Hoe weet ik of een anti-statisch armbandje werkt??

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:44
Ik heb bij crazy Hans in R'dam een anti-statisch armbandje gekocht, alleen nu wil ik controleren of hij ook werkt, ik heb al een tijd wat stroom op m'n kast staan, als ik het kabeltje van de armband aan mijn aluminium/metalen behuizing vast maak en dan de andere kant van het kabeltje aan een blank deel van de kachel dan blijft die stroom op mijn kast staan en geleid het dus niet, er blijft nog steeds stroom op staan heb ik gemerkt (gemeten), en als ik hetzelfde doe met een stukkie stroomdraad dan is het wel over. Hoe kan ik nou checken of dat armbandje nou werkt of niet??

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 16:23

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

DTC_marijn schreef op 08 March 2003 @ 19:52:
Hoe kan ik nou checken of dat armbandje nou werkt of niet??
De bedoeling van zo'n armbandje is dat de statische electriciteit van jou lichaam wordt weggeleid naar een geaard punt. Tussen de armband en het einde van de kabel moet je zo'n 1 a 2 megaohm meten met een multimeter.

Als je oneindig meet is de kabel defect, meet je minder dan 1 Megaohm, dan voel je zelf eventueel nog wat ontlading tijdens het aansluiten, maar de kabel is dan wel goed.

Werkwijze: ALLE kabels van je pc loshalen, jezelf aarden met het armbandje aan bijvoorbeeld de verwarming (wel een stuk nemen waar geen lak zit) en je kan aan het werk.

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 08 March 2003 @ 19:52:
Ik heb al een tijd wat stroom op m'n kast staan...
Dan heb je waarschijnlijk een aardingsprobleem op je pc! Dus een niet geaard stopcontact, mogelijk een tv antenne kabel in je pc of iets anders......

Verwijderd

FJR1300 schreef op 08 March 2003 @ 20:03:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk een aardingsprobleem op je pc! Dus een niet geaard stopcontact, mogelijk een tv antenne kabel in je pc of iets anders......
Een tv kabel is toch altijd geaard? Lopen toch 2 draden doorheen? Of vergis ik me nou :?

• FJR1300

FJR1300

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 20:05:
[...]

Een tv kabel is toch altijd geaard? Lopen toch 2 draden doorheen? Of vergis ik me nou :?
Ja, de kabel is geaard, maar ergens in je wijk in het verdeelstation. Dat is dus een ander aardpunt dan in jou huis. En zo kan je dus een potentiaal verschil hebben tussen 2 aardpunten en daarmee spanning op je kast.

• M@rijn
maar dat armbandje zou toch elektrische energie moeten kunnen doorlaten?

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 08 maart 2003 @ 20:10:
maar dat armbandje zou toch elektrische energie moeten kunnen doorlaten?
Dat doet'ie ook! Maar er staat geen electrische LADING op je kast die je kan afvoeren, er staat gewoon een SPANNING op de kast. Aangezien dat armbandje een hoge weerstand heef loopt er weinig STROOM. Een gewone draad heeft een weerstand van bijna nul. Dat is het verschil !

• M@rijn
En hoe werkt de procedure voor het openmaken van een pc?

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je kast ff een paar tellen vasthouden en schroeven maar... verwarming helpt ook (wel blanke (geleidende) delen nemen)

Electronics development

• M@rijn
Ik heb beide gedaan, kast aangeraakt 1 minuut, kachel beet, armbandje had ik al om, en toen was mijn GF3 dood :(

Verwijderd

Of je statisch geladen bent of niet maakt geen bal uit. Het gaat over het spanningsverschil tussen jou en het andere deel dat je vastpakt. Als dat spanningsverschil te groot is loopt er een stroom door het deel wat jij vastpakt. Aangezien elektronica niet op grote spanningen gemaakt is (je kunt jezelf dik boven de 15 Kilo Volt opladen!!!!) kun je die dus lekker makkelijk opblazen.
Wat ik altijd doe is de voedingskabel van de pc in een geaard stopcontact laten zitten als ik bezig ben. Voordat je aan de componenten komt heb je meestal de kast al eens vast gehad en ben je dus op gelijk spanningsniveau t.o.v. je pc-kast.
Maar dat je GF3 dood is... Hm... Je moet natuurlijk niet een uur vantervoren je kast een keer vastpakken en dan aan je pc gaan froemelen!!!!!
En zowiezo een dringend advies je pc te aarden!!! Scheelt je een hoop ellende, zeker als je een netwerk hebt.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Eerst effe wat aarde lijnen trekken lijkt me ;)
Dan pas verder knutselen :)

Geen aarde was een keer een dooie voeding bij kennis :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17
Hmm.. pruts al een aantal jaren aan computers, me eigen, buren, vrienden en voor me beroep. zonder armbandje, en nooit problemen gehad. gewoon zorgen dat je niet op hoogpollig tapijt staat met een dikke trui aan :P

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 09 March 2003 @ 10:07:
En hoe werkt de procedure voor het openmaken van een pc?
2 mogelijkheden:

1. Als de kast correct is geaard:

Verwijder ALLE stekkers uit je pc, behalve de netstekker. Laat deze in de PC en in het stopcontact zitten. Sluit jezelf met het antistatisch armbandje aan op de kast van je pc. Alle statische lading is nu naar aarde afgevoerd en je kan veilig sleutelen. (overtuig jezelf van het feit dat de pc echt UIT is, dus bij ATX voedingen met de schakelaar op de voeding !!)

-- OF --

2. Als je aarding niet in orde is (of verdacht is) doe je het volgende:

Verwijder ALLE kabels (Ja, OOK de netstekker) van je pc en aard jezelf met het antistatisch armbandje aan een geaard punt in huis, bijvoorbeeld de verwarming (ongelakt deel voor goede geleiding) Nu kan je veilig sleutelen.

Beschouw ALLE andere mogelijkheden als onjuist. (oke, er zijn nog wat andere mogelijkheden, maar ik ga hier geen ESD cursus geven hoor.... ;) )

Als je met een multimeter een spanning meet tussen je kast en een geaard deel in je huis, dan is er wat mis met je aarding! OF er is geen aarding (da's niet zo erg, maar ook niet goed) of de aarding is fout en dan moet je er wat aan doen.

• FJR1300

FJR1300

Icey schreef op 09 March 2003 @ 16:25:
Hmm.. pruts al een aantal jaren aan computers, me eigen, buren, vrienden en voor me beroep. zonder armbandje, en nooit problemen gehad. gewoon zorgen dat je niet op hoogpollig tapijt staat met een dikke trui aan :P
Schade is niet zichtbaar en kan pas na enige tijd onverklaarbare ellende geven. Better safe than sorry!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:17
FJR1300 schreef op 09 March 2003 @ 16:36:
[...]

Schade is niet zichtbaar en kan pas na enige tijd onverklaarbare ellende geven. Better safe than sorry!
PC naast me werkt al 3 jaar, waneer gaat ie nu kapot volgens jou?

Verwijderd

wat ik ook altijd doe, nadat ik de stekker uit mn voeding heb getrokken is nog ff de powerswitch een keertje indrukken. Moet je maar eens kijken als je niet te zware fans hebt: meestal draaien ze nog een stukje :)

• FJR1300

FJR1300

Icey schreef op 09 March 2003 @ 16:39:
[...]

PC naast me werkt al 3 jaar, waneer gaat ie nu kapot volgens jou?
Theoretisch elk moment ;)

But you're missing the point. Natuurlijk gaat het 3 van de 4 keer goed, of is de schade op microscopisch nivo zodanig dat je er niks van merkt. Maar als je dagelijks met electronica werkt die peperduur is en/of slecht voorradig dan wil je gewoon geen risico lopen. Processorkaartje van een mainframe a 50K eurows stuk en dan geen armbandje? Ga het maar eens uitleggen aan de klant..... of je baas.

Electronica IS gevoelig voor ESD, dus moet je maatregelen nemen!

• FJR1300

FJR1300

Verwijderd schreef op 09 March 2003 @ 16:44:
wat ik ook altijd doe, nadat ik de stekker uit mn voeding heb getrokken is nog ff de powerswitch een keertje indrukken. Moet je maar eens kijken als je niet te zware fans hebt: meestal draaien ze nog een stukje :)
Maar dat is gewoon ontlading van de condensatoren in de voeding. Dat is alleen een issue als je je voeding gaat openmaken en geen 300v op je vingertopjes wil voelen :).

