Toon posts:

[SSST] Fans zijn muisstil, maar .......

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in mijn systeem een aantal stiltemods toegepast, o.a. de fans vervangen en de airflow verbetert. Ze is nu redelijk stil, maar nu hoor ik andere onderdelen die ik eerst niet hoorde. :X

* De standaard ATI fan. Op zich redelijk stil, maar af en toe word deze luider! De temperatuur van de GPU schommelt tussen de 44°C en 54°C (sensor tegen onderkant koelblok) Ik zou een voltmod kunnen toepassen, maar dan wordt de GPU waarschijnlijk te heet. De fan vervangen lijkt de beste oplossing.
Zie http://www.rage3d.com/radeon/cooling/index.shtml Dit is een beetje overdone. Ik hoef niet te overclocken, RUST is wat ik wil. Er zijn Thermaltake Orbjes, maar zijn die echt stiller? Ik heb liever een standaard fan ipv zo'n fancy ding. Suggesties?

* 2 IBM harde schijven draaien op 7200 RPM. Volgens IBM produceert de schijf idle 3.0 Bels dat is ±30 dB. Met de "Feature Tool" (nu van Hitachi) is er "Automatic Acoustic Management" mogelijk. Zo ver ik kan beoordelen zet dit de "normal seek mode" om naar "quiet seek mode" Leuk, maar het spinnen in ruststand wil ik verlagen. Iemand een suggestie?

De keuze tussen waterkoeling of luchtkoeling is voor mij in een stuk eenvoudiger geworden. Stille fans zijn relatief goedkoop. Uiteindelijk loop ik toch tegen het geruis van de HDD aan. Investeren in geluidsdempende matten lijkt mij dan wijzer dan de schijven vervangen voor stillere types. Aanraders?

Voor de liefhebber, mijn mods:
* Titan TTC-D5TB(4/CU35) @1850 RPM met ThermalTake Fan Speed Controller op een AMD Athlon XP 1700+ (de speedcontroller werkt dmv een aantal diodes in serie, per diode ontstaat een spanningsval van 0,4 volt).
* Papst 8412NGMV met NTC regeling in Maxpower PX-350W voeding. Tevens intake gemaakt en outtake vergroot.
* Papst 8412N/2GML @ 1600 RPM als casefan. In voedingslijn weerstand van 47 Ohm, 2 Watt. Spanning is ±7 volt. Extra intake aan voorkant gemaakt.
* Zalman ZM-NB32J ipv brakke fan.
* Harde schijven verder uit elkaar geplaatst (eerst stookten ze elkaar op).
* Rounded cables, lief toe spreken, niet slaan enz. ;)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Waarom geen Zalman ZM80A-HP? helemaal geen fan. Stiller kan niet.

En voor de HD's Seagate Cuda IV

[ Voor 22% gewijzigd door mvds op 07-03-2003 13:41 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

die geluidsdempende matten helpen NIET tegen de hoge tonen die uit je schijven komen, die stoppen alleen het lage gebrom van je fans.
Enige wat je zou kunnen doen is ze in die speciale doosjes stoppen om ze stiller te maken maar dat zou ik niet echt doen met een 7200 rpm schijf.

Verder voor je vga, rag er een zalman 80-HPa of zm17cu op. Ik had op m'n gf2 pro de 17cu (waaier model van volledig koper) en nu op m'n gf4 ti4200 de 80-HPa (2 grote plakken alu). Die radeon 8500 word dacht ik niet veel warmer dan een gf2 toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Sick Nick op 07-03-2003 13:42 ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Koop gewoon een Zalman 80(A)-HP:

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.co.uk/acatalog/zm80hp.jpg

Voor de HDD's kan je SilentDrive's kopen, of gewoon geluidsdempende matten halen, gebruik de search maar eens.

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 09:45
Phantomastique schreef op 07 March 2003 @ 13:41:
[...]

En voor de HD's Seagate Cuda IV
Nog beter (stiller) is natuurlijk de Barracuda V, scheelt vrijwel niets in prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jee op 07-03-2003 13:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
De Zalman ZM80A-HP past helaas niet op mijn "build by ATI" dat is het eerste model zonder gaatjes.

