Toon posts:

HD Silencer en Koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig om mijn pctje wat stiller te krijgen. De cpu coolers (SLK-800 met Smart Case Fan II) en de PSU (Antec TruePower 480) zijn geregeld, nu zit ik nog met mijn HD's.

Ik misbruik dit systeem nogal en er wordt aardig wat data heen en weer gepompt. Er zit nu een 7200rpm Maxtor HD in, en die is niet echt stil. Binnenkort wil ik 2 extra schijven voor een RAID setupje in mijn systeem hangen en ik voel de bui al hangen, nog meer herrie.

Op dit moment koel ik de HD d.m.v. de front intake fan, maar die wil ik eigenlijk niet meer gebruiken omdat ie niet echt nodig is, mijn case en cpu temps zijn laag genoeg zonder die intake en met alleen een enkele outtake.

Nu heb ik nog 4 5/1/4 slots over, dus ik ben op zoek geweest naar HD behuizingen die mijn HD koel en stil houden.

Ik heb gevonden:

Molex SilentDrive (passief)
GUP Smartdrive (passief?)
Antec HDC System (2x 40mm fans)
ThermalTake Hardcano (40mm fan)

Hoewel vooral de Molex natuurlijk erg stil zou moeten zijn, geisoleerde aluminium behuizing, maak ik me een beetje zorgen over de temp van mijn HD in zo'n ding. Hij zou 5-6,8 Watt moeten kunnen verwerken of een 7200rpm schijf.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn er uberhaupt mensen die deze of vergelijkbare HD behuizingen gebruiken?

Ik zoek dus een drivebay die zowel 'silenced' als koelt. Tips please, want echt betrouwbare reviews die zowel naar koeling als geluidsproductie kijken kan ik niet echt vinden. Zelfbouw heb ik geen zin in...

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-02 22:33
Nou ik ben juist druk bezig om mijn harde schijven wat beter gekoeld te krijgen dus het lijkt me sterk dat je ze in een omhuizing zou kunne doen die passief gekoeld is.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• BeCool
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 13:48
Ikzelf heb de thermaltake. Prima dingetje is het niet dat de fan op minimaal moet staan ( heeft 3 standen ) wil je de stilte hebben :*) .
Verder kan je temperatuur aflezen wat ook wel grappig is....Maar een echte "to have" is het niet hoor. De volgende keer zou ik voor een andere gaan. :/

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

NOOIT je hardeschijf in een afgesloten iets maken! Dat wordt veel te warm en dan is dat ding ZEKER dood! Zo'n standaard ding is wel leuk, maar ik vermoed dat die nog altijd vrij veel "herrie" veroorzaken.

Zorg gewoon dat je een standaard reeds stille hd hebt en hang deze aan Elastieken in je kast, kan er niets mee gaan fibreren en is het heerlijk stil!

[ Voor 17% gewijzigd door vehpol op 20-03-2003 16:34 ]

Ceci n'est pas une signature!

• MokerHamer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
ik zou voor je raid ff naar seagate hdd's kijken die zijn een stuk stiller dan maxtors en zo

Op bovenstaande tekst rust ©copyright,
niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Verwijderd

Topicstarter
twit schreef op 20 maart 2003 @ 16:31:
Nou ik ben juist druk bezig om mijn harde schijven wat beter gekoeld te krijgen dus het lijkt me sterk dat je ze in een omhuizing zou kunne doen die passief gekoeld is.
Een flinke plak aluminium met koelribben om een HD heen, en hij kan zijn warmte aardig kwijt die vervolgens de warmte via een veel groter oppervlak kan afvoeren. Hence, HD temps omlaag. Natuurlijk moet je casetemps een beetje redelijk zijn, anders heeft het geen zijn.
Het punt van bijv. die SilentDrive is de geluidsdemping. Het ding is geisoleerd met een laagje schuim, en dat is natuurlijk weer niet goed voor de temps, vandaar mijn vraag naar praktijk ervaringen.

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Ten eerste: Wat heb je er eigenijk aan om je hdd te koelen?

Over je koeling: Ik denk dat het niet zinvol is mbt het geluid om je intake te vervangen voor een hdd-cooler (tenzij passief zoals je al noemde). Misschien kan je beter die intake op 7v laten draaien of een stil fannetje kopen (papst, panaflow etc).

