To 6.1 or not to 6.1

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Naast mijn zelfbouwproject (zie een topic elders in AV ;) ) heb ik ook een nieuwe A/V reciever nodig om het hele boeltje aan te gaan sturen.
Nu heb ik een flink aantal sites en reviews zitten lezen (ook de HT pricewatch bekeken) maar ik zit nog steeds met 2 dingen.
-6.1 of geen 6.1
-onberispelijk goede stereo kwaliteit

Beetje uitleg bij die punten:
Ik wil een HT opbouwen en kwalitatief goede apparatuur kopen die lang mee kunnen gaan. Nu viel mijn oog op de Maranz 4300. Erg mooie specs maar de adviesprijs vond ik niet zo mooi: € 549. Ala, een flinke bak geld. Ik wil het best investeren maar word die prijs nou gerechtvaardigd? In mijn ogen is die prijs namelijk zo hoog vanwege het (extra) 6e kanaal. Is die nou werkelijk nodig? Heeft het hetzelfde surround effect als 5.1?

Tweede puntje is dat ik hier en daar hoor dat de kwaliteit in stereo soms een beetje onder doet aan een stereo versterker van dezelfde prijs. Is dat echt zo?

Als deze vraagstukken zijn opgelost zou dat een grote verduidelijking zijn in mijn zoektocht naar een versterker :)

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
475 bij eurohopper is die, scheelt al weer een beetje :)

Marantz staat bekend om toch een mooi stereo/muziek geluid. Of die 6.1 het waard is ligt aan wat je wil en wat je kwijt kan. Kan je de 6e speaker achter goed kwijt dan is het leuk, maar het wordt nog maar beperkt ondersteunt door dvd's, dus zo vaak gebruik je 'm niet.

Overigens zou je dit in het centrale hometheatre topic beter kwijt kunnen denk ik. Hier staan nog wel wat vragen van je beantwoord (de discussie rond 5.1 en 6.1 is vaker gevoerd).

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
De introductie van 6.1 was puur om iets nieuws te introduceren... Want ja, een speaker meer is toch veel beter of niet? :{ Straks komen ze met 5.2 en 6.2, want ja, we hebben al die jaren naar klotebas geluisterd, het moet van twee kanten komen! Jaja! :{

Moet je gewoon negeren die onzin.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Inderdaad onzin, want de lagere frequenties zijn niet directioneel :)

• Scarp
  • Niet online
Uhm ... of dat onzin is, is maar de vraag. Plaatsing van een subwoofer is zeker best kritisch. Twee subwoofers kan best nuttig zijn.
Maar goed, daar ging het niet over.

6.1 is ook zeker geen onzin. Ik heb zelf een 7.1 systeem, dus twee rear speakers en ik dat voegt zeker iets toe aan een 5.1 systeem. Je moet het echter wel op de juiste plaats kwijt kunnen. Dus voor een klein kamertje is niet nodig en zal het ook niet wat toevoegen.
Als je in een bioscoop kijkt zie je ook veel meer speakers hangen (die niet allemaal iets anders weergeven overigens), waardoor je er echt midden in komt. 6.1 (of 7.1) komt al aardig in de buurt. En echt nieuw is het niet (zie bioscoop).

Het is niet zo zeer "gewoon" een speaker meer.

Overigens, dat je versterker het aankan betekend niet dat je het ook moet gebruiken. Beter een goed 5.1 systeem dan een wat minder 6.1 systeem. Het geld dat je uitspaart op die extra speaker stop je in de rest.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:50
Captain Pervert schreef op 14 March 2003 @ 21:27:
De introductie van 6.1 was puur om iets nieuws te introduceren... Want ja, een speaker meer is toch veel beter of niet? :{ Straks komen ze met 5.2 en 6.2, want ja, we hebben al die jaren naar klotebas geluisterd, het moet van twee kanten komen! Jaja! :{