HD vervangen is niet aan de orde ($$$)

Wat voor HD doosjes?

De ZM17CU alleen kan niet op een Radeon, dan zou ik er een fan op moeten zetten. Is idd een optie.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Zoals Jupiler aangaf, silentdrive doosjes. Zijn 5 1/4" doosjes waar je je schijf in kan stoppen. Die dempen redelijk veel van het geluid.
Enige nadeel is hitte die erdoor ontstaat + de prijs van 2 van die dingen.

Weet niet hoe je airflow is, als die redelijk is dan zou die 17cu kunnen proberen. Zit je wel met het feit dat je hem erop moet plakken dus als het niet werkt heb je weer het gezeik met het eraf halen :p

Wat je ook zou kunnen doen is je kast verplaatsen zodat hij niet direct in het zicht staat, geen line-of-sight betekend ook dat het geluid via een omweg moet komen. Dat scheelt ook weer een beetje :)

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Ik raad je zeker niet aan om een Orbje op je VGA te zetten!

Ikzelf heb meteen toen ik hoorde dat die dingen goed waren, twee van die dingen gekocht om in verschillende pc's de meegeleverde VGA-fannetjes te vervangen. Ze koelen redelijk tot vrij goed, maar ze maken meer herrie dan 10 HDD's samen zullen maken.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n SilentDrive ziet er leuk uit. Afbeeldingslocatie: http://www.hh-bremen.de/pcsilent/img_big/silent_3.jpg
Maar worden de HD niet vreselijk heet? De IBM-etjes zijn vrij heet. En de prijs is ook niet mis, tegen de 40 euro. Ik heb er dan 2 nodig. Maar zoiets is toch makkelijk zelf te maken?

Yep "line-of-sight" betekend voor mij op de grond naast het buro. Geen slechte tip! En goedkoop :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 14:02 ]

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10-2025
Gebruik onder geen beding SilentDrive enclosures! Die dingen zijn al te oud en waren nooit ontworpen om te werken met hedendaagse schijven van 7200RPM. Het gevolg is dat je schijven VEEL te warm erin worden en gewoon doorbranden.

Het idee is op zich wel goed, maar dan kan je veel beter investeren in een SmartDrive enclosure. Die is WEL ontworpen voor hedendaagse schijven en lijkt zijn werk heel goed te doen.

Review hier

't enige probleem is dat die dingen niet goedkoop zijn en dat je ze in Europa niet kan krijgen. Maar als je er geen probleem mee in Amerika te bestellen kan je ze hier vinden.

Als je dat te duur vindt is de NoVibes HD rack een goeie tweede keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door BartDG op 08-03-2003 13:40 ]

Verwijderd

Maar wat met je nu heb kan je het nooit echt superstil maken, die schrijven hoor je altijd ratelen.
Stille fans enzo zijn redelijk goedkoop te krijgen, maar een luide harde schrijf krijg je nooit stil. Het spinnen is nml een heel hoog geluid, en dat kan je alleen verhelpen door nieuwe schrijven te kopen. Dus als je het echt stil wilt hebben gaat dat wat geld kosten.
Verder moet je ff luisteren of je ook onderdelen van je kast hoort meesynchroniseren met de fans/schrijven, dat kan je meestal wel met wat rubber oplossen.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Ik liep tegen hetzelfde prob aan. Heb waterkoeling en m`n hdd`s maakten de meeste herrie (maxtor diamond max plus 9 en een IBM 120GXP) Ik heb daarop m`n hdd`s in de 5,25" bays gepropt en er geluidsdempende matten omheen gedaan.
Gevolg; pc echt heerlijk stil maar de hdd`s bijna 80 graden! Op zich werkte m`n pc gewoon goed maar ik wil wel graag dat m`n hdd`s wat langer meegaan dus krijg je de afweging slijtage van hdd`s of meer geluid. Ik heb maar voor het tweede gekozen...
Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat je 2 40mm fan`s op 7 volt in die silent drives verwerkt zodat er wat luchtverplaatsing kan plaatsvinden maarja die maken ook weer geluid dus of je er veel mee opschiet... :?

