Simpele versterker/receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een redelijk eenvoudige stereoversterker. Meerkanaals mag wel, maar ik ben voorlopig toch van plan 2 luidsprekers aan te sluiten. Mijn budget is echter niet zo groot klein.

Nu heb ik de volgende artikelen gezien, maar ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is en/of wat jullie mening erover is.

Pioneer A109 - €119,99
Afbeeldingslocatie: http://www.audiovision-shop.de/Preise/Produktinfo/Pioneer/Verstaerker/a109.jpg
- 2x 40 Watt vermogen
- 6 aansluitingen

Hier zit echter geen afstandsbediening bij en tja... gemak dient de mens ;)

Er is ook een A209r met 2x45W en een afstandsbediening. Deze heb ik echter alleen nog maar bij duitse winkels gezien en bij een winkel op Texel. Een beetje uit de buurt dus.

Technics SA-EX140 - €199
Afbeeldingslocatie: http://www.prodcat.panasonic.com/assets/product_images/11764.jpg
- 2x 100 Watt vermogen
- 5 aansluitingen
- Tuner met RDS
- afstandsbediening

Nu heb ik niet echt de behoefte aan een tuner, maar wat denken jullie? De Technics heeft wat meer vermogen, een afstandsbediening en die tuner. Hij is echter wel weer een stukje duurder...

Verwijderd

kzou voor de technics gaan ook al is hij wat duurder

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Nog even een complete newbievraag tussendoor:

Op een versterker zitten allerlei aansluitingen achterop zoals cassette, cd, phono, aux enz. Stel nu dat ik het geluid van zowel mn tv als mn dvd via de versterker wil laten lopen en ik heb maar 1 aux aansluiting. Kan ik dan een andere aansluiting gebruiken? (tape ofzo)

Verwijderd

En waarom ?

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

In die prijsklasse is best veel keus, vooral als je voor weinig functies op een versterker gaat. Zelf heb ik ook een beter gevoel bij de Technics, als je 'm verglijkt met die pioneer. Hij is wel wat duurder maar heeft een radio met RDS, wat ook betaald moet worden. Ik weet niet wat andere merken te bieden hebben, ik denk dan vooral aan Sony, Kenwood. Loop ook eens een duurdere zaak binnen, die hebben vaak alleen maar losse componenten staan in (bijna) alle prijsklassen. Daar kan je vaak ook even luisteren naar het verschil in geluid van de versterkers, kan je in ieder geval die kiezen die jij het best vind klinken.

Murphy was an optimist

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 12:38 schreef Razorfist het volgende:

Op een versterker zitten allerlei aansluitingen achterop zoals cassette, cd, phono, aux enz. Stel nu dat ik het geluid van zowel mn tv als mn dvd via de versterker wil laten lopen en ik heb maar 1 aux aansluiting. Kan ik dan een andere aansluiting gebruiken? (tape ofzo)
ja hoor dat wil best..zo lang je niet de phono-in gebruikt :)

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 12:38 schreef Razorfist het volgende:

Ja hoor dat kan, als je maar niet de phonoingang gebruikt die is vaak gevoeliger en kan je dus opblazen.

Mijn broer heeft een A109, is een goede versterker zonder toeters en bellen. Is mooi symetrisch opgebouwd en het stereobeeld is beter dan van mijn 2x zo dure receiver.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 13:28
Ik denk dat je zelf moet overwegen welke versterker voor jouw de beste mogelijkheden heeft. De Pioneer is idd een versterker die de alleen hoog nodige mogelijkheden heeft en verder gewoon heel eenvoudig is.
Omdat de Technics een ingebouwde tuner en afstandsbedienig heeft zou ik voor de technics gaan, vooral omdat een afstandsbediening idd erg handig is.

En je kan de dvd-speler gewoon op de tape-ingang aansluiten.

Verwijderd

U kennende is 40W te weinig !
kies maar iest vanaf 80W

Verwijderd

Ik heb bovenstaande pioneer. Afstandbediening heb ik niet nodig (kleine kamer). Het vermogen is ruim voldoende voor mijn boekenplank speakers (zelfbouw s&co rapid). Ik moet zeggen dat hij helemaal niet verkeerd klinkt, het is ook nog een mosfetschakeling, heeft een source direct functie (om treble,bas en balance te "by-passen"). De voeding is niet al te zwaar. Ik heb hem vergeleken met een receiver van pioneer SX-209 en ik vond deze beter klinken, was tevens goedkoper en heb toch geen tuner nodig. Vergeet niet dat een receiver een "storingsbron" ingebouwd heeft. Ik heb er in die tijd iets van 120 euro voor betaald (vorig jaar november).

