Toon posts:

Probleem Dual Tbred XP @ MP

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een heel vaag probleem. Ik wil 2 AMD Athlon XP 1800+ Tbred core CPU's draaien als MP.

Ik heb ze beiden netjes de "L5 mod treatment" gegeven en als ik de CPU's los in de socket van CPU0 stop geeft het systeem voor beiden aan dat het een MP cpu is.
Zo heb ik de L5 mod getest. 1 CPU tegelijk om te zien of het systeem ze als MP zou herkennen.

Beide CPU's worden nu als MP herkent.

Het systeem draait op 1 CPU super stabiel en zonder enig probleem.

Als ik de 2e CPU bijplaats begint de ellende. Ik krijg 19 van de 20 keer geen eens beeld !!
Je leest het goed, met slechts ongeveer 1 keer in 20 keer cold-booten geeft het systeem beeld en draait het systeem perfect als Dual setup onder Linux en WinXP.
Ik kan rebooten naar hartelust. Geen probleem. Tot dat ik het systeem uit en aan zet en dus weer cold-boot. Dan loop ik weer hele grote kans dat het systeem weer niet wil booten.

Ik heb de CPU's al omgedraaid maar helaas. Niets helpt.

Het systeem heeft ooit 2 Palomino 1700+ CPU's gehad die af-fabriek al MP ready waren (L5 verbonden). 1 van die CPU's ging stuk na een heatsink ongelukje (core kapot) en ik heb een paar maanden op 1 1700+ CPU gedraait.
Vandaag heb ik die 2 nieuwe XP Tbred 1800+'s gekocht.
Dus het Mobo moet ok zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de socket van CPU1 nu opeens kapot zou zijn of zo. Ik heb ervaring genoeg met bruggetjes doorverbinden en heatsinks plaatsen.

De voeding is een Enermax 465W die het altijd goed gedaan heeft. Het systeem is niet veranderd ten opzichte van de dual 1700+ tijd.

Ik krijg het gevoel dat het mobo de Tbred XP@MP CPU's niet zo aardig vind als ze er met z'n tweeen in zitten.
Nogmaals, met 1 CPU in het systeem (welke maakt niet uit) werkt alles prima.

Ik wordt knettergek van dit gesodemieter :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 03:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

welke moederbord heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Asus A7M266-D rev. 1.03 met bios 1009.

Over temps.: De CPU's worden niet warmer dan 41 graden stressed. Niet dat dit voor het cold-booten uitmaakt maar goed.

Oh ja, ik overklok niet. Mobo staat met jumpers vast op 133Mhz FSB.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 03:14 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is ook niets mis met de Vcores?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die staan nu (beiden) op 1,50V (wat een Tbred 1800+ hoort te zijn volgens het Specsheet van AMD voor de "model 8").

Ik heb 1.65V ook geprobeerd (want dat hoort een MP 1800+ te zijn volgens AMD, pre- model 8 ) maar dat helpt allemaal niet.

Status update: Nu boot het systeem nooit meer met de 2e CPU aanwezig. Dus die "1 in de 20 keer" regel is niet meer van toepassing.

Ik ben bij het modden van de L5 bridge om de laser-cut heen gegaan zodat die onderliggende laag niet aangeraakt wordt.

Ik snap er geen snars van. Individueel worden ze als MP herkent en werken ze prima. Maar zodra de socket van CPU1 gevuld wordt is het afgelopen. Haal ik de 2e CPU er uit dan werkt het allemaalmaal weer perfect.

Volgens mij heb ik een ontzettende miskoop gedaan met die twee Tbred 1800+ CPU's (met de intentie ze als MP te gaan gebruiken).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 10:00 ]

Verwijderd

misschien dat zijn voeding t niet trekt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding is prima. Tis een 465 watter met genoeg ampere en voltjes.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
Hoewel hij ze als MP herkent kan het geen kwaad toch even naar de L5 mod te kijken, die is misschien niet helemaal 100%. Wat is trouwens niet booten, waar kapt hij er mee, tot hoever komt 'ie? Probeer voor de grap eens de FSB op 100 in te stellen, kijken of hij dan wél met beide cpu's boot.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Hij start op. Je ziet en hoort alle verschijnselen als de cdrom drives wiens lampje knippert, de disks spinnen op enz. enz.
Alles hoort en ziet normaal (vreemd woordgebruik...) maar ik krijg alleen geen beeld. Alsof de VGA kabel er niet in zou zitten zeg maar.

Over die L5 mod. Hoe moet ik die checken? De CPU's los wordenn 100% van de tijd goed herkent als MP en het systeem is perfect stabiel. Ik heb al met een vergrootglas gekeken enz. Alles ziet er goed uit.

