audio cd's met 5.1 set

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik hoor verschillende mensen om mij heen die hun huidige stereo set willen verruilen voor een 5.1 set. Ze denken dat dit per definitie mooier geluid oplevert. Maar ik heb ook wel es gehoord dat 5.1 sets voor normale (stereo) muziek cd's juist helemaal niet (of minder) geschikt zijn.. wat is hier van waar?

offtopic:
ik ben niet zo bekend in dit AV subforum, maar ik heb gezocht en kon deze info niet zo vinden met de search.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Verwijderd

In principe kan je zeggen dat een 5.1 set alleen echt geschikt is bij SACD of DVD-A. Normale stereo wordt meestal bij zo'n set door een Dolby pro logic processor gejaagd die het geluid enigzins verdeelt over de spiekers. Krijg je hierdoor mooier muziek? Nee, wat je krijgt is een gevoel dat de muziek van alle kanten komt (afhankelijk van hoe je de versterker hebt ingesteld). Aangezien cd-muziek bedoelt is voor een stereo weergave voegt dit (naar mijn mening) helemaal niets toe aan de muziek. In principe kan je hetzelfde effect krijgen door de volume te verhogen.
Een andere factor is de prijs. Een 5.1 set (5.1 versterker + 5 speakers + 1 subwoofer) is altijd duurder dan een stereo set van dezelfde kwaliteit, oftewel voor dezelfde prijs kan je een kwalitatief veel betere stereo kopen. Mensen hebben dit vaak niet in de gaten en aangezien ze het budget nagenoeg gelijk houden kopen ze een relatief slechtere audioset die, als je alleen cd's luistert, helemaal niets toevoegd aan het geluid.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja goed, het is idd duurder, maar als je een dvd speler hebt is het natuurlijk wel mooi als je ook 5.1 geluid hebt. Het is alleen de vraag of normale audio cd's dan nog wel net zo mooi klinkt als met een 'normale' stereo versterker. Je zegt dat et niet mooier wordt, dat hoeft ook niet perse. Maar wordt het geluid niet slechter? (misschien ivm die kleine boxjes?)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
palomar: Lees het topic van djazete eens door. Er zijn weldegelijk enkele topics over exact jouw onderwerp geweest.

Dit soort topics draaien vaak nogal snel op discussies uit met een toonzetting die welhaast religieus lijkt, vandaar dat dit topic op slot gaat :)

dit is er nog eentje:
Is het raar om nu nog stereo-speakers te kopen?

Een beetje zorgvuldige zoek actie levert er nog meer op :)

[ Voor 22% gewijzigd door Raymond op 21-03-2003 00:13 ]

Dit topic is gesloten.