• M@rijn
Als je aarding niet in orde is (of verdacht is) doe je het volgende:

Verwijder ALLE kabels (Ja, OOK de netstekker) van je pc en aard jezelf met het antistatisch armbandje aan een geaard punt in huis, bijvoorbeeld de verwarming (ongelakt deel voor goede geleiding) Nu kan je veilig sleutelen.
Deze heb ikzelf gebruikt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat iedereen zijn armbandje aard aan de verwarming.. gewoon aan de randaarde van een stopcontact lijkt me een stuk zekerder eigenlijk. Testen of die randaarde aansloten is doe je door gewoon een draad tussen de fase en de aarde te houden *D

Ik gebruik zelf trouwens nooit een polsbandje, ik laat gewoon de (correct geaarde) stekker van mijn pc er in zitten en hou voordat ik begin gewoon ff mijn kast vast. Nog nooit problemen gehad. Polsbandjes zijn alleen maar onhandig :)

• FJR1300

FJR1300

Bigs schreef op 09 maart 2003 @ 19:55:
Testen of die randaarde aansloten is doe je door gewoon een draad tussen de fase en de aarde te houden *D
Alleraardigste aardlekschakelaartest 8)
Polsbandjes zijn alleen maar onhandig :)
Nah... ik weet niet beter. Tip: Je kan het bandje ook om je enkel doen :*)

• M@rijn
En ik zit nu met de gebakken peren :? :(

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 09 maart 2003 @ 20:28:
Even de feiten op een rijtje: Als je de ESD regels hebt opgevolgd (lijkt er wel op als ik je verhaal volg) dan is het onwaarschijnlijk dat dat de reden is dat je videokaart defect is. Er moet dan meer aan de hand zijn, maar bij gebrek aan meer info ......

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
DTC_marijn schreef op 09 maart 2003 @ 20:28:
Meer met de gebakken GeForce toch?

Hoe dan ook: ik heb recentelijk mijn Kenwood DTS versterker opgeblazen met het aarde verschil tussen m'n pc en de versterker (toen ik de stekker terugstopte in mijn geluidskaart hield de versterker er mee op) dus je kunt echt niet voorzichtig genoeg zijn... De kracht van de lading op je pc is echt enorm. Dus: goed aarden en voorzichtig sleutelen.

Overigens: heb je je GeForce al weer opnieuw geprobeerd (eerst even uit laten staan die pc)? Ik heb ook wel eens een tijdje een dode pc gehad door wat verschilspanning, maar na een tijdje leeft hij dan wel weer... (ik weet het... slecht slecht slecht)

• M@rijn
Nee er ZAT nog garantie ik heb hem nu weer ff in de winkel staan ik ga morgen daar wel ff kijken

• M@rijn
En zomaar nog een aantal nieuwsgierige vraagjes betreft zulke problemen.
Kan ESD (of hoe ze het ook noemen) bij aanraking van 1 onderdeel je hele PC mollen??
En wat als iemand vergeet de restspanning weg te laten lopen en hij gaat geaard aan het werk??
En hoe kan ik weten of ik meerdere defecten heb?? Geeft een BIOS per boot één probleem aan of geeft alles achter elkaar weer??

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 13 March 2003 @ 09:03:
En zomaar nog een aantal nieuwsgierige vraagjes betreft zulke problemen.
Kan ESD (of hoe ze het ook noemen) bij aanraking van 1 onderdeel je hele PC mollen??
En wat als iemand vergeet de restspanning weg te laten lopen en hij gaat geaard aan het werk??
En hoe kan ik weten of ik meerdere defecten heb?? Geeft een BIOS per boot één probleem aan of geeft alles achter elkaar weer??
ESD = ElectroStatic Discharge = Ontlading van statische electriciteit.

Algemeen geldt dat per 1000 volt spanning je 1mm 'overslag' hebt van het punt waar de spanning is naar het aardpunt. Statische electriciteit kan gemakkelijk oplopen tot 15 a 20Kv (kilovolt, 15000 tot 20000 volt dus). Nou is de stroom (amperage) erg laag dus je voelt niet meer dan een paar prikjes, maar je kan wel gemakkelijk een centimeter of wat overbruggen en meerdere componenten beschadigen.

Er is niet echt sprake van 'restspanning' , hooguit op je eigen lijf als je niet voldoende ontladen bent, maar in je computer zal je geen restspanning vinden. Wel kunnen condensators restlading hebben, maar deze zitten in electronische circuits waar ze thuishoren en dat kan dus geen kwaad.