Verwijderd

1.Clear SMOS
2.Baterij uitnemen gedurende min 12 uur
3. Bios uitnemen

Na +- 12 uur ,soms minder, alles terug instellen
Dit is de enige methode waarop ik een asus bord van een vriend terug in werking heb gekregen op zijn standaard instellingen nadat deze met niet dezelfde maar gelijkaardige problemen te maken had.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Heb je echt geen andere voeding bij de hand? Ik heb toch zo het vermoeden dat daar iets mee is. En die voeding kan nog zo zwaar zijn, maar misschien is er toch iets mis mee....

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 19:52

Stefano

Ondertitel Not Found

Kalk de lasercut van de L5 maar vol, 10 tegen 1 dat hij daarna werkt.

Suc6

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 12:15
Okay, misschien een beetje vreemde vraag, maar kan dat mobo wel 1800+ aan... (lijkt mij wel, maarja)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de rev 1.03 van dit mobo is geschikt voor MP's tot 1900+. Maarja, das wel de model 6. Niet de model 8 (ik heb al op de site van Asus gekeken.
Maar goed, anderen (op bv. 2CPU.com) hebben het wel voor elkaar.

• Abbadon
offtopic:
Bunny_Feet, je hebt gewoon een standaard Tekram zoals ze in een PC werken in die Ultra 10 gezet en dat werkt zonder gedoe? Wil namelijk ook een fröbel U10 van een SCSI kaartje voorzien en dan niet op de dure Sun manier :+

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon: die Tekram kaart heb ik intussen vervangen door een hele echte Antares/Sun Dual U2W PCI kaart :)

Maar die tekram werkt wel in Linux maar je kan er niet van booten. Hij ondersteund namelijk geen OpenBoot. Die Antares is een "echte". Maar die kost nie weinig.
Dik 600 euro !!!!! bij de nederlandse importeur maar ik heb er twee uit de USA gehaald voor iets minder dan de helft (met het doel de 2e te verkopen).

Je mag em hebben voor 250 euro. Is nie goedkoop maar "wel dual U2W 64bit/66mhz (ondersteund ook 32bit/33mhz ivm de U5 en U10 enz.)

• Abbadon
Aha, ik vond het namelijk al zo gek i.v.m. OBP. Het gaat me er om een DLT7000 unit er aan te hangen, dus geen boot. Thnx voor het aanbod :) maar dat valt buiten het budget van wat er aan besteed mag worden.[/ot]

Heb je 'm nu al eens op 100MHz FSB geprobeerd? Als dat werkt kan het dus evt. aan de PSU liggen of aan de koeling.

Verwijderd

Topicstarter
Dan mag je de tekram wel hebben. Wordt iet door Solaris ondersteund maar wel door Linux.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 04:22:
Die voeding is prima. Tis een 465 watter met genoeg ampere en voltjes.
465Watt zegt ni veel, check vooral de stromen op de +3,3V / +5V / +12V lijnen, die mogen niet overbelast geraken. De klassieke voeding heeft een bepaalde maximale vermogen dat er op +3,3V en +5V lijn mag. De meeste voedingen mogen max 200Watt belast worden op de beide +3,3V / +5V lijn. Als je zulke voedingen alleen belast op +3,3V / +5V, dan kan je max 200Watt uithalen...

Een Antec Truepower voeding rulez op dit vlak, want hun lijnen kunnen onafhankelijk belast worden, dan kan je de maximale opgegeven vermogen halen. Mijn Antec Truepower 550 heeft €180 gekost...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja algabra maar die Enermax heeft altijd de twee 1700 plussers (palomino) voorzien van prik dus twee 1800+ jongens kan ie dan ook wel aan he.

Bovendien verwacht je dan instabiliteit en niet "totaal niet willen posten".

Verwijderd

dit had ik es met een amd1200 op een moederplankje.......eerst wilde ie amper booten, bleef het scherm zwart weer boote......weer boote......hee beeld, toen deed ie et.....na tijdje gaf ie echt de geest: 2 condensatoren op mobo zaten zwarte gaatjes in........ dus is het misschien het moederbord erges? (mja.......wel vreemd dat ie het dan met 1 wel doet......maybe usefull)

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Probeer eens met een multimeter de bruggen te testen, want ik denk dat je ze niet goed gelegd hebt.
Zoals je hierboven al zei heb je de bruggen om de gelaserde 'groeven' heen gelegd, dus denk ik dat ze de verbindingen ernaast raken.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt :P

• Memendo
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

Van de asus site:
The minimum requirement for full-power loading is a 400 Watt ATX 12V power supply; minimum requirement for +5V/3.3V is 180 Watts; +12 Volts requires 15 Amps; 5VSB requires 1 Amp. Also Ensure that the ATX power supply can put out at least 10mA on the +5 Volt standby lead (+5vsb). You may experience difficuly powering ON the system if the power supply cannot support the load. For Wake-On-LAN support, your ATX power supply must supply at least 720mA for +5VSB

Ik ga dus sterk aan de voeding denken.

linkje

Verwijderd

Topicstarter
Thijz, ik heb de brug zodanig omgelegd dat ie richting het opschrift L5 ligt. Dus op de maagdelijke PCB en niet richting de andere bruggen.

