Ik heb hier al een poosje een Exchange Server draaien op windows 2000 AS SP3 die rechtstreeks aan het internet is verbonden, met niks ertussen.
Dit ging altijd perfect en ik kon mooi mijn e-mail versturen en ontvangen (via pop3 connector). Versturen gaat gewoon via smtp, dat is dus geen probleem.
Sinds afgelopen donderdag echter gaat het versturen van e-mail opeens niet meer, heel vaag. Het begon met dit bericht:
Ik heb de server herstart en gekeken naar DNS, omdat ik in eerste instantie dacht dat het daar aan zou liggen. Die loopt echter perfect en dus kan ik geen reden bedenken waarom dat niet zou werken. De RPC-service (volgens kb ook een mogelijke oorzaak) is ook in orde zover ik dat kan controleren.
In dit artikel van de kb staat dit:
Ik heb gisteren nog de SMTP Outbound connector opnieuw aangemaakt, dat staat allemaal netjes (precies zoals het eerst wél werkte) maar dat helpt dus niks. Bij de queues van de Default SMTP server blijven sommige domeinnamen staan, wat dus aangeeft dat het daar niet goed is.
Ik ben niet zo'n Exchange-expert, maar ik weet dus echt niet waar dit aan kan liggen.
Dit ging altijd perfect en ik kon mooi mijn e-mail versturen en ontvangen (via pop3 connector). Versturen gaat gewoon via smtp, dat is dus geen probleem.
Sinds afgelopen donderdag echter gaat het versturen van e-mail opeens niet meer, heel vaag. Het begon met dit bericht:
Een poosje daarna begon het serieuzere vormen aan te nemen:This is an automatically generated Delivery Status Notification.
THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.
YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.
Delivery to the following recipients has been delayed.
r.l.censuur@chello.nl
Afgelopen woensdag zijn er door mijn internet-provider een groot aantal poorten opengezet, dus ik dacht eerst dat het daar aan lag, maar ik heb mijn modem toen gelijk gereset en daarna kon ik nog gewoon mail versturen; pas één dag daarna ging het mis.Uw bericht heeft enkele of alle geadresseerden niet bereikt.
Onderwerp: RE: Aangeboden: censuur (Tweakers.net Vraag & Aanbod)
Verzonden: 9-3-2003 0:39
De volgende geadresseerde(n) zijn niet bereikt:
censuur@yahoo.com op 9-3-2003 20:33
Unable to deliver the message due to a message transfer failure. Check the recipient address and try again or contact your system administrator.
dns;cel-566mhz.dennissoft.local failed 5.0.0
Ik heb de server herstart en gekeken naar DNS, omdat ik in eerste instantie dacht dat het daar aan zou liggen. Die loopt echter perfect en dus kan ik geen reden bedenken waarom dat niet zou werken. De RPC-service (volgens kb ook een mogelijke oorzaak) is ook in orde zover ik dat kan controleren.
In dit artikel van de kb staat dit:
...dus wie weet dat dat 1 van de oorzaken is.Numerical Code: 5.0.0
First Available: All numerical codes that were first available with Exchange 2000 Service Pack 1 (4.3.2, 5.4.0, 5.4.4, 5.5.0) were initially all classified as 5.0.0 prior to Exchange 2000 Service Pack 1.
Possible Cause:
There is no route for the given address space, for example, an SMTP connector is configured, but this address does not match.
DNS returned an authoritative host that was not found for the domain.
The routing group does not have a connector defined; mail from one server in one routing group does not have a route to another routing group.
An SMTP Protocol error occurred.
Ik heb gisteren nog de SMTP Outbound connector opnieuw aangemaakt, dat staat allemaal netjes (precies zoals het eerst wél werkte) maar dat helpt dus niks. Bij de queues van de Default SMTP server blijven sommige domeinnamen staan, wat dus aangeeft dat het daar niet goed is.
Ik ben niet zo'n Exchange-expert, maar ik weet dus echt niet waar dit aan kan liggen.