thanks... ik ga er meteen eentje bestellen. 4.5 valt opzich nog redelijk mee.
ik heb inmiddels 2x 80gb maxtor sata150 besteld + een promise tx4 controler. De tx4 heeft nog wat uitbreidingsmogelijkheden, kan bv ook nog paid 0+1 gaan doen (ik heb de laatste tijd behoorlijk wat defecte disks gezien)
Hoe zit het eigenlijk met de LSI MegaRAID SATA 150-2. Is deze minder goed ?Femme schreef op 11 June 2003 @ 18:39:
PCI32/66 wil zeggen 32-bit PCI met max. 66MHz kloksnelheid.
Ik zou de FastTrak S150 TX2plus nemen omdat je dan voor weinig geld ook RAID hebt.
Bij Maxcom.nl (via pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/60012)
MegaRAID SATA 150-2 Two Channel SerialATA PCI RAID storage adapter, etail
Beschrijvind (http://www.maxcom.nl/prod...93&artikelnummer=LSMR1502)
Deze SerialATA RAID (0 of 1) controller bezit twee SATA 150 aansluitingen en wordt aangestuurd door de MegaRAID IDEal Software van LSI Logic. De MegaRAID SATA 150-2 is een uitstekende oplossing voor toepassing in low-cost desktop, workstation en entry-level server machines.
. Low profile PCI Form Factor
. One Sil 3112A SATA controller
. 32-bit, 66 MHz PCI 2.2
. 48-bit LBA support t.b.v. harddisks >137GB
. Two SATA 150 ports
Prijs €71,30
Btw zijn SATA kabels 100 cm hier € 5,30 das niet slecht)
Dit zal ook wel gelden voor de promise maar ik vraag me af hoe het zit met de ondersteuning.
Ik wilde namelijk de volgende opstelling.
LSI MegaRAID S150-2 of die FastTrak S150 TX2plus
Western Digital Raptor 2x
RAID 0
WinXP EN + NTFS.
Wat moet ik eigenlijk nog meer weten als ik de harde waren heb ? Over die write back - to caching was iets mee. Verder hoop ik dat als ik het zo aansluit, opstart dat ik dan direct alles kan configureren.
I got a problem-solver and its name is revolver
Zag btw deze nog staan: The Adaptec Serial ATA RAID 1210SA, hierbij krijg je ook een Storage Manager geleverd en Adaptec is natuurlijk ook een heel goed merk. Vraag is of deze eigenlijk hetzelfde presteerd en aangezien ze allemaal bijna even duur zijn vraag ik me af wat de beste keuze is
Anoniem: 85072
Mijn Systeem:
Asus P4PE full version Moederbord
P4 2,4 GHz (zonder HT hrrrr)
1 GB ddr 2700 333
1x WD 80 gb 2 mb buffer (OUD) ->IDE primary master
2x Barracuda V 80 GB SATA ->Raid 0
verder nog dvd- speler en Sony dvd brander op de secondary master en slave.
Ik was niet tevreden met de snelheid van de barracuda's dus teruggegaan en voor elkaar gekregen dat ik hem mag inruilen voor 2x WD Raptor SATA.
Mijn os WinXP draait op de Barracuda's. Ik gebruik de WD om alles op op te slaan. (appz movies, games, mp3's etc). Ik wil videobewerken.
Vraag:
Hoe moet ik win XP installeren? Ik wil zo optimaal mogelijk werken. Ik dacht zelf aan een partitie op de WD van 20 GB waar OS draait. De rest voor opslag. De SATA raid om de video te bewerken. Het liefst zou ik nog een HD willen. Nog een Sata raptor, maar dat gaat niet lukken volgens mij
Of een losse IDE HD WD 40 GB 8 mb buffer.
Wie geeft mij goede advies?
Asus P4PE full version Moederbord
P4 2,4 GHz (zonder HT hrrrr)
1 GB ddr 2700 333
1x WD 80 gb 2 mb buffer (OUD) ->IDE primary master
2x Barracuda V 80 GB SATA ->Raid 0
verder nog dvd- speler en Sony dvd brander op de secondary master en slave.
Ik was niet tevreden met de snelheid van de barracuda's dus teruggegaan en voor elkaar gekregen dat ik hem mag inruilen voor 2x WD Raptor SATA.
Mijn os WinXP draait op de Barracuda's. Ik gebruik de WD om alles op op te slaan. (appz movies, games, mp3's etc). Ik wil videobewerken.
Vraag:
Hoe moet ik win XP installeren? Ik wil zo optimaal mogelijk werken. Ik dacht zelf aan een partitie op de WD van 20 GB waar OS draait. De rest voor opslag. De SATA raid om de video te bewerken. Het liefst zou ik nog een HD willen. Nog een Sata raptor, maar dat gaat niet lukken volgens mij
Wie geeft mij goede advies?
Volgens mij is het opdelen in partities langsamer dan je schijf in 1 grote partitie laten draaien .
Ikzelf doe mijn schijfen nooit opdelen ik heb een raptor als C schijf en een Maxtor 80 gyg voor de opslag .
Op die 80 staan de games en het swapfile en de mp3tjes en de instalatie bestanden .
Tja wat wil je dan nog meer ? Ik zou dus nooit een schijf opdelen .
Mischien is er iemand hier die wat beter uit kan leggen waarom dat langsamer is ?
Ikzelf doe mijn schijfen nooit opdelen ik heb een raptor als C schijf en een Maxtor 80 gyg voor de opslag .
Op die 80 staan de games en het swapfile en de mp3tjes en de instalatie bestanden .
Tja wat wil je dan nog meer ? Ik zou dus nooit een schijf opdelen .
Mischien is er iemand hier die wat beter uit kan leggen waarom dat langsamer is ?
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Anoniem: 49130
Ik heb nu 2 x Western Digital Raptor 10k SATA-150 in raid0 hangen en OMG wat een verschil t.o.v van mn maxtor 80gb 7200. Tis echt ongelovelijk 
Zal straks benchies posten.
Is het tevens mogelijk om aan te geven wat je handelingen waren ? Heb je ze btw op NTFS gezet of op FAT ? En heb je partities ?Anoniem: 49130 schreef op 24 juni 2003 @ 22:39:
Ik heb nu 2 x Western Digital Raptor 10k SATA-150 in raid0 hangen en OMG wat een verschil t.o.v van mn maxtor 80gb 7200. Tis echt ongelovelijk
Je mag het hier wel melden, maar doe dat ook eens in [rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]Anoniem: 49130 schreef op 24 June 2003 @ 22:39:
jep zal ik doen, helaas was ik gister wat ziekjes en heb ik helaas niet kunnen posten. Als ik vanavond thuis ben zijn jullie de eerste
Ik heb zitten blunderen bij de bestelling van mijn laatste computer. Nu wil ik drie s-ata schijven aansluiten op mijn Asus p4p800 de luxe. Er zijn echter maar twee s-ata aansluitingen - ik had de 4pc800 moeten bestellen
. Is er bij iemand bekend of er verloopstekkers zijn zodat je een s-ata schijf op een ide-connector kan aansluiten?
Online besteld? Dan zou je gebruik kunnen maken van je 7 dagen 'bedenktijd' *fluit*

Is wel niet helemaal netjes, dus beter is het om even de leverancier te bellen of mailen, dan valt er vaak wel wat te regelen, zeker als hij nog ingesealed is.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nee, daar ben ik te eerlijk voor 
Ik heb de leverancier gevraagd of ik 1 mijn s-ata schijf kan omruilen voor een p-ata schijf. Ik hoop dat het kan, want anders wordt het "Te koop: z.g.a.n. 120 GB s-ata schijf"
Ik heb de leverancier gevraagd of ik 1 mijn s-ata schijf kan omruilen voor een p-ata schijf. Ik hoop dat het kan, want anders wordt het "Te koop: z.g.a.n. 120 GB s-ata schijf"
Anoniem: 57163
Hmm ik krijg mijn MAXTOR 120 Gb 6Y120M0 (7200/150-8Mb) niet aan de praat... Hij spint wel op maar verder is er niets wat hem detecteerd... Vergeet ik iets doms?
