Toon posts:

Dual Xeon vs Dual Athlon MP

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallow,
ik had een vraagje en ik kwam het nergens tegen.
ik moet een systeem maken voor de aankomende 2 jaar.
ik wil het liefste een dual xeon,
MAAR.
mijn vraag welke is nou echt sneller

Het gaat om een:

Intel Xeon 2.4GHz, 512KB,533FSB
tegen een:
AMD Athlon MP 2400+

Het intel moederbord heeft agp 8x, dual ddr pc2100

van het beste athlon moederbord weet ik nog niks, ja dat ze duur zijn.

nu is mijn vraag. welke is beste koop
die intel xeon heeft wel HT,
het gaat niet om DPC, dus niet van neem amd want die is sneller in rc5 en die zut.
want daar gaat niet om.

de bedoeling is:

dat ik een beetje kan gamen op die pc.
Later 3D toepassingen (programma;s) kan maken. 3dmax enzow
gewoon een onwijs snel systeem.
verder moet hij watergekoelt worden dus dat is zo wie zo iets waar ik rekening mee moet houden

iemand een url van goede gelijke benchmarks?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 14:01

Geckoo

Good news, everyone!

ik denk dat dit niet in DoC maar in PMG moet.
en tenweede denk ik dat dit een search vraag is.
en benches tomshardware en tweakers.net :P

oh en hoi mede zoetermeer :P

[ Voor 11% gewijzigd door Geckoo op 20-03-2003 01:37 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
Geckoo schreef op 20 maart 2003 @ 01:37:
ik denk dat dit niet in DoC maar in PMG moet.
en tenweede denk ik dat dit een search vraag is.
en benches tomshardware en tweakers.net :P

oh en hoi mede zoetermeer :P
woeps hij stond idd verkeerd jah zie ik nu tis al laat he :)
en oowk hoi

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:30
Als je een systeem wil hebben voor de komende 2 jaar is het het slimst om nu een AMD 2700+ ofzo te kopen met de rest van de hardware en over een jaar weer wat nieuws te halen. Tegen die tijd is 1 CPU sneller als de 2 CPU's die je nu kunt kopen zeker omdat niet alle progs gebruik maken van 2 cpu's. All1 als je de kracht echt nodig hebt nu moet je voor Dual gaan anders altijd enkel :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De dual Xeon is waarschijnlijk ietsje sneller. De dual Athlon is veel goedkoper, zeker als je Athon XP processors wilt gaan modden (wat heel erg simpel is) en geen onboard VGA of SCSI nodig hebt. De dual Xeon kost je 550 euro aan processors en 500 euro voor het moederbord. De dual Athlon XP 2500+ setup (zonder gigabit ethernet) kost 300 euro aan processors en 240 euro voor het moederbord (Asus A7M266-D). De keuze lijkt me dan simpel.

Hier zijn wat benchmarks: http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=x28amp24&page=1 .

[ Voor 10% gewijzigd door Femme op 20-03-2003 01:56 ]

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Uh

hoi

Nu een beetje gamen, en straks wil je "zomaar" even 3d apps ontwikkelen? Ik geloof dat je echt een denkfout maakt, peperdure Xeon's kopen om te gamen, die over 2 jaar al weer relatief traag zijn... En tenzij je echt een megapro bent in 3d toepassingen heb je echt geen 2 Xeon's nodig.

Succes met je keuze, maar hou ajb je centen in je zak. Xeon klinkt cool maar 98% van de consumenten heeft er nix aan

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik amd neem,
ik heb nog geen dual amd gezien zonder 64bit sloten, met agp 8x en dual ddr

ik heb wel een intel moederbord gezien: 365,- 5x pci 32bit, 1x agp 8x, dual ddr pc2100

• l-burna
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 01:31

l-burna

2nd place, is the 1st loser

zijn Xeon proc niet het handigst voor netwerken etc? :?

The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-

Verwijderd

Topicstarter
l-burna schreef op 20 March 2003 @ 03:32:
zijn Xeon proc niet het handigst voor netwerken etc? :?
waarom?
een xeon 2.4 , 512kb 533MHz fsb is gewoon een pentium 4 2.4

Verwijderd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op 20 March 2003 @ 03:06:
Uh

hoi

Nu een beetje gamen, en straks wil je "zomaar" even 3d apps ontwikkelen? Ik geloof dat je echt een denkfout maakt, peperdure Xeon's kopen om te gamen, die over 2 jaar al weer relatief traag zijn... En tenzij je echt een megapro bent in 3d toepassingen heb je echt geen 2 Xeon's nodig.

Succes met je keuze, maar hou ajb je centen in je zak. Xeon klinkt cool maar 98% van de consumenten heeft er nix aan
hoezo?
ik werk nu oowk vaak op 650 met 256mb ram en is snel
daarbij is die xeon gewoon een p4 met 512kb cache en 533mhz fsb
niks speciaals aan denk ik

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:11
kijk eens wat reviews en op het forum van www.2cpu.com

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat is écht honderden keren besproken.. Check eens de search:
zoeken naar 'dual xeon athlon mp' in PMG
zoeken naar 'dual amd intel' in PMG

Veel leesplezier ;)

Verwijderd

voor een game systeem en een beetje 3d is een single procesor snelle amd meer dangenoeg en een hoop geheugen en de beste 3d kaart.

dual is in jou geval vrij zinloos

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Dual is alleen echt handig voor specifieke 3D applicaties (3dsmax, maya) en video bewerking a la After FX en Final Cut Pro. Veel andere 'zware' programma's hebben bijna nooit dual proc code aan boord, want het is moeilijk (dus duur) proggen om dat erin te krijgen. Soms is het zelfs zo dat een enkel proc systeem met weliswaar natuurlijk een snelle proc en veel geheugen, wat sneller is dan dual, omdat de instructies op een of andere manier sneller worden verwerkt.

Maar dual heeft zeker z'n voordelen, ook al draai je misschien geen programma's die er specifiek mee overweg kunnen. Je processen worden namelijk heel netjes door je systeem verdeeld over de 2 procs, dus zelfs al draai je meerdere zware programma's, dan nog blijft je sys vrolijk doorgaan. Ik ben van plan om mijn volgende sys als dual te gaan bouwen dusseh :P

Als je het over gamen en (serieus) 3D hebt, dan zou ik meer investeren in een goeie (Ati Fire GL ?) 3D kaart met certified drivers dan dure Xeons. Die helpen alleen een klein beetje met de brute renderkracht tijdens het renderen van scenes. Je videokaart vooral bij het 'maken' van de 3D :) Succes ermee.

LinkedIn
Instagram

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Hmm, nice weer een Xeon topic :P

Heb je maar 1 ding te zeggen, ga voor die Xeon. de voordelen die je hebt met 533 FSB en dan de Dual Channel DDR weegt meer af als tegen b.v. de Tyan Thunder K7X Pro. Als Xeon bord kiezen we dan als voorbeeld ff de Tyan i7505.

Bord heeft 2x USB2.0 en 2x FireWire en een 1Gbit LAN Onboard, standaard :) en hier betaal je dan zo'n 550 euro voor, de versie met U320 SCSI onboard is zo'n 160 euro duurder. lijkt me opzich aardig goedkoop, als je dan ziet wat een normale 64-Bits Adaptec 39320D U320 kaart kost :D

Het bord heeft ook Socket 604 i.p.v. 603, wat later weer van toepassing komt bij de wat nieuwere Xeon's op 3.2 Ghz+

Het is wat jij de beste keuze vind, en ook maar eens moet kijken naar de warmte ontwikkeling van een Dual AMD 2400+, want ik heb me Xeon's gewoon zonder FAn, -> passief gekoeld draaien, (niet dat het dan stil is, want die 4 IDE schijven maken ook een pokkelawaai :( )

Ik denk dat je toch moet denken aan upgradability van zo'n duur moederbord.. ik heb die van mij nu ook al een aardige tijd, en had eerst Dual Xeon 1.7 erop draaien... eind dit jaar weer een nieuw moederbord, en een paar maanden later dan weer wat snellere processors :P

it's your choice, and my 2 cents

[ Voor 3% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 20-03-2003 22:39 . Reden: sorry, was stoned BalusC :P ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

want ik heb me Xeon's gewoon zonder koelblok draaien
Serieus? Of bedoel je zonder fans? ;)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat een single machine vaak sneller is in games dan een dual machine.

Komt mede doordat een dual bord vaak NA een single bod uitkomt, waardoor geheugensnelheden wat lager liggen (het moet ook stabiel blijven)

Pak nu maar eens de nieuwste P4 met nieuwste moederbord, voor hetzelfde bedrag blijft de dual machine dan achter.
Dual is vooral voor servers ideaal of als je 64bit insteekkaarten nodig/over hebt.

<EDIT>
Om even een idee te geven:
2x P4 Xeon 2,4Ghz, ben je 540 euro minimaal kwijt,
een single P4 2,8Ghz zit op 408 en 3,06Ghz met HT op 625

Geheugen in sommige borden moet ECC/registered zijn.

En wat dacht je van de P4 met 800fsb, even geduld en je schuift er zo'n jongen in, dan ben je waarschijnlijk al in fors wat benchmarks sneller.