Over dat testen. Hoe kan dat met een multimeter als er geen stroom is (afgezien van de batterij van de multimeter zelf). Ik ben niet zo'n guru met een multimeter. Hoe stel ik zo'n ding in dat ie stroom genereerd aan 1 pool zodat ie opgepikt kan worden door de andere pool aan de andere kan van de brug. Een multimeter kan toch alleen iets meten als er stroom is (of lul ik nou uit m'n nek :P )

Het is wel zo dat ik bij 1 van de 2 CPU's inderdaad heb gehad dat de CPU ondanks de brug als XP werdt opgemerkt. Toen heb ik de brug nogmaals voorzien van een laagje zilververf en toen was het goed. MP zei het systeem.
Daarvan geleerd heb was de 2e CPU gelijk goed. Die werdt meteen als MP opgemerkt.
Kalk de lasercut van de L5 maar vol, 10 tegen 1 dat hij daarna werkt
Dat zal ik eens proberen. Ik heb intussen al op twee sites gelezen dat het voor de L5 niet uit maakt of de onderliggende laag in contact wordt gebracht met het zilver. Maar dat was nadat ik beide CPU's al had "behandeld".

De voeding heeft overigens naast de normale connector nog zo'n extra 8 draads connector en een extra 4 draad vierkant blokje stekker.
Hij heeft het altijd perfect stabiel gedaan met de 1700+ MP's dus waarom nu ineens niet met de 1800+'s :? Ik kan het gewoon niet voorstellen eigenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 16:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kalk de lasercut van de L5 maar vol, 10 tegen 1 dat hij daarna werkt
Ik heb met wasbenzine de oude L5 bridge goed schoongemaakt en nieuwe connecties aangebracht. Keurig met een naald. Daarna goed onder de microscoop bekeken. Ziet er goed uit.
Het systeem geeft voor beide CPU's aan dat het MP's zijn maar ze willen nog steeds niet samen door 1 deur (geen post).
Individueel doen ze het perfect dus de CPU's zijn niet stuk in die zijn.

Ik begin wellicht het moederboard te vermoeden. Zou het zin hebben het mobo in jumper-free mode te zetten ?
De FSB staat nu op 133Mhz gejumpered evenals de 1.50v Vcore (heb ik ook al mee ge-expirimenteerd maar maakt niets uit).

Ook heb ik alles behalve de AGP kaart (een GF3 Ti500) losgehaald om de PSU niet onnodig te belasten. Noppes.

Heeft iemand in de buurt Van veenendaal mischien een SMP bord waar ik mijn CPU's een in kan stoppen. _/-\o_
Of MP CPU's die in mijn machine gestopt kunnen worden bij wijze van test _/-\o_
Als het spul dan ineens wel draait weet ik waar het aan ligt.
Voor het zelfde geld is m'n mobo naar de eeuwige SMP velden ;(

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 17:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 16:21:

Over dat testen. Hoe kan dat met een multimeter als er geen stroom is (afgezien van de batterij van de multimeter zelf). Ik ben niet zo'n guru met een multimeter. Hoe stel ik zo'n ding in dat ie stroom genereerd aan 1 pool zodat ie opgepikt kan worden door de andere pool aan de andere kan van de brug. Een multimeter kan toch alleen iets meten als er stroom is (of lul ik nou uit m'n nek :P )
moet je hem op weestands meting zetten :Y) dan pakt die stroom uit zun batterijtje en stuurt die rond, :) daaraan bepaalt die de weerstand namelijk :> iig suc6

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn de gegevens van m'n powersupply:

Ik heb de sticker op de zijkant van de voeding ff overgetyped.

DC Output: +3.3V/38A, +5V/44A, +12V/20A, -5V/2A, -12V/1A, -5VSb/2,2A
+3,3V & 5V : 220W Max: Total power = 431W

Ik heb helaas geen andere voeding bij de hand. Het enige wat ik heb is een oude 250 watter en die heeft zowieso die extra 8 en 4 draads stekkers niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 18:25 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 January 2003 @ 17:55:

Ik heb helaas geen andere voeding bij de hand. Het enige wat ik heb is een oude 250 watter en die heeft zowieso die extra 8 en 4 draads stekkers niet.
die 4 en 8 draads gebruik je alleen bij de P4 geloof ik dus voor je AMD bord maakt dat niet uit

Verwijderd

Topicstarter
Het Mobo heeft er wel aansluitingen voor en de manual geeft aan dat ze ook gebruikt moeten worden.
De voeding voldoet aan de "P4 Spec." maar voor AMD worden ze ook gebruikt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

die 4 en 8 draads gebruik je alleen bij de P4 geloof ik dus voor je AMD bord maakt dat niet uit
De A7M266-D heeft zowel een 4-pins ATX12V power connector als een 6-pins 'Auxiliary power connector'.

