Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3.5" fanbus controller gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar een fanbus fanspeed controller die past in een 3.5" slot.

Ik heb er eentje gevonden bij XXLcases, nl. deze, maar de bijhorende beschrijving zegt dat het ding maar werkt van 12v tot 7v. Ik had er graag eentje gehad die tot 5v kon gaan.

Liefst ook eentje die geen geluid produceert wanneer het fans trager doet draaien. Ik heb nu een Vantec Nexus fancontroller, maar ik vind het achteraf gezien niet zo'n goeie koop gezien :
1) het een 5.25" slot in beslag neemt (ok, daar had ik ook wel vroeger kunnen aan denken, maar ik had pas NADIEN beslist om ook nog een DVD writer bij te installeren in mijn PC)
2) het knettert als een gek (da's misschien iets overdreven, maar bij een stille pc stoort het toch)

Bestaat zo'n 3.5" 5v-12v ding wel? Ik heb al vele online hardwaresites afgezocht, maar ofwel stoot ik op het voorbeeld dat ik al gegeven heb, ofwel vind ik helemaal niets.

Weet iemand van jullie raad?

Bedankt!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:43

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

de fancontroller die jij op xxl cases heb gevonden is wel makkelijk. je kan daar de fans traploos van elkaar instellen.
dus ik weet niet maar ik denk dat een veel mooier systeem is dan een 5-12 volt ding.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• BartDG
Daar geef ik je gelijk in. Het IS zonder twijfel een mooie fancontroller en als ie nu enkel nog 5v-12v zou zijn zou hij echt ideaal zijn. Dat is hij echter niet en dat is dan ook de enige (maar voor mij wel een goeie, want ik wil mijn PC echt stil) reden om het ding niet meer in aanmerking te laten komen.

Verwijderd

www.fanstorm.com heeft een prachtige controller met pwm...helaas zijn ze nu een nieuwe aan het testen en wordt er tijdelijk niet geleverd...

Verwijderd

wat dacht je hiervan:
http://www.eynstein.nl/a/2661.html

Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/a3fatr2s.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2003 14:39 ]

Verwijderd

ik heb zelf gewoon 4 tuimelschakelaartjes gekocht. Gaatjes geboord in 5,25 plaatje (kan natuurlijk ook in de kleinenre maar die had ik niet in mijn kast) schakelaartjes erin geplant. Gesoldeert en klaar. Heb er geen ledjes bij. Vind ik zelf te druk. Maar misschien is dat ook een idee voor je. was een half uurtje werk en koste me 7 euro.

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www3.alternate.nl/prodpic/200x200/t/teev01.jpg

Van alternate, EUR 24, weet alleen niet of die tot 5V kan

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Doogie schreef op 22 March 2003 @ 17:38:
[afbeelding]

Van alternate, EUR 24, weet alleen niet of die tot 5V kan
7 ~12volt

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 16:25:
ik heb zelf gewoon 4 tuimelschakelaartjes gekocht. Gaatjes geboord in 5,25 plaatje (kan natuurlijk ook in de kleinenre maar die had ik niet in mijn kast) schakelaartjes erin geplant. Gesoldeert en klaar. Heb er geen ledjes bij. Vind ik zelf te druk. Maar misschien is dat ook een idee voor je. was een half uurtje werk en koste me 7 euro.
Dat wilde ik ook zeggen. Doe het lekker zelf. 'T is niet moeilijk, echt niet. Zelfs ik kan het :P
Ook ik heb gewoon wat schakelaartjes gekocht, wat draad erbij en een soldeerboutje (die had ik nog niet). De stoute schoenen aan, beetje onbenullig denken, verstand op 100, zinnigheid op 0, gaan met die banaan.
En zie hier het resultaat
Nadeel: niet traploos, en geen ledjes. Maar dat hoeft van mij ook niet.
Ik heb 'm zo gemaakt dat ie schakelt tussen 7/0/12v voor de casefans en 7/12 voor de voeding en de CPUfan. Maar met een beetje creatief draadjes aansluiten kun je hem ook gewoon op 5v laten draaien ipv 7v :)

• BartDG
Bedankt voor de replies jongens, allemaal leuke oplossingen. Maar die controller die Enigma daar voorstelt ziet er voor mij perfect uit. Ik heb toch maar behoefte aan het regelen van 2 fans, dus meer moet dat echt niet zijn. De led display is een leuke extra.

