Toon posts:

2100+ op 79*C

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe koeler gekocht (Artic Cooling SuperSilent Pro) en hij is lekker stil... idle is m'n cpu'tje (2100+) 71 graden, en na een half uurtje gamen wel 77 graden :(... volgens mij is dat niet zo best, ook niet als ik de search gebruik... ik heb 'm er al is afgehaald, dun koelpasta eropgedaan en er weer op gezet... mijn mobo is een asus a7v266-e... ik weet dat die de temperatuur vaak 10 graden te hoog weergeeft, maar dan nog!!, dan is ie 67 graden, ook niet goed volgens mij... en dit is dus in de lente gemeten, en dan wordt hij in de zomer nog wat warmer... weet iemand misschien hoe dit komt??

ik heb volgens mij echt niet teveel koelpasta erop, echt een klein beetje, uitgespreid enzo... en ja ik heb serieus naar deze koeler gekeken... er staat op dat hij tot een 2100+ koelt.

owja, en ik heb geen casefans, maar ik heb nog nooit problemen gehad... ik had nu tijdens die 30min q3 ook geen problemen, maar ik ben er toch niet gerust op :(
en m'n kast is dicht :)

owja en nog een vraagje, ter gerust stelling :)... als een processor in een moderne computer (ja, zo noem ik m'n bak nogsteeds >:)) te heet wordt, schakelt hij hem toch automatisch uit, of, in ieder geval loopt hij vast. maar de CPU beschadigd dan toch niet??

bios temp is iig hetzelfde, ik zal nu ff een halfuurtje m'n kastje openen...
na een half uur kast open is hij 68*C; idle... 3*C kouder... nog steeds te warm :(

en nee, het ging niet over 486'ers, dat was een grapje :P

owja, op mijn mobo zit ook een koelertje, maar die draait helemaal niet?? (die zit naast m'n processor)... m'n moederbord temperatuur is 28*C dus dat moet wel kunnen denk... of niet?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 00:06 . Reden: toevoegingen ]

Verwijderd

Kijk eens bij de specificaties van de cooler. Heb je deze op blind intuïtie gekocht, of heb je er serieus naar gekeken, en overwogen of hij in jouw situatie afdoende koelt?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Heb je niet te veel koelpasta erop gedaan??? Als je er namelijk te veel op gedaan hebt werkt het meer isolerend!
Overigens heb ik ook een 2100+ en die word niet warmer dan 60 graden!!! Ik heb alleen een andere koeler.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Verwijderd

Morax schreef op 07 maart 2003 @ 23:04:
Heb je niet te veel koelpasta erop gedaan??? Als je er namelijk te veel op gedaan hebt werkt het meer isolerend!
Overigens heb ik ook een 2100+ en die word niet warmer dan 60 graden!!! Ik heb alleen een andere koeler.
Vind je het gek dat ie dan niet dezelfde temperatuur heeft |:(

"Ik heb een snelle computer"
- "Die van mij is langzaam"
"Ik heb een P4 2,4GHz"
- "Ik een 486DX-2 66 MHz"

:z

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03
Ik een 486-DX4 100Mhz! :D

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de hoge temperatuur. Kijk eens wat je sensoren aangeven in je bios, en vergelijk die waardes met kast open temperatuur. Zijn de bios waarden veel lager is je probleem opgelost, zijn de temps met open kast veel lager weet je tenminste waar het aan ligt :)

Als dat allemaal niet helpt, kan ik nog maar 1 ding verzinnen: die koeler is maar net voldoende voor jou proc volgens specs, met reden: zit'ie nu echt op z'n max!

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-08 13:36
Ik ben jullie even kwijt......ging het hier over 486'ers ???

Failure is nothing compared to regret

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 March 2003 @ 23:02:
...
owja en nog een vraagje, ter gerust stelling :)... als een processor in een moderne computer (ja, zo noem ik m'n bak nogsteeds >:)) te heet wordt, schakelt hij hem toch automatisch uit, of, in ieder geval loopt hij vast. maar de CPU beschadigd dan toch niet??

....
Euhm als je mobo de COP functie heeft van Asus, schakelt ie inderdaad automatisch uit. Andere mobo's doen dat niet. Waarschijnlijk denk jij aan P4's, die clocken terug of slaan inderdaad vast wanneer ze te heet worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2003 23:51 ]

Verwijderd

toeval wil dat ik net NU met hetzelfde probleem zit. Ik wou het ook al hier komen vragen zie ik net jouw topic staan. Ik heb een Athlon XP 1800+ met een ASUS A7V333 moederbord.

Heb net vandaag de Arctic Cooling Copper Silent gekocht. Ik heb hem daarstraks er op gezet. Na ongeveer half uurje windows slaat de computer af, zonder waarschuwing.

Ik start terug op en krijg dan van asus biosvrouw, je kent het wel, waarschuwing, CPU temperature too high. Ik kan nog net in BIOS om te zien dat ie op 84°C staat. Dat is dus zeker niet gezond.

Ff de cooler er terug van af gehaald. Had net hetzelfde als jij, pasta, alles in orde. Nu heb ik hem er even andersom opgezet.

