Toon posts:

Levensverwachting receivers en boxen?

Pagina: 1
Acties:
  • 698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er na lang beraad uit (denk ik ;-)): binnenkort ga ik een receiver kopen, en dan over een jaar of twee (als ik verhuisd ben) nieuwe boxen (5.1 set, goede kwaliteit).
Maar nu zit ik met het volgende: hoe lang zijn receivers "houdbaar"? Ik weet wel wat de technieken (Dolby Digital, Dolby ProLogic 2, etc) betekenen, maar niet hoe lang zo'n standaard uberhaupt zal worden ondersteund, en wanneer deze vervangen gaat worden. Weet iemand iets over de toekomst van recievers/versterkers?

M.a.w. is het wel slim nu een goede receiver te kopen voor bijv. 400 a 500 euro?(om er na twee jaar achter te komen dat 5.1 geluid enorm achterhaald is, optische ingangen niet meer bestaan, en alle boxen cinch/tulp aansluitingen hebben, en de gekochte receiver alleen normale (draad) aansluitingen heeft)
Of raad je aan nu gewoon een goedkoop ding van 100 euro te kopen (ik sluit er nu twee Sony boxen op aan, verder niks), en dan als ik over twee jaar echt wat wil mijn 'verlies' (van 100 euro) nemen en voor 400 a 500 euro iets te kopen wat op dat moment het beste voor die prijs is?

- Bovenstaande vraag geld ook voor boxen (is het slim nu 2 goede boxen ipv de Sony boxen te kopen, en die over twee jaar heen uit te breiden, of, omdat ik toch pas over twee jaar een complete 5.1 set zal hebben, wachten tot dan omdat er dan veel betere speakers op de markt zullen zijn voor dezelfde prijs?)
- Daarnaast hetzelfde verhaal voor dvd/cd-speler: zal er veel veranderen in de komende jaren, denk je? Dus nu een goedkoop ding van 100 euro, of een van 200? (tja, het is maar 100 euro maar voor mij is dat heel wat).

• d10n
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07-2018
Dit lijkt mij gelijk aan het kopen van een nieuwe computer. Alleen gaat die ontwikkeling iets sneller. Op audiogebied zijn de laatste jaren wel een aantal veranderingen geweest, en er zullen er ongetwijfeld ook nog wel een aantal volgen. Maar stel dat je nu iets goedkoops haalt omdat je wacht op doorbraak X die in 2004 komt, dan zit je in 2004 misschien wel met doorbraak Y die er bijna aan zit te komen.

M.a.w. je zult ooit eens tevreden moeten zijn met wat je nu aan techniek kunt krijgen, en dat dan aanschaffen naar jouw wensen. Stilstaan doen ze toch niet, dus ja, over 10 jaar is 5.1 geluid hopeloos ouderwets. Maar dat zou mij er niet van weerhouden om NU een prachtige 5.1 installatie aan te schaffen, als ik nieuw geluid wilde.

Just my 2 cents :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

Is het slim om er vanuit te gaan dat de ontwikkeling ooit stil zal staan :/ Als je logisch nadenkt dan snap je wel dat je altijd een jaar na je aankoop al achterloopt. Is niet meer dan logisch, kan elke boer bedenken.

Ik weet trouwens niet hoe je er in je kamer nu bijzit. Heb je lekker de ruimte om wat moois neer te zetten, investeer dan lekker. Heb je weinig ruimte, dan zal je apparatuur toch bij lange na niet goed tot zn recht komen en kan je beter ff niks kopen of iets goedkoops en later wat moois als je verhuist bent.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 13:01
Ik denk dat t daarom belangrijk is dat je eerst kijkt hoe het zit met de kwaliteit van stereo en daarna pas naar t 5.1 oid kijkt. Want als je ook veel radio en muziek luisterd is dat t belangrijkste.Radio en muziek heb je toch t merendeel van de dag aan staan en films bekijk je veel minder.Dat heb je helemaal als je wat :7 ouder ;) wordt 35 a40+

[ Voor 11% gewijzigd door tita_tovenaar op 20-03-2003 23:14 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 12:59

ranzige pad

kwaaak kwaak

5jaar max denk ik. Nu heb ik een rotel rsp-1066 staan. Maar hij is technisch al bijna weer verouderd. Geen 192khz DAC's, geen DTS 96/24. Dus over 5 jaar kun je weer lekker nieuwe apparatuurl kopen. tzt zullen er ook wel weer nieuw standaarden uit zijn.

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

Eigenlijk is 5.1 al Veroudert!
zie maar de 6.1 standard en de 7.1 standard die er ook al is !

Maar goed de vraag is ook okal is er een nieuwe standard Zal die standard ok wel volledig gebruikt worden?

ik heb al enkele jaren een 5.1 set toen dvd zoon beetje voor thuis gebruikers betaalbaar werdt +- 2400Piek voor een speler betaald :(
toen merkte ik ook dat 5.1 maar magertjes gebruikt werd okal waren er films die het hadden er waren maar weinig momenten dat alle kanalen gebruikt werden...

ik zelf denk dus wel dat je goed aan doet om 5.1 te kopen want voordat de film industrie echt globaal de moeite gaat doen om 7.1 kanalen te mixen zijn we weer een lange tijd verder en de vraag is ook nog.