[ Voor 37% gewijzigd door Femme op 12-01-2003 19:09 ]

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Femme schreef op 12 January 2003 @ 19:08:
[...]

De A7M266-D heeft zowel een 4-pins ATX12V power connector als een 6-pins 'Auxiliary power connector'.
Even een vraagje tussen door moet je ze alle 3 aan sluiten ?
Ik heb er nu twee aan gesloten de atx en die vierkante.
maar is het nodig om die andere ook aan te sluiten ?
Ik had ergens gelezen dat je een van de twee kan aansluiten maar maar niet allebei.

[ Voor 2% gewijzigd door maartenst op 12-01-2003 20:30 . Reden: dislecsie :D ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze altijd alle drie aangesloten gehad. Zo heb ik altijd met twee 1700+ MP's gedraaid.

Verwijderd

memendo schreef op 12 January 2003 @ 15:54:
Van de asus site:
The minimum requirement for full-power loading is a 400 Watt ATX 12V power supply; minimum requirement for +5V/3.3V is 180 Watts; +12 Volts requires 15 Amps; 5VSB requires 1 Amp. Also Ensure that the ATX power supply can put out at least 10mA on the +5 Volt standby lead (+5vsb). You may experience difficuly powering ON the system if the power supply cannot support the load. For Wake-On-LAN support, your ATX power supply must supply at least 720mA for +5VSB

Ik ga dus sterk aan de voeding denken.

linkje
Verwijderd schreef op 12 januari 2003 @ 17:55:

Dat is meestal het nadeel van een gewone voeding, 220W is weinig tov de totaal- & verkoopsvermogen 431W. 220W tov 180W op 3,3V & 5V is dus net genoeg. Zoek verder op het mobo of de cpu's.

Verwijderd

Topicstarter
Zoek verder op het mobo of de cpu's.
Tsja, en dat is nu net het probleem. Ik wou dat ik bij iemand m'n CPU's in z'n mobo kon prikken om te zien of ze goed zijn.
En andersom: iemand's MP's in mijn mobo prikken om te zien of m'n mobo niet stuk is.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Mag ik je serieus aanraden je voeding na te checken, ik had dit met een 550watt enermax voeding. Ik bleef ook glashard volhouden dat het nooit de voeding kon zijn, zelf na het een aantal malen doorgemeten te hebben zag ik niets raars. Toen uit wanhoop bij een vriend van mij zijn enermax 430watt er aangehangen en alles werkte ineens zonder problemen.
Bleek naderhand dat me voeding dus langzaam aan dood aan het gaan was, waardes waren gewoon goed maar zodra alles aangesloten was ging er blijkbaar van alles mis, te grote schommelingen op bepaalde lijnen en weet ik wat niet al meer, heb nog testrapport van Enermax gehad en een nieuwe voeding gelukkig :D

Nu wil ik niet zeggen dat jij het zelfde probleem hebt, maar het klinkt precies als wat ik had, ik heb ook een dual mp, met echte mp's dat wel.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een andere voeding geprobeerd. Ik kon een voeding met alle benodigde aansluitingen en genoeg PK's lenen van een computerwinkel hier in Veenendaal.

[reclame]Computershop Veenendaal[/reclame] _/-\o_

Maar helaas. Precies het zelfde probleem.

Ook heb ik de CMOS "ge-cleared" maar nada. Het probleem kan eigenlijk alleen nog maar in het Mobo of de CPU's zitten.
Ik kan dat alleen niet testen. Ik heb geen andere CPU's of mobo en ik weet niemand (noch vriend/kennis/winkel) waar ik ze kan lenen.

Ik zit helemaal muur en muur vast :(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 23:39 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:13

Tacoos

i am i

Had je nu de L5 mod al opnieuw gedaan?
Bij mij werkte het pas goed als ik goed veel zilver pasta erop deed en het lang (>6 uur) liet drogen.

Ook bij mij viel 'ie trouwens daarna nog een keer uit, maar na een paar dagen de cpu's omgedraaid en alles doet 't nu goed (vaak minstens een week uptime, altijd koe aan en ook bijna dagelijks DVD2SVCD, ben aan het experimenteren :9 ).

Specs van Mijn Bak
OS is WinXP SP1

Oh, enne: ik zit heel ver van Veenendaal: bij Eindhoven :/

[ Voor 9% gewijzigd door Tacoos op 14-01-2003 00:15 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de L5 mod intussen wel drie keer overnieuw gedaan. Gemaakt en gecontroleerd met een vergrootglas etc. Het ziet er keurig uit. De twee "puntjes" zijn goed en rijkelijk bedekt met zilververf. Het systeem herkent ze individueel ook echt als MP's dus wat kan er mis zijn.

