Asus P4T533 met 3.06 Ghz HT (Ervaringen met HT)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik heb sinds september 2002 dit moederbord met eerst Pentium 2.4 Ghz, en draaide probleemloos. Totdat ik vorige week een Pentium 3.06 Ghz met HT erin plaatste.

Asus P4T533
Pentium 3.06 Ghz HT
2 originele Samsung 4200 RIMM a 256=512kb intern geheugen
Maxtor 40gig schijf 7200
nog 4x aan de 3Ware RAID 7500-4- ports card in RAID 1+0
Matrox G450 Marvel eTV 2d en 3d grafische kaart 32mb
twee fan voorin op de 4 maxtors, 1 casefan, 1casefan 9mm achter bovenin
Chieftec kast en chieftec 340watt voeding.

Na opstarten vroeg het BIOS of klok snelheid op 2.4 of 3.06 of manual ingeteld moest worden, gekozen voor 3.06.

Na opstart XP Prof herkenr XP nieuwe hardware en vraagt om een reboot.

Na reboot constant spantane reboot's, bleu screen's stop error 0x0000007f of 0x0000008e

Of gewoon hangende XP.

1. XP op een geheel nieuwe partitie geinstalleerd, maar wederom spantane boot ergens aan het einde van de installatie, toen een repair erover heen maar bleef gelijk hangen, nog een repair en kwam erdoorheen. XP boot en draait maar blijft spontaan booten.

2. BIOS moederbord is laatste officiele versie (dus nog niet de beta).

3. Alle recente chipset drivers geinstalleerd, geen succes.

4. Vcore voltage verhoogt van 1.55v naar 1.572

RAID kaart eruit gehaald, sound op moederbord gedisabled, moederbord RAID gedisabled, Hyper Threading disabled.

Allemaal geen succes, nog iemand een suggestie.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet XP ook echt dat je hyperthreading hebt, volgens mij moet je dan dus bij apparaatbeheer 2 processoren zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat je Chieftec op haar grens zit..
Probeer het eens opnieuw met de minimale hardwareconfig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Tijdens de boot zie ik tijdens de P.O.S.T

Processor: Pentium 3.06 hyper Threading
Pentium 3.06 hyper Threading

Ziet er goed uit, ook in XP onder taskmanager twee processor schermpjes met beide activiteit.

Ziet er dus ook goed uit,

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
BulusC,

Hoe bedoel je met minimale hardwareconfig??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Alle PCI kaarten eruit ??? of in safe mode??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 21:23

Chop2000

Vroem

ik had ergens gelezen, dat het beter is om windows opnieuw te installeren, als ik een HTT cpu hebt, en daarvoor dus een non HTT had..

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21

Lief Adje

Love is in the air

Chop2000 schreef op 10 March 2003 @ 23:21:
ik had ergens gelezen, dat het beter is om windows opnieuw te installeren, als ik een HTT cpu hebt, en daarvoor dus een non HTT had..
lezen! dat heeft hij ook gedaan

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Chop2000 schreef op 10 March 2003 @ 23:21:
Dat is zeker waar aangezien je een andere HAL nodig hebt met SMP support.

Aan de TS: probeern eens met BIOS defaults, 1 reepje geheugen en een schone installatie. Anders even memtest86 op een CD fikken / diskette zetten en je geheugen nakijken.
Als je toch bezig bent zou ik eens een blik werpen op de laatste beta BIOS en in de readme lezen of er misschien iets veranderd is dat met je probleem te maken heeft.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb er nog geen ervaringen mee (heb er 1 besteld komt overmorgen binnen) maar heb er een Gigabyte mobo bij besteld. Vriend van me heeft die ook met HT en werkt verder super. Als programma's het ondersteunen is het lekker snel. Word het niet ondersteuned dan heb je als ware gewoon een dual system. En kan je veeld ingen te gelijk doen.

Ik zal het van de week laten weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

WeAreLegion schreef op 10 maart 2003 @ 23:35:
Ik heb er nog geen ervaringen mee (heb er 1 besteld komt overmorgen binnen) maar heb er een Gigabyte mobo bij besteld. Vriend van me heeft die ook met HT en werkt verder super. Als programma's het ondersteunen is het lekker snel. Word het niet ondersteuned dan heb je als ware gewoon een dual system. En kan je veeld ingen te gelijk doen.

Ik zal het van de week laten weten :)
Misschien wel handig om ook de post te lezen in plaats van alleen de titel...