Is jou kamer wel geschikt voor zo veel speakers????
als je na gaat hoe 6.1 of 7.1 ingedeeld is vind ik het niet eens zoon handige standard dus zal denk ik ook niet zo snel door de gemiddelde thuis gebruiker aangeschaft worden okal zal het voor een betaalbare prijs te koop zijn

goed voorbeeld is de super audio cd die is ook al weer een paar jaar op de markt heb jij ze makkelijk in de winkel terug gevonden? ik niet iedergeval en enige 6.1 film die ik ken is lord of the rings

Verwijderd

ranzige_pad schreef op 20 March 2003 @ 23:51:
5jaar max denk ik. Nu heb ik een rotel rsp-1066 staan. Maar hij is technisch al bijna weer verouderd. Geen 192khz DAC's, geen DTS 96/24. Dus over 5 jaar kun je weer lekker nieuwe apparatuurl kopen. tzt zullen er ook wel weer nieuw standaarden uit zijn.
Gaat hij dan ook slechter klinken?

Als het nu goed klinkt, dan is hij over enkele jaren toch ook nog goed lijkt mij ;)

Over de techtniek vooruitgang in de toekomst wat betreft meerkanaals gluid... ik denk dat mijn voorganger helemaal gelijk heeft en ik zou nu gewoon lekker een 5.1 setje kopen. Gewoon nu een goede amp uitkiezen, heb je later heus nog wel profijt van ;)

Verwijderd

wat ik wel ga verwachten is dat de dvd speler mischien vervroegd veranderd wordt naar bleuray disk of zo iets dergelijks verwacht dat ook niet te snel want DVD is net in bij de burgers en begint eindelijk te lopen dus het zou dom zijn omdat snel te forceren

Verwijderd

- Het is inderdaad niet slim om nu een surroundreceiver te kopen waarvan je in ieder geval twee jaar slechts de stereo-functionaliteit van gaat gebruiken. En je zegt het zelf al: misschien is tegen die tijd die onbenutte 5.1-technologie in je receiver alweer achterhaald.

- Waarom denken zoveel mensen nou alleen in termen van functionaliteit en in niet in kwaliteit (niet specifiek op de starter bedoeld)? Voorbeelden: projectietelevisies, cheapo surroundsetjes, brakke mountainbikes met 21 versnellingen.

- Ik denk niet dat meer dan 5 speakers (exclusief .1) 'de standaard' gaat worden: dat wordt gewoon te gek in 'de woonkamer'. En vergeet natuurlijk niet het kwaliteit/kwantiteit-verhaal.

• TheGhostInc
  • Niet online
Als ik je een tip mag geven:

Scoor ergens 2de hands een goede stereo receiver, voor een euro of 100 kun je denk ik een leuke receiver krijgen. (De mensen hier kunnen best adviseren)

Dan heb je een leuk setje, en dat setje kan altijd nog naar je slaapkamer oid.

400-500 euro is zoiezo niet super veel voor een goede receiver, dan zit je net bij de instappers van de A-merken.

Vraag jezelf ook af of je over 2 jaar meer te besteden hebt, als je dan veel meer werkt, kan het best zijn dat je dan een paar duizend euro hebt te besteden, dan wil je dan misschien zoiezo een nieuwe receiver, ongeacht wat je nu haalt.

Verwijderd

Apparatuur verouderd net zo snel, als dat gebruikers vernieuwen (of hype-nalopers zijn)....

Ligt er dus aan waarmee JIJ tevreden bent. Ik heb hier een 20 jaar oude versterker staan - in perfecte staat - waaraan 90% van de huidige versterkers niet eens aan kunnen tippen - hij doet precies wat ik wil - en is daarom dus nog steeds niet verouderd...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle input...

Ik wil ook iets goeds hebben staan en niet een halfbakken setje. Daarom ook de vraag of het slim is nu een dure receiver te kopen, dan over een paar jaar tijd de boxen etc.
Maar vooral ook opmerking over kamer is slim: een 5.1 set is mooi (ik kijk best wat film ja ;-)), maar misschien wel een beetje klein daarvoor... dus moet ik het maar stellen met mijn stereo-geluid...

Ik denk dat het kopen van een goedkope receiver nog het beste is... een oud ding wat wel goede kwaliteit geeft en zoals gezegd naar de slaapkamer zou kunnen later...

Om het topic iets te veranderen ;-): heeft iemand ideeen over oude receivers (a 100 euro) die wel erg goed zijn? stereo-geluid dus, niet speciaal 5.1. Ik wil hem wel op een dvd/cd-speler aansluiten, ik hoop niet dat dat uitmaakt?