Ik heb geen idee of welke van de twee beter presteert, maar ik gok dat er erg weinig verschil is tussen de Promise en de LSI Logic. Vorig jaar heeft LSI Logic zowel de Mylex als de RAID-divisie van American Megatrends overgenomen. Daarmee hebben ze twee van de beste fabrikanten van RAID-adapters ingelijfd. Je mag er vanuit gaan dat die MegaRAID SATA 150-2 gewoon goed presteert.Dethroned schreef op 20 June 2003 @ 20:50:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de LSI MegaRAID SATA 150-2. Is deze minder goed ?
Ik ben nu trouwens drie intelligente Serial ATA RAID-adapters aan het testen in combinatie met vier Raptors. De 3ware Escalade 8500-8 heb ik al door de benchmarks, de LSI Logic MegaRAID SATA 150-4 ben ik nu mee bezig en de ICP Vortex GDT8546RZ moet ik nog doen. Misschien ga ik ook de nieuwe Adaptec adapter testen en de 4-poorts firmware RAID-adapter van Promise.
Tot nu toe ben ik erg teleurgesteld in de prestaties van de 3ware. RAID 5 op deze kaart zuigt best wel. In de desktopbenchmarks is de MegaRAID zonder writeback caching bijna net zo traag als de Escalade (met traag bedoel ik dat de performance in RAID 4 met 4 drives bijna halveert tov single drive op FastTrak S150 TX2plus). Als write-back caching wordt aangezet op de MegaRAID verdubbelen de prestaties zo ongeveer en is-ie wél sneller dan de S150 TX2plus met één schijf. 3ware heeft gemeend geen cache geheugen op hun adapters te moeten gebruiken (en dat terwijl de prijs van de Escalade 8500-4 hoger is dan de MegaRAID SATA 150-4). Dat resulteert in zeer slechte RAID 5 desktopprestaties.
De serverprestaties blijven waarschijnlijk ook een eind achter bij de MegaRAID, maar hier heb ik nog geen goede cijfers van. Verder zijn de management tools van de MegaRAID veel beter. Er is keuze uit een tekstuele én grafische BIOS-setup en de Windows (remote) management tool biedt ook mogelijkheden om RAID-arrays te verwijderen en aan te maken. Bij 3ware moet je opnieuw booten om dat voor elkaar te krijgen. De BIOS setup van de MegaRAID SATA 150-4 is net zo uitgebreid als de BIOS setup van LSI's SCSI RAID-controllers. De 3ware heeft daarentegen de eenvoud van een Promise BIOS.
Ik verwacht van de ICP Vortex dezelfde goede prestaties als de LSI Logic-adapter. Beide zijn gebaseerd op de Intel 80303 I/O-processor en hebben een gezonde hoeveelheid cache (128MB bij de ICP Vortex, 64MB bij de LSI Logic).
[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 30-06-2003 18:39 ]
Anoniem: 78237
Ik heb ongeveer 3/4 van het topic doorgelezen dus don't shoot me als dit al gevraagd is, maareuh is het mogelijk om (in de toekomst?) meerdere schijven aan te sluiten op een SATA aansluiting, zoals met PATA het geval is? (Meerdere schijven op 1 kabel dus), of zal ik als ik meer schijfjes wil ook een extra controller moeten kopen?
Thx.
Thx.
Serial ATA ondersteunt slechts één device per poort. Serial Attached SCSI (dat dezelfde bekabeling gebruikt als SATA en SATA-devices ondersteunt) zal wel mogelijkheden bieden om expanders te gebruiken. Met behulp van SAS zal het dus mogelijk zijn om meerdere SATA-devices op een poort aan te sluiten.
Ik heb nu sinds enige tijd last van een tikkende HD (IDE). Ik ben bang dat hij over enige tijd zal overlijden. Mijn mobo (Epox 8RDA3+) heeft S-ATA. Daarom was ik al een beetje aan het zoeken naar een eventuele S-ATA schijf, mocht mij oude te overlijden komen. Ik heb echter nog geen S-ATA schijf gevonden die aan mij eisen voldoet:
- stil (liquid beared dus)
- snel (Raid0 config)
- geen mankementen (snel lezen langzaam schrijven etc.)
Iemand een aanrader kwa HD voor mij?
- snel (Raid0 config)
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Ik zou binnenkort een s-ATA convertor willen aansluiten op mijn moederbord een Chaintech Zenith, Als ik bij Alternate ga kijken vind ik twee soorten S-ATA kabels:
Een s-ata kabel en een 7 pins intern.(merk Sharkoon)
Wat is het verschil?
Thx
Een s-ata kabel en een 7 pins intern.(merk Sharkoon)
Wat is het verschil?
Thx
BLU3_VV
ik zou zeggen check http://www.storagereview.com~X-Treme~ schreef op 30 June 2003 @ 19:39:
Ik heb nu sinds enige tijd last van een tikkende HD (IDE). Ik ben bang dat hij over enige tijd zal overlijden. Mijn mobo (Epox 8RDA3+) heeft S-ATA. Daarom was ik al een beetje aan het zoeken naar een eventuele S-ATA schijf, mocht mij oude te overlijden komen. Ik heb echter nog geen S-ATA schijf gevonden die aan mij eisen voldoet:
- snel (Raid0 config)
Of lees dit artikel: reviews: Vergelijking van high-performance desktop ATA-schijven . Storage Review heeft geen RAID 0 benchmarks.
Ik heb een Epox 8RDA3+ mobo met SATA (RAID). Is er iemand die ook dit mobotje heeft en al SATA gebruikt. Ik wil hiervan graag prestatiegegevens zien
Ik vertrouw die SATA op mijn mobo nie zo namelijk...
Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features
Hmm IBM/Hitachi komt eindelijk met een S-ATA capable drive
Hitachi Deskstar 7k250
Main Features:
- 250 / 160 / 120 / 80 / 40 GB size
- P-ATA/S-ATA
- Fluid dynamic bearing motors
- 2 MB/ 8 MB Cache (8MB model has 3 yr warr.)
- 7200 rpm
Ik hoop dat deze drive lekker stil.
Hitachi Deskstar 7k250
Main Features:
- 250 / 160 / 120 / 80 / 40 GB size
- P-ATA/S-ATA
- Fluid dynamic bearing motors
- 2 MB/ 8 MB Cache (8MB model has 3 yr warr.)
- 7200 rpm
Ik hoop dat deze drive lekker stil.
[ Voor 19% gewijzigd door Shuriken op 05-07-2003 15:59 ]
I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie
Wat eigenlijk wel raar is, is dat het nu Hitachi heet .... Ik heb toch liever "IBM"in mijn pc.
Vraag me af of zij ook ooit nog eens gaan komen met hdd's@10.000 rpm.
Bovenstaande is weer zo'n standaard schijf. Fabrieken kiezen steeds meer voor de middenweg. Voorheen had je wel dat grote schijven trager waren met alleen goede transferrate's en kleine schijven voor het lezen. Tegenwoordig is elke schijf eigenlijk hetzelfde. De één ietsje stiller dan de ander
Vraag me af of zij ook ooit nog eens gaan komen met hdd's@10.000 rpm.
Bovenstaande is weer zo'n standaard schijf. Fabrieken kiezen steeds meer voor de middenweg. Voorheen had je wel dat grote schijven trager waren met alleen goede transferrate's en kleine schijven voor het lezen. Tegenwoordig is elke schijf eigenlijk hetzelfde. De één ietsje stiller dan de ander
Ik ben van plan achter een weekje een volledig nieuw systeem te kopen.
belangrijkste specs:
- chieftec actieve voeding 420 watt
- gigabyte GA-8KNXP i875P mobo (inclusief IDE raid en SATA raid)
- intel 2.80GHz 800FSB
- 2x APACER DDR400 512MB (cl2.5)
- AOPEN cd-rw 52/24/52 (IDE)
- SAMSUNG 48x/16x DVD-rom
- ATI RADEON 9800PRO
Nu heb ik enkele vragen:
Ik ga 2 Maxtor diamondmax plus 9 80Gb +8mb cache kopen om in raid 0 te zetten, maar ik twijfel nog tussen de SATA of de PATA versie. De PATA versie heb ik voor €95 en de SATA voor €110...
als de doorvoersnelheid zoveel zal verschillen als uit deze thread blijkt lijkt SATA me wel het beste...
De controllers zitten allemaal al onboard: de SATA raid controller van intel in de chipset, een silicon image serial ata chip, en een gigaraid ide raid chip.