En ik zit al lekker weer een half uurtje op een frisse 46°C stabiel. DUS probeer ook s andersom, want ik heb de Supersilent PRO al bij andere pc's geinstalleerd en gaf geen problemen.

Oh ja, niet alle mobo's schakelen uit als het te heet wordt voor de CPU, maar gelukkig de ASUS wel, anders kon ik het wel vergeten.

Proberen kan geen kwaad, dus andersom.... Laat iets weten

Verwijderd

Topicstarter
Euhm als je mobo de COP functie heeft van Asus, schakelt ie inderdaad automatisch uit. Andere mobo's doen dat niet. Waarschijnlijk denk jij aan P4's, die clocken terug of slaan inderdaad vast wanneer ze te heet worden.
heeft die van mij dat?? :P <--- n00b :(

en andersom??... er zit een ribbel op dat ding, die over de verhoging op je socket moet.... als je hem omdraait zit het koelblok gewoon tegen die plastic socket aan... en dat moet volgens mij echt niet!!

edit - moet nu naar bed :(... ik kijken morguh wel naar replies :)... alvast bedankt voor de hulp...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 00:05 ]

• Alantin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

Alantin

Goh, wat zit je haar leuk...

Toevallig heb ik een paar dagen geleden precies hetzelfde meegemaakt met een Abit KD7, een Athlon XP 2000+ en inderdaad een Arctic Cooling Super Silent Pro. Een paar keer CPU Core Temperature-variaties gehad van 52 graden tot en met (schrik niet) 95 graden.

Abit heeft volgens mij echter iets raars, iets dat misschien ook bij jouw moederbord het geval is. Abit meet namelijk internal (Core) en external (Surface) temparatures. Voor zover ik weet kun je de core van een Athlon niet meten omdat deze in tegenstelling tot een aantal Intel processoren, geen ingebouwde thermostaat heeft... In dat geval zou de core temp een berekening zijn aan de hand van de surface en misschien het mobo temp. Dat is dan weer met een bios update op te lossen...

Op dit moment zijn mijn temperaturen (idle) als volgt:

System Temperature (mobo): 54 graden
CPU Surface Temperature (external): 51 graden
CPU Core Temperature (internal): 66 graden

Ik hou de CPU Surface Temperature aan, niet alleen omdat Gistron mij verzekerde dat dat de juiste was, maar ook omdat Athlon's geen interne sensor hebben, en omdat de Surface Temperature inderdaad 51 graden is na langdurig pielen met een thermometer...

Als je Surface Temperature 66 graden is, is er eigenlijk ook nog niets aan de hand, aangezien een Athlon tot 90 graden mag gaan. Of het gezond is voor de levensduur is natuurlijk weer een ander verhaal.

Conducteur: zit je thuis ook met je schoenen op de bank? Alantin: knip je thuis ook kaartjes?

• Falconey
  • Laatst online: 19-07 22:27
Is die koeler wel bedoelt voor die processor ? [en niet tot bv 1600+ of zo]

Wat voor proc is het, een thoroughbred of de palomino?

Als het een palomino is zou dat wel kunnen, die zijn altijd warmer. Maar 70 graden idle is wel heel hoog imho, wat zal de idle temp zijn als het zomer is met een aantal graden warmere omgeving, 78 of zo :?

Zelf heb ik hier 2 mp2400+ thoroughbreds erin hangen, die zijn nu met de boxed koelers 43 graden idle. [ de boxed koelers van thoroughbred mp's zijn stil :) ]

Anders denk ik dat je toch maar beter een andere koeler kunt nemen.

Edit:

Mijn 2000+ [palomino] draait op 40 idle met een volcano 7+ op de laagste stand

[ Voor 8% gewijzigd door Falconey op 08-03-2003 01:02 ]

• Alantin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

Alantin

Goh, wat zit je haar leuk...

De cooler (Arctic Cooling Super Silent Pro) is officieel tot 2300+ beschikbaar. 2100+ wordt echter aangeraden ( http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_pro/ )

Conducteur: zit je thuis ook met je schoenen op de bank? Alantin: knip je thuis ook kaartjes?

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-08 23:38

vehpol

Go Go Gadget!

Alantin schreef op 08 maart 2003 @ 01:27:
De cooler (Arctic Cooling Super Silent Pro) is officieel tot 2300+ beschikbaar. 2100+ wordt echter aangeraden ( http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_pro/ )
Ik heb deze koeler hier ook, en op de doos (nou ja, het doosje) staat:
Celeron up to 2.2 GHz
Pentium III up to 2.2GHz
Duron up to 2.2GHz
Athlon up to 1.6GHz
Athlon XP up to 2600+

Dus wat dat betreft zal het zeker moeten kunnen! Zelf heb ik een Athlon 950, en deze houdt ie op 50 graden, maar dat boeit me totaal niet, want hij is ZO heerlijk stil! :D

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Die cooler heb ik ook en hij schopt echt zwaar kont. Aan de capaciteit van de koeler ligt het zeker niet.

Er zijn imo 2 opties:

1. Misschien heb je hem er verkeerd om op gedaan? (Mensen schijnen het voor elkaar te krijgen :P). In dat geval staat het koeloppervlak scheef op de core en dan koelt-ie natuurlijk niet goed.