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuiterbal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 15:29
John2B schreef op 10 March 2003 @ 23:01:
BulusC,

Je computer opstarten met alleen de cruciale onderdelen, dus geen geluidskaarten, CD spelers, NIC, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Uhhh, 5 x 40 gieg Maxtors + 4 fans + 1 of 2 cd-rom's + mobo/geheugen/pci-kaarten + 3,06GHz P4 etc...
En dan maar een 340 Watt voeding :?

Ik heb een klein vermoeden, ook gezien de opsomming aan foutmeldingen, dat je een hardware probleem hebt genaamd 'te weinig voeding'

Ik denk dat het plaatsen van de 3,06 GHz, en ik neem aan dat je de bijbehorende koeler hebt gemonteerd (die is wat sterker dan die voor de 2,4GHz), net ff teveel is geweest voor je voedinkje.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik heb momenteel dus die 4x Maxtor eruit, geen RAID kaart er meer in.

Hoe groot moet de voeding dan zijn..??? 400watt 450Watt ??

Oh ja, 1 Asus DvD Speler en 1 Sony DRU500A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

John2B schreef op 10 maart 2003 @ 23:01:
BulusC,

Gewoon alle 'overbodige' onderdelen eruithalen, zodat je achterblijft met:
- mobo
- CPU (uiteraard met koeler :+ )
- 1 reepje geheugen
- 1 harddisk
- videokaart
- eventueel CDROM lezer om WinXP alsnog te kunnen installeren
Als jouw systeem dan stabiel blijft, dan kun je er de donder op zeggen dat het de voeding is. Voor jouw configuratie zou ik een Q-Tec 550W voeding nemen. Goedkoop, maar zeker niet slechter dan de veel duurdere Enermax :)

Wil je verder ook aub het edit-knopje gebruiken ipv om in korte tijd achter elkaar te posten. Monologen lezen namelijk best wel irritant ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 11-03-2003 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Inmiddels de Vcore op 1.6v staan, het lijkt dat het tot nu toe geen spontane reboots meer geeft. 4 van de 5 harddisk even uitgezet, en RAID kaart verwijderd.

Vanavond de rest eruit, Netwerkkaart, modem, geluidskaart.
Ik hoorde van iemand om stroom naar het geheugen iets te verhogen, ik heb in de bios gekeken naar deze optie, maar moet de handleiding eens doorlezen of dat alleen met de dipswitches kan/moet??

Ik hou jullie op de hoogte. Andere TIPS welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat je toch toe bent aan een dikkere voeding, aangezien het boeltje lekker loopt met 4 van de 5 harddisks uitgeschakeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Helaas, ook vandaag weer een spontane reboot. Inmiddels alle extra hardware verijderd, alleen grafische kaart en DvD brander. Ik heb de foutmeldingen:

stop 0x00000050 ntfs.sys
stop 0x000000D1 Page_fault_in_nonpaged_area
stop 0x0000000A A driver has corrupted the memory management system Pte
stop 0x0000000A driver_irql_not_less_or_equal
stop 0x0000001d usbuhci.sys
stop 0x00000050 page_fault_in_non_paged_area win32k.sys
stop 0x0000000A irql_not_less_eqeal

Ik zal er ongetwijfeld een stuk of tig hebben vergeten.

Naast de crashes dus ook spontane reboots..!

Ik ben nog geen dubbele tegen gekomen, dus kan niet ruilen (foutmelding met exact dezelfde stop error)(kwartetten..??)

Ik heb een testje gedaan op:
http://www.trustreseller.com/products/guides/psusel/

en komt met een voorstel van 300watt bij gebruik van 4 disks, ik heb nu de minimale hardware draaien dus 1 disk, alle pci sloten leeg, en 2 casefan's.

Ik heb die voeding reeds besteld maar ben een beetje sceptisch of het daar aan ligt, indien ik alle harddisk er in zou hangen, wil ik je nog wel gelijk geven.

Maar ik ga het proberen, niet geschoten is altijd mis.

Greetings tot zo ver
JJ

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 13-03-2003 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze 'random' foutmeldingen kunnen naast een gare voeding ook komen door gaar geheugen en/of een brak harddisk (iig de ene harddisk waar de OS/swapfile op staat). Dus: even memtest86 door de reepjes heen jagen en de HDD's checken met het tooltje van de HDD fabrikant :)

Edit: 300W is echt het minimum wat je kunt nemen. Zo'n voeding zal regelmatig op z'n Maximum zitten en da's niet bevorderlijk voor de levensduur van de voeding.. Ik zou bij zo'n config persoonlijk minimaal 450W nemen en zo heb je ook nog headroom voor toekomstige upgrades. Q-Tec 550W is een goeie voeding en daarnaast ook niet eens zo idioot duur ;)

[ Voor 48% gewijzigd door BalusC op 13-03-2003 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ga je geheugen eens uitgebreid testen.

http://www.memtest86.com/

http://www.memtest86.com/memtest86-3.0.iso.zip

Uitpakken en de iso als image op cd branden. Dan één reepje RAM per keer. Wil je het ECHT goed doen dan doe je één reepje per keer EN datzelfde reepje in ieder slot.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik heb reeds 2 keer powermax gedraaid, geen enkel probleem op Maxtor disk gevonden.