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 14:10 schreef Anthrax het volgende:
kies maar iest vanaf 80W
boeie :z

ik heb 2*18W systemen gehoord waar erg weinig andere sets aan kunnen tippen.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 12:41 schreef MREn het volgende:

[..]

ja hoor dat wil best..zo lang je niet de phono-in gebruikt :)
Op vrijdag 17 mei 2002 12:42 schreef Taco het volgende:

[..]

Ja hoor dat kan, als je maar niet de phonoingang gebruikt die is vaak gevoeliger en kan je dus opblazen.

Mijn broer heeft een A109, is een goede versterker zonder toeters en bellen. Is mooi symetrisch opgebouwd en het stereobeeld is beter dan van mijn 2x zo dure receiver.
Hartelijk bedankt voor het antwoord.
Op vrijdag 17 mei 2002 14:10 schreef Anthrax het volgende:
kies maar iest vanaf 80W
Mij kennende? Euh.. Ken je mij? :P

Ik ga vanavond maar eens rondkijken... Hebben ze bij een 'duurdere zaak' ook deze prijscategorie? Het leek me meer van het niveau megapool/koopjeskelder. Hier in Spijkenisse zit wel Stuurtechniek (staat Denon in de vitrine enzo) maar volgens mij is de goedkoopste cdspeler daar al duurder als mijn totale budget...

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Ik heb die technics

Clickt :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 15:52 schreef Mary Wana het volgende:
Ik heb die technics

Clickt :)
En hoe bevalt hij? worth the money?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik denk dat die Pioneer iets beter is (ziet er serieuzer uit en heeft geen onnodige fratsen, dus zit al het geld in de kwaliteit vd componeneten, mag je hopen).

Maar een luisterproef kan uitkomst brengen.
Zou trouwens ook overwegen een goede 2e hand te kopen (laatst was hier iemand met een Marantz PM80, of zo voor 190 euro).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 16:40 schreef Duck-Twacy het volgende:
Ik denk dat die Pioneer iets beter is (ziet er serieuzer uit en heeft geen onnodige fratsen, dus zit al het geld in de kwaliteit vd componeneten, mag je hopen).

Maar een luisterproef kan uitkomst brengen.
Zou trouwens ook overwegen een goede 2e hand te kopen (laatst was hier iemand met een Marantz PM80, of zo voor 190 euro).
Idd, bijv. een Marantz PM4000 zal (nieuw) net iets te duur zijn, maar tweedehands is dan misschien een oplossing. Ik heb hem zelf gehoord, en hij klinkt fantastisch voor dat bedrag. Ik heb nu zelf de hele grote broer (PM7000). Ik ben tot nu toe zeer tevreden met Marantz, ook in de goedkopere modellen.

Edit: De PM4000 is bij www.rikstoet.nl E270,- :)
Afbeeldingslocatie: http://www.rikstoet.nl/media/marantzpm4000.jpg

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op vrijdag 17 mei 2002 16:05 schreef Razorfist het volgende:

[..]

En hoe bevalt hij? worth the money?
Jawel! ik vind het echt wel worth the cash! :P

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik heb gisteren een Receiver gekocht, alleen niet degene die ik eerder genoemd had ;)

Het is de JVC RX-6010R geworden

Afbeeldingslocatie: http://www.jvc.ch/images_produkte/rx-6010r.jpg

-5x 100W
-Dolby Digital
-DTS
-jaja... een afstandsbediening :P

dus klaar voor de toekomst ;)

Hij was bij de Correct in de aanbieding (2e pinksterdag) voor €199 en dat leek me wel goedkoop. Bovendien heb ik al veel spullen van JVC en ik heb er nog nooit slechte ervaringen mee gehad.