[ Voor 30% gewijzigd door TheGhostInc op 20-03-2003 16:53 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Goh, nog niet eerder langsgekomen deze vraag. Wat is je budget? Je kan relatief goedkoop een heel snelle dual XP bak bouwen :) Heb je centen genoeg dan is een Xeon erg leuk en veelal net wat sneller (met name wanneer geheugenbandbreedte een grote rol gaat spelen). Dus kijk naar je budget en je eisen wat betreft de functionaliteit v.h. moederbord (er zijn namelijk borden met van alles en nog wat leuks onboard maar daar betaal je natuurlijk ook voor). Verkijk je iig niet op zaken als AGPx8 of HyperThreading, klinkt allemaal heel modern en snel maar in de praktijk pakt dat veelal ietwat anders uit. Hier een review over verschillende dual Xeon E7505 borden en hier nog eentje waar een paar Xeon borden en een AMD 760MPX bord met elkaar worden vergeleken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Underground75
  • Laatst online: 06:11
BalusC schreef op 20 March 2003 @ 16:30:
[...]
Serieus? Of bedoel je zonder fans? ;)
[rml][ CM] Tribal Mod Chieftec Case[/rml]
Idd zonder fans 8)7 maar wel met koelblok :+

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 20-03-2003 17:05 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[nohtml]
AlPha.BeYoNdeR schreef op 20 March 2003 @ 16:29:
Hmm, nice weer een Xeon topic :P

Heb je maar 1 ding te zeggen, ga voor die Xeon. de voordelen die je hebt met 533 FSB en dan de Dual Channel DDR weegt meer af als tegen b.v. de Tyan Thunder K7X Pro. Als Xeon bord kiezen we dan als voorbeeld ff de Tyan i7505.
Dual channel DDR en een snelle FSB is allemaal erg leuk, maar als de benchmarks niet uitwijzen dat er een dramatisch verschil is kun je net goed het platform nemen met minder bandbreedte. Het hangt er dus maar net vanaf welke applicaties je wilt gaan gebruiken.
Bord heeft 2x USB2.0 en 2x FireWire en een 1Gbit LAN Onboard, standaard :) en hier betaal je dan zo'n 550 euro voor, de versie met U320 SCSI onboard is zo'n 160 euro duurder. lijkt me opzich aardig goedkoop, als je dan ziet wat een normale 64-Bits Adaptec 39320D U320 kaart kost :D
Een Asus A7M266-D + FireWire kaart + gigabit NIC kost bij elkaar zo'n 310 euro. Een losse SCSI controller is op de lange termijn (zeker als je veel upgrades doet) een betere investering. De DHZ dual Athlon XP oplossing blijft dan nog steeds veel voordeliger.
Het is wat jij de beste keuze vind, en ook maar eens moet kijken naar de warmte ontwikkeling van een Dual AMD 2400+, want ik heb me Xeon's gewoon zonder koelblok draaien, (niet dat het dan stil is, want die 4 IDE schijven maken ook een pokkelawaai :( )
Het lijkt me nogal sterk dat je die twee Xeons koel kunt houden zonder actieve koeling. Dus of je hebt er wel een paar sneldraaiende casefans op staan of je CPU's gaat clockthrottlen onder zware belasting en dat gaat ten koste van je performance.

Een dual Athlon met twee standaard koelertjes zal een takkeherrie maken. Met twee Zalman waaiers en de fans op het laagste toerental heb je een erg rustig systeem.
Ik denk dat je toch moet denken aan upgradability van zo'n duur moederbord.. ik heb die van mij nu ook al een aardige tijd, en had eerst Dual Xeon 1.7 erop draaien... eind dit jaar weer een nieuw moederbord, en een paar maanden later dan weer wat snellere processors :P
Upgradebaarheid is een minder grote issue als je geen megaduur moederbord neemt. Sowieso is het geen probleem bij het dual Athlon platform omdat het al sinds de intro in 2001 gelijk is gebleven en dat ook zal blijven tot het volgend jaar uitgefaseerd zal worden.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Bij een Dual Xeon met HT krijg je dan 4 virtuele cpu's Of blijft het dan maar 2 cpu's :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/Taakbeheer-DualXeon.gif

:)

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Thnx _/-\o_

Zat ik me net af te vragen namelijk. Heeft eigenlijk elke Xeon standaard HT ? :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft eigenlijk elke Xeon standaard HT ?
Technische PMG FAQ >> Chipset / CPU overzicht :)

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
welke barbaar stopt er nu 512mb ram in een Dual Xeon :? :+

A wise man's life is based around fuck you

• Abbadon
Oh nog eentje, een Xeon bord heeft een EPS12V PSU nodig, die zijn ook nog eens een stuk duurder dan de gangbare ATX PSU's (ask BalusC :+ ). Nu zijn er wel Xeon E7505 borden waarop je een gewone ATX PSU kunt gebruiken maar dat zijn de uitgeklede versies met alleen doodordinaire 32bits/33MHz PCI sloten. Houd daar dus ook rekening mee :)

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Abbadon schreef op 20 maart 2003 @ 20:45:
Oh nog eentje, een Xeon bord heeft een EPS12V PSU nodig, die zijn ook nog eens een stuk duurder dan de gangbare ATX PSU's (ask BalusC :+ ). Nu zijn er wel Xeon E7505 borden waarop je een gewone ATX PSU kunt gebruiken maar dat zijn de uitgeklede versies met alleen doodordinaire 32bits/33MHz PCI sloten. Houd daar dus ook rekening mee :)
Dit is niet altijd waar.
Vandaag nog een dual Xeon 2.4GHz gebouwd met een SuperMicro board.
Er was wel een speciale 550watt voeding bij, maar alleen bij het board al zaten gewoon 2 verloop kabeltjes om een normale ATX voeding te kunnen gebruiken.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ik ben altijd een beetje huiverig bij dit soort vragen. Uit je topicstart kan ik met de beste wil van de wereld niet opmaken waar jij nou dual voor NODIG zou hebben behalve een groot "kijk mij eens" gehalte. Jouw geld natuurlijk, moet je zelf weten, maar nuttig lijkt het me niet.

Uit je opening maak ik op dat je nog weinig kaas gegeten hebt van de applicaties en toepassingen waarbij dual in een workstation te verantwoorden is. Tegen de tijd dat je met 3d max een dual NODIG hebt is je plank + proc's al zo ouderwets dat je beter een singel + een jaar later update had kunnen doen.
Ik zou er nog maar eens HEEL goed over nadenken voordat je 70% van je power 3 jaar lang mp3 tjes laat decoden en je mail laat ophalen.

de betaler vervuilt

• _MaLa_
  • Laatst online: 18-12-2022
GA!S schreef op 20 March 2003 @ 21:19:
Ik ben altijd een beetje huiverig bij dit soort vragen. Uit je topicstart kan ik met de beste wil van de wereld niet opmaken waar jij nou dual voor NODIG zou hebben behalve een groot "kijk mij eens" gehalte. Jouw geld natuurlijk, moet je zelf weten, maar nuttig lijkt het me niet.

Uit je opening maak ik op dat je nog weinig kaas gegeten hebt van de applicaties en toepassingen waarbij dual in een workstation te verantwoorden is. Tegen de tijd dat je met 3d max een dual NODIG hebt is je plank + proc's al zo ouderwets dat je beter een singel + een jaar later update had kunnen doen.
Ik zou er nog maar eens HEEL goed over nadenken voordat je 70% van je power 3 jaar lang mp3 tjes laat decoden en je mail laat ophalen.
Jah ik zat ook al te denken wijnig punten merkte hij al op om een duel te usen..

Niet elke toepassing word gebruikt in combinatie met 2x processoren daar moet je ook rekening mee houden. En als je spellen speelt wat je zelf aangeeft geef het niet extra preformance bij de meeste games meestal in zen nadeel..

Als je rekening moet houden met budget zal het zeker het mainboardje worden, daar verlies je wel vaak advanced instellingen mee als je gaat bezuinigen erop

• Abbadon
Rick2001 schreef op 20 March 2003 @ 21:12:
[...]

Dit is niet altijd waar.
Vandaag nog een dual Xeon 2.4GHz gebouwd met een SuperMicro board.
Er was wel een speciale 550watt voeding bij, maar alleen bij het board al zaten gewoon 2 verloop kabeltjes om een normale ATX voeding te kunnen gebruiken.

Oh ja, welke type was dat dan? :) Wel eentje met PCI-X? Ik ken wel een Tyan waar je zo een normale ATX PSU op kunt pluggen zonder de 8 pins 12v connector, maar die heeft eerder genoemd 'nadeel' (geen PCI-X).

[ Voor 3% gewijzigd door Abbadon op 20-03-2003 22:13 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Abbadon schreef op 20 maart 2003 @ 20:45:
Oh nog eentje, een Xeon bord heeft een EPS12V PSU nodig, die zijn ook nog eens een stuk duurder dan de gangbare ATX PSU's (ask BalusC :+ ).
Och, valt wel mee :P Ik heb er nochtans al eentje besteld :Y)

• Abbadon
BalusC schreef op 20 March 2003 @ 22:06:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]Och, valt wel mee :P

€ 200,- voor een PSU, valt wel mee zegt 'ie 8)7

:+

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bijna alle programma's zijn tegenwoordig wel of een of andere manier multi-threaded. De effectiviteit waarmee Windows XP/2000 de processorbelasting kan verdelen over de twee processors is behoorlijk hoog. Een dual processor systeem zal dus wel degelijk sneller zijn dan een uniproc systeem, ook als je geen hele spannende software gebruikt (games draaien daarentegen niet sneller).

