Fan noise overview site

Pagina: 1
Acties:

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik heb een tijd geleden een site gezien, weet niet meer van waaruit, waar 10tallen fans met elkaar vergeleken werden, en dan hoofdzakelijk geordend op grootte, noise in db, en cfm's. Alle Papst fans stonden erin en dergelijke, en juist de info van die fans zocht ik nu weer, daar ik een stille case fan zoek.

Wie weet welke site ik bedoel? Thanx. :)

Die overview zou ook mooi zijn voor in een sticky topic, zijn een hoop posts mee opgelost denk ik.

.... Ik weet het ook niet

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Een lijst met alle papst fans en zeer veel info per fan kan je hier vinden. Het is misschien niet wat je zoekt, maar het is wel relevant denk ik.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• mbvisiontt
Die had ik inmiddels ook al gevonden ja, thanx. Mja, is niet wat ik zocht, misschien weet iemand het nog, anders geloof ik wel dat Papst de stilste fans maakt... ;)

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Niet noodzakelijk. Papst heeft véél fans in het gamma, zowel luidruchtige dingen als fluisterstille fans. Het gaat 'm vooral om de kwaliteit van Papst. De stille Papst'en staan er bekend om dat ze, voor het geluid dat ze produceren, best veel airflow hebben. Maar Vantec/Panaflo/Enermax/... heeft ook gewoon dergelijke fans. Voor Papst'en betaal je trouwens een stuk meer.

Je kan ook gewoon een bestaande (luidere) fan op 7 of 5V laten draaien, dan is ie fluisterstil, terwijl ie nog steeds redelijk veel airflow genereert.

Zo'n lijst heb ik trouwens nog nooit gezien, ben wel benieuwd.

• Achwel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-11-2022
Bedoel je deze?

http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Achwel op 12-03-2003 07:39 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12

MBV

Kijk eens op de frontpage, is hij laatst nog langs gekomen.

edit:
had me vergist, ging om socket A koelers, met heatsink etc. link

btw, die excel tabel hierboven is echt niet te lezen met mozilla. Ik dacht, gooi hem door http://validator.w3.org , en dat vind ik daarna niet eens meer gek! wat een berg errors, niet normaal
8)7

[ Voor 90% gewijzigd door MBV op 12-03-2003 07:46 ]

• mbvisiontt
Ja, dat is ie, mooi! :) Hoe heb je hem zo snel gevonden?

Trouwens, ik lees nu in wat reviews, dat ze de 19dB Papst 8412 NGML als onhoorbaar betitelen, en de 26dB als bijna onhoorbaar...?! 26dB is best luid toch, of ligt dat aan mij? :? Maar als de 19dB onhoorbaar moet zijn, hoe stil is de 12dB 8412 NGL dan?? Deze heeft slecht 19,4 cfm tov de 26,5 van de 19dB versie.

Ik heb 4 case fans in mijn CoolerMaster 111B zitten, zaten er standaard in, maar die vind ik nogal luidruchtig. Die maken hoogstwaarschijnlijk 25dB, en dat stoort me nogal. Moet ik ze nu met de 12dB Papst vervangen voor echte stilte, of is de 'onhoorbare' 19 dB ook echt stil?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

26 dB is echt niet luid hoor.. Vanaf 30 dB begint het luid te worden.

En onder 20 dB is het al helemaal onhoorbaar.

E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de omgevingsgeluiden (andere fans, HDD's etc).

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05-2025
klopt, als je fans van 20db hebt, ga je aan andere dingen ergeren: zoals het lawaai van je HD's |:(

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja, in die fase zit ik nu :P

Heb twee WD's 80 GB 8 MB cache in RAID... Op zich zijn die schijven wel best stil, maar als je er twee op hetzelfde moment hoort draaien.. Word je soms wel gek van. Fans hoor ik niet meer.

HDD's ga je trouwens al horen onder zo'n 25 dB.

[ Voor 19% gewijzigd door Steve op 12-03-2003 12:20 ]

Verwijderd

mbvisiontt schreef op 12 maart 2003 @ 07:54:
[...]
Ik heb 4 case fans in mijn CoolerMaster 111B zitten, zaten er standaard in, maar die vind ik nogal luidruchtig. Die maken hoogstwaarschijnlijk 25dB, en dat stoort me nogal. Moet ik ze nu met de 12dB Papst vervangen voor echte stilte, of is de 'onhoorbare' 19 dB ook echt stil?
Ik zou eerst met een voltmod de 4 casefans langzamer laten draaien.
* Weerstand tussen 33 3n 56 Ohm (2 Watt),
* Diode (-0,4 volt/stuk),
* Molex van 12 naar 7 volt,
* Led of
* Luxe regelaars e.d.

Wil je perse Papst, dan zou ik voor de 19dB gaan. Die kan je altijd langzamer laten draaien. De 12dB variant kan je nooit sneller (lees: hoger CFM) laten draaien.

edit:
Oh ja, als je fans rustiger worden, ga je de IBM schijven en/of Radeon horen! http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/722150

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 12:28 . Reden: toevoeging ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Weerstanden en diodes zijn nogal omslachtig... Bij luide fans werkt 5V het best, bij minder luide fans 7V.. Kan je gewoon uit je voeding halen.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Kheb nog een leuke site > staan niet veel papst fans op, maar wel een paar andere populaire fans EN je kan ze beluisteren :D
http://www.sidewindercomputers.com/tecar.html

Luister eens naar de Delta EHE 8)7

Voornamelijk Delta, sunon en ook een papst btw :)

En t aantal rpm en de geluidssterkte staan er ook bij :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Jupiler schreef op 12 March 2003 @ 12:28:
Weerstanden en diodes zijn nogal omslachtig... Bij luide fans werkt 5V het best, bij minder luide fans 7V.. Kan je gewoon uit je voeding halen.
Hoezo omslachtig? weerstand tussen de kabel en stekker. Hop, aansluiten en RPM aflezen.
Van de voeding aftappen betekend, extra splitters en draden door je kast.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja hop.. Solderen, kroonsteentje, niet erg handig :)

En je kan de fan gewoon op een molex aansluiten, heb je dat dus niet nodig. De kabel van de fan loopt sowieso door je kast.

En om elke fan van een bepaalde spanning te voorzien, heb je een hoop verschillende weerstandjes nodig.

[ Voor 24% gewijzigd door Steve op 12-03-2003 12:44 ]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 12:38:
[...]
Hoezo omslachtig? weerstand tussen de kabel en stekker. Hop, aansluiten en RPM aflezen.
Van de voeding aftappen betekend, extra splitters en draden door je kast.
En een weerstand betekend extra hitte. Dus meer noodzaak voor een sneller draaiende fan.
Je hoeft helemaal NIETS af te tappen vanuit je voeding. Je sluit die fan hoe dan ook ergens op aan. Dus nu kies je gewoon een ander draadje

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Pagina: 1