Toon posts:

[XP Pro] probleem met toegangsmachtigingen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen,

Ik heb een raar probleempje.

Eerst zal ik mijn configuratie weergeven:
ik heb 1 winxp pro pc(amd thunderbird 750, 128mb ram, 20 gb hdd, nic goed geinstalleerd), en 1 laptop met ook winxp pro(amd athlon xp 1600, 265 mb ram, 30 gb hdd, ook nic goed geinstalleerd).

- Deze zijn allebei aangesloten op een router om via deze router het internet op te komen.
- De laptop heeft IP 196.168.111.5 en de pc 196.168.111.4.
- De computernamen zijn allebei verschillend( de ene heet laptopje en de andere servertje).
- Ik heb op allebei geen firewall geinstalleerd.
- De werkgroepnaam is bij allebei ingesteld op home.
- Het internetten gaat op allebei perfect.
- Ik heb op beide een map gedeeld.
- Op allebei zijn de c schijven als FAT32 gepatitioneerd.

Als ik in mijn netwerkomgeving en met net view in dos(cmd) kijk op mijn laptop dan zie ik de laptop en de pc staan. pingen naar de pc wil natuurlijk ook niet.

Alleen als ik op het icoontje van de pc dubbelklik om het te openen, krijg ik een foutmelding dat de andere pc niet toegankelijk is, dat ik mogelijk niet de goede machtigingen heb en dat ik de beheerder van de server moet raadplegen bla bla bla.... (dit zag ik ook al op andere topics) .

Als ik in mijn netwerkomgeving en met net view in dos(cmd) kijk op de pc dan zie ik alleen de pc en de laptop niet. pingen naar de laptop wil natuurlijk ook niet.

--> Nu wil ik via het netwerk van mijn laptop op mijn pc kunnen komen en visa versa. Ik heb gelezen in andere topics dat ik het Gast account van disabled moet halen. Dit heb ik gedaan op beide maar dit had geen effect.

Weet iemand (die na mijn lang maar uitgebreid verhaal) hoe dit nu kan en hoe ik eventueel machtigingen kan opgeven/of gebruikersnaam en wachtwoord om toch bij elkaar te komen ???

Alvast bedankt !!

Groeten ANNEXXIUS

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 23:00:
Ik heb een raar probleempje.
Als ik in mijn netwerkomgeving en met net view in dos(cmd) kijk op mijn laptop dan zie ik de laptop en de pc staan. pingen naar de pc wil natuurlijk ook niet.
Hoezo wil "pingen natuurlijk ook niet"?
Lijkt me vrij essentieel...

Voordat je allerlei rare fratsen aan protocollen extra gaat installeren, zorg eerst dat je van en naar beide PC's kan pingen.

Dan pas werkt je netwerk ook zoals het hoort, en dan pas kun je echt troubleshooten waarom je geen shares kan bereiken op die PCs.

Als je inderdaad gezocht hebt ben je vast wel de kreet "simple file sharing" tegengekomen in die context.
Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 12-03-2003 23:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 12 maart 2003 @ 23:23:
[...]

Hoezo wil "pingen natuurlijk ook niet"?
Lijkt me vrij essentieel...

Voordat je allerlei rare fratsen aan protocollen extra gaat installeren, zorg eerst dat je van en naar beide PC's kan pingen.

Dan pas werkt je netwerk ook zoals het hoort, en dan pas kun je echt troubleshooten waarom je geen shares kan bereiken op die PCs.

Als je inderdaad gezocht hebt ben je vast wel de kreet "simple file sharing" tegengekomen in die context.
Toch?
ik heb gekeken en daar staat dat je onder options moet kijken maar als ik op mn c schijf kijk en dan in de menu's staat nergens options alleen mapopties en daar zie ik het niet in staan.
duzz.

en pingen lukt wel maar ik bedoelde dat ik soms wel naar elkaar kan pingen en soms niet ??!! vreemd duzz ...

groeten Annexxius

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

[XP Pro] toegevoegd aan topictitel, zie de WOS-Policy voor uitleg :).
Verder hoef je niet onder elke post te groeten, wij Tweakers doen elkaar permanent de groeten :P. Zie ook FAQ Forumgedrag - Reageren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 10:31:
ik heb gekeken en daar staat dat je onder options moet kijken maar als ik op mn c schijf kijk en dan in de menu's staat nergens options alleen mapopties en daar zie ik het niet in staan.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/sfs.jpg

Deze?
en pingen lukt wel maar ik bedoelde dat ik soms wel naar elkaar kan pingen en soms niet ??!! vreemd duzz ...
Soms wel en soms niet duidt op een probleem met je netwerk, los dat eerst op, anders blijf je tegen problemen aanlopen.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 13-03-2003 11:40 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij staat 'eenvoudig delen van bestanden gebruiken[aanbevolen]' aangevinkt, moet ik deze dan uitvinken om toch van mijn pc de bestanden op mn laptop te kunnen benaderen ??
:|

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 16:45 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ook vrij essentieel is dat je met accountnamen en password inlogt die beide kennen...
Het "handigst" is voor thuisgebruik is de zelfde user/account naam en zelfde password geven.. en lid zijn van administrator groep... dussum..
Pagina: 1