Heeft iemand deze voeding al kunnen uitproberen? Ik weet namelijk niet of die ook SATA stroomconnectors heeft (staat ook niet op de website)?
Heeft iemand ervaringen met deze controllers? Wat raad je me aan? Zijn er hardwareconflicten bekend? Zijn de SATA controllers en schijven al over hun kinderziektes heen? Het laatste wat ik wil tegenkomen is een systeem dat niet boot door de HD....
belangrijkste specs:
- chieftec actieve voeding 420 watt
- gigabyte GA-8KNXP i875P mobo (inclusief IDE raid en SATA raid)
- intel 2.80GHz 800FSB
- 2x APACER DDR400 512MB (cl2.5)
- AOPEN cd-rw 52/24/52 (IDE)
- SAMSUNG 48x/16x DVD-rom
- ATI RADEON 9800PRO
Nu heb ik enkele vragen:
Ik ga 2 Maxtor diamondmax plus 9 80Gb +8mb cache kopen om in raid 0 te zetten, maar ik twijfel nog tussen de SATA of de PATA versie. De PATA versie heb ik voor €95 en de SATA voor €110...
als de doorvoersnelheid zoveel zal verschillen als uit deze thread blijkt lijkt SATA me wel het beste...
De controllers zitten allemaal al onboard: de SATA raid controller van intel in de chipset, een silicon image serial ata chip, en een gigaraid ide raid chip.
Heeft iemand deze voeding al kunnen uitproberen? Ik weet namelijk niet of die ook SATA stroomconnectors heeft (staat ook niet op de website)?
Heeft iemand ervaringen met deze controllers? Wat raad je me aan? Zijn er hardwareconflicten bekend? Zijn de SATA controllers en schijven al over hun kinderziektes heen? Het laatste wat ik wil tegenkomen is een systeem dat niet boot door de HD....
[ Voor 7% gewijzigd door NoControl op 17-07-2003 08:01 ]
Ik heb net de laatste nieuwe drivers geinstaleerd voor de silicon 3112a op mijn asusa7n8x deluxe mobo driver 1.0.0.32 dacht ik staat op de site 23-7-2003
en volgens mij is hij nou sneller
hoeveel halen jullie met sisoft sandra
hier een screenshot
http://80.245.55.162/hdcopy.JPG
er staat ook iets van een bios maar die durf ik niet te doen
Oja en die sata link software doet bij mij ook niks blijft ook leeg
en volgens mij is hij nou sneller
hoeveel halen jullie met sisoft sandra
hier een screenshot
http://80.245.55.162/hdcopy.JPG
er staat ook iets van een bios maar die durf ik niet te doen
Oja en die sata link software doet bij mij ook niks blijft ook leeg
[ Voor 11% gewijzigd door murdock op 26-07-2003 00:48 . Reden: even iets bij gezet ]
Zucht..... Vandaag bezig geweest met een Promise SATA 150 TX2plus. Dit is een van de meest bekende add-on kaartjes voor SATA RAID. Dit in combi met 2x Western Digital Raptors/
Wat gebeurt er: Blijkt de kaart in de post en verders wel te herkennen zijn, echter met de drivers niet. Wil je de kaart flashen ziet ie de kaart ook niet. Kijk ik naar de bios van de kaart heb ik versie 1.0.0.20. Deze versie is nooit uitgebracht !!! De standaard bios is 1.0.0.30. Ik had een beta voor 1.0.0.32 willen gebruiken. Maar beide biossen werkte niet. Toen, ja toen pas. kwam ik erachter dat ik een MSI Neo2 met i865G had ipv PE en uiteraard zonder RAID, dus dat werkte ook niet.
Echt typisch "Murphy's Law".
Wat gebeurt er: Blijkt de kaart in de post en verders wel te herkennen zijn, echter met de drivers niet. Wil je de kaart flashen ziet ie de kaart ook niet. Kijk ik naar de bios van de kaart heb ik versie 1.0.0.20. Deze versie is nooit uitgebracht !!! De standaard bios is 1.0.0.30. Ik had een beta voor 1.0.0.32 willen gebruiken. Maar beide biossen werkte niet. Toen, ja toen pas. kwam ik erachter dat ik een MSI Neo2 met i865G had ipv PE en uiteraard zonder RAID, dus dat werkte ook niet.
Echt typisch "Murphy's Law".
Anoniem: 66439
Weet iemand of er een distributies is die goede ondersteuning bied voor Serial Ata met daarbij ook nog in een raid vorm? Het gaat om het volgende moederbord Asus A7V8X met Sata Segeate 120Gb in een Raid0 vorm...
Anoniem: 89381
Hier een eerste benchmark met twee gelijkwaardige drives op mijn nieuwe mobo.
De nieuwe SATA drive valt mij tegen die ik erbij had gekocht in het kader van 'eens zien wat dat nu is dat SATA'.
Ik weet dit is maar een simpele test maar wel reproduceerbaar...
Helaas staan beide drives al half vol met data dus een HDTach write test zit er even niet in
Mijn config:
Asus P4P800 Deluxe met 1010 Bios (niet overklokt of getuned nog)
P4 2.6 800FSB HT
2x 256Mb DDR400 (dual channel)
Sparkle Ti4600
Maxtor 6Y120P0 (op onboard VIA RAID 133 controller, geen RAID config)
Maxtor 6Y120M0 (op onboard SATA 150 controller)
Zie hier (de traagste is dus de SATA drive)

Update:
Ok, buiten dat Sandra Pro me erop wees dat de drive temperatuur te hoog was (oeps, even een fan installeren) geeft 'zij' ook aan dat Acoustic Management Enabled staat voor de SATA drive....
Uhmm.. tot op heden heb ik nog geen tool gevonden die dat kan uitzetten op een SATA drive...
amset 4.00 niet in ieder geval, terwijl deze me wel laat zien dat de PATA drive al op 'Performance mode' staat...
Iemand een idee?
De nieuwe SATA drive valt mij tegen die ik erbij had gekocht in het kader van 'eens zien wat dat nu is dat SATA'.
Helaas staan beide drives al half vol met data dus een HDTach write test zit er even niet in

Mijn config:
P4 2.6 800FSB HT
Sparkle Ti4600

Update:
Ok, buiten dat Sandra Pro me erop wees dat de drive temperatuur te hoog was (oeps, even een fan installeren) geeft 'zij' ook aan dat Acoustic Management Enabled staat voor de SATA drive....
Uhmm.. tot op heden heb ik nog geen tool gevonden die dat kan uitzetten op een SATA drive...
amset 4.00 niet in ieder geval, terwijl deze me wel laat zien dat de PATA drive al op 'Performance mode' staat...
Iemand een idee?
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 89381 op 29-07-2003 21:46 . Reden: Acoustic Mode Enabled... ]
Aan dit tooltje heb je eventueel wat ...Anoniem: 89381 schreef op 29 July 2003 @ 19:54:
Hier een eerste benchmark met twee gelijkwaardige drives op mijn nieuwe mobo.
Mijn config:
P4 2.6 800FSB HT
Sparkle Ti4600
[afbeelding]
[afbeelding]
Update:
Iemand een idee?
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
Anoniem: 89381
Hmm, het ziet zowel mijn SATA als de drive op de VIA RAID controllerBartjuh schreef op 29 July 2003 @ 22:47:
[...]
Aan dit tooltje heb je eventueel wat ...
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
(weliswaar onder Unknown Controller)
Maar als ik de Serial ATA drive aanklik om iets mee te doen, crasht de tool met Page Fault errors

Update:
Ik heb met de Feature Tool van Hitachi AAM kunnen uitzetten, maar de HDTach test geeft hetzelfde -tegenvallende- resultaat. Helaas...
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 89381 op 30-07-2003 01:12 ]
Ik heb nog wat intressant leeswerk gevonden. Eindelijk een vergelijking van 2 channel S-ATA RAID controllers.
http://www.xbitlabs.com/a.../dual-sata-roundup_1.html
De conclusie is dat de Sil3112 de beste is. Daarbij is wel aangetekend dat bijna alle andere kaarten op hun eerste driver/bios revisie zitten.