Trouwens, ik ben bij wijze van spreken wanhopig genoeg om naar eindhoven af te reizen als je het goed vindt.
Ik moet m'n mobo en CPU's tegen een referentie aan kunnen houden. Anders kom ik er nooit uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 08:55 ]

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:13

Tacoos

i am i

Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 08:51:
...knip...
Trouwens, ik ben bij wijze van spreken wanhopig genoeg om naar eindhoven af te reizen als je het goed vindt.
Ik moet m'n mobo en CPU's tegen een referentie aan kunnen houden. Anders kom ik er nooit uit.
Haha! Dat geloof ik, maar de mijne gaat voorlopig niet uit elkaar, sorry!
Ik heb het nu ook veel te druk.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

oke ff samen vatten
ik heb het zelfde boord
420 watt voeding er in en 2 * 1900+MP er in en geen problemen.

gebruik gewoon alle drie de voeding connectoren op het moederbord.

dat het niet willen booten met twee proc's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- steek er 1 in en ga naar het bios.
- in de bios is ergens een functie waarmee je kan controleren 
   of de proc's mp compatible zijn.
- schakel deze functie uit.
  intern zijn je 1800+ en nog altijd XP's ook als ze herkent worden als MP's
- opslaan en afsluiten
- andere proc er in doen
- kijken of hij nu wel boot

wens je veel suc6 met je moederbord.
ik ben iig blij dat ik twee echte MP's heb

Als je langs wilt komen kom dan dit komend weekend
zit in Duitsland omgeving Karslruhe +- 400km van Nederland verwijderd :+

[ Voor 12% gewijzigd door SimplyMe op 14-01-2003 14:14 . Reden: Leef/Woonplaats ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Er is hier ook een topic geweest waar de derde voedingsplug het probleem gaf.
veel problemen met tyan tiger mpx

Hoop dat je er dan uit komt. BTW ik woon in assen maar dat is gelijk ook een heel eind weg :) (ben de 31ste in Venendaal maar weet niet of je zo lang kan wachten :) )

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Ronny,

Ik kan ook naar Assen komen. Zaterdag of zo ?
Ik heb een vriendin in Smilde gehad dus ik ben het wel gewend :P

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-07 09:56
Open deurtje misschien, maar werken TBred's wel SMP?

• Laurent
  • Niet online
GREENSKiN schreef op 15 januari 2003 @ 18:43:
Open deurtje misschien, maar werken TBred's wel SMP?
Er zijn ook MP's op de markt met een T-bred core, ik zou dus niet weten waarom niet.

Ik heb hier ook een Dual mobo, alleen het systeem gaat op dit moment niet uit elkaar, sorry. (voor het geval dat je het nog ging vragen ;))
Hm, je MP's zijn dus echt zeker goed geunlocked... apart, op mijn TigerMPX wordt elke XP in single-mode gewoon in de BIOS herkend als een MP, maar met 2 niet_geunlockte CPU's krijg ik ook geen beeld. Maarja, ik weet niet hoe dat werkt op een A7M266-D.

Die voeding moet opzich ook wel genoeg vermogen kunnen geven, ik heb erg veel hardware op een 431WATT atm. (en hij heeft z'n voeding al omgeruild, dus defect is ook een optie).

note: Ik bedoel hier met unlocken dus de L5-unlock, geen multiplier unlock oid

[ Voor 8% gewijzigd door Laurent op 17-01-2003 07:33 ]

• Asylum
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:13
eh ik heb er weinig verstand van, maar er zit op het moederbord natuurlijk iets wat de communicatie tussen de 2 cpu's regelt
is dat niet gewoon kapot???

en als je met 1 cpu werkt stop je die dan altijd in hetzelfde slot??

Verwijderd

Topicstarter
op mijn TigerMPX wordt elke XP in single-mode gewoon in de BIOS herkend als een MP, maar met 2 niet_geunlockte CPU's krijg ik ook geen beeld
Heeee, ik heb wel de L5 brug "behandeld" maar niet de multiplier unlocked... Dat ga ik eens proberen :)

Alhoewel... volgens mij heb ik ergens gelezen dat 1800+ XP Tbreds al unlocked zijn :?
en als je met 1 cpu werkt stop je die dan altijd in hetzelfde slot??
Ja, als je 1 CPU hebt moet ie in socket CPU0 zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 21:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de L5 brug mod doorgemeten op beide CPU's. Ze zijn goed.

Het werkt echter nog steeds niet.

Nu vond ik op de website van Asus de volgende info: Pas vanaf de MP 2000+ wordt de Tbred pas officieel ondersteund (model 8 dus) op de A7M266-D.
Zou het daarom mischien niet lukken? Ik heb twee 1800+ model 8 (tbred's).

Of zijn er toch mensen die 1800+ Tbred XP's als MP's hebben gemod en die gewoon werken (en daarmee dus eigenlijk het statement van Asus aan tienen schieten)

• maartenst
Bij mij werkt het anders prima ik kreeg gisteren 2 Tbred's binnen
(JIUCB 0250VPIW) met een opvolgend serie nummer.
Ik heb in Alkmaar bij elco een buisje met zilverlijm gehaald, je moet het wel goed schudden voorgebruik de zilver zat onderin en de lijm boven.
Na het schudden even de L5 brug goed schoon gemaakt en de brug in gekleurd.
en 8) bingo !!! daarna de andere cpu ook gedaan en gewoon werken:)

En mobo is een Asus A7M266-D rev 1.04 bios 1008 (of zo)
Voeding Antec 420watjes.