Ik ga die memtest eens doen, kende ik nog niet.(ik heb ook tot nu toe geen problemen gehad.!!)

[ Voor 5% gewijzigd door John2B op 13-03-2003 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GouDViZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
wellicht overbodig om te vragen, maar heb je wel de nieuwste bios? Z'on beetje bij elke update staat er in de release notes iets over HT ...

Ik heb zelf een P4T-533-C..

[ Voor 13% gewijzigd door GouDViZ op 13-03-2003 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien kiest de installatie van winXP de verkeerde kernel. Druk eens op F5 bij het begin van de installatie (als onderin het beeld staat "press F6 for additional drivers" of zoiets). Je kunt dan zelf de kernel mode kiezen. Scroll met de pijltjes naar ACPI SMP kernel of iets wat erop lijkt. Ik doe dit uit m'n hoofd, dus de benamingen zijn ws niet goed ;).

Veder lijkt he me verstandig een andere PSU te nemen, wat anderen al hebben geopperd.....

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoonlijk zou een schone XP installatie op een bak met een P4 HT probleemloos en correct moeten verlopen zonder allerlei F5-kunstjes. De topicstarter had in zijn openingspost al aangegeven dat hij al had getracht om XP op een lege partitie te installeren, helaas zonder resultaat.

Een makkelijke manier om te checken of XP met de juiste HAL is geïnstalleerd is om even in de taakbeheer te kijken of je twéé CPU grafiekjes ziet, zoals hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl:8003/GOT/Taakbeheer.jpg

:)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 13-03-2003 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
Ik neem aan dat door al die reboots de data op de hdd mogelijk een beetje verziekt is.
Ik zou nu, met deze minimale uitrusting gewoon windows eens opnieuw installeren en kijken of het dan beter gaat. Als dan je 550Watt voeding binnen is, kun je de rest er weer bij gaan zetten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan et geen probleem zijn met je RIMM geheugen. Ik heb er niet superveel verstand van, maar er staat me iets bij dat die Rimmetjes op een speciale manier in je slots geplaatst moeten worden en als er lege slots zijn, dat deze dan gevuld moeten worden met dummies?¿

Heb je dit allemaal op de juiste manier gedaan? (boekje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Nou, ik ben weer online na de hele middag memtest86 te hebben gedraaid op beide geheugen blokjes apart.

En erz ijn errors gevonden door het tooltje, Maar is het zo dat de module oke is indien er echt NUL errors zijn gevonden of is er een break even point waarbij je kunt constateren dat het defect is??

Nu weet ik niet waar dat break even point zou liggen, dat doet er ook niet toe gezien de aantal fouten die er gevonden wordt kan ik concluderen dat de modules echt naar de filesteinen zijn. De eerste module heeft 2,5 uur gedraaid en heeft 20.000.000 errors gevonden de tweede module ook zoiets.

Ik ben dus blij gevonden te hebben wat nu de oorzaak van alle ellende was, maar vraag mij nu af hoe dit is ontstaan. Het probleem ontstond direkt na het vervangen van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 15:41:
Kan et geen probleem zijn met je RIMM geheugen. Ik heb er niet superveel verstand van, maar er staat me iets bij dat die Rimmetjes op een speciale manier in je slots geplaatst moeten worden en als er lege slots zijn, dat deze dan gevuld moeten worden met dummies?¿

Heb je dit allemaal op de juiste manier gedaan? (boekje)
Klopt, want zonder dummie in het tweede slot werkt je PC echt niet. Trouwens er zitten twee sloten op, en zoals je kunt lezen 2 x 256mb Samsung 4200 modules en die kun je maar op 1 manier erin steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
zonoskar schreef op 13 March 2003 @ 14:49:
Misschien kiest de installatie van winXP de verkeerde kernel. Druk eens op F5 bij het begin van de installatie (als onderin het beeld staat "press F6 for additional drivers" of zoiets). Je kunt dan zelf de kernel mode kiezen. Scroll met de pijltjes naar ACPI SMP kernel of iets wat erop lijkt. Ik doe dit uit m'n hoofd, dus de benamingen zijn ws niet goed ;).

