[Win98] mijn documenten files verdwijnen *

Pagina: 1
Acties:

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Volgende probleem doet zich voor bij een collega van mij.
Zij heeft een PC met Win98. De PC wordt meest gebruikt door twee pubers. (Dus vell MSN, chatten enzo). Zelf hebben ze niet zoveel verstand van PC's.
Ik ben zelf ook nog niet in staat geweest er te gaan kijken (Woont flink uit de buurt).

Sinds enkele weken verdwijnen alle bestanden uit Mijn Documenten. Tevens was de Startpagina van IE verandert in www.???hackers???.nl

Eerste gok is dus duidelijk. Een hacker + eventueel virus.
Ze weten echter niet zeker of de twee voorvallen met elkaar te maken hebben.
Volgende week krijgen ze Norton Antivirus + ZoneALarm.

Vraag die over blijft. Kent iemand het probleem van het verdwijnen van bestanden uit Mijn Documenten? Is er een instelling in Windows waarmee dit automatisch elke dag gebeurt? Of kan ik toch wel zeker uitgaan van een virus?

Verwijderd

Lijkt me toch wel virus/hack, heb nog nooit gehoord van bestanden die spontaan verdwijnen

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:02

pietje63

RTFM

dit zal dan toch wel een virus zijn lijkt mij, of een huisgenoot die ze expres verwijdert

zover ik weet zit er in windows geen functie ingebouwd om auto de map mijn documenten leeg te maken, lijkt me ook niet nuttig

* pietje63 bedenkt zich nog iets
het kan ook zijn dat ze steeds een nieuwe gebruikersnaam aanmaken met een eigen map mijn documenten en daardoor dus steeds een lege map zien

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Denk dat je dan beter norton internet security kunt pakken; dan heb je op elkaar afgestemde firewall + antivirus ineen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

pietje63 schreef op 21 maart 2003 @ 12:42:

* pietje63 bedenkt zich nog iets
het kan ook zijn dat ze steeds een nieuwe gebruikersnaam aanmaken met een eigen map mijn documenten en daardoor dus steeds een lege map zien
Die theorie gaat niet op onder windows 98

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

In Win98 (i.t.t. bijv. guests onder NTx) ken ik ook geen manier waarom dat 'legitiem' zou gebeuren.

Virus oid.: laat checken met AdAware tegen spyware en http://housecall.antivirus.com voor virussen (plus daarna natuurlijk een goede virusscanner installeren en uptodate houden.

offtopic:
Ik heb je topictitel aangepast, zie WOS Policy voor waarom :)

edit:
/me zwaait naar iedereen O+

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 21-03-2003 13:16 . Reden: bijna weekend! ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Je kunt even een online Trojan/Virusscan doen op housecall.antivirus.com. Dan weet je het zeker ;).

OS toegevoegd aan topictitel, zie de WOS-Policy voor uitleg :).
edit:
Hey F_J_K :*

[ Voor 6% gewijzigd door Compubiter op 21-03-2003 12:48 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Download ook even The Cleaner.

Te vinden op http://www.moosoft.com/thecleaner/

Dit is de beste trojan horse scanner. Ik heb het gevoel dat die computer gewoon geinfecteerd is met een trojan door een MSNM Scriptkiddie.

edit:
ff link verbeterd.. ohja.. Hoi F_J_K :P

[ Voor 16% gewijzigd door DeMoN op 21-03-2003 12:52 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op 21 March 2003 @ 12:51:
Download ook even The Cleaner.

Te vinden op http://www.moosoft.com/thecleaner/

Dit is de beste trojan horse scanner.
Niet volgens de mensen die er verstand van behoren te hebben. >:)

Probeer het liever met Trojan Hunter, BoClean of TDS.

http://www.wilders.org/anti_trojans.htm

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 13:09:
[...]

Niet volgens de mensen die er verstand van behoren te hebben. >:)

Probeer het liever met Trojan Hunter, BoClean of TDS.

http://www.wilders.org/anti_trojans.htm
The Cleaner heb ik vaak met succes gebruikt, en ik zeg deze express omdat het zelfs hier in de FAQ heeft gestaan. Ik kan het stukje alleen niet meer vinden.

Trojan cleaners zijn handig voor n00bs vind ik. Maar een beetje tweaker checkt zelf zijn register e.d. op verdachte dingen en weet wel ongeveer welk proces wat is.

Sommige cleaners gaan bij elke aanpassing aan je systeem al zitten zeuren dat er iets is veranderd.. wordt je ook helemaal para van.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Heb laatst ook zo'n pc moeten bekijken, en het bleek dat alle files en mappen in de map mijn documenten gewoon de eigenschap hidden meekregen. Dus mss kun je eens proberen bij mapopties --> Verborgen bestanden weergeven, en dan alle bestanden en mappen terug zichtbaar maken.

Als ze echt weg zijn, hebben ze pech natuurlijk...

Verwijderd

DeMoN schreef op 21 maart 2003 @ 13:20:
Trojan cleaners zijn handig voor n00bs vind ik. Maar een beetje tweaker checkt zelf zijn register e.d. op verdachte dingen en weet wel ongeveer welk proces wat is.
The cleaner zal wel als beste gratis Trojan scanner uit de bus zijn gekomen.
Het n00bs gedeelte ben ik niet helemaal met je eens. Zonder AT ga je pas kijken als je iets vreemds opmerkt. Dan is het meestal al een tijdje aan de gang.
En Trojans en virussen gebruiken niet voor niks misleidende procesnamen. ;)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 13:30:
[...]

The cleaner zal wel als beste gratis Trojan scanner uit de bus zijn gekomen.
Het n00bs gedeelte ben ik niet helemaal met je eens. Zonder AT ga je pas kijken als je iets vreemds opmerkt. Dan is het meestal al een tijdje aan de gang.
En Trojans en virussen gebruiken niet voor niks misleidende procesnamen. ;)
The Cleaner is niet gratis.

Als ik een programma heb geinstalleerd.. of wat heb geopend wat ik niet helemaal vertrouw ofzo dan check ik altijd de opstart functies van windows.

Daarbij komt nog eens dat AT geheugen zuipt. Net zoals een Virus scanner.

Het beste blijft toch om gewoon GEEN vage dingen te openen en al gebeurt het dan toch PERONGELUK dan alsnog een gratis scanner downloaden, of een trail ofzo.. eenmalig scannen en die hap er weer af gooien.

imho

Verwijderd

DeMoN schreef op 21 March 2003 @ 13:40:
The Cleaner is niet gratis.
Oops, zeker verkeerd geinstalleerd ;)

De beste (en belangrijkste) beveiliging voor je computer zit tussen je oren, maar als je als extra beveiliging programma's gebruikt is dat geen schande.
Pagina: 1