[delphi] AVI codecs bepalen (fourCC)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic ben ik verder gaan graven in de AVI's, maar stoot me weer aan een probleempje.

Dit keer wil ik van een AVI bepalen welke codec voor video en voor audio gebruikt wordt. Ik wil m'n progsel dan voor video een string als "DivX" of "Xvid" (of whatever) terug laten geven en voor audio simpele strings als "MP3", "WMA" of "AC3".

De videocodec kom ik denk ik wel uit met de fourCC code, als ik een lijstje had met de gebruikte codes in de divx/xvid scenes (iemand?), maar de audiocodec lijkt een beetje vaag, omdat daar geen fourCC voor lijkt te zijn. En dat terwijl een programma als abcAVI Tag Editor het prima kan uitlezen. Iemand misschien een truuk om veilig de audiocodec te bepalen?

Ik heb thuis (ben nu op werk) wel wat source liggen om fourCC codes en nog wat andere kneut uit de AVI op te graven, maar met alleen die codes kom ik niet zo ver. Kan iemand me verder helpen met een lijstje of iets?

日本!🎌

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
't is ff googlen, maar dan vind je wel wat :)
Het komt er eigenlijk op neer dat je bij elke codec wel een tag ergens kan vinden. Neem bijv RIFF (wav) http://home.attbi.com/~chris.bagwell/AudioFormats-11.html. Dat begint met RIFF(32bytechunk)WAVEfmt. En inderdaad vind ik al mijn wav bestanden hier zoiets
code:
1
RIFFØÙ  WAVEfmt
De hexwaardes laat ik graag aan u over ;)

Zoiets zal ook gelden voor MP3's en andere files, maar het is veel zoekwerk :)
Dus misschien is even spieken bij deze broeders (http://osalp.sourceforge.net/) geen slecht idee :)

Succes ermee :)

[edit] Owja je wou ook FourCC hebben
official van MS
compressed formats
Gevonden op http://www.fourcc.org/ :P

[ Voor 18% gewijzigd door Glimi op 11-03-2003 19:00 ]

• PiepPiep
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-06 11:02
http://www.wotsit.org
Dit is een site met veel info over filetypes, o.a. dus ook avi.
Er zit ergens in een avi een header waar met 4 bytes wordt aangegeven welke codec het is.

486DX2-50 16MB ECC RAM 4x 500MB Drive array 1.44MB FDD MS-Dos 6.22

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
er is een prograamtje dat GSpot noemt (yes-yes) en daar zit ook de code bij - die is erg goed voor te checken welke AVI het is.

zover ik weet was het zelfs een Delphi 'geval' (sorry heb nog nachtmerries van de eerste versies van JBuilder :) )

edit:
sorry dubbel post - hij reageerde niet meer

[ Voor 13% gewijzigd door hobbit_be op 11-03-2003 20:22 ]

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
hobbit_be schreef op 11 maart 2003 @ 20:21:
er is een prograamtje dat GSpot noemt (yes-yes) en daar zit ook de code bij - die is erg goed voor te checken welke AVI het is.

zover ik weet was het zelfs een Delphi 'geval' (sorry heb nog nachtmerries van de eerste versies van JBuilder :) )'
Dat zijn dus de FourCC (FCC) codes waar ik en de topicstarter het over hebben :) Als je in mijn edit kijkt, zie je een voltallige lijst met _alle_ geregistreerde FCC codes die aangeven met welke codec de boel gecoded is :)

De Topicstarter heeft denk ik meer aan punten wb. soundfiles, aangezien die niet een standaard indeling hebben (zoals AVI wel kan zijn)
edit:
sorry dubbel post - hij reageerde niet meer
Nu niet meer ;)

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Met die lijst fourCC codes gaat het vast lukken om de videocodec te achterhalen. Maar over de audio, jullie lijken te denken dat ik het over echte MP3 en WMA files heb, maar dat is niet zo he... in de AVI zitten 1 of 2 audiostreams (kwam ik gisternacht achter) die een bepaalde identificatie hebben. kan dus MP3, WMA, AC3, of zelfs PCM zijn. maar het is een audiostream die *in* de AVI zit dus met het MP3 of WMA formaat heb ik niets te maken...

Dus als et goed is zou ik voldoende moeten hebben aan een lijstje met codes voor audiocodecs of iets?

日本!🎌

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51
g-spot ...... kijk daar es naar GSpot21.dat ...... daar zit een hele berg aan fourcc bij....

stukje hier:
.. en dat dus 65kb aan een lijstje :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
[video codecs]
____    |No Codec   NA
_BIT,   BI_BITFIELDS (Raw RGB)  * No codec needed
_JPG,   BI_JPEG JPEG compressed Joint Photo Experts Group
_PNG,   BI_PNG PNG compressed   W3C/ISO/IEC (RFC-2083)
_RAW    Full Frames (Uncompressed)  N.A.
_RGB,   BI_RGB  Raw Bitmap  * No codec needed
_RL4,   BI_RLE4  (RLE 4bpp RGB) * No codec needed
_RL8,   BI_RLE8  (RLE 8bpp RGB) * No codec needed
3IV1    3ivx    3IVX
3IV2    3ivx    3IVX
[audio codecs]
0x0000  <unknown>   <unknown>
0x0001  WAVE_FORMAT_PCM Microsoft Corporation
0x0002  WAVE_FORMAT_ADPCM   Microsoft Corporation
0x0003  WAVE_FORMAT_IEEE_FLOAT  Microsoft Corporation IEEE754
0x0004  WAVE_FORMAT_VSELP   Compaq Computer Corp.
0x0005  WAVE_FORMAT_IBM_CVSD    IBM Corporation
0x0006  WAVE_FORMAT_ALAW    Microsoft Corporation
0x0007  WAVE_FORMAT_MULAW   Microsoft Corporation
0x0008  WAVE_FORMAT_DTS Microsoft Corporation
0x0010  WAVE_FORMAT_OKI_ADPCM   OKI
0x0011  WAVE_FORMAT_DVI_ADPCM   Intel Corporation
0x0012  WAVE_FORMAT_MEDIASPACE_ADPCM    Videologic

[ Voor 38% gewijzigd door Dala op 12-03-2003 18:19 ]

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ah kijk, met die DAT file van GSpot heb ik het ding af kunnen maken. Ik heb het maar gebaseerd op dat word filetje en de source van het progje Avi-Info.

Tis wel een zooitje met die fourCC codes... elke vorm van regelmaat en orde lijkt te ontbreken :)

日本!🎌

Pagina: 1