + 2 is bij mijn weten nog steeds 4Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 01:03:
STORAGE:
South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
Promise R20378 RAID controller
-1xUltraDMA133 supports two hard drives
-2xSerial ATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1
Zal dit inhouden dat er totaal 4 SATA aansluitingen opzitten? Het plaatje van het mobo is niet zo duidelijk.
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 16:18 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq