Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949
dus:
+ -> Oranje & Rood
- -> Zwart
Heb je op die boot wel 12V ? niet dat er perongeluk een 24V accu in zit, anders kan het wel eens spectaculair worden. Ik hoop trouwens voor je dat die versterker nog niet naar de klote is nadat je hem omgepoold hebt.
[ Voor 44% gewijzigd door mymind* op 07-03-2003 17:33 ]
Woei!
Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
Dus die oranje draad heeft gewoon 12-volt nodig om de versterker aan/uit te zetten....... wordt vaak aangesloten op de antenne of remote uitgang van de autoradio, deze zet een licht 12-volt signaal uit zodat de versterker inschakelt.
[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 07-03-2003 17:41 ]

Ik heb hem net ff op een diskman aangesloten. En hij gaf een heeel aardig volume.
Alleen ging die 'verkeerd aangesloten' led wel weer branden, nogal vaag?
Anoniem: 60477
Mocht je sluiting maken met het speakerdraad gaat de protectieled branden.
Als zou je de plus op de zwarte zetten en de min op rood dan zal hij ook niet gaan branden want deze zal geblokkeerd worden door een diode in serie.
Als je de oranje niet gebruikt staat hij gewoon standby en dat is weer hetzelfde als dat hij in protect slaat maar is weer niet hetzelfde als wrong connection.
Snap je het nog?
Maar, als de protectie led brand tijdens het spelen, wat betekend dat dan? Dat ik een beetje sluiting maak ?! Ik heb 1 speaker aangesloten, 2 vind ik erg groot, en van de 2 speakers die ik heb, is er 1 kapot.
En, als hij dus uit staat doordat de oranje draad geen stroom heeft, staat hij niet echt uit? want die led blijft dus b.v. branden?
Ik zet hem denk ik wel uit door de stroom er helemaal af te halen.
Normaliter als je alleen de + (rood) op de +12V aansluit en de - (zwart) op de -12V zou er geen lampje mogen gaan branden, omdat de versterker "uit" (standby) staat.
De versterker hoort pas aan te gaan als hij +12V op de remote (bij jou oranje) krijgt.
Echter, als je dit doet gaat het lampje uit. Nou, prima dan.
Ik zou het ledje voor de rest negeren omdat die toch al vaag doet, en er bijna niets verkeerd aan te sluiten valt.
Als je rood en oranje op +12V (= goed) hebt en zwart op -12V (= goed) en je knoopt er een speaker aan, aan de andere kant, zie ik niet in wat er verkeerd aangesloten kan zijn.
Aannames zijn fataal.
anders gewoon ledje eruit slopen wat niet weet wat niet deert.
Pech! met supertech!