Alleen is 1 iets me nog een beetje onduidelijk. Ik heb luidsprekers gezien en beluisterd met een impedantie van 6 Ohm. Op de achterkant van de versterker staat iets als: "voor aansluiting van luidsprekers van 8-16Ohm". Ik heb al even gezocht op GoT over de mogelijkheid tot aansluiting hiervan, dus dat hoef ik niet te weten. Als ik echter op de Zwitserse site van JVC kijk (op andere staat hij niet meer omdat het een oud model is) staat er het volgende:
Stereo: 2 x 100 W, 4 Ohm, 1 kHz (DIN 45 500);
Surround: (vorn/hinten) 5 x 100 W, 4 Ohm, 1 kHz, 0,8%
Hier hebben ze het over 4 Ohm... wat snap ik niet?
In de handleiding wordt trouwens geen woord gerept over impedanties dus die gaf ook geen uitsluitsel.

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Afgeleverde vermogen is afhankelijk van de weerstand (impedantie). Hogere weerstand betekent lager afgegeven vermogen (want minder stroom, bij bepaalde spannning). Overigens hebben speakers geen vaste weerstand, maar varieert de weerstand bijvoorbeeld tussen 4 en 20 ohm. Daarnaast is nog de fase van invloed (complexe weerstand, maar nu schiet mijn parate kennis tekort. Is te lang geleden ;) )

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 13:35 schreef Duck-Twacy het volgende:
Afgeleverde vermogen is afhankelijk van de weerstand (impedantie). Hogere weerstand betekent lager afgegeven vermogen (want minder stroom, bij bepaalde spannning). Overigens hebben speakers geen vaste weerstand, maar varieert de weerstand bijvoorbeeld tussen 4 en 20 ohm. Daarnaast is nog de fase van invloed (complexe weerstand, maar nu schiet mijn parate kennis tekort. Is te lang geleden ;) )
Ja! Natuurlijk! :?
Je eerste twee zinnen snap ik nog ;) de rest euh...

Ik las in andere topics dat wanneer ik een luidspreker met een (opgegeven, je zegt net dat het niet constant is) impedantie van 6 Ohm op een versterker aansluit waarop staat dat ik 8-16 veilig kan aansluiten er niets misgaat zolang ik hem maar niet voluit zet.

De luidsprekers die ik op het oog heb zijn Infinity Delta 70 en volgens de specificatie hebben die een gevoeligheid van 91dB. Ik woon nog thuis dus volgens mij zal ik ze echt niet zo vreselijk hard gaan zetten ;)

• JvdW
  • Laatst online: 10-08 11:48
Op dinsdag 21 mei 2002 13:50 schreef Razorfist het volgende:

[..]
...
Ik woon nog thuis dus volgens mij zal ik ze echt niet zo vreselijk hard gaan zetten ;)
{off}
Ook niet als je ouders een keertje weg zijn ? :+
{on}

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 21 mei 2002 13:50 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Ja! Natuurlijk! :?
Je eerste twee zinnen snap ik nog ;) de rest euh...

Ik las in andere topics dat wanneer ik een luidspreker met een (opgegeven, je zegt net dat het niet constant is) impedantie van 6 Ohm op een versterker aansluit waarop staat dat ik 8-16 veilig kan aansluiten er niets misgaat zolang ik hem maar niet voluit zet.

De luidsprekers die ik op het oog heb zijn Infinity Delta 70 en volgens de specificatie hebben die een gevoeligheid van 91dB. Ik woon nog thuis dus volgens mij zal ik ze echt niet zo vreselijk hard gaan zetten ;)
Was vergeten te zeggen dat de impedantie varieer met de frequentie (bv piek bij resonantie van systeem).

91 dB/w is redelijk gevoelig , met een 100 watt amp is dan iets van 110 dB piek haalbaar (op 1 m),hard zat lijkt me.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 21:03

4POX

Everybody is wired

€ 199,- een digitale 5 kanaals versterker :P. Dat ze het tegenwoordig voor die prijs kunnen maken..

* 4POX wil wel eens weten wat die Dolby Digital licencie kost :)

AKA Rinkel weblog

• Asclepius
  • Laatst online: 05-08 13:28
199 euro voor een dd/dts versterker is idd niet veel. Ik zou me alleen niet al te druk maken over d impedantie. Je kan makkelijk 6 ohm boxen op een 8 -16 ohm versterker aansluiten. Je moet idd oppassen dat je ze niet te hard zet, maar verder kan er weinig mis gaan.
Pagina: 1