2. De sensor van het moederbord geeft de temperatuur verkeerd weer.

Ik neem aan dat je een dun laagje (0.1 a 0.2 mm) koelpasta gebruikt hebt.
Overigens is de cpu zelf ook beschermd tegen doorbranden, mits de temp niet al te snel stijgt. suc6.

Verwijderd

De 2100+ was toch samen met de Athlon 1400 de heetste proc of was da niet.Gewoon een betere koeler erop.Trouwens 67 graden is ook niet slecht,ga anders voor een P4 31 graden stressed hiero.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 01:42 ]

Verwijderd

idd, je kan zo een cooler toch bijna niet verkeerd plaatsen ? Dat ding kan er maar op 1 manier op (okay, als dummy zijnde 2 manieren). Maar de cooler heeft een dik gedeelte aan de onderaknt, en die moet over je CPU heen.
Is dit niet het geval, dat zou het nog kunnen dat je CPU niet helemaal 100% vlak in je socket zit, zit hier namelijk al een paar milimeter tussen, TADA, warmte ...

p.s
xp2700, strest 38 graden, met standaard cooler
(met 2 casefans)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 01:58 ]

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Eh....

Wij verkopen die coolers ook op het werk ... de meeste zijn uitgevoerd in een doosje van Max 2600+ sommige helaas in een doosje van 2100+, aan de koeler is aan de buitenkant niet te zien wat het verschil is.
Echter een temperatuur als die van jou kan ik me niet voor stellen ... dit omdat die Coolers op zich wel redelijk fijn werken.
Ik denk dat je even met je hand moet bepalen of je cpu echt zo warm is, dit houd in dat jeje vingers aardig pijnlijk aanvoelen bij aanraking ( en niet mij de schuld geven). Wat is het toerental van de Cooler ???
Voelt de Cooler echt warm aan dan heeft je mobo het goed (gezien de temps) is het toerental te laag dan heb je erg fijn garantie.
Ik ga er overigens van uit gezien de specs van je mobo :) dat het daar aanligt en dat je temps afwijken...
Dus probeer effe met vingers / neus / leuter :) te voelen of je temps echt zo zijn als je mobo aangeeft.
Het laatste twijfel ik aan ...

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

andersom moneteren?

Oke zorg dan dat de ventilator aan de boven zijde zit ;)

Ik kan me geen scenario voorstellen waarbij je een koeler verkeerd om weet te monteren.
De ribbel aan de onderzijde geeft aan waar hij over de socket valt, kan moeilijk anders lijkt me.

Is de temperatuur die je meet van het bios of van een hulpprogramma?
Is het meest recente bios geinstalleerd?
( Daar heb ik wel een paar leuke annecdotes voor)

Zit er op de koeler ook nog een hittesticker ( of hoe moet je dat noemen)
Beweeg de koeler een paar keer schuivend over de proc voordat je hem vastzet, daardoor wordt de paste beter verdeeld.

Copyright and left by SED...

• mcbadass
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-07 22:43
tja..die arctic ssp heeft ook een redelijk onregelmatige onderkant..ik heb hem wel gepolijst..maar of dat nu zoveel scheelt....?

kijk ook ff of de fan nog wel 2500 rpm maakt.. bij mijn arctic begaf de fan het namelijk na een halfjaar deed hij nog maar 1krpm ofzo. (kun je controleren met speedfan of motherboard monitor ofzo)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

errr verander je ondertitel, verneukt de layout een beetje

maar je hebt een Asus mobo, die zijn berucht om foute readouts van temps...

en is je heatsink warm?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Precies het ASUS prob :) Check that prob first ....

Verwijderd

Topicstarter
m'n koelblok is wel warm, maar niet heet... ik kan er gerust 5 seconden m'n vingers op houden... is dat goed of niet?

hoe meet ik m'n fan speed?? in de bios doet hij vaag, soms n/a, soms 30000 rpm... en dat lukt volgens mij niet :), en ik snapte geen zak van dat fan speed en mbm

en ik ga nu ff kijken naar een nieuwe bios... d8 al een vrij nieuwe te hebben....
en hij schopt echt zwaar kont
errr... wat bedoel je daarmee??
verkeerd opgedaan... hoe the fuck wil je dat gaan doen ? :P
verkeerde mobo temp's... zou kunnen maar hoe weet ik dat, en dan is het nog heet.
volgens mij zit er wel wat meer koelpasta op dan 0.1 - 0.2 mm... hoe wil je er ooit zo weinig opdoen. en zoals iemand anders al zei, de onderkant is geribbeld. die koelpasta moet dat wel opvullen neem ik aan. ik heb (gok ik) zo'n 0.4 - 0.5 mm koelpasta... is dat teveel?? en hoe moet je het anders verdelen? echt een heel klein beetje maar hoe dan netjes uit te smeren??