Moet je gewoon negeren die onzin.
Ja hoor, dolby digital heeft ook niks meer te bieden als dolby pro logic. Beiden hebben immers al speakers voor het achterkanaal..... :)

Goed, het verschil tussen 5.1 en 6.1 is misschien niet wereldschokkend maar ook weer niet verwaarloosbaar. Het is gewoon een uitbreiding, niet een opvolger zoals de CD dat op het cassettebandje was. Ga gewoon luisteren naar een dergelijke setup en bepaal dan of dat je het verschil belangrijk genoeg vind om de extra doekoes aan uit te geven. :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 22:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Scarp schreef op 14 maart 2003 @ 22:11:
Plaatsing van een subwoofer is zeker best kritisch.
Bij die kutsysteempjes waar het gros van de mensen hier naar luistert wel ja. Het punt is dat die baggersatellietjes die erbij zitten zo klein zijn dat ze de 100Hz niet eens halen. De subwoofer moet dus vaak tot ver boven de 300Hz door blijven lopen, en bij die frequenties (boven de 70 a 100Hz) kan het menselijk oor prima richtingen bepalen.

Een GOED subwoofer systeem heeft satellietjes die tot zo'n 80Hz komen en waar de overnamefrequentie rond de 100Hz ligt. De subwoofer produceert dan alleen maar lage basstonen (daar is een SUBwoofer, de naam zegt het al, ook voor bedoeld).

Bij veel goedkope systemen wordt de subwoofer misbruikt als woofer, en dat is nou precies het probleem.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Scarp
  • Niet online
Nog steeds is de plaatsing van een subwoofer belangrijk... je merkt echt wel verschil waar je 'm plaatst. Het is niet ff zomaar ergens onder neerpleuren als je het goed wilt hebben.
Of het nodig is om er twee te hebben weet ik niet. Je ziet het niet vaak, maar het kan. Als iemand daar zin in heeft (en geld):)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Scarp schreef op 14 maart 2003 @ 22:22:
Nog steeds is de plaatsing van een subwoofer belangrijk... je merkt echt wel verschil waar je 'm plaatst. Het is niet ff zomaar ergens onder neerpleuren als je het goed wilt hebben.
Of het nodig is om er twee te hebben weet ik niet. Je ziet het niet vaak, maar het kan. Als iemand daar zin in heeft (en geld):)
Nogmaals, bij een goed systeem is dat onzin. Zie m'n vorige post.

edit:
ik heb het nu over het richtingsaspect... qua akoestiek voor de bassweergave is plaatsing natuurlijk wel nog wat kritischer, maar de discussie ging net over iets anders

[ Voor 18% gewijzigd door Exirion op 14-03-2003 22:26 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Helemaal niet Exirion, als je hem beter in een hoek zet dan kan de bass beter in de kamer komen zeg maar. Dan gewoon ergens neer kwakken, speakers moet je gewoon allemaal goed opstellen. Jij hebt hem meer over de verhouding van herz, die moet natuurlijk ook goed zijn, maar het kan altijd nog bagger klinken in een kamer, omdat het verkeerd staat :)

Aan de topicstarter : Ga gewoon eens testen en luisteren of je 6.1 het waard vind en hoe de stereokwaliteit is!

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 14-03-2003 22:56 ]

Tweakers Discord

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:04

DinX

Motormuis

Dacht in veel reviews gelezen te hebben dat je pas iets aan 6.1 hebt wanneer je een grote kamer / woonkamer hebt.
In een kleinere kamer zou je maar weinig verschil horen.
Dan nog dat er niet veel dvd's zijn die het ondersteunen en de hogere prijs ... sja ...

