DDR werkt niet lekker op Asrock K7VT2, SDR wel

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-07 18:32
Lo iedreen!

Ik heb een probleempje. Ik heb een ASRock K7VT2 moederbord ( http://www.asrock.com/product/amd/index.htm ) en die ondersteund DDR en SDRam. Ik had tot nu toe 2 keer 128 mb sdram erin zitten en nu heb ik een 512 DDR PC2100 reepje gekocht. Ik haal de SDRam eruit en doe de DDRRam erin. BIOS herkent em netjes enzo, maar dan! Windows gaat laden, opstartscherm enzo. TOTDAT hij naar het inlogscherm gaat. Beeld blijft zwart (5 seconden) en dan zie je ff zo'n blauw scherm en dan start ie gelijk opnieuw op. Heb al schijfcontrole van XP cdrom uitgevoerd en daar was niks mis mee. Ik deed net SDRam er weer in en het werkt allemaal weer! Weet iemand hoe dit kan en wat de oplossing is?

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49
Het kan zijn dat je ddr-reepje brak is. Probeer het te testen dmv een proggie als memtest86.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
BIOS al ingedoken voor de geheugentimings? Kun je de DIMM in een andere doos testen? Zo nee, gooi memtest er eens overheen. Zie ook: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

En als alles goed blijkt te werken wil een verse install van je os ook wel eens helpen.

• plofkip
memtest zei: test pass: 1 en geen error's! BIOS induiken heeft geen zin want daar staat alleen hoeveelheid en snelheid! Zal WinXP opnieuw installeren echt kunnen helpen? (graag spoedig antwoord!)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Opnieuw lijkt iets om te proberen alleen wel wat rigoreus.probeer het eerst anders met ander geheugen(DDR) mss zijn die repen brak. Of staat er iets van in de handleiding?

Meh ...

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
FaNtJuH schreef op 21 March 2003 @ 19:13:
(graag spoedig antwoord!)
tip: lees deze nog maar eens:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq
en deze:
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

wij zijn geen helpdesk, wij zijn gewoon hobbyisten :), als je snel antwoord wil, dan moet je maar gaan bellen en betalen.

dat terzijde.
Ja, een reinstall van je OS kan nooit kwaad. en load je bios defaults ook is, of clear je CMOS :)

suc6

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je toevallig een overclock util draaien, die bij het inkomen van windows je snelheid omhoog gooit?

Verwijderd

Hoi,

Ik heb misschien een antwoord voor jou?
Een tijdje terug kocht ik een MB van elitegroep. Daar had ik eveneens de mogelijkheid om zowel ddr als sd geheugen te gebruiken. Standaard zat er ddr geheugen in dat ik na een tijdje vervangen heb door sd (vreemde keuze zullen jullie denken). Ik had identiek hetzelfde probleem als wat jij nu hebt.
Oplossing: een aanpassing doen op het mb voor gebruik van ander geheugen.
Ik moest (van ddr ->sd) toen een aantal plastieken kapjes van mijn mb halen. De naam kan ik niet, maar ze waren zwart, zaten met 6 of 7 naast elkaar (vormen een rij) en zijn ongveer 2 X 0,5 cm groot. Je zal er wel stevig aan moeten rukken om ze los te krijgen... Het is ongeveer hetzelfde principe als een jumper, maar dan alleen veel groter.

Hoop dat ik je hiermee geholpen heb...
Succes

Didier

Verwijderd

of kijk is of er een nieuw bios voor je mobo is....

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 23:50
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 19:26:
Hoi,

Ik heb misschien een antwoord voor jou?
Een tijdje terug kocht ik een MB van elitegroep. Daar had ik eveneens de mogelijkheid om zowel ddr als sd geheugen te gebruiken. Standaard zat er ddr geheugen in dat ik na een tijdje vervangen heb door sd (vreemde keuze zullen jullie denken).

Ik vind het idd een vreemde keus >:)
Zeg mij eens waaorm je dat heb gedaan

Verwijderd

Moest het nu juist lukken dat ik net hetzelfde moederbord heb gehad??
Ik heb i-d-e-n-t-i-e-k hetzelfde probleem gehad, maar met DDR-geheugen liep hij tijdens een memory-bencmark vast...
Gewoon een k*tmoederbord...
Ik heb m terug ingeleverd en een ander gekocht.

• plofkip
Nou ik vind het tot nu toe een zeer goed MB, 6 USB 2.0 poorten en alles werkt gewoon ok! Maar ik heb geprobeerd XP opnieuw te installeren incl. format C maar bij het kopieeren van bestanden (voordat setup ECHT gebeurd >> Lijst maken van bestanden) wordt het beeld zwart en gebeurd er niks. En weer met SDRam werkt et wel. Kzal eens kijken voor een jumper!