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 15:49:
echt een heel klein beetje maar hoe dan netjes uit te smeren??
Doe er een druppel ter grootte van een rijstkorreltje op en smeer dat uit mbv een creditcard of een ander plastic spatelachtig ding. Als het goed is verwijder je dan nog de helft :) Als je hier en daar je core nog kan zien, terwijl het redelijk gelijkmatig is opgebracht, dan is het wel ongeveer goed.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad met die koeler op een 2100+ Palomino.
De onderkant van die heatsink daar kan je je eelthielen mee schuren. Het is echt een prutskoeler.
Heatsink Thermalright SLK800 er op, stille 2500 rpm 8cm Papstfan er op en het scheelt zo meer dan 10 graden (van over de 60 graden idle tot 45 graden idle bij een lichte overclock). Weg met die Arctic dus, het enig mooie aan die koeler is de naam. SLK 800 kost wat meer dan de 10 Euro voor die Arctic, maar dan heb je ook wat (en geen elende meer).

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:55

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Idd,

ander koelblok erop met GLAD oppervlak....paar ribbels/oneffenheden kunnen altijd....zolang je je eelt er maar niet mee weg kunt schuren als hierboven ;)

Geen/weinig oneffenheden op het contactpunt is van GROOT belang bij een heatsink

[ Voor 8% gewijzigd door Michael Knight op 08-03-2003 16:05 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Voel eens je koelblok, verbrand je je fikken, --> te heet :P
Verbrand je niets, geen probleem. Vriend van me heeft ook een A7V266-E en die geeft met een super koeler ook nog steeds 60 graden aan. Bij mij overgeclockt op een A7V266 stressed ook 60 graden :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
tja m'n koelblok is dus niet heet maar wel warm... dus dat zou wel goed zijn... maar 77*C stressed ----> zomer zo'n 87*C stressed, ASUS mobo 10*C eraf, 77*C stessed zomer... volgens mij is dat niet goed voor je processor...

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 07 maart 2003 @ 23:02:
owja, op mijn mobo zit ook een koelertje, maar die draait helemaal niet?? (die zit naast m'n processor)... m'n moederbord temperatuur is 28*C dus dat moet wel kunnen denk... of niet?
Dat is je northbridge koeler volgens mij hoeft die niet per sé te draaien want de meeste northbridges worden passief gekoeld. En wat betreft die temp van je mobo dat is gewoon je Case Temp zeg maar.

#StopBurningStuff

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Tip: koop een nieuwe grotere CPU KOELER!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 17:11:
tja m'n koelblok is dus niet heet maar wel warm... dus dat zou wel goed zijn... maar 77*C stressed ----> zomer zo'n 87*C stressed, ASUS mobo 10*C eraf, 77*C stessed zomer... volgens mij is dat niet goed voor je processor...
In de specificaties van de cpu staat dat ie een werktemperatuur mag hebben tot 90 Graden dusss :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Verwijderd

Topicstarter
In de specificaties van de cpu staat dat ie een werktemperatuur mag hebben tot 90 Graden dusss
ja dat kan dan wel, maar ze zeggen ook dat het de levensduur verkort als hij te warm wordt... en volgens mij en veel mede-tweakers is dit niet normaal... ik schrijf wel een mailtje aan de verkoper van de koeling... of die ribbeltjes onderop normaal zijn.... ik vind ze nogal vaag.... :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
tweak_freak schreef op 08 March 2003 @ 17:23:
Tip: koop een nieuwe grotere CPU KOELER!

Joh :/ Als je niks nuttigs bij te dragen hebt doe dan niet mee.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 08 maart 2003 @ 19:07:
[...]

ja dat kan dan wel, maar ze zeggen ook dat het de levensduur verkort als hij te warm wordt... en volgens mij en veel mede-tweakers is dit niet normaal... ik schrijf wel een mailtje aan de verkoper van de koeling... of die ribbeltjes onderop normaal zijn.... ik vind ze nogal vaag.... :(
Ja okay, maar ik zelf draai al 1.5 jaar op een XP1700 die standaard ook als 60 graden wordt gegeven en in de zomer wel 70 haald. Of het echt kwaad kan is de vraag. Als het in de specificatie's staat moet het eigenlijk niet uitmaken en zou die nog meer als lang zat mee moeten gaan. Maar meer als 5 jaar gaat een cpu bij een tweaker toch al niet mee terwijl ze er wel op gemaakt zijn om heel lang mee te gaan :). Maar bij asus klopt de meting in ieder geval voor geen meter dus kan het waarschijnlijk geen kwaad :)

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:04

SED

een koelblok moet aan de onderzijde beslist glad zijn!!!!!
Ribbels leveren lucht tussen core en koelblok op en dat is isolerend .
Die koeler is dus een productiefout, vervangen dus!

Dat is ook de verklaring waarom die koelr niet heet werd. die geleid de warmte niet goed genoeg, kan gevaarlijk zijn voor de core.

Copyright and left by SED...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
* jhead22 heeft ook erg slechte ervaring met Arctic koelers...

De copper silend heeft zo'n ruwe onderkant dat hij perfect als nagelvijltje kan dienen. De temps werder dermate hoog dat ik een spire falconrock II heb gekocht.

Persoonlijk vind ik de Arctic super silend pro zonder koper beter... al kan je hiermee max 2000+ processoren mee koelen aangezien hij niet echt goed koelt.