( ik heb er wel een middag over gedaan heb voor alles in bouwen rustig de tijd genomen.)

Verwijderd

Topicstarter
maartenst: heb jij eerst die gele verf uit die "contacts" gekrast of zo. Ik namelijk (nog) niet.
Ondanks dat ziet het systeem ze wel als MP met "mijn" mods.
Haal ik de mod weg (schoonmaken met wasbenzine) dan zijn het weer XP's volgens de POST. Dus die mods moeten dan toch goed zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 01:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
(JIUCB 0250VPIW) met een opvolgend serie nummer.
JIUCB 0250WPHW hier. Maar zijn die van jouw 1800+ CPU's ?
En mobo is een Asus A7M266-D rev 1.04 bios 1008
Rev 1.03 bios 1009 hier.

• maartenst
Jep 1800+
en ik heb eerst gewoon ff gegumd op die brugen.
maar bij mij zien hij ze als MP's na het in kleuren (in de bios dan).
Meer heb ik echt niet gedaan. ff een stome vraag je heb toch wel de MP check uit in de bios ?

Ps ik denk dat je de mod wel goed heb uit gevoerd.

En wat ik ook vreemd vondt is dat het even duurde
voor dat ik beeld had.
maar dat kan gewoon zijn dat weet ik niet het is mijn eerste dual ;)

[ Voor 33% gewijzigd door maartenst op 17-01-2003 02:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff een stome vraag je heb toch wel de MP check uit in de bios
Uit en aan gehad. Maar bij m'n 1700 plussers destijds stond het altijd aan.
En wat ik ook vreemd vondt is dat het even duurde
voor dat ik beeld had.
Dat is normaal voor de A7M266-D.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 02:21 ]

• maartenst
[quote]Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 02:20:
[...]

Uit en aan gehad. Maar bij m'n 1700 plussers destijds stond het altijd aan.
[...]

Ik heb dus begrepen dat hij uit moet staan als je xp cpu's gebruik.

• Laurent
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 21:04:
[...]

Heeee, ik heb wel de L5 brug "behandeld" maar niet de multiplier unlocked... Dat ga ik eens proberen :)

Alhoewel... volgens mij heb ik ergens gelezen dat 1800+ XP Tbreds al unlocked zijn :?
De multiplier heeft niks met het hele SMP gebeuren te maken. Het gaat om de L5-bruggen en niet de L1.
Verwijderd schreef op 16 januari 2003 @ 01:17:
Ik heb de L5 brug mod doorgemeten op beide CPU's. Ze zijn goed.
Dan ligt het daar iig. niet aan
Nu vond ik op de website van Asus de volgende info: Pas vanaf de MP 2000+ wordt de Tbred pas officieel ondersteund (model 8 dus) op de A7M266-D.
Waarom zouden ze dan wel gewoon werken in single mode? En volgens mij zit er ook geen andere MP-lock op die Tbred CPU's, de CPU's zijn volgens mij dus ok.

[ Voor 7% gewijzigd door Laurent op 17-01-2003 07:34 ]

• ronny

ronny

Trotse vader

Ik denk dat de Tbred MP vanaf 2000 worden ondersteund omdat die niet met lagere clock zijn uit gebracht.
btw. Bunny_Feet ik kan van het weekend niet maar kan ergens volgende week wel een keer naar venendaal komen. Is niet zo gek ver vanaf Apeldoorn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de mods NOG een keer opnieuw gedaan.

Ik zet m'n reply op een post op 2cpu.com wel neer want ik heb geen zin om het in het nederlands over te typen...
Well, i re-modded both CPU's. First Clearing the yellow/gold paint until the contacts where shining with a metalish colour.

Carefully examining them under a magnifying glass. The mods look good.

Then i measured both CPU's L5 bridges afterwards (after letting the paint dry for several hours) and got a stable reading from the multimeter (thus not a erratic/jumpy reading revealling a bad mod)

I modded straight trough. Not "bypassing" the laser-cut as i read so many, many stories as how it's not needed for a L5 mod.

I disabled MP checking in the 1009 bios.

Stuck them in one by one. System sees them as MP's.
Stuck them in together. Nothing.
Ronny: ik zou je zeer zeer dankbaar zijn. Ik kom dan echter wel naar jouw toe want ik zit (dan nog steeds) midden in een verhuizing en het is hier een teeeeeeringzooi :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 10:06 ]

• ronny

ronny

Trotse vader

zal wel ff kijken al ben ik wel wat rotzooi gewend hoor schrik ik niet gauw van.
anders moet je maar ff mailen is misschien wel makkelijk.
mail hier

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-07 16:04

tauri

Wie dit leest is gek :P

Is het niet zo dat als je 2 proccessoren naast elkaar doet dat die uit de zelfde serie moet komen omdat anders ze wel is niet helemaal lekker kunnen samen werken.
Dat had ik op me werk ook met een Tyan bord, XP proccessors erop en als de niet uit dezelfde serie waren starten ze 9 van de 10 keer niet op.
dus ik zou effies kijken welke serie de proccessors zijn.