Grappig om op te merken is dat de Sil3112 ref. controller die ze gebruikten eigenlijk een standaard controller was. Ze hebben zelf van de Silicon Image website de Raid bios gehaald en deze erin geflashed. Daarna de laatste drivers geinstalleerd en voila ze hadden een kaart die bijna overal als beste uit de bus kwam.
De geteste Adaptec is gebaseerd op dezelfde controller maar scoorde een stuk minder (de driver/bios was wat minder recent). Adaptec heeft wel de meeste uitgebreide bios op de kaart zitten. Jammer is dat ze niet de LSI controller (ook gebaseerd op de Sil3112) hebben meegenomen.
http://www.xbitlabs.com/a.../dual-sata-roundup_1.html
De conclusie is dat de Sil3112 de beste is. Daarbij is wel aangetekend dat bijna alle andere kaarten op hun eerste driver/bios revisie zitten.
Grappig om op te merken is dat de Sil3112 ref. controller die ze gebruikten eigenlijk een standaard controller was. Ze hebben zelf van de Silicon Image website de Raid bios gehaald en deze erin geflashed. Daarna de laatste drivers geinstalleerd en voila ze hadden een kaart die bijna overal als beste uit de bus kwam.
De geteste Adaptec is gebaseerd op dezelfde controller maar scoorde een stuk minder (de driver/bios was wat minder recent). Adaptec heeft wel de meeste uitgebreide bios op de kaart zitten. Jammer is dat ze niet de LSI controller (ook gebaseerd op de Sil3112) hebben meegenomen.
offtopic:
Balusc bedankt voor de clean-up
[ Voor 66% gewijzigd door Shuriken op 30-07-2003 17:07 ]
Ik heb iets ontdekt ;
De Highpoint rocketraid1520 2 channel sata adapter zit precies hetzelfde in elkaar als op mijn moederbord, maar dan 1 channel.
Zelfde highpoint raid chip als op mijn moederbord; hpt372a
en dezelfde bridge chip van Marvell. Het is geen native sata controller.
Dus eventueel zouden de drivers voor deze controller misschien wel werken bij mijn moederbord zodat mijn schijf wordt herkend...
Hier wel te zien : http://www.xbitlabs.com/a.../dual-sata-roundup_3.html
geen direct linking
De Highpoint rocketraid1520 2 channel sata adapter zit precies hetzelfde in elkaar als op mijn moederbord, maar dan 1 channel.
Zelfde highpoint raid chip als op mijn moederbord; hpt372a
en dezelfde bridge chip van Marvell. Het is geen native sata controller.
Dus eventueel zouden de drivers voor deze controller misschien wel werken bij mijn moederbord zodat mijn schijf wordt herkend...
Hier wel te zien : http://www.xbitlabs.com/a.../dual-sata-roundup_3.html
geen direct linking
[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 30-07-2003 15:25 ]
Ik had hier en daar nogal wat replies getrashed ..
Lees dit eens door voor uitleg! Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"
Lees dit eens door voor uitleg! Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"
[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 30-07-2003 16:56 ]
Om maar weer even verder te gaan 
Nog meer leeswerk over S-ATA Raid controllers. Weer een leuke review:
http://www.gamepc.com/lab....asp?id=sataraidso&page=1
Nog meer leeswerk over S-ATA Raid controllers. Weer een leuke review:
http://www.gamepc.com/lab....asp?id=sataraidso&page=1
[ Voor 9% gewijzigd door Shuriken op 01-08-2003 16:23 ]
Dit stukje is wel interessant:
Misschien is het wel mogelijk de drivers te hacken voor RAID support op een non-RAID chip.Intel's has implanted native Serial ATA/150 storage capabilities in all of their ICH5 (I/O Controller Hub) chips, but only the ICH5-R chips have RAID functionality built in. The likely scenario is that RAID functionality is also in the standard ICH5, but disabled, as is the typical Intel manufacturing techniques. Nevertheless, Intel's drivers can detect the difference between ICH5 and ICH5-R, so it's impossible to setup a native Intel ICH5 RAID array on a non-RAID enabled chip.
Tja, voor een simpele RAID 0/1 setup zie ik het nut niet in van een losse controller als je RAID ook al onboard hebt. Maakt de CPU-belasting dan zoveel verschil dat je het echt gaat merken
Heb je wel een "echte" raid-controllerkaart nodig, en niet zo'n el-cheopo ding.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Ik zie niemand dat ook bewerenMadrox schreef op 02 augustus 2003 @ 04:28:
Tja, voor een simpele RAID 0/1 setup zie ik het nut niet in van een losse controller als je RAID ook al onboard hebt. Maakt de CPU-belasting dan zoveel verschil dat je het echt gaat merkenHeb je wel een "echte" raid-controllerkaart nodig, en niet zo'n el-cheopo ding.

En ik denk niet dat er een verschil is met cpu belasting tussen een onboard versie en een losse kaart. Meestal zijn het nl. dezelfde chips.
Wat bedoel je met een losse controller? Een losse controller is vaak ook software-RAID. De hardware-RAID controllers van 3Ware kwamen er in die test zelfs slecht uit.Madrox schreef op 02 August 2003 @ 04:28:
Tja, voor een simpele RAID 0/1 setup zie ik het nut niet in van een losse controller als je RAID ook al onboard hebt. Maakt de CPU-belasting dan zoveel verschil dat je het echt gaat merkenHeb je wel een "echte" raid-controllerkaart nodig, en niet zo'n el-cheopo ding.
Nee, maar iemand raadde de topic-starter een losse kaart aan terwijl die dus een sim-pele Raid 0/1 setup wil gaan draaien. Vandaar mijn reactie...
Dat de "echte" hardware-controllers het niet veel beter of soms zelfs slechter ervan afbrengen verbaast me niks. Met RAID-0 en /of 1 valt er niet veel te rekenen. Het is gewoon sim-pelweg blokjes delen/ splitsen. Valt dus niet veel winst te boeken met een onboard reken-chip. Dit in tegenstelling tot de RAID 3/5 etc. modes waar een reken-unit heel veel kan uitmaken.
Maw: wil je RAID 0 of 1 maakt het niet veel uit wat je neemt, zit een controller al onboard zou ik die altijd gebruiken. Wil je RAID 3 /5 of andere exotische configs ben je beter af met een goede "hardware" RAID-controller met onboard reken-unit en extra cache.
Dat de "echte" hardware-controllers het niet veel beter of soms zelfs slechter ervan afbrengen verbaast me niks. Met RAID-0 en /of 1 valt er niet veel te rekenen. Het is gewoon sim-pelweg blokjes delen/ splitsen. Valt dus niet veel winst te boeken met een onboard reken-chip. Dit in tegenstelling tot de RAID 3/5 etc. modes waar een reken-unit heel veel kan uitmaken.
Maw: wil je RAID 0 of 1 maakt het niet veel uit wat je neemt, zit een controller al onboard zou ik die altijd gebruiken. Wil je RAID 3 /5 of andere exotische configs ben je beter af met een goede "hardware" RAID-controller met onboard reken-unit en extra cache.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Waar je nu op reageerde is me nog steeds niet duidelijk....Madrox schreef op 03 August 2003 @ 04:22:
Nee, maar iemand raadde de topic-starter een losse kaart aan terwijl die dus een sim-pele Raid 0/1 setup wil gaan draaien. Vandaar mijn reactie...

Maar goed als je S-ATA RAID 5 wil draaien met een kaart kom je toch automatisch bij de wat duurdere raid kaarten uit. Simpelweg omdat de meeste fabrikanten toch niet zo gek zijn om een kaart zonder eigen processor als raid 5 te gaan propageren. M.a.w. de simpele kaartjes kunnen alleen Raid 1/0 en soms nog 0+1.
De duurdere kaarten van 3Ware, Promise, LSI kunnen wel Raid 5.
Hoe zit het nou precies met de voeding voor een sata schijf? Ik ga namelijk een mobo kopen die sata ondersteunt (asus a7V600) een hdd (Maxtor 120Gb SATA, 7200rpm), en een Antec lanboy behuizing met ingebouwde voeding met deze specs: Specs SmartBlue 350
Moet ik hier nu nog koppelstukjes kopen om met die voeding mijn hdd te voeden?