Verwijderd

Zucht....
Het kan natuurlijk zijn dat het geheugen niet goed wil samenwerken met het moederbord.
Even terug naar de computerboer en ander geheugen vragen en opnieuw proberen.
Al een andere geheugenbank geprobeerd? Dit wil ook het probleem wel eens oplossen.

• plofkip
Heb ik al geprobeerd jah. Ik ga een nieuwe MB kopen die BETER is, deze nam ik omdat dit de goedkoopste met SDRam was. Als ik dit alleen al hoor: Moest het nu juist lukken dat ik net hetzelfde moederbord heb gehad??
Ik heb i-d-e-n-t-i-e-k hetzelfde probleem gehad, maar met DDR-geheugen liep hij tijdens een memory-bencmark vast...
Gewoon een k*tmoederbord...
Ik heb m terug ingeleverd en een ander gekocht.

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Abbadon schreef op 21 maart 2003 @ 17:57:
BIOS al ingedoken voor de geheugentimings? Kun je de DIMM in een andere doos testen?
*standaard FAQ-linkje die je bij elke first post van een mod terugvindt >:) *
O-) had je daar al naar gekeken (heb je er iig niet op zien reply'en) :?

Als de timings te strak staan kan het geheugen namelijk idd brak zijn en dus kan je pc dan op een gegeven moment vastlopen (overigens vind ik het dan wel vreemd dat memtest86 geen error's gaf, misschien moest je deze wat langer laten draaien, minstens 3 tests volledig laten doen) :)

Loopt de setup van XP op precies hetzelfde moment vast :?

[ Voor 10% gewijzigd door NoBody op 22-03-2003 03:50 ]

Hoi

Verwijderd

Ik wil niet vervelend doen, maar ook DDR is SDRAM. Je hebt SDR SDRAM en DDR SDRAM.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel aangepast ;)

• plofkip
GGRRR, nu wil die shop em alleen als 2e hands innemen, is dat terecht?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:07

Nobby

Nuts!

FaNtJuH schreef op 22 maart 2003 @ 09:52:
GGRRR, nu wil die shop em alleen als 2e hands innemen, is dat terecht?
Ja, je hebt hem toch gebruikt? En je levert een werkend MoBo in omdat ie DDR geheugen niet eet.

Hoe lang heb je dat mobo eigenlijk?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Wellicht een exemplarische fout. Ik heb tot nu toe 3 maal een computer gebouwd met dit MB en mijn ervaringen zijn zonder meer goed. Als DDR-sdram gebruik ik samsung 256 MB cl2.5.
Het is waar dat je in dit MB ontzettend weinig kunt instellen maar als het goed loopt is dit geen enkel probleem.
Verschil tussen SD-Sdram en DDR-sdram heb ik met dit MB gemeten en viel me eigenlijk nogal mee.
Ik zou eerst nog eens proberen met een ander reepje DDR-sdram of dat toch niet beter loopt want dit MB is fantastisch voor zijn prijs(on board Lan, 6 x USB 2.0, acceptabel geluid)

Succes verder

Verwijderd

Ik ben de shop die hem de mobo heeft geleverd, ik heb na zijn klacht ff gekeken wat er allemaal werdt gezegd over dit mainboard.

Ik kan alleen maar concluderen dat het geheugen instabiel is, vaak met instabiele geheugen krijg je windows er niet op, dat fenomeen ken ik namelijk heel goed.

Deze mainboard is een goede mainboard, maar omdat 1 iemand zei dat het een shit main is moest ie hem maar omruilen vond ie.
Ja kijk zei ik eerst draaide alles perfect geen probleem enzenz TOTDAT het geheugen kwam en nu is het opeens shit. ! TIP FANTJUH ruil het geheugen om en hij draait als een tierelier

Verwijderd

ps.
geheugen is niet bij ons gekocht

• plofkip
haha, reclame :D Ok ok, tis wel een goed mainboard maar ik heb ook al problemen gehad met het vastschroeven van MB aan de kast. Als ik alle schroeven vastdraai maakt me Videokaart niet meer goed contact en passen de PCI kaarten er niet goed in, dus nu heb ik 2 schroeven vastzitten. Ik ga 512 KINGSTON DDRRam kopen (2,5 ECC) maar waarvoor staat CL2 en CL2,5 nou precies?

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

CL staat voor CAS Latency, een ruwe aanduiding voor de snelheid van het geheugen PC2100 CAS2 is sneller als PC2100 CAS2.5. Voor de rest waarom ECC? Alleen maar veel duurder en niet een merkbaar verschil in performance (omgekeerde eerder).