D3 Witch docter

Verwijderd

Topicstarter
De CPU's hebben een opeenvolgend serienummer. Dus dat zit wel goed.
s het niet zo dat als je 2 proccessoren naast elkaar doet dat die uit de zelfde serie moet komen omdat anders ze wel is niet helemaal lekker kunnen samen werken.
Nee, dat is niet helemaal juist. Je kan wel problemen krijgen als ze van een verschillende stepping zijn.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2003 16:00 ]

• ronny

ronny

Trotse vader

Bij de oude PII/III was het volgens mij meer noodzaak dat de twee proc op elkaar zijn afgestemd als bij AMD het geval is.
Dit omdat ze de bus niet delen. Hierdoor zijn ze minder van elkaar afhankelijk en is het volgens mij zelfs mogelijk de proc op verschillende snelheden te laten lopen.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
zulke dingen komen vaak voor met het niet goed functioneren van de bruggen... maar als je zeker weet dat het goed is :) maybe bios update... kan ook aan mobo liggen wat je zelf zegt maar ik zal het niet daar zo snel bij zoeken.. als single wel werkt.. maybe instellingen

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

schrijf eens naar universal_creations die heeft precies hetzelfde probleem.

ik denk dat op 1 of andere manier sommige cores gewoon net goed in dual werken.
en dat je daarom dus meer betaald voor een MP omdat die erop getest zijn

weet iemand nog een leuke signature?

• Gabriel-LG
  • Laatst online: 08-08 19:40
Zijn beide CPU's wel dezelfde stepping en gebruik je de nieuwste bios?
klinkt mij btw meer als een probleem dat het moederbord de CPU's niet kan voeden?

Verwijderd

Topicstarter
Gabriel, met alle respect. LEES DE REST VAN HET TOPIC !!!!!

Alsjeblieft ?

• ronny

ronny

Trotse vader

Het probleem is wat is er zo anders aan de Tbred dat deze niet zouden werken op een MPX moerderbord??
Het werkt ook op een KT133..
Ben bang dat erg moeilijk wordt om het te laten werken

Verwijderd

Ik vrees ervoor dat dit inderdaad een issue is met de Asus tot rev. 1.03, er zijn zoals je uit de draad op 2cpu.com kan opmaken nog mensen die het niet werkend krijgen op een rev. 1.03, en een 1.04 doet het wel...

• wezep
  • Laatst online: 12-06 21:15
Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 23:47:
Ik vrees ervoor dat dit inderdaad een issue is met de Asus tot rev. 1.03, er zijn zoals je uit de draad op 2cpu.com kan opmaken nog mensen die het niet werkend krijgen op een rev. 1.03, en een 1.04 doet het wel...
Kan iemand dit bevestigen? Iemand die hier dus ervaring mee heeft.

• ronny

ronny

Trotse vader

Ik weet niet of dat het enige is.
Ik had tot nog toe altijd versie 1.0 Bios draaien. Dus ik denk aan de hand van deze topic laat ik de nieuwste versie eens uit proberen.
versie 1.6 met onder steuinging voor de nieuwst Tbred based proc.
Maar nu begint hij bij het op starten te basselen dat ik geen MP proc heb en dus maar met 1 proc kan op starten!! :(
Ik zag dat nu in de BIOS staan om de check uit te schakelen maar dat bracht ook niets.
Dus misschien dat het ook niet alleen de mod is die de ID bepaald.
Ik in nu maar hopen dat het met de oude BIOS wel weer werkt

edit:

Met versie 1.0 draait hij weer als van ouds...
Dus de bios heeft ook invloed op meldingen en dergelijke
een een bios zonder t'bred ondersteuning moet hij met handmatige settingen toch ook kunnen draaien of niet
:?

[ Voor 18% gewijzigd door ronny op 20-01-2003 09:13 ]

• wezep
Bunny Feet,

Heb je je proc's al op een ander mobo uitgeprobeerd?
Zo nee, bij mij kun je ook terecht: woon in A'doorn en heb een A7M266-D 1.04 met 2 x MP 1800.

Verwijderd

Topicstarter
Wezep,

Ik wil graag gebruik maken van je aanbod. Een rev. 1.04 board is namelijk precies het referentie materiaal wat ik zoek.

Maar ik overleg het wel eerst ff met ronny want ik was al bezig om met hem een afspraak te maken.
Maar ik heb de indruk dat hij een MSI of Tyan board heeft en ik test liever met een A7M266-D.