• JT
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

100 pleuro ? Dat word dan 2e hands...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Mij maakt het niet zoveel uit, receiver:

- tweedehands
- nieuw

(liefst goede kwaliteit, maar mindere kwaliteit mag ook, ik heb gewoon nu wat nodig)

a 100 euro (of 150, niet meer)

Ik moet er wel een dvd/cd-speler op aansluiten, maar dat geeft toch geen problemen?

Graag advies!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb ongeveer een jaar geleden een topic geopend toen ik op zoek was naar een goedkope receiver:
Simpele versterker/receiver

Misschien dat je er iets aan hebt?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 11:12:
Mij maakt het niet zoveel uit, receiver:

- tweedehands
- nieuw

(liefst goede kwaliteit, maar mindere kwaliteit mag ook, ik heb gewoon nu wat nodig)

a 100 euro (of 150, niet meer)

Ik moet er wel een dvd/cd-speler op aansluiten, maar dat geeft toch geen problemen?
Cash convertors is de plek voor jou :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 11:12:
Als de dvd-speler een analoge stereo uitgang heeft, dan kun je die natuurlijk zondermeer aansluiten op een versterker.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the help...

Over de dvd/cd-speler (laatste van Sony, de DVP-NS405 (of de 305)): blijft dat wel een paar jaar (zeker) goed? Of denk je dat ik gewoon een normale cd-speler moet kopen bij de receiver? (want ik kijk alleen maar DivX en geen dvd's, dus ik dacht gewoon: ook dvd erbij, wel handig). Maar indien dvd/cd speler ook achterhaald is over een jaartje (1 of 2), dan ga ik die ook niet kopen.

Advies?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Wekkel schreef op 21 maart 2003 @ 11:49:
[...]

Cash convertors is de plek voor jou :)
Moah, de spullen daar zijn vrijwel altijd veel te duur. Soms duurder dan nieuw in de winkel zelfs. Soms hebben ze inderdaad iets zwaar goedkoop staan, dan weten ze meestal niet wat het is :P.

Ze hebben ook nieuwe spullen van koda etc. Ik hoef hopelijk niet te vertellen dat dat meestal troep is...

Ik zou voor een tweedehands versterker of receiver gewoon bij de normale hifi winkels kijken wat ze tweedehands hebben staan. Niet te snel iets kopen, eerst een paar weken af en toe langs gaan om te kijken wat ze hebben, dan krijg je een beetje gevoel voor de prijzen. Als je dan iets ziet wat echt goed voor weinig is, dan toeslaan :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:07
ff een vraagje:

Stel dat ze over 5 jaar ofzo weer met een nieuwe standaard komen, krijg je dan met een "oude" ProLogic2/DD/DTS receiver nog wel 5.1 geluid -Zoals je nu bij een 5.1 film stereo geluid kunt krijgen- of gaan ze dan weer alles veranderen, en krijg je helemaal geen geluid meer?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-07 21:32

krvabo

MATERIALISE!

Maar indien dvd/cd speler ook achterhaald is over een jaartje (1 of 2), dan ga ik die ook niet kopen
Mhja, ze zijn nu bezig met bluray-disk, maar ik denk dat als je verwacht dat alles over een aantal jaar verouderd is en je wanhopig ver achterloopt, je beter helemaal niets kan kopen en je in een hutje op de hei moet gaan wonen (uitdrukking)

Dus gewoon naar de winkel gaan, advies vragen en naar de prijzen kijken.
dan naar een andere winkel gaan en precies hetzelfde doen.
Zo kom je erachter wat goede prijzen zijn en wat je voor kwaliteit kunt verwachten voor €100/€150 (of meer)

Misschien slim om eens foldertjes te lezen van electronica-winkels, niet altijd leuk maar wel interessant.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

aatos schreef op 21 maart 2003 @ 19:04:
Moah, de spullen daar zijn vrijwel altijd veel te duur. Soms duurder dan nieuw in de winkel zelfs. Soms hebben ze inderdaad iets zwaar goedkoop staan, dan weten ze meestal niet wat het is :P.
Je moet daar natuurlijk alleen maar heen voor de zogenaamde 'grijze bakken'. Ideaal als computer speaker versterkers :P

* Wekkel koestert zijn fraaie grijze 2x70 watt Kenwood

Verwijderd

XanderH schreef op 22 March 2003 @ 13:28:
ff een vraagje:

Stel dat ze over 5 jaar ofzo weer met een nieuwe standaard komen, krijg je dan met een "oude" ProLogic2/DD/DTS receiver nog wel 5.1 geluid -Zoals je nu bij een 5.1 film stereo geluid kunt krijgen- of gaan ze dan weer alles veranderen, en krijg je helemaal geen geluid meer?
Nee daar hoef je niet bang voor te zijn GAAT het gebeuren dat er nieuwe codecs of audio standards komen kan je gewoon een DVD speler kopen waar een BUILD in decoder in zit. Deze zal dan een PCM singiaal naar de vesterker sturen bijf 5.1 2.0 3.1 wat je ook wilt en deze gaat het flekkeloos afspelen allene de aanschaf van het apparaat zal dan duurder zijn ;)
Pagina: 1