Zoek die HDD op de site van Maxtor op en kijk of er ook een oude voedingsingang opzit (volgens mij wel).bram1234 schreef op 05 augustus 2003 @ 19:34:
Hoe zit het nou precies met de voeding voor een sata schijf? Ik ga namelijk een mobo kopen die sata ondersteunt (asus a7V600) een hdd (Maxtor 120Gb SATA, 7200rpm), en een Antec lanboy behuizing met ingebouwde voeding met deze specs: Specs SmartBlue 350
Heb natuurlijk daar naar gezocht, maar is op die site van maxtor niet te vindenOlafvdSpek schreef op 05 August 2003 @ 20:03:
[...]
Zoek die HDD op de site van Maxtor op en kijk of er ook een oude voedingsingang opzit (volgens mij wel).
Anoniem: 55671
Ik heb laatst een computer in elkaar gezet met een a7n8x deluxe mamaplankie en 2x de wd 36GB sata harddisk ik heb ze in raid 0 gezet heb tot nu toe goede ervaringen mee. Hoop dat de SATA technologie snel vooruit gaat niet alleen de snelheid is een stuk gunstiger maar ook de smalle kabeltjes.
Anoniem: 55671
Bij mijn wd hardisk heb ik twee opties of de sata voeding aansluiting oof de normale voeding dus ik denk dat dat in het geval bij die maxtor ook wel zo zal zijn, omdat ik bij mij a7n8x ook helemaal geen speciale SATA voedingskabel heb gekregen alleen de I/O kabel.bram1234 schreef op 05 August 2003 @ 19:34:
Is daar vast wel te vinden hoor. En anders wel in reviews, of op plaatjes van de HDD. Zo moeilijk is dat niet.bram1234 schreef op 05 August 2003 @ 20:15:
[...]
Heb natuurlijk daar naar gezocht, maar is op die site van maxtor niet te vinden
Op mijn maxtor zit een gewone, oude, aansluiting iig.
wie weet er trouwens of er al hot swap brackets te koop zijn voor s-ata schijven. Zit er namelijk aan te denken om er 4 of 6 in raid te zette maar dan wel in hotswap brackets
Heeft iemand al gehoord wanneer SATA II uitkomt? Deze zou toch sneller zijn dan de huidige SATA omdat SATA wordt beperkt door de PCI-bus?
BoAC: dat geldt alleen voor losse SATA PCI kaarten, ja. Maar ze zijn ook 66MHz PCI compatible (266MB/s), da's dan slechts kwestie van een goed moederbord dus
Verder hangt een onboard SATA controller niet op de PCI bus, maar zit het direct aan de southbridge vast, welke dan weer met rond de 1 GB/s (afhankelijk van chipset) is gelinkt met de northbridge 
Wanneer komt SATA II uit? Dit jaar
Er schijnt al een SATA2 product op de markt te zijn: nieuws: Marvell claimt eerste Serial ATA II-product
Wanneer komt SATA II uit? Dit jaar
Of ze in Nederland al verkrijgbaar zijn weet ik niet, maar deze Amerikaanse shop heeft er al wel een paar in de aanbieding:BoAC schreef op 07 August 2003 @ 10:28:
Heeft iemand al gehoord wanneer SATA II uitkomt? Deze zou toch sneller zijn dan de huidige SATA omdat SATA wordt beperkt door de PCI-bus?
http://www.scsi4me.com/?menu=menu_sata&cat=S-ATA
Geïntegreerde controllers in de southbridge zitten tegenwoordig meetal niet meer aan de PCI-bus vast. Losse chips zoals een Promise of Silicon Image SATA-controller zullen wel aan de PCI-bus hangen.Verder hangt een onboard SATA controller niet op de PCI bus, maar zit het direct aan de southbridge vast
Ok hij is sneller dan de PCI-bus maar was hij niet gelimiteerd op 150 MB/sec?
Volgens het volgende plaatje:

Sorry voor de size
Liever had ik em op die andere chip (dichter bij de proc). Waarom zou dat niet kunnen. Dat was toch wel de bedoeling van SATA II? Of zit ik nu helemaal fout?
Intel 875P Chipset

Sorry voor de size
Liever had ik em op die andere chip (dichter bij de proc). Waarom zou dat niet kunnen. Dat was toch wel de bedoeling van SATA II? Of zit ik nu helemaal fout?
Intel 875P Chipset
Nee, volgens mij komt SATA2 ook gewoon op de Southbridge.BoAC schreef op 07 August 2003 @ 12:56:
Ok hij is sneller dan de PCI-bus maar was hij niet gelimiteerd op 150 MB/sec?
[afbeelding]
Sorry voor de size
Intel 875P Chipset
Ik weet niet of het 1x of 2x 150 mb/s is, maar zelfs 150 mb/s is genoeg voor 2 HDDs.
In principe als het in de Southbridge zit kan het veel meer aan dan 150 MB/s
veel en veel meer ben pas bij intel geweest en die zegge ook dat dat ding gelimiteerd is.
Maare hot swap s-ata schijven zit er zo te horen nog niet in?
Maare hot swap s-ata schijven zit er zo te horen nog niet in?
Als je het hele topic had gelezen en nieuwsgierig cq geïnteresseerd was, dan had je het antwoord allang gevonden achter het laatste linkje van Femme
mijn fout mijn fout zal wel aan de warmte liggen. Maar ik heb ze gevonden alleen nou nog iemand die mij komt sponseren wat 170 euro voor 4 drive bays en nog eens 170 euro voor controler en dan nog eens 800 euro voor 4 schijven is mij teveel maar wel leuk om te hebbe
Anoniem: 29226
Ik heb nu een Western Digital 80GB (WD800JB, 7200rpm, 8MB). Nu ben ik van plan om een Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 met SATA raid 0 ondersteuning. Ik wil sowieso nog een hdd van 80 gb. IK dacht eerst aan nog een wd800jb, maar dan kan ik geen gebruik maken van de "gratis" sata raid 0 controller. Er bestaan "dongels" om WD800JB om te zetten naar SATA. Dan zou ik van het hele probleem afzijn en kan ik mooi gebruik maken van de raid 0 controller van het moederbord. Maar is dit een goede oplossing ? Of kan ik beter softwarematig raid0 ata 133 gebruiken ? Of misschien is het verstandiger om nu eerst een Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) te halen, een half jaar beide hdd's te gebruiken, dus ata 133 en sata tegelijk en na een half jaar een extra Maxtor 120GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA) te halen zodat ik dan wel gebruik kan maken van de onboard raid0 sata controller. Wie kan mij ff helpen want ik kom er niet uit. BvD !!
[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 29226 op 22-08-2003 16:02 ]
hmmmja jongens, ik heb net mn raid configje enabled met de intel controller op mn p4c800 e-deluxe mobotje van asus, maar bij de windows xp setup wil ie er niets van weten en ik heb geen aparte drivers
?
bovendien vraag ik me af of bij sata jumper settings er toe doen, ik heb 2 maxtors gekocht en nergens op de schijf is iets te vinden over master/slave settings?
weet iemand hier iets van want ze worden nu beide als masters gezien, kan dat een probleem zijn?
alvast bedankt
bovendien vraag ik me af of bij sata jumper settings er toe doen, ik heb 2 maxtors gekocht en nergens op de schijf is iets te vinden over master/slave settings?
weet iemand hier iets van want ze worden nu beide als masters gezien, kan dat een probleem zijn?
alvast bedankt
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Ja haar, die zijn er van 3Ware, StoreCase en nog enkele andere merken.whocarez schreef op 07 August 2003 @ 10:19:
wie weet er trouwens of er al hot swap brackets te koop zijn voor s-ata schijven. Zit er namelijk aan te denken om er 4 of 6 in raid te zette maar dan wel in hotswap brackets
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Ik heb een gelijke situatie. Ik heb een Promise Fasttrack met 2x 36 GB Raptors. Allebei uiteraard SATA. Nou boot ik van de cd en druk op F6 voor instellen van de controller. Alleen deze geeft 2 kanalen aan. Nergens heb je de optie omdit te wijzigen ... ? Moet je dan eerst een losse schijf gebruiken, WinXP installeren.fewips schreef op 26 August 2003 @ 19:58:
hmmmja jongens, ik heb net mn raid configje enabled met de intel controller op mn p4c800 e-deluxe mobotje van asus, maar bij de windows xp setup wil ie er niets van weten en ik heb geen aparte drivers?
alvast bedankt
De controller installeren. RAID config (via windows ? opzetten), opnieuw booten via cd-rom => bootcd = F6 en moet hij hem dan zien als 1 config ?