Of je dan meteen 1000 euro voor een dual Xeon setup moet gaan uitgeven als het ook veel goedkoper kan is een andere vraag.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Femme schreef op 20 March 2003 @ 22:36:Een dual processor systeem zal dus wel degelijk sneller zijn dan een uniproc systeem, ook als je geen hele spannende software gebruikt (games draaien daarentegen niet sneller).
Maar of je Word nu in 0.005 of in 0.004 seconden van lettertype kan wisselen is nog altijd niet zo heel spannend. :+ Ik vermoed dat een singel HT systeem al meer dan voldoende is voor het gebruik dat de TS aangeeft.

de betaler vervuilt

• AlPha.BeYoNdeR
  • Laatst online: 04-05 16:07
Femme schreef op 20 March 2003 @ 19:23:
Dual channel DDR en een snelle FSB is allemaal erg leuk, maar als de benchmarks niet uitwijzen dat er een dramatisch verschil is kun je net goed het platform nemen met minder bandbreedte. Het hangt er dus maar net vanaf welke applicaties je wilt gaan gebruiken.
Naar mijn inzien heeft de AMD 760 en 760MPX geen 166 MHz FSB ondersteuning, dus hoe wil je dit later oplossen door snellere processors te plaatsen ? Dan moet je toch echt het moederbord vervang, en sommige mensen hebben gewoon geen geldboompje om om het jaar een ander bord aan te schaffen.
Een Asus A7M266-D + FireWire kaart + gigabit NIC kost bij elkaar zo'n 310 euro. Een losse SCSI controller is op de lange termijn (zeker als je veel upgrades doet) een betere investering. De DHZ dual Athlon XP oplossing blijft dan nog steeds veel voordeliger.
Nog een keer, ik denk ook niet dat het de Topicstarter's bedoeling is om hier veel aan te upgraden. je bent voor die dingen ook weer 2 PCI sloten kwijt. Maakt opzich niet uit, want je zou die 64-Bit sloten dan later op dat Xeon bord tochwel gebruiken voor een Zero-Channel RAID controller op te plaatsen. b.v.
Het lijkt me nogal sterk dat je die twee Xeons koel kunt houden zonder actieve koeling. Dus of je hebt er wel een paar sneldraaiende casefans op staan of je CPU's gaat clockthrottlen onder zware belasting en dat gaat ten koste van je performance.

Een dual Athlon met twee standaard koelertjes zal een takkeherrie maken. Met twee Zalman waaiers en de fans op het laagste toerental heb je een erg rustig systeem.
Als je naar de plaatjes in dat topic kijkt zie je 2x 80MM fan blazen als outtake. Natuurlijk scheelt dat dan wat. Maar die temp's zie ik echt niet gebeuren bij een Athlon MP 2400, en stel dat je dan die 2400+ koopt, en dan zo'n zallman, kijk wat de prijs dan word. Daar heb je dan bijna een 2.66 GHz met 533 FSB BOXED !! voor, als je eenmaal een Intel Boxed koopt, zal je ook nooit de koeler voor je processor hoeven te vervangen, omdat die dingen gewoon goed presteren. Neem als voorbeeld die van mij.
Upgradebaarheid is een minder grote issue als je geen megaduur moederbord neemt. Sowieso is het geen probleem bij het dual Athlon platform omdat het al sinds de intro in 2001 gelijk is gebleven en dat ook zal blijven tot het volgend jaar uitgefaseerd zal worden.
Ik neem aan dat je geen Athlon MP gaat kopen als over een half jaar de Athlon 64 voor de deur ligt, dan is je bord gewoon binnen anderhalf jaar verouderd, en moet je dan een nieuw bord kopen met sneller geheugen (DDR400, i.p.v. DDR266), en dan 2 Athlon 64's

Socket 603 gaat al zo lang mee, en dat is nu veranderd in 604, en ook de backwards compability word ondersteunt, met 400 FSB Xeon's, of er ook Foster Xeon's (die 1.4, 1.5, 1.7 en 2.0 met 256KB Cache) worden ondersteunt is volgens mij ook mogelijk.

die 100 euro verschil voor een i7505 moederbord weegt niet af tegen alle voordelen bij een Xeon. :)

nofi....

[ Voor 2% gewijzigd door AlPha.BeYoNdeR op 20-03-2003 22:55 . Reden: leesbaarheid ]

• Abbadon
GA!S schreef op 20 March 2003 @ 22:42:
[...]

Maar of je Word nu in 0.005 of in 0.004 seconden van lettertype kan wisselen is nog altijd niet zo heel spannend. :+ Ik vermoed dat een singel HT systeem al meer dan voldoende is voor het gebruik dat de TS aangeeft.

Jawel, alleen heb ik het al een poos opgegeven het nut van een dual voor bepaalde gebruikers aan de kaak te stellen; don't forget, we zitten wel op tweakers hè (hoge geekdichtheidsfactor :P ). Daarnaast heeft Femme natuurlijk gewoon gelijk, een nietig uniprocessor doosje is gewoon een stap terug qua snelheid en 'responsigheid' (ik kan maar geen goede vertaling vinden voor responsiveness :+ ), behalve op gamegebied.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Abbadon schreef op 20 March 2003 @ 22:53:

[...]

Jawel, alleen heb ik het al een poos opgegeven het nut van een dual voor bepaalde gebruikers aan de kaak te stellen; don't forget, we zitten wel op tweakers hè (hoge geekdichtheidsfactor :P ).
Gewoon vetellen dat het niets scheelt in je 3dMark score, scheelt een hoop. :+ >:)
Daarnaast heeft Femme natuurlijk gewoon gelijk, een nietig uniprocessor doosje is gewoon een stap terug qua snelheid en 'responsigheid' (ik kan maar geen goede vertaling vinden voor responsiveness :+ ), behalve op gamegebied.
Dat is zeker waar, echter claimt Intel die feeling met de HT naar de uniproc markt te hebben gebracht. (over geekness in 1 zin gesproken :P)

de betaler vervuilt

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Abbadon schreef op 20 maart 2003 @ 22:03:

[...]

Oh ja, welke type was dat dan? :) Wel eentje met PCI-X? Ik ken wel een Tyan waar je zo een normale ATX PSU op kunt pluggen zonder de 8 pins 12v connector, maar die heeft eerder genoemd 'nadeel' (geen PCI-X).
Dit board is het.

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/Product_page/MB-Pics/E7505/x5dae.jpg

Link naar specs

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• WeAreLegion
  • Niet online
Hmmz, ik denk dat je beetje overdrijft met je eisen voor de dingen die je wil gaan doen. Je koopt niet zo maar even een dual xeon omdat je wat wil gamen en en wat 3d en een super snel system. Denk dat je eeerst daar maar eens goed over na moet denken wat je wil :)

• Abbadon

Ik was al aan het neuzen, maar ik zie daar wel een 8pins 12v connector op zitten, die hangen niet aan een standaard ATX PSU (althans, niet voor zover ik weet of de laatste ontwikkelingen op ATX PSU gebied moeten me ontgaan zijn :+ ) maar zijn wel 'noodzakelijk' voor een gegarandeerd stabiele werking. Of zat er een verloopkabeltje als deze bij (bord of PSU)?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GA!S schreef op 20 maart 2003 @ 22:42:
[...]

Tja, als je zo gaat redeneren kun je net zo goed een Duron systeempje bouwen. Een dual Athlon XP hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het is daardoor ook leuk voor de mensen met de wat kleinere beurs.
Naar mijn inzien heeft de AMD 760 en 760MPX geen 166 MHz FSB ondersteuning, dus hoe wil je dit later oplossen door snellere processors te plaatsen ? Dan moet je toch echt het moederbord vervang, en sommige mensen hebben gewoon geen geldboompje om om het jaar een ander bord aan te schaffen.
Athlon MP's hebben 266MHz FSB en dat zal ook zo blijven. Later upgraden naar snellere Athlon XP's zal moeilijk worden, maar je zult er altijd nog een snellere Athlon MP in kunnen stoppen.
Maar die temp's zie ik echt niet gebeuren bij een Athlon MP 2400, en stel dat je dan die 2400+ koopt, en dan zo'n zallman, kijk wat de prijs dan word. Daar heb je dan bijna een 2.66 GHz met 533 FSB BOXED !!
Dual Athlon XP met Zalmans is altijd nog een stuk goedkoper dan dual Xeon. Aangezien de topicstarter niet van plan lijkt te zijn om een professioneel workstation of server te bouwen zie ik geen reden waarom je niet even twee L5 bruggen zou kunnen inkleuren zodat je dual Athlon XP kunt draaien.
Ik neem aan dat je geen Athlon MP gaat kopen als over een half jaar de Athlon 64 voor de deur ligt, dan is je bord gewoon binnen anderhalf jaar verouderd, en moet je dan een nieuw bord kopen met sneller geheugen (DDR400, i.p.v. DDR266), en dan 2 Athlon 64's

Socket 603 gaat al zo lang mee, en dat is nu veranderd in 604, en ook de backwards compability word ondersteunt, met 400 FSB Xeon's, of er ook Foster Xeon's (die 1.4, 1.5, 1.7 en 2.0 met 256KB Cache) worden ondersteunt is volgens mij ook mogelijk.
Ik zou nu sowieso niet veel geld gaan uitgeven aan een dual systeem aangezien de Opteron binnenkort gereleased zal worden. Binnen vier maanden komen er wellicht al wat mooie dual Opteron workstation op de markt die hele mooie prestaties kunnen neerzetten. De Opteron 2xx heeft meer L2 cache dan de Xeon, een lagere geheugenlatency en een dubbele geheugenbandbreedte (10,66GB/s totaal). Het is ook leuk speelgoed in combinatie met 64-bits Windows Server 2003.

• Eskimootje
Femme schreef op 21 March 2003 @ 00:16:

[...]

Tja, als je zo gaat redeneren kun je net zo goed een Duron systeempje bouwen. Een dual Athlon XP hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het is daardoor ook leuk voor de mensen met de wat kleinere beurs.

