[OPTi audio16] driver krijg ik niet installed

Pagina: 1
Acties:

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 14:49

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
Ik probeer op een oude labtop die ik voor mn moederrepareer alles opnieuw te installeren omdat hij alweer 3 jaar lang doordraait en er vanalles mis was.
Het betreft een labtop van FiF met een pentium 1 MMX.
Ik heb alles nu al geinstalleerd gekregen zonder al teveel problemen, alleen geluid wil niet lukken.

Bij het opstarten van win98SE detecteerd hij steeds 3x een OPTi Audio 16 apparaat. Ik installeer vervolgens de juiste driver ervan ( van offciele cd en van internet een aantal geprobeerd ) en steeds installeerd hij het dan en als hij dan klaar is komt er de volgende error te staan: Kan stuurprogramma voor OPTi Audio 16 niet installeren.

Ik keek hierna bij apparatenbeheer.
hier stond bij alle 3 de devices: De stuurprogrammas voort dit apparaat zijn niet ginstalleerd(code28) Klik opnieuw installeren om het stuurprgramma opnieuw te installeren. 8)7

Ik d8 dat het misschien iets met een IRQ te maken had of iets dergelijks dus in bios van 7 naar 5 veranderd, maar nogsteess hetelfde.
Het type van de kaart kon ik niet bekijken omdat ik erg voorzichtig ben met deze labtop en de geluidschip erg goed verstopt zit ergens.

Ik ben hier dus al echt de hele dag meebezig en ik kom er totaal niet uit, ookal het hele inet afgestruind. :S

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het is toch geen onbekende hardware. Ik kan me de naam wel herinneren. Je weet zeker dat je de juiste drivers te pakken hebt?

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
jah ik weet het 100% zeker, ik heb ze van internet af gehaald en hij zegt ook dat het de goede is. Verder heb ik zelfs de orginele cd er nog bij, en daar staan precies dezelfde drivers op alleen een wat oudere versie.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zet die IRQ heel gauq terug op 5 zou ik zeggen en Kun je er wat meer over vertellen(chip nummer, versie, uitvoering) :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
chip nr enzo kan ik niet aan je vertellen sorry :( ik kan niet openmaken tot zover, moet ik ehct alles los halen.
en IRQ was standaart 7 maar is goed ik zet hem op 5

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

5 is vrij standaard voor geluidshardware, vandaar.

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
ok ik heb het gedaan, maar ik had het al eerder geprobeerd en ik kom er nog niets mee verder :(

Het betreft (volgens de drivers) een OPTi 931 chipset. Maar dit hoeft niet zeker zo te zijnaangezien ik niet zeker weet of dit de juiste drivers zijn omdat ze niet werken. Hoewel dit wel de goede zullen zijn aangezien ze op de driver cd van de computer staan.

Ik heb de code gevonden op de chipsrt, er staat: OPTi Viper 82C558E.
en eronder: Taiwan 981910BE (deze doet er denk ik niet toe)
hm geen 931 dus, even kijken of ik drivers kan vinden en testen.

[ Voor 82% gewijzigd door aapelite op 09-03-2003 10:41 ]

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
het schijnt dat ik iets moet doen met mn IDE< nl dat ik een dubbele fifo moet verkrijgen ofzo, alleen ik heb geen idee hoe ik dit voorelkaar moet krijgen, heb al vanalle geprobeerd.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een dubbele fifo controller? IDE? Dat heeft toch niet zoveel met je geluidskaart te maken? Een dubbele fifo controller is niet zo raar. Ik dacht dat dat dubbel IDE op een kanaal betekent en dat is alleen maar een kwestie van softwareinstallatie (de juiste driver).

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
klopt, maar er is dus vanalles aan de hand met die opti gedoe, en aangezien ik echt geen idee meer heb hoe ik het probleem met die geluidskaart moet oplossen zoek ik het maar ergens anders want ik heb echt geen idee meer. Ik kan ook geen driver vinden voor een Viper 82C558E of iets in die richting, en voor de Viper N (als het goed is zelfde type) is ookal niets te vinden.