Dus concreet. Hoe ga ik stapsgewijs van een losse controller + 2 sata schijven, windows in RAID 0 instellen ??
De RAID array behoor je via de BIOS van de SATA controller te opzetten
Staat dat niet in de handleiding van het moederbord
Klopt wat BalusC zegt, je zult eerst een mirror aan moeten maken in de RAID controller alvorens de installatie van XP te starten. In XP kun je helemaal geen softwarematige RAID maken, dus het moet wel hardwarematig.Dethroned schreef op 02 september 2003 @ 17:49:
Dus concreet. Hoe ga ik stapsgewijs van een losse controller + 2 sata schijven, windows in RAID 0 instellen ??
......BalusC schreef op 02 September 2003 @ 18:17:
De RAID array behoor je via de BIOS van de SATA controller te opzettenStaat dat niet in de handleiding van het moederbord
Zoals ik al had aangegeven gaat het om een Promise FastTrak S150 TX2plus. Deze geeft nergens aan (en ook het boekje niet) hoe je de config kan aanpassen. Volgens mij is het biosversie 1.0.0.24
Zoals ik van je begrijp moet ik dus dit via de controller doen (dit is een externe kaart).
Nou ik ben er stil van. Het is werkelijk niet te geloven en ik + leverancier hebben erg slecht gekeken naar de kaart. Ik heb namelijk niet de Fasttrak 2150 Tx2plus, maar de verzie ZONDER RAID ... dee SATA 150 Tx2plus. Als je naar de website van EMPC gaat, waar ik hem heb gekocht staat deze ook aangemeld als RAID kaart en via de pricewatch geeft hij dat ook aan en ook al bij MyCom en bij Informatique (deze heeft wel de goede ter beschikking maar die is € 30,- duurder). Echt klote dus.
Maar nu eindelijk wakker en ik ga morgen dus EMPC op de hoogte stellen ....
Maar nu eindelijk wakker en ik ga morgen dus EMPC op de hoogte stellen ....
Je had niet aangegeven of het om een interne of externe controller gingDethroned schreef op 02 September 2003 @ 22:06:
Zoals ik al had aangegeven gaat het om een Promise FastTrak S150 TX2plus. Deze geeft nergens aan (en ook het boekje niet) hoe je de config kan aanpassen. Volgens mij is het biosversie 1.0.0.24
Zoals ik van je begrijp moet ik dus dit via de controller doen (dit is een externe kaart).
Anyway, fijn dat het probleem toch is opgelost.
Toch had ik liever gezien dat men dit topic niet gaat misbruiken om allerhande problemen erin achter te laten. Het gaat hier om een discussie over Serial ATA. Op zichzelf staande problemen verdienen een apart topic, zie ook Belangrijk: wijziging beleid t.o.v. "Grote topics"
Ik ben van plan een nieuw ASUS P4800 deluxe mobo te kopen, maar ik twijfel nog steeds tussen een Seagate 7200.7 SATA (8MB) en een Seagate P-ATA 7200.7 (8MB)
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet backuppen, zou ik dus nu via een ander systeem die wel S-ata ondertseund de data via een netwerk moeten overzetten en ook het probleem met een XP installatie waarbij je de driver ALLEEN via flop kan installen (en ik geen floppydrive heb en wil
). Daarnaast moet je dan ook nog een powerconvertor kopen...
Dus voor mij een hoop nadelen, maar als een S-ATA HDD werkelijk merkbaar beter is, zou het een overweging zijn. Maar ik weet en kan weinig vinden hierover
Het enige wat ik kan vinden zijn 2 testen van wel dezelfde tester alleen worden de HDD's niet direct tegen elkaar getest.
Het gaat om een oudere test van de PATA:
http://www.digit-life.com/articles2/seagate-barr-st1200026a/
En een nieuwere test waarin dezelfde HDD zit maar dan SATA
http://www.digit-life.com...ta-summer-2003/index.html
Bij beide testen zie je dat bij sommige tests de PATA sneller is en bij andere tests de SATA. Maarja... die SATA is nieuwer en zal dus denk ik een betere firmware versie hebben
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet backuppen, zou ik dus nu via een ander systeem die wel S-ata ondertseund de data via een netwerk moeten overzetten en ook het probleem met een XP installatie waarbij je de driver ALLEEN via flop kan installen (en ik geen floppydrive heb en wil
Dus voor mij een hoop nadelen, maar als een S-ATA HDD werkelijk merkbaar beter is, zou het een overweging zijn. Maar ik weet en kan weinig vinden hierover
Het enige wat ik kan vinden zijn 2 testen van wel dezelfde tester alleen worden de HDD's niet direct tegen elkaar getest.
Het gaat om een oudere test van de PATA:
http://www.digit-life.com/articles2/seagate-barr-st1200026a/
En een nieuwere test waarin dezelfde HDD zit maar dan SATA
http://www.digit-life.com...ta-summer-2003/index.html
Bij beide testen zie je dat bij sommige tests de PATA sneller is en bij andere tests de SATA. Maarja... die SATA is nieuwer en zal dus denk ik een betere firmware versie hebben
[ Voor 26% gewijzigd door n00bs op 03-09-2003 18:33 ]
Nee. Behalve een smallere kabel zijn er geen directe voordelen momenteel.n00bs schreef op 03 September 2003 @ 18:02:
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet
Enig voordeel is wel dat je waarschijnlijk wat meer future proof bent omdat S ATA 2.0 downwards compatible zal zijn.n00bs schreef op 03 September 2003 @ 18:02:
Is er nou werkelijk een voordeel van de SATA boven de P-ATA? (qua performance of CPU usage), want ik weet wel een aantal nadelen: aangezien ik VEEL data moet backuppen, zou ik dus nu via een ander systeem die wel S-ata ondertseund de data via een netwerk moeten overzetten en ook het probleem met een XP installatie waarbij je de driver ALLEEN via flop kan installen (en ik geen floppydrive heb en wil). Daarnaast moet je dan ook nog een powerconvertor kopen...
Het lijkt me wel weer eens tijd om dit topic wat nieuw leven in te blazen. WD heeft de nieuwe raptor aangekondigd (zie 72 gieg RAPTOR informatie)
En daarbij hoort natuurlijk een bijgaande controller die TCQ ondersteund. Ik las toevallig ergens dat Promise en Silicon Image bezig waren met nieuwe producten.
Dus ik ben even gaan zoeken. Ik kwam deze tegen van Silicon Image:
Sil 3124 PCI-X to 4 port S-ATA Controller
En daarbij hoort natuurlijk een bijgaande controller die TCQ ondersteund. Ik las toevallig ergens dat Promise en Silicon Image bezig waren met nieuwe producten.
Dus ik ben even gaan zoeken. Ik kwam deze tegen van Silicon Image:
Sil 3124 PCI-X to 4 port S-ATA Controller
- [i]Specificaties[/i] * S-ATA II (300 MB/s) en S-ATA I (150 MB/s) * Supports Hot Plugging of S-ATA devices * 64 bit 133 Mhz PCI-X * Software voor Raid (0,1,10,5) * Supports S-ATA I (Tagged) en II (Native) Command Queing
Anoniem: 93118
Iemand die problemen heeft wat betreft een installatie van XP?
En dit met een ASUS A7V600 moederbord met SATA onboard..
kijk dan ff hier !!
Problemen met 1 SATA disk op ASUS A7V600 XP INSTALL?
Groetjes Rabbit-X
En dit met een ASUS A7V600 moederbord met SATA onboard..
kijk dan ff hier !!
Problemen met 1 SATA disk op ASUS A7V600 XP INSTALL?
Groetjes Rabbit-X
De mensen die problemen hebben met welke nou primairy of secundairy is bij SATA is toch heel simpel?
Tenminste ik heb 3 verschillende mobo's gezien met SATA en er staat altijd SATA 0 en SATA 1.
SATA 0 is primairy SATA 1 is secundairy tenminste zo bouw ik ze en zo werken ze.
Tenminste ik heb 3 verschillende mobo's gezien met SATA en er staat altijd SATA 0 en SATA 1.