[...]

Athlon MP's hebben 266MHz FSB en dat zal ook zo blijven. Later upgraden naar snellere Athlon XP's zal moeilijk worden, maar je zult er altijd nog een snellere Athlon MP in kunnen stoppen.

[...]

Dual Athlon XP met Zalmans is altijd nog een stuk goedkoper dan dual Xeon. Aangezien de topicstarter niet van plan lijkt te zijn om een professioneel workstation of server te bouwen zie ik geen reden waarom je niet even twee L5 bruggen zou kunnen inkleuren zodat je dual Athlon XP kunt draaien.

[...]

Ik zou nu sowieso niet veel geld gaan uitgeven aan een dual systeem aangezien de Opteron binnenkort gereleased zal worden. Binnen vier maanden komen er wellicht al wat mooie dual Opteron workstation op de markt die hele mooie prestaties kunnen neerzetten. De Opteron 2xx heeft meer L2 cache dan de Xeon, een lagere geheugenlatency en een dubbele geheugenbandbreedte (10,66GB/s totaal). Het is ook leuk speelgoed in combinatie met 64-bits Windows Server 2003.
Het gaat er niet om wat je koopt maar dat je waar voor je geld krijgt. Voor de een is waar voor zn geld een Athlon XP en voor de andere een Dual Xeon of een cluster. De vrag is is het nodig op dit moment of in een half jaar? Zo nee >> Enkel zo ja Dual en dan is weer afhankelijk van wat je wilt :)

• Industrial_Life
  • Laatst online: 01-05 18:55
Ik draai hier zelf dual AMD 2200+, en ik moet zeggen dat het alemaal toch net ff iets soepeler draaitmet de normale dingen, draai win2k pro. Ben zeer tevreden. Maar Opteron wordt leuk speelgoed

-

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik heb *DE* vraag:

Wat voor systeem heb je nu?

Ik ken die gefrustreerde mensen wel, komen af van een systeem dat gewoon bagger presteerd, dan moet je geen dual pakken, en waarom niet:

Dat is als een super dure audio set in een keer kopen.

Beter een goede set met wat minder kabels, en dan een paar maanden later super goede kabels erin stoppen, dan ben je dus gewoon 2x blij, voor hetzelfde geld.

Dus als de topicstarter nu een machine onder de 1Ghz heeft, of onder de dual 500Mhz, raad ik zoiezo af om een dual te nemen, het verschil is dan al zo groot, dan is het niet meer in te schatten of je het nodig hebt.

Pak lekker een Athlon met een leuke videokaart, voor 1/3 van het budget....
2/3 van het budget kun je dan lekker bewaren voor het geval dat....

* TheGhostInc heeft ook dual overwogen, maar het is gewoon niet interessant als workstation, dan moet er ook echt geld uit je systeem komen, alleen het voornemen om 3d te gaan doen was niet genoeg om het te verantwoorden tegenover mezelf.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik gewoon een dual systeem wil.
een moederbord zonder pci 64bit er op
het moederbord wat ik dus uitkoos heeft gewoon 5 pci en 1x agp 8x
4x dual channel ddr PC-2100

alle dual amd moederborde hebbe pci-64bit enz
dat hoef ik niet.

• The System
  • Laatst online: 05-08 13:32
waarom geen p4 3.06 GHz met HT ?
presteerd goed, kost in vergelijking met Xeons niet erg veel, zijn veel moederborden voor op de markt, kunt er goed op gamen en goed op 3d'en enz. enz.

denk dat je meer gebaat bent bij een snelle singe proc met veel geheugen en snelle harddisken enz. dan bij een dual setup.

just my € 15,-

Verwijderd

Topicstarter
The System schreef op 21 maart 2003 @ 00:56:
presteerd goed, kost in vergelijking met Xeons niet erg veel, zijn veel moederborden voor op de markt, kunt er goed op gamen en goed op 3d'en enz. enz.

denk dat je meer gebaat bent bij een snelle singe proc met veel geheugen en snelle harddisken enz. dan bij een dual setup.

just my € 15,-
mjah maar mijn server is ook een dual pc en nu wil ik ook als desktop een dual, kijk die 10fps in UT boeit me niks er komt toch een r9700/9800 in
het gaat nu even puur om de processor kracht.

maar een xeon is die een beetje overclock baar?

TYAN S2668AN Tiger i7505 Lan/Audio/AGP-8X € 365
Intel Xeon 2,4GHz (512KB, 533MHz FSB) € 272,-
Intel Xeon 2,4GHz (512KB, 533MHz FSB) € 272,-

die wou ik dan halen

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 00:51:

dat hoef ik niet.
Ga eens gewoon bij www.dell.nl kijken,
die hebben alvast leuke setjes voor aardige prijzen (en wel een goede garantie)

Vraag me echt af of je enig idee hebt wat de bottleneck van een (je) systeem is.
En je probleem is idd. dat je gewoon een dual systeem wil, dan moet je er gewoon een gaan halen....
Maar ga hier niet mensen om advies vragen terwijl het eigenlijk geen zak uitmaakt wat voor dual systeem je koopt. Je wil een dual Xeon volgens mij, in Amd heb je volgens mij geen zin, aan je reacties te lezen.
<typo>

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 00:58:
[...]
Het gaat nu even puur om de processor kracht.

[...]
Een xeon is niet overclockbaar, je moederbord heeft daar waarschijnlijk geen functies voor, en zal het al gauw voor gezien houden.

En puur processor kracht, dan is er maar 1 echte oplossing, en dat is een cluster, dan heb je veel processorkracht.

Responsetivity is blijkbaar geen issue.

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op 21 maart 2003 @ 00:59:
[...]

Ga eens gewoon bij www.dell.nl kijken,
die hebben alvast leuke setjes voor aardige prijzen (en wel een goede garantie)

Vraag me echt af of je enig idee hebt wat de bottleneck van een (je) systeem is.
Ën je probleem is idd. dat je gewoon een dual systeem is, dan moet je er gewoon een gaan halen....
Maar ga hier niet mensen om advies vragen terwijl het eigenlijk geen zak uitmaakt wat voor dual systeem je koopt. Je wil een dual Xeon volgens mij, in Amd heb je volgens mij geen zin, aan je reacties te lezen.
ik vind amd niet erg maar ik ben nog geen goed moederbord tegen gekomen

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 01:02:
[...]
ik vind amd niet erg maar ik ben nog geen goed moederbord tegen gekomen
Alleen maar borden die beter zijn dan je wil?

Wat is nou zo erg aan 64bit PCI sloten, Gigabit netwerk .... ?

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op 21 March 2003 @ 01:04:
[...]

Alleen maar borden die beter zijn dan je wil?

Wat is nou zo erg aan 64bit PCI sloten, Gigabit netwerk .... ?
omdat ik die 64bit pci niet gebruik dus ik vind ze onzinnig om er op te hebben

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 00:51:

dat hoef ik niet.

Maar je wilt wel de 1,5-2x zoveel voor een moederbord betalen zodat je _geen_ 64-bit 66MHz PCI hebt :? . Die slots doen echt geen kwaad hoor.

Trouwens, als je niet oppast krijg je PCI-X op zo'n Xeon bord wat nog veel 'erger' is (133MHz!).
The System schreef op 21 maart 2003 @ 00:56:

just my € 15,-
Als hij later wil geen 3DMaxen heeft hij meer aan een dual dan aan een single P4. Gamen gaat toch wel goed, of je nou een dual Xeon 2,4GHz of een single P4 3,06GHz hebt. De videokaart is belangrijker dan een processor die toch al snel zat is.

Zo groot is het prijsverschil niet tussen dual Xeon 2,4GHz en P4 3,06GHz niet.
Ik ken geen plank met BIOS overclocking functionaliteit. Er zijn wel wat dual Athlon borden die je kunt overklokken maar je moet daar niet veel van verwachten.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 01:08:
[...]

Misschien is het toch verstandiger om wat verder in de toekomst te kijken. Vrijwel alle SCSI controllers en ook veel IDE RAID controllers kunnen profiteren van de 64-bit en/of 66MHz. Het is toch leuk als je IDE RAID meer dan 110MB/s kan halen, al was het maar voor de show.

Verwijderd

ik heb een dual 2,6 en ik wil hem toch echt niet ruilen tegen een dual-mp, afgezien van het prijsverschil dan........

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet eigenlijk gewoon kijken naar amd XP3000+
en over 5 maanden WEER een nieuwe pc kopen omdat hij dan weer oud is?

Verwijderd

Topicstarter
mjah ik zie et

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 01:23:
als je nu iets koopt is het morgen al weer verouderd dat weet je.
en ik persoonlijk vind het duur om met het idee van misschien dat ik ooit nog iets wil gaan doen in dev daarvoor alvast een dual opstelling te gaan kopen. kan je niet beter eerst met je systeem wat je nu hebt een beetje te gaan dev en dat als je MERKT dat het niet lekker meer allemaal gaat dat je dan er over denkt om een nieuw (misschien) dual susteem te gaan kopen?

offtopic:
klein nickchange ondergaan?