'k zal eens rondsurfen en zien of ik hem ook ergens in België kan bestellen.
Bedankt allemaa!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zalman heeft een nieuwe fancontroller ontworpen stond een tijdje geleden op de fp. Hier is de linkje. Hij kan 6 fans aan sluiten 0/5/7/12v dus keus genoeg :) Er zijn 6 winkels in de pricewatch die het verkopen, goedkoopste is 39€ dus het valt wel mee.

[ Voor 20% gewijzigd door pisart op 22-03-2003 21:00 ]

• BartDG
Die had ik ook al bekeken, maar hij valt af om twee redenen :
1) 6 fanaansluitingen zijn echt wel overkill als je er maar twee nodig hebt
2) het is een 5.25" model, en ik zoek een 3.5" model. Kan ik eindelijk dat tweede lege 3.5" slot gebruiken !

Toch bedankt voor de suggestie!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ah, ik had niet gelezen dat je een 3.5" model zocht 8)7 en die controller kopen om 2 fans aan te sluiten is wel echt overkill. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pisart op 22-03-2003 21:06 ]

Verwijderd

Kant-en-klaar:
- Revoltec Rheobus 3,5"
- Noise Isolator RH-35
- Akasa AK-FC-06
- Eksitdata 3,5" rheobus
- Vantec Nexus 205
- Enermax UC-A3FATR2
- Cooltek 3,5"

En anders zelfbouwen... Staan genoeg schema's op GoT en internet....

Daarnaast is het goedkoper en in tweakstijl (maken ipv kopen, anders kunnen we deze website ook wel renamen naar letsbuyit.net :) )...

GotSearch -> fancontroller+fanbus
schema van baybus met potmeters
http://www.fanbus.com/
http://casemods.pointofnoreturn.org/vregtut/
http://www.bit-tech.net/article/56/
Fan controller: hardware-matig+temp. controlled

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 01:23 ]

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
idd, gewoon twee potmeters kopen van elk 3 watt (alla 6 euro perstuk). In je flop-bay modden. Mooi knopje er op en je kan ze van 0 tot 12 volt traploos instellen.
Schema is zo simpel. BTW experimenteer maar ff, dan leer je ook wat :P. Oke oke... ik post nog wel ff een schema...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-11 15:24
Excuse me je dat ik dit topic omhoog kick, maar dit is zowat het enigste waar mijn probleem ook in voorkomt.

Het gaat namelijk ook over dat knetteren van die fan controller.

Ik merk dat het de pot-meterkes zijn, als ik ze dichtdraai knettert ie heel fel, als als ik em op volle toeren laat draaien is dat kentteren weg ???

Wat is hier de oorzaak van? en kan ik dit oplossen?

Bij voorbaat dank,
Xwen

edit:
Het gaat over de vantec nexus NXP-201 fan controller

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter06 op 11-01-2004 17:44 ]

• Wouter06
Sorry dat ik dit topic kick, maar een nieuw topic openen voor iets kleins zou zonde zijn :+

Dus zoals ik al zei heb ik een nexus fancontroller niet enorm knetterd als ik de mijn fansinstel op het minimum, nu had ik hier ergens gelezen op got dat er nog iemand problemen had met het piepend geluid van die ... (rondjes met koperdraad rondgewikkeld, mss handig als jullie ook kunnen zeggen hoe zoiets heet :) )

Hij heeft dat toen willen oplossen door die onderdelen in te spuiten/bedekken met silicone.

Zou ik dat mijn probleem kunnen helpen oplossen of is daaraan, op die manier, niks aan te doen?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 17:09
Komt door die bepaalde aansturing van de fan (PWM)
Pulse Width Modulation.

Om je fan aan te sturen, zend hij impulsen naar de fan i.p.v. een constante stroom.

Dit gebeurd op een redelijke frequentie.