Neen.. ik bij bij de falconrock II... lekker stil en koeld goed.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Mijn XP1800+ wordt stressed zo'n 55 graden, met Arctic Super Silent Pro. Ik ben er wel tevreden over, alleen wil ik eigenlijk de 8CM fan vervangen door een stille maar op hogere toeren draaiende fan. 55 graden is wel een nette temperatuur, maar lager is ook leuk he. :)

Maar ik zag dat Papst fans ook eigenlijk maar op lage toeren draaien (m'n Arctic fan draait op 2500 rpm.)

[ Voor 18% gewijzigd door Toewan op 09-03-2003 03:27 ]

• The Third Man
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Alantin schreef op 08 March 2003 @ 00:48:Voor zover ik weet kun je de core van een Athlon niet meten omdat deze in tegenstelling tot een aantal Intel processoren, geen ingebouwde thermostaat heeft...
Dit is niet waar, in ieder geval alle xp's hebben dan wel geen thermostaat, maar wel een sensor! En sommige moederborden (waaronder die van mij) kunnen die gewoon uitlezen.

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Lekkere Kwal schreef op 09 maart 2003 @ 12:15:
[...]
Dit is niet waar, in ieder geval alle xp's hebben dan wel geen thermostaat, maar wel een sensor! En sommige moederborden (waaronder die van mij) kunnen die gewoon uitlezen.
Het nadeel is echter wel dat door het feit dat er geen ingebouwde sensor is, zoals bij de Intels, maar dat de sensor "onder" je processor geplaatst is, deze nooit een correcte weergave van de werkelijke temperatuur kan geven.

Dat leidt ertoe dat de temperatuurmeting per moederbord (en zelfs per bios) kan verschillen. Daar moet je je dus niet door laten misleiden. In het geval van de AMD's is het dus altijd raadzaam om een deftige marge tot de dodelijke temperatuur aan te houden, omdat je nooit precies kunt zeggen hoever je daar nou echt van af zit.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 22:19

kingfriko

100 % BULLY

en anders doe je er toch gewoon casefans in ?
Ikzelf heb ook een XP 2100+ en die dingen worden gewoon erg warm .

kingfriko

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Toewan schreef op 09 maart 2003 @ 03:21:
Mijn XP1800+ wordt stressed zo'n 55 graden, met Arctic Super Silent Pro. Ik ben er wel tevreden over, alleen wil ik eigenlijk de 8CM fan vervangen door een stille maar op hogere toeren draaiende fan. 55 graden is wel een nette temperatuur, maar lager is ook leuk he. :)

Maar ik zag dat Papst fans ook eigenlijk maar op lage toeren draaien (m'n Arctic fan draait op 2500 rpm.)
De fan aansluiten op 17 volt wil ook wel helpen, gaat ie ook sneller draaien. Heb ik hier ook gedaan met m'n Arctic Super Silent Pro. RPM ging van 2500-2600 op 12 volt naar 3000-3100 op 17 volt >:)
Ik koel er een XP2200+@2400+ mee. Ok, is wel een Thoroughbred maar wel op een vcore van 1.88 volt. Temps zijn zo'n 45-48 idle tot 55 stressed.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je even met je hand moet bepalen of je cpu echt zo warm is, dit houd in dat jeje vingers aardig pijnlijk aanvoelen bij aanraking ( en niet mij de schuld geven). Wat is het toerental van de Cooler ???
idd, eerst zelf voelen, dan geloven. en zolang hij niet crasht zou ik me persoonlijk zowieso niet zo druk maken.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:52
Toewan schreef op 09 maart 2003 @ 03:21:

Je kunt ook zo'n vergroter kopen en er een eveneens lage toeren 120mm fan opzetten. Kun je stilte met stofzuiger combineren ;)

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

draaien Intel-koelers nou zoveel sneller of draaien die AMD koelers zoveel langzamer :?

Mijn vorige koeler koelde een Celeron 700 (en daarvoor een Celeron 466) met 5440 RPM...

mijn huidige P4 wordt gekoeld met 5818 RPM :P

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
draaien Intel-koelers nou zoveel sneller of draaien die AMD koelers zoveel langzamer
Mijn vorige koeler koelde een Celeron 700 (en daarvoor een Celeron 466) met 5440 RPM...
mijn huidige P4 wordt gekoeld met 5818 RPM
mijn AMD koeler draaide eerst 5000 RPM, dus dat valt wel mee :)

• paknaald
  • Laatst online: 16-08 16:52
NoBody schreef op 09 maart 2003 @ 21:56:
draaien Intel-koelers nou zoveel sneller of draaien die AMD koelers zoveel langzamer :?

mijn huidige P4 wordt gekoeld met 5818 RPM :P
Dat ligt toch gewoon aan de koeler die je prefereert... Ook voor jou bestaat een Artic Cooler met 2000 toeren - de fan is dan alleen wel 80mm. Neem je 120mm dan kan-ie, of het nou AMD of P is, nog langzamer draaien!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ligt toch gewoon aan de koeler die je prefereert... Ook voor jou bestaat een Artic Cooler met 2000 toeren - de fan is dan alleen wel 80mm. Neem je 120mm dan kan-ie, of het nou AMD of P is, nog langzamer draaien!
volgens mij had hij het over de standaard boxed koelers :) (of niet :?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 01:42:
De 2100+ was toch samen met de Athlon 1400 de heetste proc of was da niet.Gewoon een betere koeler erop.Trouwens 67 graden is ook niet slecht,ga anders voor een P4 31 graden stressed hiero.
dat van die 1400Mhz Thunderbird ken ik.
maar een XP2100+ dat die extreem warm wordt :|
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robertvanderveen/tweakers/proc.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/robertvanderveen/tweakers/tempratuur.JPG
no probs hiero :P
Moederbord : Gigabyte GA-7VaX
cooler : boxed amd cooler :o

• Falconey
Pentium, jij hebt een thoroughbred toch? Ik denk niet dat een palomino dezelfde boxed koeler heeft, en die is ook helemaal niet zo stil.