Ik wil ronny niet kwetsen door ineens met iemand anders af te spreken. Dat is wel zo lullig.
Dus ik wacht even zijn reply af. (ik heb em al een meeltje gestuurd).

• ronny

ronny

Trotse vader

Zo als je inmiddels weet het belangrijkste is dat het opgelost wordt en dat je je bevindingen hier ook post zodat wij er allemaal wat aan hebben (bovenal ik).

Omdat ik ook met een van de eerste 760MPX planken zit.
En ik nog wel in het lijn heb zitten om er een keer wat meer van te maken... :9

Als ik nog van dienst kan zijn hoor ik het graag en het bier ligt altijd koud :7

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga op wezep's aanbod in. Ik zal het resultaat hier posten :)
Als ik nog van dienst kan zijn hoor ik het graag en het bier ligt altijd koud
_/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Status update:

Ik ben bij wezep geweest. Heb mijn CPU's in zijn rev 1.04 mobo geprikt en viola. Het werkt.
De CPU's zijn dus ok. Het ligt aan de 1.03 revisie.

Mijn conclusie: Tbred XP's (1800+'s) werken niet samen als MP in een Asus A7M266-D rev 10.3 maar wel in een rev 1.04 :/
Tenminste, in mijn geval maar ik heb al meer verhalen gelezen van mensen die de rev 1.03 ook niet aan de praat kregen met de Tbred's.

Case closed. Ik ga een rev 1.04 kopen.

Bedankt Wezep _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 16:20 ]

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 16:17:
Status update:

Ik ben bij wezep geweest. Heb mijn CPU's in zijn rev 1.04 mobo geprikt en viola. Het werkt.
De CPU's zijn dus ok. Het ligt aan de 1.03 revisie.

Mijn conclusie: Tbred XP's (1800+'s) werken niet samen als MP in een Asus A7M266-D rev 10.3 maar wel in een rev 1.04 :/
Tenminste, in mijn geval maar ik heb al meer verhalen gelezen van mensen die de rev 1.03 ook niet aan de praat kregen met de Tbred's.

Case closed. Ik ga een rev 1.04 kopen.

Bedankt Wezep _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Kun je dan niet gewoon bij asus nederland een dealtje uit werken?

• wezep
Bunny feet, ben blij dat ik je hebt kunnen helpen.

Ik zou ook eerst proberen bij Asus iets te regelen voordat je dik 200 euro uitgeeft.
Misschien dat iemand hier je aan een idee kan helpen hoe dat te doen.

• ronny

ronny

Trotse vader

Volgens mij moet er het bij Asus op garantie oid te regelen zijn. Want op de website staat dat het met elke PCB revisie zou moeten werken!!

• wezep
ronny schreef op 26 januari 2003 @ 17:26:
Volgens mij moet er het bij Asus op garantie oid te regelen zijn. Want op de website staat dat het met elke PCB revisie zou moeten werken!!
Staat er duidelijk dat op elke PCB dual XP gesupport wordt? Kan ik me niet voorstellen. Om officieel dual te kunnen draaien dien je MP proc's te hebben en niet bewerkte XP's.

• Abbadon
Staat er ook niet. Als je bij Asus komt klagen dat je beide XP's niet werken heb je geen poot om op te staan. Vergeet niet dat XP's ook niet te allen tijde gegarandeerd SMP'en ondanks gespeel met L5 bruggen (wel in bijna alle gevallen maar niet de volle 100%).

• ronny

ronny

Trotse vader

nee maar ik bedoel dat als die XP goed gemod zijn en herkent worden als MP waarom zouden officele MP T'bred's dan wel werken??
Ik vind het raar dat de ene T'bred wel en de ander niet werkt in revisie 1.3 ;(

Want wat ik me nu afvraag is wat is er nu veranderd aan het ontwerp dat het wel werkt..
Want ik zou het niet mooi vinden als ik dadelijk ook ander bord zou moeten kopen om het te laten werken. :/

[ Voor 11% gewijzigd door ronny op 27-01-2003 15:58 . Reden: iets verduidelijkd ]

Verwijderd

Topicstarter
Statusupdate

Awel, ik heb me enen revisie 1.04 aangekocht ende lopen als enen trein he :)
Ik ben enen geluukige twiekert. Alleen wel 239 euro armer maar ja, that's life.

Wezep, die maffe "CPU0 is MP capable, CPU0 is MP capable, CPU1 is MP incapable" melding die we bij jouw thuis zagen is gefixt in bios 1009.
Bios 1009 geeft netjes aan "CPU0 is MP capable, CPU1 is MP capable".

Jij hebt/had bios 1006 en ik kocht mijn bordje ook met die bios versie. En ook ik kreeg die rare POST melding terwijl er wel 2 x een 1800+ [b]MP[/b[ werd gedetecteerd.

Tis dus een bugje in bios 1006, dus ik zouden uwen zeggen dat U moet upgreeden naar 1009 om van dienen vreemden melding af te geraken he. Alee :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 12:42 ]

Pagina: 1