Nou, dan zal ik mijn security ook maar uit de doeken doen
Netwerk:
Firewall:
Ik heb hier een Alcatel speed touch
home pro die dus als NAT router fungeert. Deze heeft alleen de nodige poorten open (pop3, smtp, ident en nog een paar).
Zoals ik al eerder noemde heb ik ook een standaard inbelfilter van XS4ALL aanstaan, alleen heeft dit opzich weinig nut, die poorten zijn toch dicht
Virusscan:
We hebben een netwerk met een boel computers, meeste Win2k of WinXP. We hebben een Win2k server staan met daarop Norton Antivirus Corp Edition 7.6 die elke dag update vanaf een FTP server (liveupdate is enkel 1x in de week). Deze pusht de updates naar onze clients, welke dus ook Norton geinstalleerd hebben. Deze client is dusdanig beveiligd dat hij niet uit te schakelen is.
Verder fungeert de Win2k server als mailserver (MDaemon) en deze heeft ook antivirus aan boord. Deze update 2x per dag (en dat is niet overdreven, er zijn nagenoeg altijd nieuwe updates).
Tot zover de beveiliging van het netwerk.
Mijn eigen PC:
Virusscan:
Zoals gezegd zit hier dus NAV Corporate op, die automatisch geupdate wordt (users vergeten dat namelijk, zorg hier dus voor!).
Wat betreft attachements in mail zit ik redelijk safe. Wordt een attachement niet door de mailserver eruit gefiltert, dan doet NAV dat wel. Desalniettemin zoek ik nog een goede mailclient die wat dit betreft safe is, en de functionaliteiten heeft van Mozilla mail. Tot die tijd gebruik ik een aantal webmail sites.
Spyware:
Verder draai ik regelmatig Ad-Aware en heb ik Ad-Watch (onderdeel van Ad-Aware Prof) draaien die irritante popups blockt, en spyware detecteert. Ook zorgt dit programma ervoor dat een aantal delen van het registry gemonitord worden, denk dan aan HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run etc.
Ik gebruik op dit moment Internet Explorer als browser. Om e.e.a. in de gaten te houden heb ik de cookie settings zo gezet dat ik voor elk cookie gewaarschuwd wordt (daarbij heb ik de optie om voor een bepaald domein een cookie te allowen, ik heb geen zin om 8x per site op Allow/Block te drukken

). Ook kan er niet zomaar een ActiveX control gedraaid worden. Popups worden dus door Ad-Watch geblockt.
En last but not least:
gezond verstand.
He sjit, daar gaat m'n security
[
Voor 5% gewijzigd door
blackd op 10-03-2003 15:03
]