SATA 0 is primairy SATA 1 is secundairy tenminste zo bouw ik ze en zo werken ze.
Upside down
Anoniem: 93118
het probleem is dat als je windows xp installeert dat hij de sata schijf niet ziet.
Dus ik bedoel als je windows installeert met alleen een sata schijf in het systeem...
hij vraagt dan om de drivers die niet op de standaard cd van het moederbord staat ..
Vandaar...
En inderdaad als hij hem ziet dan is het wel makkelijk ja !!
Dus ik bedoel als je windows installeert met alleen een sata schijf in het systeem...
hij vraagt dan om de drivers die niet op de standaard cd van het moederbord staat ..
Vandaar...
En inderdaad als hij hem ziet dan is het wel makkelijk ja !!
Anoniem: 1148
daar heb je een diskette voor om een sata controller bekend te maken aan windows.
In de root van de diskette staan de drivers (wellicht in een subdirectory) en in elk geval een bestand oemsetup.inf of txtsetup.oem (deze laatste denk ik).
Dit is namelijk ook noodzakelijk bij SCSI controllers.
Voordeel van dit vind ik trouwens dat Win2000 netjes op mn SCSI installed en niet bestanden op IDE/Sata kan neerzetten simpelweg omdat de schijven niet gezien worden omdat de drivers nog niet hiervoor geladen zijn (van de losse ide/sata controller dus).
In de root van de diskette staan de drivers (wellicht in een subdirectory) en in elk geval een bestand oemsetup.inf of txtsetup.oem (deze laatste denk ik).
Dit is namelijk ook noodzakelijk bij SCSI controllers.
Voordeel van dit vind ik trouwens dat Win2000 netjes op mn SCSI installed en niet bestanden op IDE/Sata kan neerzetten simpelweg omdat de schijven niet gezien worden omdat de drivers nog niet hiervoor geladen zijn (van de losse ide/sata controller dus).
Je kan voortaan wel je voorgaande berichtje met

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 26-09-2003 11:16 ]
Ik weet dat er al tijdje niet gepost hier maar heb toch even een vraagje.
Ik heb weekje terug 2x120GB Maxtor gekocht SATA en gaat ontzettend snel maar gister deed ik een bench mark en gin schrijven ongeveer 96mb/s en lezen 103mb/s (is getest met ATTO) maar vanmorgen was het in eens niet hoger dan 90mb/s lezen en hog uit 80mb/s schrijven. Waar kan dit aan liggen? Ik heb wel met clusters lopen kloten. ze staan nu op 16k grote dit moet genoeg zijn.
Verder zijn drivers en dergelijke goed geinstalleerd
Ik heb weekje terug 2x120GB Maxtor gekocht SATA en gaat ontzettend snel maar gister deed ik een bench mark en gin schrijven ongeveer 96mb/s en lezen 103mb/s (is getest met ATTO) maar vanmorgen was het in eens niet hoger dan 90mb/s lezen en hog uit 80mb/s schrijven. Waar kan dit aan liggen? Ik heb wel met clusters lopen kloten. ze staan nu op 16k grote dit moet genoeg zijn.
Verder zijn drivers en dergelijke goed geinstalleerd
Dat zijn nette scores hoor
Check de HDD specs op Maxtor's site en kijk in het grote RAID0 scores topic voor vergelijkingsmateriaal (linkje is in de FAQ van dit subforum te vinden)
Ok zal ik even doen
tis trouwens op zon'sillicon image onboard ding
dus dat zal ook wel iets uit maken
Ik ga daar wel ff checken
heb nu een p4p800 deluxe gekocht.
wil er 2 schijven in sata raid 0 op zetten.
dacht zelf aan de
hitachi deskstar 7k250, 7200rpm 8mb SATA, 120 gig
iemand die me die kan afraden/aanraden en/of betere suggesties heeft?
dacht nl. wel dat deze goed doordacht was, maar wil het even bevestigd zien
ben ook maar arme student he
wil er 2 schijven in sata raid 0 op zetten.
dacht zelf aan de
hitachi deskstar 7k250, 7200rpm 8mb SATA, 120 gig
iemand die me die kan afraden/aanraden en/of betere suggesties heeft?
dacht nl. wel dat deze goed doordacht was, maar wil het even bevestigd zien
Het is niet de bedoeling om op deze manier "Welke harddisk moet ik nemen?" vragen in OM te stellen. Zie ook de FAQ van dit subforum onder het Algemeen gedeelte 
Doe eens een Search naar de "Hitachi 7K250". Resultaten, ervaringen en antwoorden zat
Doe eens een Search naar de "Hitachi 7K250". Resultaten, ervaringen en antwoorden zat
Anoniem: 80564
Ik zit eraan te denken een asus k8v deluxe mobo te nemen met een Maxtor DiamondMax Plus 9, 120Gb,SATA150 disk. De specs van het mobo zijn:
STORAGE:
South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
Promise R20378 RAID controller
-1xUltraDMA133 supports two hard drives
-2xSerial ATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1
Zal dit inhouden dat er totaal 4 SATA aansluitingen opzitten? Het plaatje van het mobo is niet zo duidelijk.
Deze vraag, omdat ik eigenlijk de brander en de dvd speler ook op sata wil aansluiten dmv PATA->SATA converter en dus 3 sata aansluitingen nodig heb.
Zouden ze trouwens in de toekomst ook zo iets gaan maken voor de floppy??
STORAGE:
South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
-2xSerial ATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1
Zal dit inhouden dat er totaal 4 SATA aansluitingen opzitten? Het plaatje van het mobo is niet zo duidelijk.
Deze vraag, omdat ik eigenlijk de brander en de dvd speler ook op sata wil aansluiten dmv PATA->SATA converter en dus 3 sata aansluitingen nodig heb.
Zouden ze trouwens in de toekomst ook zo iets gaan maken voor de floppy??
Anoniem: 37055
Ik ben al een week op zoek naar een externe behuizing voor mijn s-ata seagate 7200.7 schijf naar usb 2.0 of firewire, maar zonder enig geluk. Is er iemand die mij kan vertellen of dit produkt bestaat enzo ja waar ik dit kan kopen, ik ben desperate want ik heb een laptop en heb dus anders niets aan deze mooie schijf.
Anoniem: 94542
Ik hoorde dat het niet mogelijk is om een sata harde schijf te installeren, zonder een diskette station te hebben in je systeem ivm de nodige drivers
als je het sata station ook als bootschijf direct tijdens je windows installatie wilt gebruiken niet
Alleen als je die schijven al tijdens de windows-installatie wilt gebruiken, anders kun je ook gewoon via het internet of netwerk drivers binnenhalen 
Ik heb laatst een Promise SX4 gekocht, en 4 160GB Seagate schijfjes. Dit werkt als een tierelier. Ten minste, zolang ik thuis ben. Ga ik naar een lanparty dan komt hij tijdens het booten niet verder dan de controller-detectie
Heb nu al 2 lans met slechts mijn 18GB systeemschijf gedaan, en echt makkelijk is dat niet
Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de pc thuis niet en op lans wel geaard is, en dat het dus aan de voeding zou kunnen liggen (qtec 450w, verder nog geen problemen mee gehad).
Ik heb Intels Rankdisk losgelaten op 2 van de schijven in raid 0 (andere 2 waren nog niet binnen, het staat nu in raid5) en dat leverde voor office - heavy een 2.33 op en voor workstation - heavy een 2.62
Moet ik alleen nog even op zoek naar het Rankdisk topic om te kijken of dat nu goed of slecht is
Ik heb laatst een Promise SX4 gekocht, en 4 160GB Seagate schijfjes. Dit werkt als een tierelier. Ten minste, zolang ik thuis ben. Ga ik naar een lanparty dan komt hij tijdens het booten niet verder dan de controller-detectie
Heb nu al 2 lans met slechts mijn 18GB systeemschijf gedaan, en echt makkelijk is dat niet
Enige wat ik nog kan verzinnen is dat de pc thuis niet en op lans wel geaard is, en dat het dus aan de voeding zou kunnen liggen (qtec 450w, verder nog geen problemen mee gehad).