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Verwijderd

Topicstarter
Geckoo schreef op 21 March 2003 @ 01:40:
[...]

als je nu iets koopt is het morgen al weer verouderd dat weet je.
en ik persoonlijk vind het duur om met het idee van misschien dat ik ooit nog iets wil gaan doen in dev daarvoor alvast een dual opstelling te gaan kopen. kan je niet beter eerst met je systeem wat je nu hebt een beetje te gaan dev en dat als je MERKT dat het niet lekker meer allemaal gaat dat je dan er over denkt om een nieuw (misschien) dual susteem te gaan kopen?

offtopic:
klein nickchange ondergaan?
mjah nickchange ja..

owkee amd dan.

als ik een amd moederbord zoek moet het:

6x pci hebben
1x agp 8x
4 dual ddr PC3200 sloten
10/100/1000Mbit lan onboard
Sound
4 Ide sloten (inc raid)
Goed overclockbaar zijn.

en dat zijn dingen die ik nog niet heb gevonden in amd athlon moederborden

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

en je vind die dingen wel op een xeon/mp board?
en waarom wil je gignic onboard? is het niet goed koper om em als losse nic te kopen?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 01:08:
[...]
En dat is je argument voor een dual Xeon bak en plaats van een dual AMD bak? Ach ja, het is jouw geld...
Femme schreef op 21 maart 2003 @ 01:13:

Als hij later wil geen 3DMaxen heeft hij meer aan een dual dan aan een single P4.
Tegen de tijd dat je Max dusdanig onder de knie hebt dat je ook daadwerkelijk nut gaat hebben van je 2 procs ben je met een optimistische schatting al snel een jaartje verder. Ben je economisch gezien heel wat beter uit met een upgrade van je hardware na een jaar of 1.5. Daarbij kun je er ook nog eens veel leuker mee blijven gamen (wat na 3 jaar op een 1.5 jaar oud systeem leuker gaat dan op een 3 jaar oud system :+ ).
Zoals ik al zei: dual is zeker leuk voor max, maar alleen als je er wat mee kan. Iemand zonder rijbewijs in een F1 wagen zetten en die vervolgens elke race in de grindbak laten belanden heeft natuurlijk ook weinig zin. (krijg ik nu alle Verstappen fans op mijn dak :D )
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 01:22:
ik heb een dual 2,6 en ik wil hem toch echt niet ruilen tegen een dual-mp, afgezien van het prijsverschil dan........
Misschien leuk om te vertellen wat je er mee doet en waarom je hem niet zou willen ruilen. Is misschien wat constructiever voor het topic. :+
Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 01:23:
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik koop zelf zelden een PC omdat hij te oud is ten opzichte van wat er op dat moment verkrijgbaar is. Misschien dat het je nog niet opgevallen is, maar als je dat doet ben je vrij snel door je geld heen. :+
Ik koop zelf een nieuwe PC omdat hij niet langer voldoet aan wat ik er mee wil doen. Zodra ik merk dat mijn systeem te traag aan het worden is voor de toepassingen die ik er op draai ga ik kijken naar upgrades en uiteindelijk naar een nieuw systeem.

Back on topic:
Totdat jij met een fatsoenlijk argument komt om een dual Xeon te rechtvaardigen zou ik zeggen:

- single P4 met HT: dual feeling, overklokbaar, makkelijk uit te breiden, gangbare componenten en waarschijnlijk meeste waar voor je geld.
- single AMD: zie boven, echter zonder HT. Waarschijnlijk wel goedkoper.
- dual AMD: iets duurder dan de single P4, maar wel een "echte" dual. Leuk om mee te spelen en het meeste lol voor je geld.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
Dual xeon: snelheid vooral
Dual amd: geinig maar zijn maar 266 / 133
Singel amd: leuk, geinig, maar nog geen perfect moederbord tegen gekomen.

Intel xeon is heel erg om de snelheid van je pc.
Ik wil een pc waar ik even mee voorruit kan

verder klinkt het raar
maar als mensen iets hebben wat sneller is als wat ik heb voel ik een minderwaardigheids complex opkomen en zegt iemand van "neem een nieuwe pc deze is te traag"
misschien moet ik dat veranderen maar dat is niet makkelijk

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 01:51:
Dual xeon: snelheid vooral
[..]
Intel xeon is heel erg om de snelheid van je pc.
Ik wil een pc waar ik even mee voorruit kan
En WAAR heb jij die snelheid voor nodig want uit je opening kan ik niets vinden waarbij jij dat verschil tussen een single P4 2.0 of een dual Xeon 3.0 zou gaan merken.
verder klinkt het raar
maar als mensen iets hebben wat sneller is als wat ik heb voel ik een minderwaardigheids complex opkomen en zegt iemand van "neem een nieuwe pc deze is te traag"
misschien moet ik dat veranderen maar dat is niet makkelijk
get a life

de betaler vervuilt

Verwijderd

tjsa je wilt gewoon een dual xeon ,
en eigenlijk kan niks je op andere ged8en brengen

je ziet het ook al aan je usericon;)

geeft niks

maar dan kun je eigenlijk ook net zo goed geen discussie houden.
de dingen die erop 'moeten ' zitten zijn ook zo een beetje vaag...

-dual ddr :

nou dat heeft dus geen enkel dual amd board want
ze zijn allemaal op 760mp/mpx gebaseert, scheelt ook maar in de orde van grootte van 10 %

-8 x AGP:

ook weer sjipset kwestie kan niet -klaar- heeft op het moment ook niet echt voordeel

6 x PCI slots:

wel erg veel , 5 x is de max op een tyan -4M

4x ide (RAID) :

kan, op de gigabyte GA7-DXPDW+ of hoe die idiote code van dat ding ook is
en op de chaintech 7KDD heb je RAID,
op de gigabyte heb je ook nog INTEL onboard LAN, heb je toch nog iets betrouwbaars, van intel op je mobo;)

die eisen cq voordelen zitten vnl in je hoofd, in je gevoel denk ik
dus daar valt met redeneren niet uit te komen

de bus van 266 van de athlons is lager, maar dat boeit niet, AMD brengt wel de komende tijd wat bartons uit op 266mhz fsb

die zouden iets sneller kunnen op een bredere bus, maar ach de AMD's zijn toch niet zo bandbreedte hongerig, dan knijpen ze maar iets af, so be it, dan brengt AMD wel wat snellere bartons uit denk ik

vergeet trouwens niet dat intel wel iedere 4 a 6 maanden een andere socket neemt he.

zo lief zijn ze wel
of een andere fsb zodat je straks aan
je mooie xeon plank niks meer kunt upgraden
want dan gaan ze naar 800 mhz fsb
of een andere socket,
of nog leuker
een ander voltage,

daar hebben ze ook al met de tualatin PIII's mee lopen klieren
die uiteindelijk gewoon compatibel zijn op bijvoorbeeld BX chipsets
of 815E non B step,

maar omdat die meestal het juiste voltage net niet konden leveren, of er gewoon geen bios updates voor uitkwamen, kwam je nogal bedrogen uit en viel er geen ruk meer te upgraden aan het s370 platform

uiteindelijk bleek met een paar draadjes of mods, dat alles wel compatible te maken was, maar zoveel moeite doet intel natuurlijk niet

in de vaart der volkeren moest ruim baan gemaakt worden voor de P4
en om die iets te promoten kun je dan beter het hele S370 gebeuren
afknijpen

en dat terwijl AMD nu al iets van 2 jaar voor een socket A platform voor durons, thunderbirds, palominos en thorougbreds A en B zorgt,
alleen het voltage wordt lager, maar verder kun je op een ouwe plank meestal nog erg veel als je VRM's met een vooruitziende blik gedesigned zijn en je fabrikant wat bios updatetjes uitbrengt..

dat vind ik wel heel ..tsja gewoon netjes van ze dat ze niet om de haverklap maar wijzigen in socket en FSB en voltage, dat gaat gewoon langzaam omlaag, zonder veel compatabiliteitsprobs imo

maar eigenlijk is de AMD 760MPX inmmiddels wel een beetje EOL end of life product,

maar eigenlijk zijn de intel XEON boards dat straks ook, zeker de 400mhz fsb gevallen zoals van IWILL van een paar maanden terug

de IWILL MPX 2 overklokt trouwens heel ok lees ik vaak, mocht je dat willen doen met een dual board...

• TheGhostInc
  • Niet online
_/-\o_

Sorry, moest even, maar dat gevoel kreeg ik bij de eerste post.

IMHO. is dit kroeg praat, zo ouwehoer ik weleens onder het genot van een biertje, beetje kijken wat de techniek aan het doen is. Er is altijd wel wat snellers te vinden, ga maar eens kijken bij SGI, die hebben spul staan waar je *ECHT* 3d werk op kunt doen.

* TheGhostInc vraagt zich af of de naam "Wildcat" je iets zegt, zonee.... ga dan eens wat op onderzoek uit wat een 3d workstation nou echt inhoud....

Verwijderd

edit ff weg geedit...was overbodig ...sorry idd klopt helemaal

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 02:42 ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 02:18:

daar hebben ze ook al met de tualatin PIII's mee lopen klieren
die uiteindelijk gewoon compatibel zijn op bijvoorbeeld BX chipsets
of 815E non B step,

maar omdat die meestal het juiste voltage net niet konden leveren, of er gewoon geen bios updates voor uitkwamen, kwam je nogal bedrogen uit en viel er geen ruk meer te upgraden aan het s370 platform

uiteindelijk bleek met een paar draadjes of mods, dat alles wel compatible te maken was, maar zoveel moeite doet intel natuurlijk niet

in de vaart der volkeren moest ruim baan gemaakt worden voor de P4
en om die iets te promoten kun je dan beter het hele S370 gebeuren
afknijpen
Pff, het eerste stuk van je verhaaltje ben ik het allemaal mee eens hoor, maar dit is echt dikke flauwekul. Ik heb zelf tot november probleemloos 2 coppermines op een dual BX bord uit 1998 gedraaid. Die plank heeft een celeron 300 gehad, een PII 450 en uiteindelijk een PIII 800. 3 totaal andere procs, verschillende voltages, zowel slot 1 als s370 en een andere FSB. De enige reden dat die plank nu niet meer in mijn systeem zit is het feit dat ik hem zo goed als gratis om kon ruilen voor een Asus dual met onboard SCSI-U160 en AGP4x. Anders had dat moederbord waarschijnlijk een mooi lustrum, en verder, in mijn kast kunnen vieren.