Over je hdd: Je kan ook 2 seagate barracudas kopen. Deze zijn erg stil en zijn geloof ik ook nog eens erg koud. Op THG hebben ze volgens mij een review met oa zo'n barracuda
edit: http://www.tomshardware.c...030204/serial_ata-14.html <-- niet een erg goede review imo ivm geen geluidmetingen. Misschien heb je er toch wat aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Herr Muller op 20-03-2003 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
vehpol schreef op 20 March 2003 @ 16:33:
NOOIT je hardeschijf in een afgesloten iets maken! Dat wordt veel te warm en dan is dat ding ZEKER dood! Zo'n standaard ding is wel leuk, maar ik vermoed dat die nog altijd vrij veel "herrie" veroorzaken.

Zorg gewoon dat je een standaard reeds stille hd hebt en hang deze aan Elastieken in je kast, kan er niets mee gaan fibreren en is het heerlijk stil!
Heb je hier ervaring mee of is dit gebaseerd op aannames? Ik kan me namelijk ook van alles voorstellen over hoe goed of slecht het kan werken, maar ik wil graag weten wat er in de praktijk gebeurd.
Bovendien gaat het me dus niet alleen om stil, maar ook om koel. Niet gekoelde 7200rpm drives vind ik gewoon te link. Ik gebruik ze daarvoor te intensief en te lang achter elkaar.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:23
Op www.storagereview.com kun je rangschikken naar allerlei zaken, waaronder DB-productie en warmte-productie.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-02 10:38
Ik heb zelf mijn WD1200JB in een silentdrive zitten geen problemen mee werkt zo al ruim een half jaar. Maar als je echte stilte wilt kun je bijv. kijken naar een nieuwe schijf in combinatie met een silentdrive.

De BB serie van WD zijn erg stil

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Herr Muller schreef op 20 maart 2003 @ 16:41:
Ten eerste: Wat heb je er eigenijk aan om je hdd te koelen?

Over je koeling: Ik denk dat het niet zinvol is mbt het geluid om je intake te vervangen voor een hdd-cooler (tenzij passief zoals je al noemde). Misschien kan je beter die intake op 7v laten draaien of een stil fannetje kopen (papst, panaflow etc).

Over je hdd: Je kan ook 2 seagate barracudas kopen. Deze zijn erg stil en zijn geloof ik ook nog eens erg koud. Op THG hebben ze volgens mij een review met oa zo'n barracuda
Een stillere fan (ik betwijfel of het lukt, het ding loopt al op 7v) verandert niets aan het 'gereutel' van mijn Maxtor. Ik heb al rondgekeken naar stille schijven voor mijn RAID setupje, maar ik weet nog niet zeker wat ik ga aanschaffen. Een en ander hangt ook een beetje af van ervaringen van anderen met deze en/of vergelijkbare HD bays.

Verwijderd

Topicstarter
Steef1983 schreef op 20 March 2003 @ 16:46:
Ik heb zelf mijn WD1200JB in een silentdrive zitten geen problemen mee werkt zo al ruim een half jaar. Maar als je echte stilte wilt kun je bijv. kijken naar een nieuwe schijf in combinatie met een silentdrive.

De BB serie van WD zijn erg stil
Wat zijn dan je temps?

• Steefph
hoe hete ook al weer dat prog. waarmee je smart info kan opvragen. Tijd niet gebruikt kan het niet vinden :p

edit:

had hem al gevonden maar bedankt n0-key

[ Voor 23% gewijzigd door Steefph op 20-03-2003 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Steef1983 schreef op 20 March 2003 @ 16:53:
hoe hete ook al weer dat prog. waarmee je smart info kan opvragen. Tijd niet gebruikt kan het niet vinden :p
Speedfan? Sandra? MBM?

• Steefph
Hij zit nu tegen de 45C aan maar dit is normaal rond de 40C heb het terrarium openstaan en de verwarming op 25 staan

Verwijderd

Topicstarter
Rond de 40 graden is niet slecht. Mijn 7200rpm Maxtor wordt zo'n 36 max en in mijn andere desktopje wordt mijn IBM 7200rpm maar 32 graden Celcius.

Is je HD nu ook echt stil, of hoor je 'm nog steeds tekeer gaan?

Trouwens, terrarium open, laat je je vriendin loslopen? })

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2003 19:42 ]

• Steefph
Je hoort hem nog heel zachtjes. Als je goed luisterd hoor je een heel hoog pieptoontje maar dat is echt alleen als je er echt naar gaat luisteren.

offtopic:
Je moet ze soms wat frisse lucht geven :p Nee ik heb twee leguanen en die kunnen soms knap irritant zijn als jij in de kamer zit en zij eruit willen

Verwijderd

Topicstarter
Koel. Ik denk dat ik er maar eentje ga proberen en kijken of het echt wat is. Thanks Steef...
Pagina: 1