Canon Digital Ixus V3

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

FaNtJuH schreef op 22 March 2003 @ 13:21:
haha, reclame :D Ok ok, tis wel een goed mainboard maar ik heb ook al problemen gehad met het vastschroeven van MB aan de kast. Als ik alle schroeven vastdraai maakt me Videokaart niet meer goed contact en passen de PCI kaarten er niet goed in, dus nu heb ik 2 schroeven vastzitten. Ik ga 512 KINGSTON DDRRam kopen (2,5 ECC) maar waarvoor staat CL2 en CL2,5 nou precies?
zoals RawPeanut hierboven al zegt, is het af te raden om ECC-geheugen te kopen, ik zou daarom dus gaan voor non-ECC geheugen (nou blijft het natuurlijk wel even de vraag hoe je mobo daar tegenover staat... ik ben op internet wel eens mobo's tegengekomen die alleen ECC-geheugen wilden accepteren volgens de specificaties :{). Verder, mits je mobo dit kan hebben, is het misschien nog handig om CL2 te nemen ipv CL2,5... ook dit fenomeen heeft RawPeanut hierboven al even kort uitgelegd, specifieke uitleg staat wel in de Technische PMG FAQ : Geheugen :)

edit:

oh ja helemaal vergeten waarom ik eigenlijk wilde reageren ;)

Dat met de schroeven waarna de PCI-kaartjes niet helemaal passen, lijkt me aan je kast te liggen en niet aan het mammaplankje, eerlijkgezegd... Misschien ergens iets niet helemaal recht zitten :?

[ Voor 13% gewijzigd door NoBody op 22-03-2003 22:21 ]

Hoi

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
FaNtJuH schreef op 21 maart 2003 @ 17:53:
Lo iedreen!

Ik heb een probleempje. Ik heb een ASRock K7VT2 moederbord ( http://www.asrock.com/product/amd/index.htm ) en die ondersteund DDR en SDRam. Ik had tot nu toe 2 keer 128 mb sdram erin zitten en nu heb ik een 512 DDR PC2100 reepje gekocht. Ik haal de SDRam eruit en doe de DDRRam erin. BIOS herkent em netjes enzo, maar dan! Windows gaat laden, opstartscherm enzo. TOTDAT hij naar het inlogscherm gaat. Beeld blijft zwart (5 seconden) en dan zie je ff zo'n blauw scherm en dan start ie gelijk opnieuw op. Heb al schijfcontrole van XP cdrom uitgevoerd en daar was niks mis mee. Ik deed net SDRam er weer in en het werkt allemaal weer! Weet iemand hoe dit kan en wat de oplossing is?
ik heb precies hetzelfde probleem gehad met sdram. Toen ik de FSB op 100mhz zette werkte het wel. Toen heb ik het bord teruggestuurd en een nieuw gekregen. Vervolgens is dat bord ook alweer dood binnen 3 weken. Dus ik heb nu bedongen dat ze het bord terugkrijgen en ik mijn geld terug.

Ik ken ook iemand die een Asrock bord heeft en daarbij begaf de LAN poort het binnen 10 dagen.

• plofkip
PC2100 CAS2 is sneller als PC2100 CAS2.5
Ten eerste is het "als = dan" :P
Ten tweede: CL 2 en 2,5 is even duur. CL 2 is snellere zeg je, terwijl 2,5 een groter (denk aan sneller) getal is dan 2. Is dat echt zo?

• plofkip
larsemenneke schreef op 23 March 2003 @ 20:34:
[...]

ik heb precies hetzelfde probleem gehad met sdram. Toen ik de FSB op 100mhz zette werkte het wel. Toen heb ik het bord teruggestuurd en een nieuw gekregen. Vervolgens is dat bord ook alweer dood binnen 3 weken. Dus ik heb nu bedongen dat ze het bord terugkrijgen en ik mijn geld terug.

Ik ken ook iemand die een Asrock bord heeft en daarbij begaf de LAN poort het binnen 10 dagen.
Nee hé, het is dus wel een slecht moederbord? :/ :| Ik zie wel hoelang die et volhoudt!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:13
FaNtJuH schreef op 23 March 2003 @ 21:30:
[...]

Ten tweede: CL 2 en 2,5 is even duur. CL 2 is snellere zeg je, terwijl 2,5 een groter (denk aan sneller) getal is dan 2. Is dat echt zo?