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 10:22

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik houd het lekker op 5.1 :) , ook al heb ik een 7.1 geluidskaart :X

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

tweakduke schreef op 14 March 2003 @ 22:55:
Helemaal niet Exirion, als je hem beter in een hoek zet dan kan de bass beter in de kamer komen zeg maar.
FOUT. Een goeie speaker (subwoofer) mag je helemaal niet in een hoek zetten omdat je door de muur-reflecties een enorme basslift krijgt. Als je van een bonkende bass houdt misschien leuk, maar audiotechnisch gezien een ramp :{

Het is dan ook een doorn in het oog dat veel fabrikanten van goedkope systeempjes adviseren om het wel te doen, puur omdat de brakke bass dan nog verder opgepompt wordt.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 13:10
[nohtml]
Mad_Demon schreef op 14 March 2003 @ 20:52:
Erg mooie specs maar de adviesprijs vond ik niet zo mooi: € 549. Ala, een flinke bak geld. Ik wil het best investeren maar word die prijs nou gerechtvaardigd? In mijn ogen is die prijs namelijk zo hoog vanwege het (extra) 6e kanaal. Is die nou werkelijk nodig?
Om heel eerlijk te zijn, 549,- euro is in mijn ogen eerder een beginners bedrag, en verre van hoog voor een receiver, en al helemaal voor een 6.1 achtige receiver om het maar ff zo te noemen (eentje die net wat meer heeft dan het 'standaard' 5.1 wat je tegenwoordig voor een euro of 350,- wel kunt krijgen)
Tweede puntje is dat ik hier en daar hoor dat de kwaliteit in stereo soms een beetje onder doet aan een stereo versterker van dezelfde prijs. Is dat echt zo?
Je moet het meer zien als een stereo setup tegenover een 5.1 setup (of 6.1 in dit geval). Voor hetzelfde bedrag dat je kwijt bent aan 5 speakers en een subwoofer, kun je ook twee mooie grote veel betere stereo speakers kopen :). De versterker zal ook beter zijn, alhoewel het verschil bij de speakers veel duidelijker waarneembaar zal zijn. Daar moet wel bij gezegd worden dat het lang niet zo overdreven is als soms gezegd wordt, een degelijke fatsoenlijke AV receiver is ook prima te gebruiken voor stereo
Als deze vraagstukken zijn opgelost zou dat een grote verduidelijking zijn in mijn zoektocht naar een versterker :)
Het is al vaker gezegd, en nu dus weer :P, de grootste verduidelijking krijg je door het gewoon in de praktijk te ervaren. Vergelijk ze in een luistertest, klooi wat met die apparaten, draai wat knopjes, tune 'm ff zodat ie fijn klinkt, maak een praatje met een medewerker, enz, dan krijg je vanzelf wel het gevoel welke nou het beste bij je past. Dit geeft ook wat meer voldoening dan wanneer je de specs vergelijkt op internet (o.i.d.).

Wat betreft wel of geen 6.1. Je moet er allereerst de ruimte voor hebben. Als je de extra speaker verkeerd plaatst doet het meer kwaad dan goed. De opstelling maakt tevens het grote verschil. Bij een 5.1 set worden de speakers veelal schuin achter de luisterpositie geplaatst. Echter, in de bioscoop (en ook de mixageruimte van de geluidstechnicus) zijn de rears direct links en rechts van de luisteraar geplaatst. Ook een rits achter je, maar dat links en rechts van je overstemt dit vaak. Bij een 6.1 opstelling kun je dan ook de rears direct links en rechts van je neerzetten, zodat het meer overeen komt met de bios situatie (en hoor je het geluid zoals het bedoeld is, om maar even een populaire kreet te gebruiken :)). Bij een 5.1 opstelling kun je ze ook wel naast je neer zetten, maar dan kun je het gat achter je niet opvullen.
Nu is dit eigenlijk meer van toepassing op de ideale situatie, in een gemiddelde huiskamer staat de rearspeaker op de kast achter dat ene plantje en de andere ligt op de grond (ja ik overdrijf wat :P, maar het komt zeker voor) en hier is zo'n extra kanaal ook niet echt nodig. Maar zoals Scarp ook al aangaf heb je wel de juiste situatie nodig wil het wat toevoegen, en daarnaast uiteraard een compatible film ;).