BX all the way, nog nooit een betere chipset gezien.
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 02:31:
[...]

ohja btw...er waren ook nog wat dual xeon planken die probs hadden met AGP 8 x maar dat was vnl bios related d8 ik...zal inmiddels wel opgelost zijn
Kon dat niet met een edit in plaats van je hele verhaal nog eens te quoten? :?

[ Voor 11% gewijzigd door GA!S op 21-03-2003 02:34 ]

de betaler vervuilt

Verwijderd

oh ja en die gigabyte GA7-DXPW+ heeft LAN SOUND EN RAID: 4 x IDE onboard >:)

haha

alleen geen 6 x PCI en hij klokt natuurlijk knudde want het is een gigabyte

succes iig wat je ook moge nemen

en ja idd je hebt gelijk intel was ok wel redelijk comptaible van celeron 300 tot dual pIII 1000 ja...

als je VRM's het trokken...klopt

de BX was ook zo'n goeie chipset, de beste PII/PIII chipset...period :)

de 760MPX had helaas in het begin de usb probs...beetje imago problem, verder weet ik nog wel wat te bedenken...maar whatever t'is laat cq vroeg

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2003 02:45 ]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Het is al eerder gezegd, maar volgens mij zoek de ts naar argumenten die zijn xeon-keuze ondersteunen en niet naar (goedkopere) alternatieven die binnen een periode van 3 jaar dezelfde functionaliteit bieden...De minpunten van de AMD proc's kent hij maar al te goed, maar de minpunten van de xeons wil hij niet zien? :?

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 02:37:
oh ja en die gigabyte GA7-DXPW+ heeft LAN SOUND EN RAID: 4 x IDE onboard >:)

haha

alleen geen 6 x PCI en hij klokt natuurlijk knudde want het is een gigabyte
Het is knudde overklokken omdat het een Gigabyte is? Slaat nergens op imo.
de 760MPX had helaas in het begin de usb probs...beetje imago problem, verder weet ik nog wel wat te bedenken...maar whatever t'is laat cq vroeg
De 760MPX (en dan in speciaal de 768 southbridge) is inmiddels wel door z'n kinderfase heen hoor, die USB problemen waren al bij de B2 versie van de 768 opgelost. Ik heb al een tijdje een MPX bordje in bezit, en ik heb er weinig op aan te merken.

Topicstarter: Je geeft steeds maar weer aan dat je wilt overclocken met een dual systeem. Maar ik kan je alvast vertellen dat je niet erg veel zal gaan beleven op het OC-gebied met een leuke Dual Xeon of XP opstelling. Bij de MPX bordjes kan je amper overclocken, je kan hooguit de FSB verhogen en het voltage verhogen... meer moet je er echt niet van verwachten.

De Tyan Tiger MPX 2466N-4M heeft wel degelijk 6 PCI sloten, waarvan 2 64-bit. Er is dus zeker een Athlon moederbord op de markt met 6 PCI sloten.

Waarom moet een AMD moederbord trouwens wel PC3200 Dual DDR sloten hebben, terwijl de Intel maar PC2100 Dual DDR heeft?

En als je echt zo veel wilt overclocken, 8x AGP wilt hebben enzo, koop dan gewoon een leuk Epox (of Asus) nForce 2 plankje en prik daar een leuke CPU op. Iets zegt met dat het moeilijk gaat worden om een dual bordje te vinden die aan al die eisen voldoet.

Dit is trouwens wel een handige round-up van wat MPX bordjes

[ Voor 15% gewijzigd door Laurent op 21-03-2003 06:49 ]

Verwijderd

als ik eerlijk mag zijn ga voor een dual xeon, presteert beter en wordt minder warm.
de laatste dual mp2400+ die ik gebouwd heb was niet snel, de mem snelheid was/is om te huilen 585 mb/s het ging wel om 2x 1024mb ddr266 ECC in de xeaon zat geen ecc geheugen misschien dat dat wat uitmaakt? en de boxed koelers die bij een MP geleverd worden zuigen t.o.v. een standaard XP koeler idle temp was 67 graden terwijl de XEON maar 30 graden werdt idle stressed werdt hij niet meer dan 45 graden MP daarintegen ging tegen de 78 graden aanzitten :S en bij de XEON moederborden is het makkelijker om werkend geheuegen te vinden de MP was heel selectief

2 X 2400MP - EPOX amd762(A) - 2 X 1024mb DDR266 ECC (de EPOX amd762(A) werdt bijna niet in NL verkocht vanwege de grote problemen met het moederbord (van EPOX zelf te horen gekregen)

2 X XEON 2400 - Tyan ????? - 2 X 1024mb ddr 266 NONECC werkte gewoon met een standaard geheugen moduletje en gaf geen problemen werkte gelijk
hier meer over vanmiddag

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 March 2003 @ 07:23:
als ik eerlijk mag zijn ga voor een dual xeon, presteert beter en wordt minder warm.
de laatste dual mp2400+ die ik gebouwd heb was niet snel, de mem snelheid was/is om te huilen 585 mb/s het ging wel om 2x 1024mb ddr266 ECC in de xeaon zat geen ecc geheugen misschien dat dat wat uitmaakt? en de boxed koelers die bij een MP geleverd worden zuigen t.o.v. een standaard XP koeler idle temp was 67 graden terwijl de XEON maar 30 graden werdt idle stressed werdt hij niet meer dan 45 graden MP daarintegen ging tegen de 78 graden aanzitten :S
Koeling: Dat ligt waarschijnlijk bij jezelf, en bij de montage van de koelers. Hier worden m'n twee XP 1800+ CPU's gewoon netjes 45 graden idle, en dan heb ik een silent cheap-ass koeler erop zitten. Ook kan je die 2400+ CPU's makkelijk koel houden met een stille koeler. Iemand van de T.net crew had geloof ik ook twee 2400+ CPU's makkelijk koel gehouden met twee gewone Zalman koelers op de stilste-stand (ik weet niet precies wie het was), het is dus onzin dat de 2400+ CPU's super warm worden.

En hier presteert mijn systeem echt super hoor, ook het geheugen is prima. Mijn systeem staat nu toevallig niet aan, ik kan dus niet direct het aantal MB/s doorgeven van de memory benchmark. Ik kan wel een plaatje laten zien van Abaddon, met zijn eigen bak (4x 256MB PC2100 ECC REG.):

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/pics/sisoft_ram_allbuffered_138.gif
Dit is dus op een Tiger MP (met dezelfde AMD 762 northbridge als bij de MPX zit).
en bij de XEON moederborden is het makkelijker om werkend geheuegen te vinden de MP was heel selectief
Hoezo? Ik weet niet of dat XEON moederbord alleen op Registered geheugen werkt, maar die 760MPX bordjes werken gewoon met unbuffered geheugen, dat zie je niet vaak met server bordjes. Er gaat dus gewoon normaal geheugen in de eerste twee geheugenbanken, zoals ook in de manual staat (ik gebruik hier ook unbuffered geheugen op m'n MPX).

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 21-03-2003 07:49 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De E7505 ondersteunt ook unbuffered geheugen :) Maar dit is ook afhankelijk van de moederbordfabrikant. Zo kun je op de Iwill DP533 gewoon unbuffered geheugen gebruiken en op de Supermicro X5DAE/8/L alleen maar Registred.

De AMD 760MP(X) ondersteunt inderdaad maximaal 4 banken unbuffered geheugen en 8 banken registred geheugen. Dat maakt dus weer maximaal 2 doublesided unbuffered reepjes (of 4 singlesided unbuffered reepjes, zo je wil ;) ).

• Abbadon
Begin nu toch een beetje een unheimisch gevoel te krijgen bij dit topic: het is net alsof je (TS) je keuze al gemaakt hebt en door de negatieve kanten van de andere optie te belichten jouw cognitieve dissonantie weg tracht te nemen. Ik vind het allemaal prima maar 'misbruik' PMG daar niet voor. Daarnaast adviseer ik je wat verder in de materie te duiken, als je al vragen stelt over bijvoorbeeld overclockbaarheid van de Xeon's en AGPx8 als noodzakelijk voorwaarde stelt vraag ik me af in hoeverre je je verdiept hebt in deze dingen.

Ik wil je nog één ding meegeven en dat is dat upgradebility imo iets minder relevant is dan velen hier aanhalen. Feit is dat je met een dual bak veel power in huis haalt. Zo heb ik in november 2001 dit bord plus beide cpu's gekocht, nu zijn XP 1700+'s inmiddels low end (destijds hi-end) maar gezamenlijk weten ze toch nog steeds indrukwekkende prestaties neer te zetten in vergelijking met de huidige snelle cpu's, iets wat ik in de praktijk nog steeds ervaar. Als je dan nog steeds vasthoudt aan het idee-fixe te allen tijde het snelste van het snelste te moeten hebben zit je met een dual sowieso verkeerd; ze zijn veel te prijzig om regelmatig up to date te houden (even voorbijgaand aan het feit dat dergelijke update's vaak overbodig zijn), neem dan iets wat makkelijker en goedkoper bij te houden is. Nu bijna anderhalf jaar later zit ik, nota bene als geek zijnde, pas een eventuele cpu upgrade te overwegen, maar dit ook alleen maar omdat de XP's vrij goedkoop zijn, niet omdat het écht noodzakelijk is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier kan ik over meepraten :Y)

Dik 3 jaar terug had ik mijn BP6 gekocht. In de tussentijd heb ik nog andere bakken aan de tand gevoeld: de Abit KG7 met XP1700+ van mijn vriendin, de Asus TUV4X met Celeron 900 dat een korte tijd als server fungeerde, mijn vorige laptop met P!!! 600, etcetera en elke keer weer miste ik het bijterige gevoel dat alleen een Dual CPU bak mij kon leveren. De BP6 met Dual 500@600 voelde gewoonweg sneller aan, voornamelijk doordat je veel soepeler en zonder te haken/hangen door tientallen programma's cq vensters heen kan klikken.