Ik heb Intels Rankdisk losgelaten op 2 van de schijven in raid 0 (andere 2 waren nog niet binnen, het staat nu in raid5) en dat leverde voor office - heavy een 2.33 op en voor workstation - heavy een 2.62
Moet ik alleen nog even op zoek naar het Rankdisk topic om te kijken of dat nu goed of slecht is

Rhàshan - Aditu Sunlock
tsja, ik heb ook al zo'n vaag probleem met die sx4, bij mij blijft ie altijd hangen direct na de IDE detectie van de controller
Volgens mij kan SATA in legacy mode werken en dan lijkt het voor het OS gewoon op PATA.Anoniem: 94542 schreef op 24 december 2003 @ 17:07:
Ik hoorde dat het niet mogelijk is om een sata harde schijf te installeren, zonder een diskette station te hebben in je systeem ivm de nodige drivers
Ook kun je de driver slip-streamen (volgens mij), zodat je geen extra driver hoeft te laden.
Anoniem: 94542
Dus als ik het goed begrijp sluit je de Sata schijf aan, boot je opnieuw op, doe je een xp installatie, en dan horen er geen problemen te zijn?! Er kan toch een andere schijf naast? Heb nog een ouwe, en wil wat data overzetten...
Als je XP wilt installeren op je SATA-schijf dan moet je een floppydrive en een driverdisc hebben, anders ziet het installatieprogramma je schijf veel kans niet.
Wil je de SATA schijf als EXTRA schijf gebruiken, dus naast je bestaande installatie, dan kun je de drivers ook van een andere locatie afhalen.
Wil je de SATA schijf als EXTRA schijf gebruiken, dus naast je bestaande installatie, dan kun je de drivers ook van een andere locatie afhalen.
Rhàshan - Aditu Sunlock
2 + 2 is bij mijn weten nog steeds 4Anoniem: 80564 schreef op 24 december 2003 @ 01:03:
STORAGE:
South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
-2xSerial ATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1
2 kanalen van de ICH5R southbridge en 2 kanalen van de R20378 controllerchip.
is het iemand al gelukt om het disk utility programma te gebruiken met een serial ata harde schijf, ik heb 2 Hitachi Deskstars in raid 0 op een asus a7v8x mobo,
maar het Hitachi disk utility prorogramma ziet de Deskstars niet,
wel de maxtor die aan de p ata hangt.
maar het Hitachi disk utility prorogramma ziet de Deskstars niet,
wel de maxtor die aan de p ata hangt.
Anoniem: 102735
Owkee, soz voor de kick, maar dit is wel hét topic om dit te vragen.
k heb net een WD 120 GB SATA schijfje gehaald omdat ik gisteren een HD-crash had.
Nu wil ik XP installen. Nu lees ik in diverse topics verschillende dingen... De een zegt dat je een floppy moet hebben met drivers (heb ik inmiddels) en de ander zegt dat hij (met de zelfde config als ik) geen floppy gebruikt en Xp + SP1 gewoon zijn schijf ziet.
Nu is mijn vraag :
Moet ik nu op voorhand en voor de zekerheid tijdens de install op F6 drukken en handmatig de SATA drivers installen of kan ik ook eerst testen of WinXP mijn onboard-SATA herkend?!
Nu zullen jullie zeggen "lekker belangrijk, kijk maar wattie pakt", maar ALS ik dat doe en WinXP+SP1 "ziet" mijn WD SATA schijfje, hoe weet ik dan dat hij ook daadwerkelijk op de SATA snelheid draait?! Ik bedoel, hij kan de schijf evt wel vinden, maar ik lees ook wel berichten van mensen dat de schijf dan op IDE snelheid draait...
En hoe kan ik evt testen of mijn schijf, na welke install dan ook, op SATA draait?! Zijn daar progsels voor?!
Ik heb voor de zekerheid maar meteen een floppydrive gekocht, omdat ik vanaaf niet geconfronteerd wil worden met een schijf die ik niet ad praat krijg.
k heb net een WD 120 GB SATA schijfje gehaald omdat ik gisteren een HD-crash had.
Nu wil ik XP installen. Nu lees ik in diverse topics verschillende dingen... De een zegt dat je een floppy moet hebben met drivers (heb ik inmiddels) en de ander zegt dat hij (met de zelfde config als ik) geen floppy gebruikt en Xp + SP1 gewoon zijn schijf ziet.
Nu is mijn vraag :
Moet ik nu op voorhand en voor de zekerheid tijdens de install op F6 drukken en handmatig de SATA drivers installen of kan ik ook eerst testen of WinXP mijn onboard-SATA herkend?!
Nu zullen jullie zeggen "lekker belangrijk, kijk maar wattie pakt", maar ALS ik dat doe en WinXP+SP1 "ziet" mijn WD SATA schijfje, hoe weet ik dan dat hij ook daadwerkelijk op de SATA snelheid draait?! Ik bedoel, hij kan de schijf evt wel vinden, maar ik lees ook wel berichten van mensen dat de schijf dan op IDE snelheid draait...
En hoe kan ik evt testen of mijn schijf, na welke install dan ook, op SATA draait?! Zijn daar progsels voor?!
Ik heb voor de zekerheid maar meteen een floppydrive gekocht, omdat ik vanaaf niet geconfronteerd wil worden met een schijf die ik niet ad praat krijg.
Anoniem: 63813
winxp installatie ziet em of hij ziet em niet.. quite simple (het gaat trouwens over de controller, niet over je schijf). Als ie em niet ziet gewoon nog een keer uitvoeren en op f6 drukken.
Zover ik weet pakt winxp hem niet automatisch, maar zou hij dit wel doen dan kan je altijd nog via apperaatbeheer nieuwe drivers installeren
Zover ik weet pakt winxp hem niet automatisch, maar zou hij dit wel doen dan kan je altijd nog via apperaatbeheer nieuwe drivers installeren
Anoniem: 102735
Dus dat kan evenzogoed nog achteraf?!
En hoe kan ik dan testen dat alles ook daadwerkelijk SATA draait?!
En hoe kan ik dan testen dat alles ook daadwerkelijk SATA draait?!
Anoniem: 63813
als het goed is kun je dan in apparaatbeheer zien dat het een sata(/scsi omdat winxp dit nog wel eens zo wil laten zien)-controller betreft
, ook de sata drive staat bij mij als scsi aangewezen door winxp+sp1 ... (staat wel goede modelnaam voor)
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 28-01-2004 16:18 ]
Over het al dan niet gevonden worden tijdens install:
- Als je niet op F6 drukt en de installer kent je controller niet, dan staat je nieuwe schijf gewoon niet in het rijtje met beschikbare installatieplaatsen. Gewoon ff rebooten en dan wel met F6 de diskette laden en het werkt
Over de snelheid:
sata IS ide... Met sata-snelheid vs. ide-snelheid bedoel je waarschijnlijk 150 vc 133(100) MB/s ?? Dat haal je toch nooit
Ja, uit de cache van je harde schijf, maar dat zijn maar toevalstreffers van max 8mb groot 
Zowiezo lopen nog veel SATA-schijven op PATA-technologie met een convertertje dus op max 133(100) MB/s. Het is iig niet iets wat je zelf in kunt stellen, dat is een puur hardwarematig iets.
Wat wel kan is dat de transfer mode in windows op PIO staat of zo, dat merk je WEL in dagelijks gebruik
Gewoon installeren dus, ff proberen of het zonder flop kan, kost je slechts 1 reboot als dat niet zo blijkt te zijn
- Als je niet op F6 drukt en de installer kent je controller niet, dan staat je nieuwe schijf gewoon niet in het rijtje met beschikbare installatieplaatsen. Gewoon ff rebooten en dan wel met F6 de diskette laden en het werkt
Over de snelheid:
sata IS ide... Met sata-snelheid vs. ide-snelheid bedoel je waarschijnlijk 150 vc 133(100) MB/s ?? Dat haal je toch nooit
Zowiezo lopen nog veel SATA-schijven op PATA-technologie met een convertertje dus op max 133(100) MB/s. Het is iig niet iets wat je zelf in kunt stellen, dat is een puur hardwarematig iets.
Wat wel kan is dat de transfer mode in windows op PIO staat of zo, dat merk je WEL in dagelijks gebruik
Gewoon installeren dus, ff proberen of het zonder flop kan, kost je slechts 1 reboot als dat niet zo blijkt te zijn
Rhàshan - Aditu Sunlock