Hier mijn info van sisoft:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/falconey/images/sisoft.jpg
Klik voor de grote versie.

Errrrr:
Heb je er al eens aan gedacht om naar een zalman koeler te kijken ?

Een volcano 7+ is ook koel/stil als je em op de laagste stand zet, zoals ik al in mijn vorige post vertelde..

Edit:
Ik kom net erachter dat een vriend van me ook die koeler heeft, en ook een palomino XP2100+, bij hem zit die proc ook tegen de 70 graden aan. Als hij een casefan aansloot ging de temp wel omlaag, maar hoeveel precies weet ik ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Falconey op 11-03-2003 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Errrrr:
Een volcano 7+ is ook koel/stil als je em op de laagste stand zet, zoals ik al in mijn vorige post vertelde..
ik heb deze dus net nieuw gekocht dus zou een beetje zonde zijn >:)
ik w8 nogsteeds op een mailtje terug :(

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Falconey schreef op 11 maart 2003 @ 17:17:
Pentium, jij hebt een thoroughbred toch? Ik denk niet dat een palomino dezelfde boxed koeler heeft, en die is ook helemaal niet zo stil.
Errrrr:
Als je wèl een xp2100 palomino hebt raad ik je niet aan om een Zalman CPNS 5100cu te gebruiken zonder dat je extra casefans hebt. Dat wil zeggen... als je écht gaat stressen dmv een koetje ofzo.

* Superdeboer heeft dat namelijk gedaan met een xp2000 palomino en die liep tegen de 70 graden aan op een gegeven moment. Met casefans ging het wel beter...

Van schrik maar weer van mijn stilte-tick af en toch maar weer de oude straalmotor er in... Misschien onderhand goedkoop een T-bredje erin.

[ Voor 1% gewijzigd door Superdeboer op 11-03-2003 20:52 . Reden: foutloos typen is zóó moeluk :D ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10
Ach, zo'n Artic super silent pro heb ik ook. Werkt prima op mijn palomino 2000+@2100.
Temp stressed =max 57 graden. Ik heb nog nooit eerder zo'n stille cooler gehad voor zo weinig centjes! Verder boeit het me totaal niet of m'n cpu nou 35 of 60 graden wordt, dat maakt absoluut geen ene moer uit! Maar aan de andere kant,;77 graden is echt niet normaal!!!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 19:18:
[...]

volgens mij had hij het over de standaard boxed koelers :) (of niet :?)
yeps :)

over de diameter van proccoolers had ik niet nagedacht, ik ga er vanuit dat de meesten gewoon een 80mm FAN op hun proc hebben zitten :)

Maar dat is verder offtopic, dus ik laat het hier bij :)

Ontopic: als een koeler, die volgens de specificaties een XP 2100 kan koelen, niet goed koelt, kunnen er in principe maar 2 dingen mis zijn...

1) De koeler is kapot (draait niet het aantal toeren wat ie zou moeten draaien bijvoorbeeld)
2) Hij zit niet goed en recht tegen de core van je processor aan, ik lees in dit topic dat je "de eelt van je voeten kan schrapen" met de heatsink... in dat geval raakt die dus never nooit niet goed de core, dat moet je dus wel aanpassen :)

Dan is er ook nog het onderwerp koelpasta, maar in principe zal wel/geen koelpasta niet heel veel schelen in temperatuur (bij een AMD 10 graden misschien :?).
In ieder geval vast geen 79 graden terwijl hij op hooguit 60 zou moeten draaien (stressed) ;)

Hoi

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:20
De Asus A7V266-E heeft geen COP functie dus als ie te heet wordt schakeld hij niet automatisch uit (de EX versie heeft het wel maar de E dus niet !! )

Verwijderd

Topicstarter
maar weet iemand nog iets over dat moederbord fannetje die niet draait?
Mijn moederbord is nu 32 graden... ik weet niet of dat goed is ofzo maar waarom zit dat fannetje er anders?

