[PSU]Mobo stuk door PSU?

Pagina: 1
Acties:

• speedfreak_be
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 13:12
Ik kreeg hier een IBM desktop pc waar een kaput mATX mobo in zat voor slot1, maar niets van processor of zo. Maar ik had hier nog een PackardHell club 1450 liggen die werkt. Deze wou ik dus in de kast van IBM steken omdat de club een tower is en de IBM een desktop. Zo gezegd zo gedaan, alles erin.
Power erop en hij boote gelijk, maar hing nog geen scherm of KB aan. Ik liet hem even doen totdat hij de BIOS biep gaf en dan heb ik hem via de knop uitgeschakeld. Alles aangesloten, powercable er terug aan druk op knop en niets!
Alles terug afgekoppeld, enkel mobo, proc., geheugen (vga onboard). Drukken, niets, andere voeding ook niets meer.
Dus nu begin ik te vrezen dat het mobo stuk is gegaan door de voeding. Nochtans dat hij perfect boote en als ik de voeding manueel (groen aan zwart) start dan doet hij het en geeft geen abnormale spanningen. Maar durf die voeding niet meer aan een ander mobo hangen.

Nu dacht ik dat ik groen met zwart verbind terwijl mobo eraan hangt dat ie dan ook wel zou starten, maar dat doet ie dus niet. Mijn vraag: is er nog een draadje dat ergens aan moet? Ik zou hem dus willen forceren om te starten.

Weet er iemand wat ik nog proberen kan. Het was namelijk zo dat ik deze pc aan mijn schoonvader wou geven, maar dat zit er blijkbaar niet meer in :(

Nu weet ik trouwens niet of het hier of bij het mobo forum hoort, zit er een beetje tussenin denk ik.

Speed is nothing without control, but who cares

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gaat er dus om dat je de groene draad aardt, en daardoor springt normaal gesproken de voeding aan. Wat gebeurt er precies als je dat doet? Gaan je CD-ROM spelers wel aan? Anders denk ik dat je misschien toch een brakke voeding hebt. En een mobo kan wel degelijk kapot gaan door een brakke voeding.

Ik gok erop dat er iets van kortsluiting is geweest toen je alles aansloot, nadat je hem werkend had gezien. Als je mobo bv. contact maakt met de onderplaat kan dit ook het leven van je mobo kosten.

Oh, nog wat handige linkjes over dat groen-zwart starten:
2e ATX voeding los schakelen
psu zonder aanknop

[ Voor 16% gewijzigd door Laurent op 15-03-2003 13:42 ]

• speedfreak_be
Als de ATX stekker los is en groen met zwart verbind, dan start de voeding wel, zelfs met CDROM en zo erop, maar als de stekker op het mobo zit en dan groen met zwart verbind, dan gebeurt en niets, met geen 1 van beide voedingen, en 1 van beide is 100% goed. Dus is er nog iets anders dat de voeding tegenhoud of staat het mobo gewoon kort?
Want het groen met zwart verhaal heb ik veel gebruikt voor casemods, maar nog nooit met mobo eraan.

• speedfreak_be
Krijg nouw de tering, hij doet et terug. Zelfs met beide voedingen, was dus helemaal niets mis. Blijkbaar heeft mobo de voorbije dagen geen zin gehad of zo, maar ik kan het echt niet verklaren. 2 dagen geklooi zonder resultaat, steek 5 minuten geleden stekker er terug in en hij boot weer spontaan, met de knop en al, alles werkt terug.

Beat me silly, maar dit topic mag dicht. Mijn excuses voor het mobo met een eigen wil :p