Veder lijkt he me verstandig een andere PSU te nemen, wat anderen al hebben geopperd.....
Ik kreeg een reply van MicroSoft en die beweren dat nieuwe install van XP echt niet nodig is. Ik had dat inmiddels toch al gedaan en heb nu een dual boot. Ik zie tussen beide dan ook echt geen verschil.

Na plaatsing van de 3.06Ghz HT processor herkende XP nieuwe hardware en vroeg om een reboot, daarna was in de taskmanager twee procesoren te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
GouDViZ schreef op 13 maart 2003 @ 14:44:
wellicht overbodig om te vragen, maar heb je wel de nieuwste bios? Z'on beetje bij elke update staat er in de release notes iets over HT ...

Ik heb zelf een P4T-533-C..
Staat in het intro namelijk al vermeld, de laatste release is 1005 en er is nog een beta. Deze beta heeft geen extra toevoegingen of verbetering die cruciaal van belang zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door John2B op 13-03-2003 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
was die 2,4 GHz toevallig een 400 MHz FSB versie? en draaide je geheugen toevallig ook op een lagere snelheid? dan is dit alles wel verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
smvs schreef op 13 March 2003 @ 20:57:
was die 2,4 GHz toevallig een 400 MHz FSB versie? en draaide je geheugen toevallig ook op een lagere snelheid? dan is dit alles wel verklaarbaar.
Nee, draaide toen ook op 533FSB (lekker vol gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Geen voltage verkeerd gehad op enig moment? Als beide modules die fouten geven is het zeker nog mogelijk dat je moederbord naar de haaie is. Misschien kun je de zaak waar je het spul gekocht hebt één van de modules laten testen, dan weet je het tenminste zeker.

By the way: pasgeleden ook fouten met brak geheugen. Systeem werkte nog wel, memtest gaf ook rare fouten. Echter: met twee goede blokjes erin gaf memtest GEEN fouten meer. Ga er dus maar van uit dat als je 20.000.000 errors hebt er echt wel iets aan de hand is! :+

[ Voor 35% gewijzigd door GA!S op 13-03-2003 22:09 . Reden: nog 3 nulllen meer! ]

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Gezien het grootte aantal errors vindt het vreemd dat ik uberhaupt nog kan XP'en..??
Klap er regelmatig uit, maar het gaat nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Ik denk dat het probleem is ontstaan op het moment dat ik een 3,5 diskdrive in de 5,25 inch bay plaatste, toen is er een stroomkabeltje aan de achterzijde klem geraakt en waarschijnlijk kortsluting veroorzaakt?? en daarmee mijn geheugen beschadigd??.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Dat is zeker niet onmogelijk. Computer hardware is nogal gevoelig voor dat soort akkefietjes. Heb je vonken gezien, gehoord? Met een beetje pech is je moederbord beschadigd, plaatsen van een nieuw reepje zou hem dan direct weer kunnen slopen. Beetje oppassen dus.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Inmiddels nieuw geheugen geplaatst en draait weer als een trein, ook maar even een geheugentest gedaan....uitkomst aantal erros 0,0.

iedereen bij deze alsnog bedankt voor hun bijdrage en meedenken.

Greetings John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice :)

Geen dank, you're welcome ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Wel erg opvallend hoevel ram slachtoffers er de laatste tijd zijn. Zit me toch af te vragen hoe dat nou zo opeens gekomen is. Ik kan me niet herinneren dat het ten tijde van de 100MHz FSB zo erg was.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 14-09 22:29
het was weer wat kouder. Dan wordt men een stuk sneller statisch geladen en dan heb je dus meer uitval :)

sim-pel ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
John2B schreef op 17 March 2003 @ 21:48:
Ik denk dat het probleem is ontstaan op het moment dat ik een 3,5 diskdrive in de 5,25 inch bay plaatste, toen is er een stroomkabeltje aan de achterzijde klem geraakt en waarschijnlijk kortsluting veroorzaakt?? en daarmee mijn geheugen beschadigd??.
Niet alleen m'n geheugen maar ook m'n moederbord, die is na twee keer testen door winkel omgeruild en draai nu echt maanden probleemloos.

Dus een kortsluiting en opeen stapeling van diverse problemen was indentificatie van de problemen wel er moeilijk op 1 onderdeel te gooien.

Het was zowel het moederbord, het geheugen en tussendoor problemen met grafische kaart (Matrox melde hierover op de website dat de televisie software niet meer functioneerd bij een processor die >2,6Ghz draait (ik draaide 3.06Ghz))

PPPPFFFFFtttttt.... het zal je maar gebeuren..

Thx to All

Pagina: 1