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 15:52:
maar weet iemand nog iets over dat moederbord fannetje die niet draait?
Mijn moederbord is nu 32 graden... ik weet niet of dat goed is ofzo maar waarom zit dat fannetje er anders?
Tsja stuur een mailtje naar de fabrikant van je moederbord ofzo daarover :{

als het fannetje tenminste wel is aangesloten :z

edit:
even voor je gesearcht, en als ik "Chip Set Cooler Nodig Of Niet" mag geloven, heb je dat fannetje ook niet echt nodig (dat blijkt overigens ook wel uit je temperatuur :)), ik ga er overigens vanuit dat je het over 't chipset-koelertje hebt (8>

[ Voor 30% gewijzigd door NoBody op 12-03-2003 19:44 ]

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het zoeken ik begin met lezen >:)... nouja bij een vriend van mij is het mobo 15-20 graden dus... maar ik denk ook niet dat 30 graden kwaad kan... dat wordt het in de zomer in m'n kast ook wel... dus dan zou dan fannetje ook al geen zin meer hebben...

en misschien meel ik asus idd nog wel :)

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 19:53:
bedankt voor het zoeken ik begin met lezen >:)... nouja bij een vriend van mij is het mobo 15-20 graden dus... maar ik denk ook niet dat 30 graden kwaad kan... dat wordt het in de zomer in m'n kast ook wel... dus dan zou dan fannetje ook al geen zin meer hebben...

en misschien meel ik asus idd nog wel :)
je zou evt wat systeemkoelers erin kunnen zetten als het je toch zorgen baart, maar dat lijkt me, zoals je zelf ook al zegt, overbodig :)

Hoi

Verwijderd

je moet idd ff met je wang* [heel erg warmte gevoelig] ff de temp "meten" want volgens mijn bios haal ik de 7 graden met mijn sibak triple en soms staat mijn mbm op de 80 a 90 graden. ook heb ik al weleens in de min gezeten. en ik vind het nogal "vreemd" als je je cooler er andersom op krijgt.... :)

*of je temp meter.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2003 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
de temp meten van wat??
wat is een sibak triple?

Verwijderd

;) Je wang
(cheek , hamsterzak, , je weet wel waar die haartjes op groeien)
tegen de koeler aan houden. Sibak is zijn koeler merk, type is "Triple"...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 13:44 ]

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Probeer es met de kast open de koeler heel iets aan te drukken en vasthouden en dan in de bios kijken of de temp naar beneden gaat... dat heb ik ook al es gehad met mn p3 733... Je kon hm zien zakken.

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Topicstarter
:) Je wang
de temperatuur meten VAN wat niet met wat :P

Verwijderd

@ RamShackle : dat zal wel dat je met de kast open de temp zag zakken, duh :)

Verder : ik heb de vorige versie van de arctic, en daar ben ik ook niet helemaal tevreden van, vandaag weer temps van 79 graden (asus-moederbord dus -9 graden, werkelijke temp dus +/- 70 graden) dit met een xp 2000+ palomino.
En de zomer staat er aan te komen (reken maar op +5 tot +10 graden kamertemp)

En stil vind ik hem ook niet, maar dat kan ook zijn omdat ik nog geen Delta gehoord heb. iig, het predicaat fluisterstil of onhoorbaar verdient ie toch echt niet.
ik heb de fan eens uitgetrokken, terug ingestoken , enz .. om uiteindelijk te concluderen dat de gangbare definitie van stilte op GoT niet mijn definitie van stilte is. (over dat uittrekken en terug insteken terwijl de compu aanstaat : daar heeft onlangs een topic over gelopen en dat kan wel eens misgaan, dus niet proberen !)

Verwijderd

Ik hoor een aantal mensen hier de tip geven "even voelen hoe warm ie is". Dat kan een totaal verkeerde indruk wekken, want het is namelijk zo dat als je cooler niet warm is je niet met zekerheid kunt zeggen dat je cpu ook niet warm is. Want is er namelijk een slechte geleiding dan kan je koelblok koud zijn maar je cpu gloeiend heet. (anders was het ook geen slechte geleiding)

De tip van probeer je koeler iets aan te drukken terwijl de pc aanstaat. Nou daar ben ik niet zo gelukkig mee, want als je perongeluk of te hard drukt (core kapot) of je tilt hem ietsje op (cpu doorgebrand) dan ben je nog niet veel verder.

Ik zou eerst de bios updaten ofzo omdat het idd een Asus is. Anders zou ik de cpu even in een mainboard van je vriend testen met dezelfde cooler om te kijken welke temp je daar krijgt. (of zijn cpu en cooler in jouw pc en dan de temps vergelijken)
Misschien heb je gewoon een slechte cpu die gewoon van zichzelf veel te warm wordt, kan ook nog.

In ieder geval succes ermee.

O en van die jongen wiens mobo 31 graden werd ofzo, kan echt geen kwaad. Die van mij wordt soms tegen de 40 graden aan en geen probs.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 15:11 ]

Verwijderd

Dat aandrukken van de CPU vind ik ook wat riskant.

Als de problemen komen omdat de koeler scheef/verkeerd zit, of er zit wat gruis o.i.d. tussen de CPU en de koeler, geeft dat geheid een gekraakte core. Zorg eerst dat je zeker weet dat alles goed vlak gemonteerd is en zonder overbodige rommel er tussen voordat je op de koeler gaat duwen.

:Y)

Verwijderd

Mensen Mensen. Zoals al heel vaak bekend is de combinatie ASUS en AMD vaak niet bugvrij!!!!

heb zelf al problemen gehad met een combinatie Asus v7333 en amd 2000.
Die werdt elke keer ook te heet en na +-8 uur lipe deze standaard vast.
Alle updates (bios,driveres enz ) uitgevoerd. maar dat heeft allemaal geen nut.