I'm not as think as you stoned I am

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Ik heb denk ik de goedkoopste manier van HDD geluidsreductie (op geen hdd na dan ;) )
Pak gewoon een stukje schuim, zoiets dat ook in stoelen zit soms, en leg dat in de onderste 5,25" bay. Als je daar je hdd met de printplaat naar boven in legt en het schuim er een beetje omheen vouwt hoor je hem vrijwel NIET. En hij word niet eens extreem warm.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
bredend schreef op 07 March 2003 @ 15:59:
Ik heb denk ik de goedkoopste manier van HDD geluidsreductie (op geen hdd na dan ;) )
Pak gewoon een stukje schuim, zoiets dat ook in stoelen zit soms, en leg dat in de onderste 5,25" bay. Als je daar je hdd met de printplaat naar boven in legt en het schuim er een beetje omheen vouwt hoor je hem vrijwel NIET. En hij word niet eens extreem warm.
Niet extreem maar wel >50 graden C bij mij :/

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Heb je je AMD boxed cooler nog? Die kun je dan naar 5V modden en op je ATI schroeven. Misschien kun je het er wel helemaal passief mee koelen. Mijn GF4200 kan ik ook passief koelen met de heatsink van een Intel boxed cooler van een celly 1200.

edit: ik zie dat je ATI geen gaatjes heeft, misschien kun je de heatsink met tiewraps vastmaken? Ziet er niet zo mooi uit maar het werkt wel :).

[ Voor 24% gewijzigd door iets op 07-03-2003 17:41 ]

tvw

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:36

Maximus

There is no substitute

ik heb een GF4TI4600 maar hoe moet dat dan met zo'n HP80. Moet je dan gewoon je normale koeler eraf slopen? en kan dat zonder garantie verlies?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

je moet 2 pinnen indrukken, dan til je de originele koeler eraf. Dan zet je de zalman erop, die zet je vast met schroeven door de gaten waar eerst de originele in koeler mee vast zat. Je kan hem dus er weer afhalen als het moet. Dan weer de originele erop en voila, een kaart die gewoon weer onder de garantie valt.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik heb de (grote) Intel Boxed cooler van een 2.4B op m'n GF3 gezet, met de fan onhoorbaar op zo'n 4.5V. Enne.. De AMD-cooler die er eerst op zat, zit nu op m'n northbridge 8)7

Kan de GF3 ook wel passief koelen, maar dan wordt het koelblok na een tijd best heet. En tussen geen fan en fan op 4.5V hoor ik het verschil niet, maar het is wel veel koeler.

[ Voor 37% gewijzigd door Steve op 07-03-2003 17:58 ]

Verwijderd

Ik zou als ik jou was zelf zo'n soort coolings en isoleerend ding maken voor die HD's. Ik wil hetzelfde doen (als m'n mod ooit afkomt) maar dan met waterkoeling. Dus gewoon van die matten schuim op de markt ofzo kopen en dan met aluminium zorgen voor geleiding van warmte naar buiten. Eventueel met extra heatsinks, (zelfbouw)heatpipes, of waterblokjes.

Verwijderd

M@ximuS schreef op 07 March 2003 @ 17:46:
ik heb een GF4TI4600 maar hoe moet dat dan met zo'n HP80. Moet je dan gewoon je normale koeler eraf slopen? en kan dat zonder garantie verlies?
Je garantie vervalt idd, maar als je het terugzet zodat het niet opvalt dan kan je weleens mazzel hebben. De zalman HP80ers voldoen iig wel voor de Geforce4...

De HD stilkrijgen kan in principe met een rubber ringetje. Als je deze tussen de kast en de HD plaatsen met de schroef er dus tussen, heb je iig je HDD redelijk meer geisoleerd tov de kast, zodat je iig resonantie flink kwijt bent. (wel goed vastsdraaien)

HD-activiteit maakt altijd meer lawaai dan maar ik denk dat zoiets geen probleem is ivm iig het hoorbaar werken van zo'n ding. kost ook niet zoveel :)

Verwijderd

Je moet bij videokaarten er gewoon voor zorgen dat je de koeler er netjes uitdrukt, daarna druk je die zalman in die gaatjes, en klaar is kees. En als ie binnen de garantie kapot gaat, gewoon de koelers verwisselen, niemand die dat ziet.
De HD blijf je altijd horen, ik zou eerst proberen deze zo stil mogelijk te krijgen, en daarna door sparen voor ultra quiet harddiskjes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 13:49:
De Zalman ZM80A-HP past helaas niet op mijn "build by ATI" dat is het eerste model zonder gaatjes.

