Toon posts:

Intel 486 (80486sx-25) welke windows ??

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb hier een "Intel 486" (80486sx-25) staan waarop windows 3.11 staat maar wil deze graag updaten maar heb geen idee of dat wel mogenlijk is ik denk zelf eigenlijk van niet maar heb wel is gehoort dat iemand er windows 95 op draaide dus mijn vraag is of dit kan,

kan ik deze pc nog met een betere windows updaten en zo jah welke.

eigenschappen PC

Tulip compact :O

proccesor : 25 mhz
video : 512 kb
werkgeheugen : 20 Mb

PS : ondersteunst super - VGA modes :P

Verwijderd

Dat gaat lukken met Windows95. M'n 1e win95 test was op een 386DX40. Heel veel performance moet je niet verwachten, maar dat had je zelf ook wel verzonnen denk ik. Dus succes met je oude beestje. ;)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:41

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 19:42:
Hallo, ik heb hier een "Intel 486" (80486sx-25) staan waarop windows 3.11 staat maar wil deze graag updaten maar heb geen idee of dat wel mogenlijk is ik denk zelf eigenlijk van niet maar heb wel is gehoort dat iemand er windows 95 op draaide dus mijn vraag is of dit kan,

kan ik deze pc nog met een betere windows updaten en zo jah welke.

eigenschappen PC

Tulip compact :O

proccesor : 25 mhz
video : 512 kb

PS : ondersteunst super - VGA modes :P
win 3.11 makkelijk.

win 95 a ook wel. maar krap aan.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Win95 kan erop draaien; heb het al geprobeerd op een 386 zelfs.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

95 Kan makkelijk zie:
Windows 95 Installation Requirements
The information in this article applies to:
Microsoft Windows 95

This article was previously published under Q138349
SUMMARY
This article lists the installation requirements for Windows 95. It also lists the difference between the amount of hard disk space required to install Windows 95 and the amount of hard disk space required to run Windows 95.
MORE INFORMATION
System requirements for installing Windows 95:
Personal computer with a 386DX or higher processor (486 recommended)
4 megabytes (MB) of memory (8 MB recommended)
Typical hard disk space required to upgrade to Windows 95: 35-40 MB The actual requirement varies depending on the features you choose to install.
Typical hard disk space required to install Windows 95 on a clean system: 50-55 MB The actual requirement varies depending on the features you choose to install.
One 3.5-inch high-density floppy disk drive
VGA or higher resolution (256-color SVGA recommended)
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q138349

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

mjah.. je kunt het toch zelf proberen? Hangt er natuurlijk ook vanaf WAT je wilt doen.. imo is win95 toch wel een behoorlijk stuk functioneler dan win 3.11, maar zal daarin tegen wel lang duren om op te starten... (misschien een idee om van iemand nog een iets snellere processor te bietsen? meer geheugen heeft zowiezo een zeer positieve invloed op je prestaties in windows).

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28
mbram?:P

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 11:41

Korakal

Up up up!

Ik heb ook win95a op een laptop staan hier, 486sx25 met 8 MB geheugen... 't opstarten duurt even maar als 'ie er eenmaal is is er redelijk mee te werken.

• Stuiterbal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 15:19
|:(

Ik zou eerst Win95 testen, als dat niet voldoet, zou ik voor DOS 6.22 gaan...mits je genoeg neemt met zijn GUI.

[ Voor 28% gewijzigd door Stuiterbal op 10-03-2003 19:50 ]

Verwijderd

Ik zou ook kiezen voor Windows 95 i.p.v. Windows 3.11 , is toch iets grafischer en vriendelijker....

Verwijderd

Topicstarter
Thks alvast voor deze snelle reacties maar ik heb probeer liever niet te veel want hij is niet van mij zelf , hij is namelijk van de vriend van mijn zus maar jah :o boeiend haha.

Nou thks en ik hou jullie wel even op de hoogte.

Emiel

Verwijderd

Overclocken naar 33Mhz. Moet ie makkelijk kunnen. Wat voor geheugen zit erin? Vaak wordt dat voor niks weggegeven door de medetweakers. Ik heb nog wat 32pins liggen.

Verwijderd

Lees dit stukje ook even door uit de FAQ, staat precies in wat jij wil weten.

Overigens zou ik ook gaan voor Windows 95. Met Office 97 erop, is het een prima PC om mee te tekstverwerken. Je zou hem natuurlijk ook altijd nog als server kunnen gebruiken icm met Linux.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Voor windows 95 is toch een DX (minimaal) een vereiste?? Windows 95 draait toch niet op een SX versie??