Maar nu werd het wel tijd voor een nieuwe bak, waarmee ik weer minstens 3 à 4 jaar door kan. Niet omdat de BP6 té langzaam was, maar omdat ik wel wil meekomen met de tijd. Een paar maanden terug was ik al begonnen met oriënteren voor een nieuwe Dual Xeon bak en het stomme toeval wilde dat mijn BP6 het enkele weken daarna had begeven (alle geheugenreepjes werden opeens voor slechts de kwart geaddresseerd en de tweede PCI slot weigert volledig dienst .. zal wel de leeftijd zijn). Momenteel heb ik al een nieuwe kast en voeding; rond April/Mei, wanneer de Opteron op de markt is en Intel haar CPU prijzen heeft verlaagd (hopelijk sterk, heb de 2,8 / 3GHz Xeon in het oog, prijsverschil scheelt weer minstens een 15K SCSI schijf), bestel ik de rest van de spullen :)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 21-03-2003 09:24 ]

• Eskimootje
Maar Abbadon hoeveel heb je er destijds voor betaald? En wat zou je nu voor dat verschil kunnen kopen? 2700+ oid? En een enkele is 1700+ is nog niet eens afgeschreven. Dus als je nog een half jaar w8 zou je er iets snellers voor hebben kunnen kopen als wat je nu hebt. Maar dit is in het geval als je het niet nodig hebt natuurlijk.

• maratropa
  • Niet online
ik draai een ongeveer vergelijkbare setup als abbadon, maar dan met 2 1200MP's, en de enigste reden om up te graden is om sneller te kunnen renderen. Verder draait het allemaal nog als een zonnetje.

Over het algemeen, het is vaak wel duidelijk of je een dual nodig hebt, twijfel betekent vaak dat je er nog te weinig van weet en dat zegt dan al genoeg. Tenzij je toch een beetje pc hobby-ist bent.

specs

• Abbadon
Eskimootje schreef op 21 maart 2003 @ 09:26:
Maar Abbadon hoeveel heb je er destijds voor betaald? En wat zou je nu voor dat verschil kunnen kopen? 2700+ oid? En een enkele is 1700+ is nog niet eens afgeschreven. Dus als je nog een half jaar w8 zou je er iets snellers voor hebben kunnen kopen als wat je nu hebt. Maar dit is in het geval als je het niet nodig hebt natuurlijk.

480 gulden per cpu toen. Ze zijn idd nog niet afgeschreven, zoals je kunt lezen ben ik nog steeds tevreden over de performance :) Reden dat ik twee andere cpu's overweeg (let wel, overweeg, ik ben nog niet zeker) is omdat het me wel leuk lijkt twee Barton's aan de praat te krijgen, gewoon uit hobby overwegingen dus :) Twee XP 2500's en daarvan de multipier manipuleren (verhogen i.v.m. de max FSB van 133MHz op m'n bord) d.m.v. de bruggen lijkt me wel een leuke uitdaging. Qua pure MHz'en zal ik er niet veel mee opschieten maar het grotere L2 cache is wel leuk in een SMP bak natuurlijk. Ik wil ze ook niet te snel laten draaien omdat de 5V lijnen niet te zwaar belast moeten worden (ik zal dan ook m'n PCI VGA kaart gelijktijdig verwijderen, geeft me weer extra ruimte op de 5V lijn) en ik geen zin heb in cpu's die veel warmer worden dan m'n huidige jongens.

• maratropa
  • Niet online
dan heb ik wel interesse in die 2 xp 1700's :)

specs

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Ik kan me aansluiten bij Abbadon, mijn dual XP 1600+ heb ik ook november/december 2001 gebouwd. Toen was het supersnel, nu voldoe het nog steeds aan mijn eisen/behoeftes (videobewerking).

Wat ik me uit die tijd kan herinneren is dat er veel werd "geblaat"over het bouwen van dualbakken (als je de posts uit die tijd terugzoekt, zou nu half GoT dual moeten draaien :) ).

Ik heb de indruk dat het de topicstarter vanwege de vele non-argumenten het alleen maar om het "geilheids-gehalte" gaat. (btw mijn mp-tje heeft 6 pci sloten en m'n raid setup hangt gewoon lekker in een dual-PI lang leve het netwerk)

Het enige zinnige advies wat ik kan geven is: www.rendercube.com

Mischien dat we dan weer een leuke discussie krijgen want een dual Xeon is peanuts qua performance (en paal-hardheid) vergeleken bij dat speelgoed.

just my €0,02

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Abbadon schreef op 21 March 2003 @ 10:36:

[...]

twee Barton's aan de praat te krijgen, gewoon uit hobby overwegingen dus :) Twee XP 2500's en daarvan de multipier manipuleren (verhogen i.v.m. de max FSB van 133MHz op m'n bord) d.m.v. de bruggen lijkt me wel een leuke uitdaging. Qua pure
laat je het wel evven weten als het werkt ben wel erg benieuwd als het bij jouw werkt zou het bij mij ook moeten werken.
Want als het werkt op een MP dan moet het ook lukken in de eerste versie van de MPX :P
Maar er zijn al verschillende berichten geweest dat een T'bred al niet werkt dus dan wordt de Barton nog grotere uitdaging denk ik..
maw 'k volg het op de voet (bit).

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Laurent
  • Niet online
De T-bred werkt dus wel gewoon op een MP(X) hoor, er zijn genoeg Athlon MP's op de markt met een Tbred B core. Een Barton is trouwens ook al werkend gekregen op de Iwill MPX2, welke ook een AMD MPX chispet heeft. Dan wel met zo'n multiplier-trick die Abba heeft omschreven, maar een barton CPU werkt dus wel gewoon op zo'n bordje.

Zie ook dit topic op 2cpu.com.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
Verwijderd schreef op 20 March 2003 @ 03:28:
en als ik amd neem,
ik heb nog geen dual amd gezien zonder 64bit sloten, met agp 8x en dual ddr

ik heb wel een intel moederbord gezien: 365,- 5x pci 32bit, 1x agp 8x, dual ddr pc2100
AGP8x is puur marketing, voegt absoluut niets toe aan je benchmarks, dus voor games heb je het niet nodig. En voor 3D apps al helemaal niet, aangezien die alles nog lekker naar je proc's doorschuiven :)

Kijken we naar een van de goedkopere dual athlon bordjes, bijvoorbeeld de Tyan Tiger MPX voor 289 euro, dan zien we 4x 32bit PCI en 2x 64bit PCI wat vaak downwards compatible is met 32bit kaartjes. Onboard heb je dan al een 3Com 3C920, de geintegreerde versie van de 3C905
Wat betrefd upgradebility: er gaan geruchten rond dat de MPX chipset, officieel goed voor 200/266Mhz, ook kan lopen op 333MHz met de juiste bios. Dat dit nog niet is vrijgegeven zou ook een kwestie van marketing zijn, waarmee AMD de 'oude" MPX chipset binnenkort nog een extra duwtje in de rug kan geven alvorens de Opteron (sledgeHammer, Athens) te introduceren.

Maar voor gamen ed raad ik je aan verder te kijken, het klinkt allemaal wel aardig, maar kost toch een berg geld terwijl de meeste aplicaties er niet of nauwelijks sneller door gaan.

Wat betrefd koeling: ik heb hier een single MP2000+ watergekoeld, wacht nog steeds op m'n andere koelblok... Maar aangezien'ie in z'n eentje met 1 op 7V draaiende radiatorfan toekan, en dan nog geen 45 graadjes wordt, lijkt me dat 2 CPUs met beide rad-fans op 7V (dus stil!) ook goed te doen is. Just my 2 cents ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FragFrog op 21-03-2003 15:28 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Delta2
  • Laatst online: 09-08 09:31
FragFrog schreef op 21 maart 2003 @ 15:00:
Wat betrefd upgradebility: er gaan geruchten rond dat de MPX chipset, officieel goed voor 200/266Mhz, ook kan lopen op 333MHz met de juiste bios. Dat dit nog niet is vrijgegeven zou ook een kwestie van marketing zijn, waarmee AMD de 'oude" MPX chipset binnenkort nog een extra duwtje in de rug kan geven alvorens de Opteron (sledgeHammer, Athens) te introduceren.
Dat is iets wat ik volgende week op me IWill MPX2 ga proberen, enige wat me er van zou kunnen weerhouden zijn me PCI kaarten, omdat die de PCI bussnelheid misschien niet gaan waarderen ;) , vooral omdat me Raidcontroller op de 66MHz bus ligt....

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Aikeleer schreef op 21 March 2003 @ 07:45:
[...]