Zie de Geheugen FAQ waar al naar verwezen is :) Kort gezegd, hoe lager het getal hoe korter de wachttijd, hoe sneller het is (die 2 en 2,5 staan namelijk voor het aantal clockcycli wachttijd voor een bepaalde geheugenactie, en we willen natuurlijk zo min mogelijk wachten).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• plofkip
Verwijderd schreef op 22 March 2003 @ 10:14:
TIP FANTJUH ruil het geheugen om en hij draait als een tierelier
Hmm, blijkbaar niet :(

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

FaNtJuH schreef op 07 april 2003 @ 18:55:
[...]

Hmm, blijkbaar niet :(
hoezo heb je het al gedaan dan :?

lijkt me toch wel een aardig plankje, vooal als je je bedenkt dat het een dochter van asus is ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:22
Heb je al een bios update gedaan :?

Als die DDR geheugen ook niet werkt met standaard bios settings en goede jumper instelling, dan heeft het bord een probleem.

• Erik1
  • Niet online
Test eerst die reep geheugen eens in een andere PC, of laat het testen (bijv door de winkel waar je het geheugen hebt gekocht) als je geen andere PC met DDR hebt. Als het geheugen 100% in orde is kun je maar beter naar de winkel rennen voor een mooi ECS Bord :P

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:39

RvL

Zoals velen al hebben gezegd: BIOS update doet wonderen.

Windows XP opnieuw installeren kan ook nooit geen kwaad.

Lijkt me namelijk sterk dat het bord niet werkt met Kingston modules. Ik heb hier een stuk goedkoper merk er in zitten (Chips van Elixer :? ) en het werkt wel.

Proc. misschien overgeklokt? Wie zegt overigens dat het aan je geheugen ligt? Al weer eens met de oude SDR-SDRAM modules geprobeerd?? Bouw je systeem eens deel voor deel op. Probeer desnoods een PCI videokaart.

Bij mij werkt het namelijk wel, in 2 pc's als een sneltrein :). Maar 1 keer een fout gehad, maar das logisch als je je geheugen er niet goed in prikt :P

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• plofkip
Uhm, wat ook wonderen doet is de vorige posts lezen: het ligt echt aan geheugen icm. moederbord want SDRam werkte wel, heb allernieuwste BIOS versie, kan niet windows installeren ofzoow als pc niet eens op wil starten... Geen CPU overgeclocked...

Weet iemand welk geheugen WEL werkt met de ASRock K7VT2?!

• plofkip
Ok, ik heb HET antwoord gevonden.

Je moet je voeding omwisselen met een andere. Sommige voedingen werkte het niet. Echt raar. Ik heb nu 250 watt ipv. 350 watt erin gedaan en het werkt... :? Deze voeding is tenminste nog wat stiller :D

• Snuffel16
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-01-2023
Ik heb dit weekend hetzelfde moederbord gekocht, en een module van 512 MB DDR Ram erbij, geeneens A merk, en het draait prima onder win2000.
Ik denk dus ook dat je brak geheugen hebt op een of andere manier....

• Erik1
  • Niet online
Voeding brak dus.

• plofkip
Geen van beiden. Voeding is splinternieuw man. Geheugen werkte ook perfect op andere systemen. Er is niks brak!

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
250 watt is gewoon te weinig voor zo'n config!!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:30
htol schreef op 09 april 2003 @ 17:28:
250 watt is gewoon te weinig voor zo'n config!!
maar daar doet ie het nu juist wel mee! :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
hmm nou mijn broertje heeft ook die "geweldige" Asrock K7VT2. Paar problemen.

Hij heeft nu 256mb en 128mb pc133 erin, dat werkt alleen op 100mhz FSB en niet op 133mhz (zit een XP2000+ in) als je hem op 133mhz zet krijg ik meteen een BSOD

Ik heb 3 (Samsung, Infineon, TakeMS) reepjes 256mb DDR pc2700 erin geprobeerd, geen van alle deed de pc starten, alleen zowel niet in de 1e als 2e DDR bank. De pc gaf 1x beeld toen ik 2 reepjes erin had zitten maar toen hing hij bij win xp startscherm.

Allemaal leuk en aardig die spotgoedkope mobo'tjes, maar ik raad mensen toch sterk aan n paar tientjes meer uit te geven een degelijk moederbord te kopen. (Asus, Gigabyte, Abit, MSI)

Ik heb de nieuwste BIOS 1.30

Het enigste wat het nog zou kunnen zijn is de voeding, die is wat mager met 235watt maarja beetje raar dat hij wel boot met SDR en niet met DDR, en ook met SDR alleen op 100mhz draait

[ Voor 13% gewijzigd door Magnolia op 01-12-2004 15:37 ]

Ontspan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raadpleeg eens de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en open eventueel een nieuw topic in plaats van om een oud topic omhoog te kicken ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.