Heb het zelf wel eens geprobeert, Windows 95 op een 486sx25 (met 8 mb ram), maar helaas zonder resultaat...

[ Voor 13% gewijzigd door Frankie02 op 10-03-2003 19:55 ]

Verwijderd

Frankie02 schreef op 10 maart 2003 @ 19:54:
Voor windows 95 is toch een DX (minimaal) een vereiste??
Nee hoor. Waar haal je dat vandaan?
Heb het zelf wel eens geprobeert, Windows 95 op een 486sx25 (met 8 mb ram), maar helaas zonder resultaat...
Hoezo dat dan?

Verwijderd

Topicstarter
eeh nee geen mbram

SIMM ( single In-Line Memory , voor wie de afkorting of het geheugen type ook niet kende
:-p )

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik pleite voor Linux Router met FreeSCO :Y)

Coole bak :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Dat was een vraag hoor :)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:54

Killjoy

Klingon lawn products

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 19:51:
Overclocken naar 33Mhz. Moet ie makkelijk kunnen. Wat voor geheugen zit erin? Vaak wordt dat voor niks weggegeven door de medetweakers. Ik heb nog wat 32pins liggen.
Overklokken naar 33 MHz lukt over het algemeen wel, maar het moederbord moet het wel ondersteunen. Vroege 486 borden werken namelijk over het algemeen met een kristal en niet met een clockgenerator. Clockgenerators waren in die tijd nogal duur en werden daarom niet voor de low-end markt gebruikt. Wanneer dit bord beschikt over een 25 MHz kristal, dan moet hij eerst even een kristal opsnorren van 33 MHz.

Maar ja, het is natuurlijk Tulip. Wellicht heeft hij mazzel en heeft het bord wel een clockgenerator. Een voordeel dat hij kan hebben, is dat 25 MHz een incourante frequentie is. Er zijn (dacht ik) maar 3 processoren geweest die 25 MHz ondersteunden: SX-25, SX2-50 en DX2-50. Tulip heeft trouwens nog veel documentatie op hun site. Wellicht zijn er wat specs te vinden van deze pc.

[mierenneukmode] 32 pins = 30 pins :P [/mierenneukmode]

Ps. ik ben ff kwijt of dit soort borden met een clockdivider werkten om de snelheid van de processor te bepalen, of dat de verhouding processorsnelheid:kristal = 1:1. Beetje lang geleden voor me; toch zeker 1998 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Killjoy op 10-03-2003 20:05 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09 11:23
Wat dacht je van Win 3.11 in samenwerking met Calmira?

Dan heb je in Windows 3.11, wat stabieler en zeker op jouw systeem sneller gaat zijn, toch de eenvoudigere Win95-interface.

Bestaat ook in het Nederlands: http://www.calmira.org of http://www.abzone.tk

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:28
|:(
Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 19:59:
eeh nee geen mbram

SIMM ( single In-Line Memory , voor wie de afkorting of het geheugen type ook niet kende
:-p )
Ik vroeg het dus omdat ik het aantal 20 zag (wat niet al te vaak voorkomt)

Verwijderd

Topicstarter
20 Mb is ook t maximum wat erin kan.........

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu helaas niet verder want windows 95 heb ik net liggen k heb elke windows versie vanaf 98 dus balen maar jah.. morgen weer een dag

Verwijderd

superwhimpy schreef op 10 March 2003 @ 20:03:
Overklokken naar 33 MHz lukt over het algemeen wel, maar het moederbord moet het wel ondersteunen. Vroege 486 borden werken namelijk over het algemeen met een kristal en niet met een clockgenerator. Clockgenerators waren in die tijd nogal duur en werden daarom niet voor de low-end markt gebruikt. Wanneer dit bord beschikt over een 25 MHz kristal, dan moet hij eerst even een kristal opsnorren van 33 MHz.
OC gaat afaik lukken. Er was 'toen' zelfs een leverancier in Utrecht die deze Tulips SX25's keihard als SX33 Enhanced verkocht. Die was overigens wel Approved Reseller :X ;)

Verwijderd

hmm kan je niet opzoeken of het mogelijk is een processor "upgrade" te doen op dat mobo? is vast nog wel een tweaker die zo'n oud procje heeft liggen voor je ;-)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In de FAQ staat hier het een en ander over. Verder is er bij Microsoft heel wat info te vinden...

en je hebt nu toch al wel een redelijk antwoord :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.