Koeling: Dat ligt waarschijnlijk bij jezelf, en bij de montage van de koelers. Hier worden m'n twee XP 1800+ CPU's gewoon netjes 45 graden idle, en dan heb ik een silent cheap-ass koeler erop zitten. Ook kan je die 2400+ CPU's makkelijk koel houden met een stille koeler. Iemand van de T.net crew had geloof ik ook twee 2400+ CPU's makkelijk koel gehouden met twee gewone Zalman koelers op de stilste-stand (ik weet niet precies wie het was), het is dus onzin dat de 2400+ CPU's super warm worden.

En hier presteert mijn systeem echt super hoor, ook het geheugen is prima. Mijn systeem staat nu toevallig niet aan, ik kan dus niet direct het aantal MB/s doorgeven van de memory benchmark. Ik kan wel een plaatje laten zien van Abaddon, met zijn eigen bak (4x 256MB PC2100 ECC REG.):

[afbeelding]
Dit is dus op een Tiger MP (met dezelfde AMD 762 northbridge als bij de MPX zit).

[...]
Hoezo? Ik weet niet of dat XEON moederbord alleen op Registered geheugen werkt, maar die 760MPX bordjes werken gewoon met unbuffered geheugen, dat zie je niet vaak met server bordjes. Er gaat dus gewoon normaal geheugen in de eerste twee geheugenbanken, zoals ook in de manual staat (ik gebruik hier ook unbuffered geheugen op m'n MPX).
Het gaat erom ik bouw machines voor klanten die willen niet extra moeten betalen voor een koeler omdat dat ding niet goed is en zeker dat geheugen ik verwacht toch wel een snellere doorvoer dan 585mb/s :? en ja alles staat goed ingesteld
ik vindt het ook heel raar dat er een andere koeler met de MP's wordt meegeleverd dan met de XP's. de MP koeler lijken wel van staal terwijl de XP koelers veel meer weghebben van alu.

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 11:31
Ik wil mijn bevindingen van een dual xp systeem ook met jullie delen.

Na afgelopen weekend ( veel zweten) mag ik me ook scharen tot de groep 'tweakende dual Xp-er' :7.
Een upgrade van +-700 euro vind ik dat ik best tevreden mag zijn.
Systeemspec: :9~ O+
MSI K7D - L Master revisie 1.0 bios versie 1.5 (AMD MPX, prob met usb is opgelost en toch werd een usb 2.0 kaartje meegeleverd met 4 usb poorten _/-\o_ )
2x AMD XP 2200+ (Th'bred) @mod L5) FSB 133
512 MB DDR333 ( misschien wil/ga ik nog wel oc)
Stuk of 4 Harde Schijven
Soundblaster live dacht ik
en nog andere pci kaarten.
Het moederbord dat ik gekocht heb, heeft dus 2 64-bits pci sloten en 3 ‘gewone’ , maar ik had ergens gelezen dat ze backwards compatible waren en het klopt ook. Ik kan mijn oude pci kaarten gewoon op aansluiten. Verder biedt dit moederbord de mogelijkheid om de fsb over te klokken tot 150 mhz, wat ik nog niet gedaan heb. Want mijn beide CPU’s worden beetje warm (52, 60 graden) ;( . Ik denk dat ik wel voor voldoende airflow gezorgd heb. Ik heb 3 case fans in de kast geplaatst, een voor en 2 achter en verder heb ik de standaard koelers van de boxed versie van AMD gemonteerd met artic silver 2 of is het 3, in ieder geval dat duur goedje in een spuitje. ;) Ik heb heel voorzichtig en nauwkeurig de koelers gemonteerd en ze doen hun goed werk, want tijdens processor-belasting werden ze beiden gloeiend heet. :Y)
Ik heb ook de beide cpu’s een keer verwisseld van sockets om te zien of er iets uitmaakt, dus niet. Zou het aan de temp sensors kunnen liggen??. Ik ga er verder niet meer aan rommelen. Ik ben al heel blij dat ik deze 2 Xp in dual kan laten draaien via de L5 mod. Ik heb in het begin gedacht dat ik deze mod niet hoefde toe te passen omdat in de bios van me moederbord een optie bestaat om iets van mp id check uit te schakelen, maar deze werkt dus niet. Ik heb deze config niet gekocht voor renderen ofzo, gewoon om mee te patsen :Y) >:) :7 en ook ik ben iemand die in een korte tijd heel veel dingen tegelijk wil doen, nml: avi omzetten naar vcd, backup cdtje branden 8), filesharing,(achtergrond processen) surfen en beetje voor schoolwerk O-) , enz. Vroeger met mijn p3 @1,1 ghz leverde dit geheid blauwe schermen op of slowmotion beelden. Nu worden deze taken verdeelt over 2 CPU’s die wel heel warm worden (55, 65), maar keurig alles uitvoeren zonder maar te ‘klagen’. Ik heb verder gister effe 3dmark 2001 se gedraaid en het leverde me een bedroevende score van rond 4500 punten op ;( .. Ik denk dat het ligt aan me videokaart. ( asus v7700 GTS pro 32 mb ddr). ik vind het eigenlijk niet zo erg. Ik speel namelijk heel weinig spellen O-)

Een paar vraagjes nog:
Bij een th’bred, welke bruggen moet ik verbinden om de multiplyer lock uit te zetten?
En nu staat de multiplyer toch standaard op 6,5 (6,5 x266)??
En hebben jullie nog tips om mijn CPU’s beetje af te koelen??

Ik weet dat de antwoorden op deze 3 vragen wel ergens in topics staan, maar ik heb afgelopen weken zoveel gelezen van het forum over dual sys dat nu me beetje te veel word.
})

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Aikeleer schreef op 21 March 2003 @ 13:09:
De T-bred werkt dus wel gewoon op een MP(X) hoor, er zijn genoeg Athlon MP's op de markt met een Tbred B core. Een Barton is trouwens ook al werkend gekregen op de Iwill MPX2, welke ook een AMD MPX chispet heeft. Dan wel met zo'n multiplier-trick die Abba heeft omschreven, maar een barton CPU werkt dus wel gewoon op zo'n bordje.

Zie ook dit topic op 2cpu.com.
Mm daar hebben ze het inderdaad draaien maar voor zover ik volgen kan hebben ze relatief nieuwe reviesies van de borden
Probleem Dual Tbred XP @ MP hier is duidelijk dat revie Asus <1.03 niet overweg kan met T'bred.
Maar als een MP het kan moet de eerste versie van de MPX het ook kunnen.
Ik heb de eerste (nog groene) MSI ver 1.0 dus vandaar dat ik met angst en beven de boel een beetje volg :)
poll overslagingskans van barton op dualbprd

[ Voor 9% gewijzigd door ronny op 24-03-2003 15:09 . Reden: extra link ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• Delta2
  • Laatst online: 09-08 09:31
Opzich wel lachen, die gekke Tyan & IWill planken schijnen echt alles te lusten wat je erop kan leggen ;) Alleen is het enige nadeel bij de Tyan dat je de FSB van je mooie 166 terug moet schroeven naar 133 ( je kan natuurlijk wél de multiplier mod doen, maar daar gaat je mem niet sneller van lopen )

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 maart 2003 @ 19:43:
[...]
ik vindt het ook heel raar dat er een andere koeler met de MP's wordt meegeleverd dan met de XP's. de MP koeler lijken wel van staal terwijl de XP koelers veel meer weghebben van alu.
Hm, dat is dan wel heel apart. Die MP CPU's worden volgens mij zelfs geleverd met een iets betere FAN, maar volgens mij gewoon dezelfde heatsink hoor. Het lijkt me sterk dat je CPU warmer wordt met een MP-koelmasjien dan met een XP-geval. Dit omdat de MP ook gemaakt is om in servertjes te draaien, waar de temperatuur nog wel eens hoog kan oplopen. (zie in een volle 2U server maar een een goede airflow te bouwen)
tak77 schreef op 24 maart 2003 @ 11:15:
Ik wil mijn bevindingen van een dual xp systeem ook met jullie delen.
[...]
Leuk dat je nu dual draait, maar laten we maar niet hiervan een 'post hier je ervaringen en specs met je dual bak' topic van maken. :o
Oh, en om maar even een misverstand uit de wereld te helpen: In de 3,3V 64-bits gaan dus geen normale huis, tuin & keuken kaartjes. De meeste kaartjes op de markt zijn alleen geschikt voor 5V PCI sloten, en niet voor de 3.3V sloten. Zie ook dit en dit plaatje. (en zie ook de search)

Topicstarter: Heb je al gekozen? En zo ja, wat gaat het worden? (al heb ik al zo'n vermoeden dat het een Xeon wordt)

• Abbadon
tak77, check deze eens: Dual AMD Ervaringen (Deel 2) ;) Daar kun je je ervaringen kwijt of andere ervaringen lezen :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
Aikeleer schreef op 24 March 2003 @ 18:25:
Oh, en om maar even een misverstand uit de wereld te helpen: In de 3,3V 64-bits gaan dus geen normale huis, tuin & keuken kaartjes. De meeste kaartjes op de markt zijn alleen geschikt voor 5V PCI sloten, en niet voor de 3.3V sloten.
Valt wel mee hoor, zijn ook genoeg PCI kaartjes die wel tevreden zijn met 3.3V. Als ik zo in m'n eigen kast kijkt zijn dat 2 van de 4 kaarten (modem + TV kaart wel, NIC en geluidskaart niet). Is natuurlijk extreem kleine steekproef, maar geeft wel aan dat die 2 slotjes zeker wel te vullen zijn met een beetje zoekwerk :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klopt.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/BalusC/PCI32_config.gif

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/BalusC/PCI64_config.gif

:)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 24-03-2003 20:17 ]

Pagina: 1