Het enigste wat ik je kan adviseren is pleur die zooi van aus weg en kooop een ander moederbord zelf heb ik een MSI en die draat als een zonnetje!!!!!!!!!!

Check voor de gein maar eens een aatal forums over de Asus v7333!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2003 @ 19:53:
nouja bij een vriend van mij is het mobo 15-20 graden dus...
Hehe, dat ben ik dus, maareh dat klopt idd! Mobo (ecs k7s5a) is 15 graden hier @ Si Soft Sandra 2003!

Bovendien is m'n cpu (Amd Athlon Xp 2000+ 1666 mhz.) 35* C! Ik snap het ook niet helemaal! Kan dat kloppen of niet?

• The Third Man
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 13 March 2003 @ 16:29:
Mensen Mensen. Zoals al heel vaak bekend is de combinatie ASUS en AMD vaak niet bugvrij!!!!

heb zelf al problemen gehad met een combinatie Asus v7333 en amd 2000.
Die werdt elke keer ook te heet en na +-8 uur lipe deze standaard vast.
Alle updates (bios,driveres enz ) uitgevoerd. maar dat heeft allemaal geen nut.

Het enigste wat ik je kan adviseren is pleur die zooi van aus weg en kooop een ander moederbord zelf heb ik een MSI en die draat als een zonnetje!!!!!!!!!!

Check voor de gein maar eens een aatal forums over de Asus v7333!!
Rustig maar, 1 uitroepreken is maar genoeg hoor. Ik vind het wel vreemd dat je de problemen van 1 van de vele Asus moederborden (namelijk de A7V333) generaliseert en gelijk beweert dat alle Asus AMD borden prut zijn. Op dit moment worden juist de A7N8X samen met de Epox 8RDA+ gezien als het beste AMD-bord ooit...

Verwijderd

Yo Randy, 3 Asus bordjes hier en alles goed, kortom casualiteit bewijst niks...

2 mogelijkheden;
1. Een casefan die onderin koude lucht naar binnen blaast, en als je voeding niet al te veel lucht verplaatst bovenin ook fan die er weer warme lucht uit zuigt. (Ik suggereer de Papst 8412 N/2GML, 45 m³/h en maar 19 Db(A) !).
2. Ook een betere heatsink/fan op de processor. Deze lijkt me goed.

Good luck!

• Falconey
super-de-boer schreef op 11 March 2003 @ 20:48:
[...]

Als je wèl een xp2100 palomino hebt raad ik je niet aan om een Zalman CPNS 5100cu te gebruiken zonder dat je extra casefans hebt. Dat wil zeggen... als je écht gaat stressen dmv een koetje ofzo.
Dat was niet die wat ik bedoelde, had eigenlijk die CNPS-6000-Cu of de CNPS-6000-AlCu in gedachten.

De Cu versie houdt een 2000+ netjes op de 45 graden idle [buren hebben zon ding]

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Falconey schreef op 14 March 2003 @ 09:13:
Dat was niet die wat ik bedoelde, had eigenlijk die CNPS-6000-Cu of de CNPS-6000-AlCu in gedachten.

De Cu versie houdt een 2000+ netjes op de 45 graden idle [buren hebben zon ding]
Mijn opmerking was ook meer als waarschuwing voor mensen die dit draadje lezen omdat ze naar een andere cooler op zoek zijn... ;)
Als ik nu die keuze weer kon maken, that is, als ik er geld voor had, zou ik er ook een 6000-Cu op gooien _/-\o_ of wellicht een Falconrock II...

Het was dus meer om mensen met een heethoofd als de xp2000 palomino zich niet te laten misleiden door de specificaties van deze coolers: "up to xp2600 and higher" want de warmteproductie van een 2000 Palomino staat al bijna gelijk aan die van een 2800 Barton... :'(
En dan kun je er gewoon beter een echte straaljager op zetten, want je zult die Zalman (5100cu dus) gewoon voluit moeten laten draaien, terwijl hij dan niet echt voldoende koelt...

[ Voor 2% gewijzigd door Superdeboer op 14-03-2003 10:13 . Reden: typen is zóó moeluk ]

Verwijderd

super-de-boer schreef op 14 maart 2003 @ 10:12:
[...]

Mijn opmerking was ook meer als waarschuwing voor mensen die dit draadje lezen omdat ze naar een andere cooler op zoek zijn... ;)
Als ik nu die keuze weer kon maken, that is, als ik er geld voor had, zou ik er ook een 6000-Cu op gooien _/-\o_ of wellicht een Falconrock II...

Het was dus meer om mensen met een heethoofd als de xp2000 palomino zich niet te laten misleiden door de specificaties van deze coolers: "up to xp2600 and higher" want de warmteproductie van een 2000 Palomino staat al bijna gelijk aan die van een 2800 Barton... :'(
En dan kun je er gewoon beter een echte straaljager op zetten, want je zult die Zalman (5100cu dus) gewoon voluit moeten laten draaien, terwijl hij dan niet echt voldoende koelt...
Ik heb de 2100 Palomino icm een 5100cu, geen probleem hoor. Heb het toerental zelfs teruggedraait tot rond de 2000 toeren. Moet er wel bij zeggen dat ik 5 extra case fans heb draaien op 7 volt.
Pagina: 1