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
kickje

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
82C558E Qx0558E10XBE Viper N+ 1996 Mobile Core Logic Chipset
[C558] 82C558 ('Viper-M', ISA, IDE DMA, I/O, PnP, APM)

Het zijn dus gewoon je mobo-drivers, geen soundcard drivers (Opti heeft ook soundcards maar daar zijn gemakkelijk drivers voor beschikbaar)

Opti heeft geen mobo-drivers omdat ze allemaal gedecteerd worden door Windows. Windows 95 heeft echter een probleempje met die drivers en dus ga je moeten je Windooz compleet herinstalleren of Windows 98SE installeren (die hebben dat probleem niet)
Ook moet je de orginele drivers van je laptop fabrikant hebben. Dus bij je laptopfabrikant eens zoeken zou moeten helpen.

Er is ook een probleem met de Viper chipset en de dual fifo functie in Windows:
A workaround for the "single fifo" problem is discussed below. Other problems are generally due to differences between motherboard designs and BIOS setups, or other device conflicts which are unrelated to the basic function of the OPTi chipset. The resolution of these conflicts is beyond the scope of OPTi to address and will require the end-user to contact the motherboard manufacturer for support.

Windows 98 does not correctly recognize that the Viper IDE controller supports dual FIFO function for both IDE channels. When it is installed, Windows detects the IDE controller as "Opti Opti 826612A or Viper-M/N + Dual PCI IDE". You can verify this by:

Opening the Control Panel
Double clicking on the System icon
Clicking on the "Device Manager" tab
Double clicking on the "Hard disk controllers".
You will note that the primary and secondary controllers are displayed as being "single fifo".
To work around this, you first need to modify a file named MSHDC.INF:

Open the Windows Explorer
Open the "Windows\Inf" folder (it's hidden - you need to set Folder Options to display hidden folders in order to see it)
Find Mshdc.inf and double click on it (this will open it in Notepad)
Using search, find "Opti 826612A"
Note that on the same line there is the following: "DUAL_BAD_IDE"; change this to "DUAL_GOOD_IDE"
Save and close the file.
Next, you need to delete the hard disk controller from the Device Manager:
Open the Control Panel
Double click on the System icon
Click on the "Device Manager" tab
Double click on the "Hard disk controllers"
Highlight "Opti Opti 826612A or Viper-M/N + Dual PCI IDE" and delete it
Reboot.
When it restarts, Windows will detect the controller and install the driver for it. This time, it will know that the controller is capable of dual FIFO operation. You can verify this by returning to the control panel and checking the "Hard disk controller". The primary and secondary controllers should now display "dual fifo".
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit laatste echter in crashes kan resulteren nadat je de controller verwijderd hebt dus moet je dit misschien wel doen in Veilige Modus

Uit je original post blijkt echter dat je problemen hebt met je soundcard (als die gededecteerd wordt) dus moet je es zoeken welke chipset dat juist is, want er zijn verschillende chips op dat mobo eh ;-) Voor de soundchip heb ik of het internet alle drivers beschikbaar maar dan moet je es met een pci programmaatje ofzo es zien welke chipset dat juist is.

[ Voor 10% gewijzigd door Guru Evi op 10-03-2003 18:48 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• aapelite

aapelite

Do the kirby!

Topicstarter
ok thx, ik zalweer eens wat rondkijken dan iig, maar ik heb verder dus win98 SE installed daarom snap ik niet dat het niet werkt....

Weet iemand maybe de website van FiF, kan totaal nix vinden :S

maar zoals in de mainpost staat het gaat om de sound drivers, ik heb er idd genoeg voor gevonden maar ze lijken gewoon niet te werken, win 98 kiest ze wel, vind ze goed, en na install zegt ie dat het ineens niet goed is :S

[ Voor 57% gewijzigd door aapelite op 10-03-2003 23:51 ]

Pagina: 1