Toon posts:

Hd's coolen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ben hier bezig met een file servertje. Heb alles redelijk stil ( boxed p4 cooler, geforce 2mx passief , coolfan van chipset eraf koelblokje erop, levicom voeding ) maar nu kom ik op de hd's . Er hangen er 10 in. Allemaal 80gigjes die aardig warm willen worden. 6 stuks zijn het probleem niet (chieftec kast, onderin 2 pabst fans @ 12db ervoor en klaar :) ) maar die andere 4. Die moeten dus naar boven verhuizen. Maar dan kom ik met het probleem: Hoe ga ik die coolen? Ik wil dus echt niet dat daar lawaai vandaan komt. Kast staat op mn slaapkamer en blijft continu aan staan ongeveer. En hij maakt nu echt haast geen herrie.

Oplossingen mogelijk:
* HD Coolers single/dual fan die je eronder schroeft
* Coolermaster 4002 cooler
* zelf wat knutselen zodat er pabst fans voor kunnen worden gehagen

Opzich spreekt de 2e oplossing me wel aan maar dan wel met de fan uitgeschakeld. Volgens mij is het grote koelblok goed genoeg om ze redelijk goed gekoeld te houden. Of is dit toch niet zo slim?

Kom maar met al je ideetjes :)

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 18:12

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Misschien een raar idee, maar misschien is het een idee om een nieuw HD-rack te maken die op dezelfde hooghte komt als je bestaand HD's, zodat je de bestaande fans als het ware dubbel benut?

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Verwijderd

Topicstarter
Opzich heb ik daar ook over na zitten denken.. onder mn andere rackjes zit nog een fan.. daar nog een rakje bouwen, ben ik er weer 3 kwijt..

Verwijderd

Als je stilte wil moet je absoluut NIET voor Coolermaster 4002 coolers gaan, dan moet je nml eerst alle fannetjes erop gaan vervangen. Wat een herrie maken die dingen zeg.
Ben bang dat het zelf wat knutselen wordt, deels ivm kosten...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 23:31:
Als je stilte wil moet je absoluut NIET voor Coolermaster 4002 coolers gaan, dan moet je nml eerst alle fannetjes erop gaan vervangen. Wat een herrie maken die dingen zeg.
Ben bang dat het zelf wat knutselen wordt, deels ivm kosten...
Fans loshalen zoals ik al zei.. koelt dat niet genoeg dan?

Verwijderd

Ik heb zelf ook zon cooler, de fan heb ik op 5 volt draaien, je hoort hem nu niet meer, en hij is goed koel. Dus dat zou ook een goede optie zijn.

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
Inderdaad die 4002 van coolermaster is niet echt stil te noemen.
Ik heb de fan's nu op 7v en maken ze gelukkig wat minder geluid.

Tevens vind ik dat de HD's die erin zitten luidruchtiger als los in de kast.

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Opzich zit je wel in het goede forum gedeelte hoor (het gaat immers over cooling), maar gister was er nog een topic over hdd-coolers in Opslagmedia & I/O Controllers geopend namelijk:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/729324 Het is misschien sowieso wel handiger om daar ff de te zoeken mbv de search.

ps kan iemand mij vertellen waarom je nou een hdd zou coolen. Ik bedoel een cpu koel je ivm oc, maarv waarom nou een hdd? Crashen die dan vaker bij hogere temps ofzo :?

[ Voor 4% gewijzigd door Herr Muller op 22-03-2003 23:52 ]

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Herr Muller schreef op 22 March 2003 @ 23:51:
Opzich zit je wel in het goede forum gedeelte hoor (het gaat immers over cooling), maar gister was er nog een topic over hdd-coolers in Opslagmedia & I/O Controllers geopend namelijk:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/729324 Het is misschien sowieso wel handiger om daar ff de te zoeken mbv de search.

ps kan iemand mij vertellen waarom je nou een hdd zou coolen. Ik bedoel een cpu koel je ivm oc, maarv waarom nou een hdd? Crashen die dan vaker bij hogere temps ofzo :?
schijnen langer mee te gaan als je ze wat kouder houd (of op een constante temperatuur) :)

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

Topicstarter
Burning_acid schreef op 23 maart 2003 @ 00:05:
[...]

schijnen langer mee te gaan als je ze wat kouder houd (of op een constante temperatuur) :)
Oftewel, ijzer zet uit als het warmer word. En wat gebeurt er denk je als je hd zich gaat uitzetten? :D

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

Verwijderd schreef op 23 maart 2003 @ 00:06:
[...]

Oftewel, ijzer zet uit als het warmer word. En wat gebeurt er denk je als je hd zich gaat uitzetten? :D
je 80GB schijf veranderd in een 100GB schij :P :+

Nouja ik geloof er zelf niet zo ontzettend in eigenlijk. Neem nou die oude pc's waarvan iedereen er wel ergens 1 heeft staan. die hebben op de proc cooling na helemaal niets en die doen het na jaren ook nog gewoon perfect. misschien dat je het merkt als je over 10tallen jaren gaat kijken maarja wie heeft er dan nog dezelfde schijf liggen?

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
maarja zo'n oude pc waar jij het over hebt heeft meestal maar een kleine schijf en over het toerental maar niet te spreken.

Tegenwoordig zijn de schijven hetzelfde maar de dichtheid kleiner dus komt het ook allemaal iets nauwer om problemen te voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sanchezzz op 23-03-2003 00:16 ]

Pagina: 1