Het BIOS *KAN* meerdere errors weergeven... als er beeld is. Als je pc met pieptoontjes aangeeft dat er wat mis is (morsecode of death) dan blijft het bij 1 foutemelding.

• Pitchin
  • Laatst online: 28-03 21:35
Goeie topic dit. Ik ben ook van mening dat een polsbandje eigenlijk onontbeerlijk is (hoewel ik hem zelf ook nog nooit bij m'n eigen pc gebruikt heb en alles nog werkt).

Maar nadat ik er een verslagje over geschreven heb voor school ben ik er toch anders over gaan denken. ESD is gewoon een irritant verschijnsel wat je heel simpel kunt voorkomen door een simpel polsbandje en goede aarding (overal potentiaal -bijna- gelijk aan nul houden).

Alleen als ik zo de ESD topics lees krijg ik 't idee dat de gemiddelde tweaker het weinig kan bommen :P

correct me if I'm wrong :)

• M@rijn
Ik heb nu 2 beeps en geen beeld, waarschijnlijk moet ik mijn BIOS opnieuw gaan flash (AWARD BIOS) alleen ik moet dit wel zonder scherm doen :? Iemand tips :)

• FJR1300

FJR1300

Pitchin schreef op 17 March 2003 @ 22:47:

Alleen als ik zo de ESD topics lees krijg ik 't idee dat de gemiddelde tweaker het weinig kan bommen :P
Tja, helaas..... :(

Het probleem van ESD is dat je de schade niet kan zien, en dat de gevolgen pas veel later kunnen optreden, en vaak niet onder dezelfde omstandigheden.

Er zitten voldoende mensen op GOT die onverklaarbare problemen met hun pc hebben. Je ziet dan dat men gelijk drivers gaat vervangen, biossen gaat flashen, grotere fans en coolers gaat plaatsen, desnoods een format c: doen en alles herinstalleren (zonder effect), terwijl de werkelijke oorzaak van het probleem wellicht zit in het feit dat ze een paar dagen ervoor, zonder de juiste maatregelen te nemen, hun pc hebben opengemaakt en in de ingewanden hebben zitten wroeten.

Het is jammer men niet voor een paar eurows zo'n polsbandje aanschaft en de juiste regels in acht neemt..... :/

Kwaad kan het niet....

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 18 March 2003 @ 15:55:
Ik heb nu 2 beeps en geen beeld, waarschijnlijk moet ik mijn BIOS opnieuw gaan flashen
Waarom denk je dat?

De enige reden dat ik een BIOS 'flash' is omdat daarmee een probleem is opgelost waar ik toevallig last van heb.

Net als met software ga ik niks upgraden als het niet nodig is.... ik ga niet upgraden OMDAT er iets nieuws is.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan zo'n bandje ook zelf maken: gewoon een electriciteitsdraad nemen die je aan een metalen ding doet (ijzerdraad ofzo :?) die je om je arm doet en dan het andere uiteinde van de draad vastmaken aan bijv. de kast.

• FJR1300

FJR1300

Pastasaus schreef op 18 maart 2003 @ 22:15:
Je kan zo'n bandje ook zelf maken: gewoon een electriciteitsdraad nemen die je aan een metalen ding doet (ijzerdraad ofzo :?) die je om je arm doet en dan het andere uiteinde van de draad vastmaken aan bijv. de kast.
Dat werkt inderdaad wel ja, maar een echt bandje is niet enkel een stuk electriciteitssnoer.... de weerstand van de draad hoort tussen de 1M Ohm en 2M Ohm te liggen.

De reden is dat de statische electriciteit dan met een lage stroom wordt afgevoerd en dat je zelf niet een enorme oplazer krijgt als je het snoer per ongeluk niet aan aarde, maar aan de 220v hangt.

• M@rijn
mijn "snoertje" had 990 (K)Ohm weerstand

• FJR1300

FJR1300

DTC_marijn schreef op 20 March 2003 @ 16:44:
mijn "snoertje" had 990 (K)Ohm weerstand
Goed genoeg ;)

Verwijderd

bij ons op school hebben ze ook van die ondingen :P

/me sleutelt al jaren zonder
alles leeft nog ;) net me 486 board niet na dat de schroevendraaier er in viel toen ik um teste 8)7
Pagina: 1