[XP] Ligt het aan windows of aan het geheugen? *

Pagina: 1
Acties:

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Hey,

Heb een computer ter reperatie van een vriend van mij. De computer gaf een blauw scherm was zijn analise :) .
Dus ik denk direct aan even windows XP opnieuw installeren of reparen. Want Windows XP gaf idd een blauw scherm.
Maar ik heb de hardschijf in een andere pc gehangen, daar deed ie het wel gewoon. Ik weer terug gehangen, deed ie het weer niet.
Ik heb toen het geheugen vervangen, en voila, de pc start gewoon weer op.

De foutmelding die hij geeft:

code:
1
2
3
4
Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand 
beschadigd of niet kan worden gevonden:

system32\drivers\ntfs.sys

Lijkt mij eigenlijk niet zoveel met het geheugen te maken hebben. En in het BIOS wordt het geheugen wel herkent.
Vandaar dat ik het geheugen niet direct afschrijf.

Dus mijn vraag;

Is het geheugen overleden?
Of kan een schone installatie van WIN XP het allemaal oplossen?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Windows XP en 2000 BSOD guide
Geheugen kun je testen met behulp van Memtest.
En ik denk inderdaad dat het daar aan ligt ;).

Ik heb even je topictitel aangepast, in Windows Operated Systems zien we graag je OS in de topictitel, zie de WOS-Policy voor uitleg :).

Verwijderd

AMD lover schreef op 08 March 2003 @ 11:49:
De foutmelding die hij geeft:

code:
1
2
3
4
Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand 
beschadigd of niet kan worden gevonden:

system32\drivers\ntfs.sys
Dat de foutmelding niks met het geheugen te maken heeft wil niet zeggen dat het niet aan het geheugen ligt, als ik zelf mn geheugen teveel overklok dan kan ie ook bepaalde windows bestanden niet meer vinden dus ik denk dat het geheugen toch gaar is :+

en ik denk niet dat een schone xp install een geheuegen prob oplost omdat je ook al zegtdat ie het in een andere PC wel doet.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 11:59 ]

• Zekas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09 11:10
Ik zou toch eens die schone XP install proberen, aangezien het bestand dat beschadigd is een van de bestanden is om met NTFS (bestandssysteem) om te gaan. En trouwens, proberen XP opnieuw te installeren kan nooit kwaad ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
denk dat het toch wel het geheugen is.. ik heb ook wel es gehad dat mn geheugen kapot was, en toen kreeg ik precies zulk soort foutmeldingen. Die melding heeft dan wel niet zoveel met het geheugen te maken, maar die driver wordt wel in het geheugen geladen, en als dat niet goed werkt denkt windows dat het bestand beschadigd is.

En je geeft zelf al aan dat na het vervangen van het geheugen alles weer goed werkt, dus het is echt 99% zeker het geheugen. Je kunt nog wel een reinstall van windows proberen, maar ik weet wel bijna zeker dat die installatie gewoon ergens crasht.

• Soen
Ook kan ik niet op nieuw installeren :( omdat ie een bestandje niet kan laden :( dus is het wel heel waarschijnlijk dat het geheugen kapot is denk ik?
Of zal het zin hebben om de installatie te voltooien met het wel werkende geheugen (dan kan hij bij de installatie WEL dat bestandje laden :? ) en vervolgens het andere geheugen er in te doen?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Als het geheugen kapot is, zal hij niet/nooit meer werken ook. Er was niets mis met je windows-installatie zoals Palomar al aangaf, het ligt er echt aan dat hij benodigde drivers niet in het geheugen kan laden :).

• Soen
Compubiter schreef op 08 March 2003 @ 12:57:
Als het geheugen kapot is, zal hij niet/nooit meer werken ook. Er was niets mis met je windows-installatie zoals Palomar al aangaf, het ligt er echt aan dat hij benodigde drivers niet in het geheugen kan laden :).
Ok dan maar ff nieuw geheugen kopen
Pagina: 1