Gevolg > spoelen gaan resoneren en dan hoor je dat "geknetter"

Niks om je zorgen te maken dus ;)

En je kan idd proberen met silicone die spoelen te bedekken om zo het trillen tegen te gaan. Bedenk wel dat silicone de warmte tegenhoudt die die spoelen genereren.

edit: overigens bestaat deze nexus ook in 3.5" uitvoering ;) met deze mod zou dit de ideale fancontroller zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door Wirehead op 01-03-2004 17:29 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

maak hem als je met potmeters doe dan gelijk 0 ~ 14 of 15 volt ofzo..

gaat ie dan extra hard of is hij meteen stuk? weet het eigenlijk niet

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 19:30:
maak hem als je met potmeters doe dan gelijk 0 ~ 14 of 15 volt ofzo..

gaat ie dan extra hard of is hij meteen stuk? weet het eigenlijk niet
Jij gaat van 12V 14 of 15 Volt maken met potmeters.. bedoel.. heb school niet afgemaakt maar lijkt me knap.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Dit lijkt me meer een CME topic..

Verwijderd

Je kan ook deze dingen maken, eentje voor elke fan.:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanregeling/fanreg_pic2.jpg

In een frontje schroeven en klaar.
Voor de potmeter kan je eentje met een 4mm as nemen, want de afgebeelde met 6,3mm as past never nooit niet achter een 3,5 inch plaatje.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 13:01 ]

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 14:18
Doet daar eens een schema van?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanregeling/bbs_schema.GIF

• Tazzy
Thanx!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, misschien vinden jullie het overbodig, maar ik zou het toch nog wel leuk vinden om wat 3,5" fancontrollers langs te zien komen... Vind die van hierboven wel mooi, maar 2 fans vind ik een beetje weinig... Iemand nog andere suggesties?

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 22:54

cdoens

Peugeot-gek

Dat laatste schema om een fan te regelen... Ik snap niet waarom er zoveel electronica in moet zitten. Ik onderbreek bij mijn fannetjes de + draad en daar zet ik een potmeter tussen (geloof 220 kOhm) en dan kan ik hem heel mooi regelen. Zit daar dan een nadeel aan, dat jullie er nog een condensator (o.i.d.) inzetten???

Groetjes, Christian.

PS. Mijn oplossing gaat al 2 jaar goed ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Verwijderd

Je kan voor elke fan zo'n ding maken, dus het aantal is in principe onbeperkt.
cdoens schreef op 02 maart 2004 @ 12:48:
Dat laatste schema om een fan te regelen... Ik snap niet waarom er zoveel electronica in moet zitten. Ik onderbreek bij mijn fannetjes de + draad en daar zet ik een potmeter tussen (geloof 220 kOhm) en dan kan ik hem heel mooi regelen. Zit daar dan een nadeel aan, dat jullie er nog een condensator (o.i.d.) inzetten???

Groetjes, Christian.

PS. Mijn oplossing gaat al 2 jaar goed ;)
Een potmeter voldoet goed en meer heb je ook niet nodig.
Maar als je een andere fan wilt gebruiken, bv een zwaardere, of 2 fans op 1 potmeter wilt, dan kom je in de problemen omdat de potmeterwaarde dan niet meer correct is.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 12:56 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 14:46
ik heb geprobeerd om een fan aan een normale potmeter te hangen, maar dat vond mn potmeter niet leuk. die begon meteen te roken, dus ik denk dat dat schakelingetje wel nodig is.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Tazzy
Heeft met het max wattage van de pot te maken.

Heb even geen idee of je met dat laatste schema een gewone low power pot kan gebruiken

• Tazzy
Hoeveel watt zijn die weerstanden ongeveer (ben even te lui om ze van die foto af op te zoeken)

Verwijderd

Tazzy schreef op 02 maart 2004 @ 15:25:
[...]

Hoeveel watt zijn die weerstanden ongeveer (ben even te lui om ze van die foto af op te zoeken)
Het zijn default weerstanden, als je kijkt naar de waardes en de spanning die erover staat had je zelf ook al kunnen bedenken dat zelfs de kleinste weerstanden bruikbaar hiervor zijn.

Verwijderd

Zijn die schakelingen met potmeter en LM317 zo kant en klaar te koop (bij de lokale electroboer )

• DP Kunst
kun je ipv die LM317T ook de LM317K gebruiken ??