Persoonlijk geniet een 7.1 opstelling zelfs de voorkeur, zodat je bij een 5.1 bron een enkel rearkanaal kunt verdelen over 2 speakers (de andere over de andere 2), zodat je dat eerdergenoemde gat achter wel opvult met geluid, maar je je stereo scheiding niet kwijtraakt. Kost alleen wel wat meer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Scarp
  • Niet online
MST_Morpheus schreef op 14 March 2003 @ 23:02:
Ik houd het lekker op 5.1 :) , ook al heb ik een 7.1 geluidskaart :X
Voor aan een computer voor spelletjes is 7.1 wat overdreven :)

• Mad_Demon
  • Laatst online: 31-05 13:32
ShittyOldMan schreef op 14 maart 2003 @ 23:11:
Om heel eerlijk te zijn, 549,- euro is in mijn ogen eerder een beginners bedrag, en verre van hoog voor een receiver, en al helemaal voor een 6.1 achtige receiver om het maar ff zo te noemen (eentje die net wat meer heeft dan het 'standaard' 5.1 wat je tegenwoordig voor een euro of 350,- wel kunt krijgen)
Ik ben dan ook een beginner wat dat betreft. Ik zie net in de HT pricewatch dat de SR 4300 bij RAF maar € 399 is. :9
Je moet het meer zien als een stereo setup tegenover een 5.1 setup (of 6.1 in dit geval). Voor hetzelfde bedrag dat je kwijt bent aan 5 speakers en een subwoofer, kun je ook twee mooie grote veel betere stereo speakers kopen :). De versterker zal ook beter zijn, alhoewel het verschil bij de speakers veel duidelijker waarneembaar zal zijn. Daar moet wel bij gezegd worden dat het lang niet zo overdreven is als soms gezegd wordt, een degelijke fatsoenlijke AV receiver is ook prima te gebruiken voor stereo
Ik heb al een center en 2 rears (Monitor Audio Baby center en Eltax millenium mini) en de fronts worden zelfbouw waar een vast budget van € 300 is weggelegd. Het budget van de versterker is zo'n beetje 500/600 maximaal. Maar het liefst goedkoper ;)

Tja, ik heb niet echt de ruimte voor 6.1 maar ja, ik ga waarschijnlijk over 2 á 3 jaar het huis uit en dan hoop ik er wel de ruimte voor te hebben. 5.1 is op dit moment niet echt een probleem (zal met wat schuiven en zagen gepaard gaan :+ ). (ik heb trouwens een kamer van 4x4 waar een stuk van 3x2 kandidaat staat voor de opstelling...)
Dus dan zit ik nu met de vraag. Nu een 6.1 reciever kopen die ik over 2-3 jaar volledig zou kunnen benutten of een goede (misschien zelfs goedkopere) 5.1 reciever kopen en een nieuwe (betere) 6.1 reciever kopen zodra ik in een betere kamer terecht kom...

• flipm0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
NAD heeft met de T752 een mooie oplossing voor je vraagstuk. Deze receiver wordt geleverd met 7.1 ondersteuning, maar heeft maar 5 eindversterkers, waardoor hij out-of-the-box een 5.1 opstelling ondersteunt. Mocht je later toch een 6.1 of een 7.1 systeem willen bouwen, dan kan je volstaan met het aanschaffen van een losse eindversterker (en twee speakers natuurlijk ;)). Deze receiver gaat net iets boven je budget (850 euro bij eurohopper), maar mede door NAD's 'Music First' filosofie is het een hele goeie keuze.

Nog even over 6.1/7.1, die rear(s) is/zijn leuk, maar ze zijn een beetje komen overwaaien uit de bioscoop. Daar worden ze gebruikt om de mensen die helemaal achterin de bios zitten (en dus niet meer tussen, maar achter de surrounds aan de zijkant), toch het idee te geven dat ze midden in het geluidsbeeld zitten. De mensen die tussen de surrounds zitten horen de rears niet eens. In een huiskamer-opstelling is 6.1/7.1 dus meestal niet nodig en bij een goede opstelling zal het (net als de center, maar da's een andere discussie) ook weinig toevoegen.