HD vervangen is niet aan de orde ($$$)

Wat voor HD doosjes?

De ZM17CU alleen kan niet op een Radeon, dan zou ik er een fan op moeten zetten. Is idd een optie.
Ik had ook al een ZM80HP in huis toen ik erachter kwam dat mijn 8500 geen gaten had :(

Toen heb ik maar simpelweg een rode led in serie met de standaard fan van de radeon 8500 BBA gezet. Nu draait ie al maanden 24x7 op ca 3V onhoorbaar en hij wordt niet echt warm :)

Edit: oja, vergeet die HD silencers maar, daardoor worden die IBM drives veel te heet. Normaal zijn ze bij mij 32 en 36C, maar ingepakt gingen ze in heel korte tijd al over de 50C, en da's niet zo best voor de levensduur.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 00:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo, er zijn nogal wat oplossingen opgehoest!

De Radeon koeler is echt een probleem. Ik heb het idee dat er op het blokje een Papst 0412F/2H, 40x40x10 kan (kost wel een PCI slot) of evt. mijn oude NB-fan. Met mijn variabele voeding kan ik kijken wat een voltmod doet, maar op een bepaald moment zal de Radeon fan toch de geest geven. (Let bij aanschaf op de vervangbaarheid van het blok en fan!)

Voor de HD gaan mijn ideeen vooral uit naar eigen experimenten. Resoneren doen ze niet ratelen alleen als ik een tijd niet gedefragmenteerd heb. Om het spinnen minder hoorbaar te maken moet ik rekenening houden met de temp. Met een ongunstige plaatsing gaan mijn schijven makkelijk over de 50°C.

Het probleem met fobrieksproducten is, ze zijn duur en het is af wachten hoe de prestaties zijn, zeker in de 5,25" bay, waar de airflow nihil is.

Misschien is de oplossing een combi van de NoVibes en SmartDrive enclosure met een matje en een fannetje. Aan de andere kant, mijn systeemkast zou in principe de zelfde functie kunnen hebben als de HD enclosures, maar dan groter. Ik ga nog ff zoeken naar matjes. Tips welkom.

Verwijderd

Ideetje:

HDs helemaal inpakken in geluidswerend materiaal, en de warmte afvoeren mbv een heatpipe constructie a la Zalman. Koel en toch stil. Met een beetje mazzel kun je misschien zelfs de ZM80a-HP passend maken.

Natuurlijk werkt een waterkoeling op je HDs nog beter, maar dat is wel meteen een heel andere aanpak. Een mooi voorbeeld staat overigens op http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water.htm#HD

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Idee afgekeurd :P

- Heatpipe kan nooit genoeg warmte afvoeren door klein contactoppervlak
- De 80HP kan je niet passend maken, onder de grote heatsinks zitten kleine blokjes

Je kan het misschien wel oplossen als je veel tin soldeert tussen de heatpipe en het contactoppervlak (de schijf), maar supergoed zal het niet werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Steve op 08-03-2003 23:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 13:59:
Zo'n SilentDrive ziet er leuk uit. [afbeelding]
Maar worden de HD niet vreselijk heet? De IBM-etjes zijn vrij heet. En de prijs is ook niet mis, tegen de 40 euro. Ik heb er dan 2 nodig. Maar zoiets is toch makkelijk zelf te maken?

Yep "line-of-sight" betekend voor mij op de grond naast het buro. Geen slechte tip! En goedkoop :)
Damn, dat ding ziet eruit als een harddisk crematorium, kijk dan toch eens naar dat ding. DAMN, niet gebruiken, IBM schijven kunnen zonder zo'n ding al levend verbranden! }:O

Kun je niet beter dempend materiaal aan de voorkant van je schijf plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2003 20:43 ]

Pagina: 1