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Die zit in een heel andere behuizing:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/LM337K.jpg

• DP Kunst
laat maar, ik bedoelde dus deze:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/m/1000_1999/1700/1760/1760/176001_BB_00_FB.EPS.jpg

maar dat IS de LM317T. In de Conrad gids stond ie dus als LM317K. problemo opgelost

• Wouter06
Evil_Homer schreef op 01 maart 2004 @ 17:27:
Komt door die bepaalde aansturing van de fan (PWM)
Pulse Width Modulation.

Om je fan aan te sturen, zend hij impulsen naar de fan i.p.v. een constante stroom.

Dit gebeurd op een redelijke frequentie.

Gevolg > spoelen gaan resoneren en dan hoor je dat "geknetter"

Niks om je zorgen te maken dus ;)

En je kan idd proberen met silicone die spoelen te bedekken om zo het trillen tegen te gaan. Bedenk wel dat silicone de warmte tegenhoudt die die spoelen genereren.

edit: overigens bestaat deze nexus ook in 3.5" uitvoering ;) met deze mod zou dit de ideale fancontroller zijn :)
Thx :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 20:39:
Die zit in een heel andere behuizing:

[afbeelding]
offtopic:
T spijt me maar ik heb er hier ook nog een paar ligge

*Per ongeluk men versterker opgeblaze :+ dus ik vrolijk en wel (mss valt dat oud ding nog te repareren) naar elektroboer ... zegt ie ja die kan ek bestellen (aangezien ze met roken gestorven waren ...dacht ik dat ik die natuurlijk moest vervangen , ze waren ook kapot thuis aangekomen erin gestoken bleek de rest ook allemaal dood te zijn ,ding was dat geld niet meer waard...

als het oke is zal ik later het type nog wel geven zijn die (vorm hehe nie echt proffesioneel :? ) ook bruikbaar anders heb ek inees weer een goede toepassing gevonde :-D

Verwijderd

Dat waren je eindtorren, geen spanningsregelaars...

• Wouter06
Maar als ik dat nu ga inspuiten met silicone, maakt het uit welke ik neem ? of maak het niets uit?

Als ik dat dan gedaan had, mag je dat ding dan weer aansluiten als het droog is, of moet er toch voor de zekerheid dat ding een dag laten liggen ofzo?

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 11:28
Je kunt natuurlijk ook altijd een beetje vals spelen he.............(het is wel 5.25 !)
Men nemen een baybus 5.25 fancontroller:

Afbeeldingslocatie: http://forum.clan-beware.nl/download.php?id=2277

De standaard casing en voorkant eraf, een 5.25 bescherm plaatje van je case bewerken.......

Afbeeldingslocatie: http://forum.clan-beware.nl/download.php?id=2278

En voila......

Dont work hard, just party!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 09:09:
[...]

Dat waren je eindtorren, geen spanningsregelaars...
srry slecht gelezen....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niemand nog opties voor standaard 3,5 inch fancontrollers?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/779-814G.JPG

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/778-813G.JPG

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/777-812G.JPG

Ken je al, maar nog niet in deze kleuren ;)

Check deze eens:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/786-821G.JPG

Van Enermax. Is ook in zilver en beige.

www.freezinghardware.nl

Prima winkel verder.

Verwijderd

die revoltec heb ik problemen mee.. kan iemand mij helpen? Ik heb hem dus aangesloten maar als ik nu aan knop draai (linksom) dan gaat de fan juist herrie maken alsof die aanloopt ofzow? hoe kan dat?

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 23:30
Als je een 7~12 V controler op 7 volt aansluit ipv 12, kan je van 4~7 volt regelen toch? Dat zou de keus al een stuk groter maken :)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
AMDtje schreef op 04 maart 2004 @ 10:33:
Als je een 7~12 V controler op 7 volt aansluit ipv 12, kan je van 4~7 volt regelen toch? Dat zou de keus al een stuk groter maken :)
Ik denk dat er iets verkeerd zit in die redenering. Als je zo'n geavanceerd ding hebt zal ie wel niet eens werken, omdat alles is ingesteld op 12V. Als het zou werken zal je van 7-5= 2V tot 7V ofzo kunnen regelen. Ik denk dat er vrij weinig fans zijn die op 2V nog lopen :P

Casemod: Cubeleon

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

die van de inkoopaktie wordt het :D
Pagina: 1