• Scarp
  • Niet online
Maakt niet uit of ie 6.1 is... als ie goed klinkt is dat belangrijker. Receivers hebben snel de neiging om 6.1 of 7.1 te worden naarmate ze duurder (en meestal toch ook beter qua klank) worden. Op zich is een losse voor en eindversterker handiger dan, maar die zitten meestal toch weer in de duurdere prijsklasses.

Dus let er gewoon niet op of ie 6.1 ofzo is... gewoon luisteren in een 5.1 opstelling.

Verwijderd

Je ziet wel steeds meer 6.1 ofwel DTS ES of DD EX dvds in de winkel liggen. En hier en daar hoor je nogal eens over problemen met het afspelen van deze dvds op 5.1 systemen.
Let er dus even op dat wanneer je 5.1 neemt je geen receiver neemt die hier niet goed tegen kan.
Zelf zou ik zeggen neem 6.1. De LOTR extended edition klinkt echt super.
Ook Star Wars en Pearl harbour willen wel.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Zeker weten! Ik was dermate teleurgesteld door de stereo prestaties van mijn SR4200 dat ik er een dijk van een stereo amp bij gekocht heb. Over het algemeen kan je zeggen dat een AV amp net zo goed is in stereo als een stereo amp van de helft van het geld of nog minder (een NAD 320BEE speelt alle AV amps die ik tot 1500 euro gehoord heb eruit, met uitzondering van de Arcam AVR200, die helaas weer niet veel soeps is in surround).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 15:44

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik heb een yamaha 6.1 receiver, maar tussen mijn rear speakers zit misschien max 2,5 meter.
om daar nou een extra rear speaker tussen te mikken lijkt me een beetje overkill.

Ik ga het wel een keer proberen, maar omdat die dan echt boven mijn hoofd komt te hangen lijkt het me eerder te overheersend en irritant, maar dat ligt misschien meer aan de grootte van de huiskamer

¯\_(ツ)_/¯

• Scarp
  • Niet online
Voor stereo muziek zijn inderdaad goede stereo amps nog een stukje mooier. Ik heb zelf een Rotel amp voor m'n fronts aan te sturen ... klinkt mooier dan via de receiver. Maar goed, kost wel weer extra :)

Verwijderd

flipm0 schreef op 15 maart 2003 @ 11:08:
NAD heeft met de T752 een mooie oplossing voor je vraagstuk. Deze receiver wordt geleverd met 7.1 ondersteuning, maar heeft maar 5 eindversterkers, waardoor hij out-of-the-box een 5.1 opstelling ondersteunt. Mocht je later toch een 6.1 of een 7.1 systeem willen bouwen, dan kan je volstaan met het aanschaffen van een losse eindversterker (en twee speakers natuurlijk ;)).
Wat ik wil aanvullen met wat extra info waarvan ikzelf erg onder de indruk ben.

Als je bijvoorbeeld 2 monoblokken aan de receiver hangt, dan kan je de ingebouwde eindtrap gebruiken voor alle surround kanalen en je monoblokken dus voor je fronts. Ik weet niet of andere receivers dit ook kunnen, de versterkers aan een andere bron koppellen, maar ik ben er in ieder geval erg gecharmeerd van. :)

Wel een kanttekening, 7.1 wordt gevormd door een NAD systeem en is dus een matrix achtige oplossing. Waarschijnlijk komt er in de toekomst ook een Dolby en DTS standaard voor 7.1, wat de NAD dan dus niet ondersteund. Ik weet zo ff niet of hij een poort heeft waarmee je de pre-amp kan upgraden, maar wel iets om op te letten als je 7.1 volledig wil benutten. Hij heet uiteraard wel 7.1 analoge ingang, dus met een externe decoder is het ook te doen.
Pagina: 1