Autoversterker op Ipod?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-07 10:45
Hoi!
Ik wil van de zomer, als het weer wat beter weer is, afentoe muziek hebben in m'n bootje. Nu heb ik daar (uiteraard) geen 220v, dus het moet allemaal op 12v gaan werken. :)
Eerst was ik van plan om gewoon een autoradio te kopen. Maar, inmiddels heb ik een leuke Ipod. Nu dus mijn vraag: Kan ik IPV een autoradio, ook zo'n autoversterker kopen? en daar dan gewoon m'n Ipod (of diskman/radio, oid?) op aansluiten?
Ik heb dus 0 ervaring met auto-versterkers, en weet niet of je op zo'n ding dus gewoon een ander apparaat kan aansluiten. En, hoe regel je het volume dan? Gewoon op de Ipod, staat zo'n versterker altijd op max oid? (want er zit dus geen volume knop oid op).

Voordeel hiervan, is dat zo'n versterker erg goedkoop is, zag vandaag een van 4x 75w, voor E36 (bij de kijksjop, een vrij cheape, maar ik hoef toch geen werelds-geluid in m'n bootje). Het is dus goedkoper, ik heb geen radio die ik toch niet nodig heb, kan alles aansluiten, en geeft ook nog eens een behoorlijk volume.

Ah, plaatje gevonden: Zoiets bedoel ik dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87549g.gif
http://www.kijkshop.nl/on...ath%5Fsegment=Versterkers

Zou dit allemaal gewoon gaan werken? Ik denk zelf van wel, maar ik heb nog nooit uberhoubt met zo'n autoversterker gewerkt. En als ik het koop, en het werkt niet, of ik blaas iets op (b.v. M'n Ipod 8)7 :/ ), dan ben ik NIET zo blij :).
Thnx alvast!

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

werkt volgens mij gewoon en je kan het volume gewoon regelen via het volume van je ipod.
heeft je boot een motor om de accu bij te laden? of is het alleen een losse accu? let er dan ff dat je versterker de accu redelijk snel leeg trekt.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan dit idd zo aansluiten, je kan je volume regelen met de gain op de versterker of de volume knop van je Ipod. Let er wel op dat je accu goed bij wordt geladen. Reken er niet op dat ja uit zo'n el cheapo ding goed geluid krijgt want dat kon weleens tegen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Ik heb nog geen electrisch systeem in m'n boot. Ik heb al een accu gekocht, met een pompje. Dat gebruik ik nu om hem leeg te pompen, dat sleep ik er gewoon soms heen. (hij ligt 50m van m'n huis :)). Dat wil ik er dus in gaan bouwen. In 1e instantie ga ik gewoon die accu afentoe laden, later wil ik ook een keer gaan kijken naar een laadspoel in m'n motor, om idd tijdens het varen de accu te laden.
Als ik het goed heb, trekt 50w ruim 4 A. Dan zou ik, met een 30 Ah accu, al ruim 7 uur kunnen luisteren, toch?

En over goed geluid: Ik neem aan dat het niet alleen maar gekraak is? En, ach, geluidskwaliteit, het is een open bootje, met een motor die ook een boel herrie maakt. Dus, voor de pure geluidskwaliteit hoef ik het niet te gaan doen, het gaat me meer om dat ik ergens naar kan luisteren, lijkt me leuk.

[ Voor 25% gewijzigd door PanMan op 18-01-2003 20:15 . Reden: toevoeging ]

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 01:19

sjorsfeenema

de mijne is mooier

je kunt idd. je walkman of disckman aansluiten op die versterker moet je ff een kabeltje halen of zelf inelkaar solderen van mini-jackplug naar twee tulp pluggies en dan kun je gewoon met de volume knop van je walk/disk-man je volume instellen :)
Heb het ook gehad in m'n scooter en in een bootje van een kameraat van me werkt perfect maar zet wel ff een schakelaar tussen die versterker en de accu.
of als er een remote signaal nodig is kun je daar gewoon 12volt op zetten met een schakelaar om de versterker aan of uit te schakelen... suc6

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou kijken naar een nog goedkopere 2 kanaals versterker (markplaats oid?).

Op een versterker vind je meestal de volgende ingangen:
tulp in
12v +
12v -
12v + schakeldraad

vanuit je Ipod kan er een jack - tulp verloopje komen die de versterker in gaat.
Paar simpele speakertjes erbij (even in een kistje bouwen) en je hebt geluid.
Tegen het ontladen kan je bijv. een zonnepaneeltje aan je accu hangen...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Wat doet de 12v schakeldraad? En, waar moet ik dan naar zoeken, op Marktplaats? autoversterker? Tot slot dat plan voor zonnepaneeltje: Daz best een leuk plan! Maar ik denk wel erg duuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het idee achter die schakeldraad is het volgende:
Je sluit + en - aan op de versterker.
De schakeldraad komt vanaf je autoradio en daar komt ook 12v+ op te staan zodra je radio aan gaat. Hierdoor snapt de versterker dat hij aan moet gaan..

Aangezien jij geen schakelsignaal hebt zal je gewoon je + even moeten aftakken....

Waar moet je zoeken op marktplaats.... nou, kijk, dat onderstreepte woordje in mijn vorige post is eigenlijk een link... |:( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
hehe. Ik had idd wel iets beter mogen kijken :).
Maareh, die kenwood versterkers van die link zijn:
1- duurder
2: minder Watt.
3: Niet nieuw, dus geen garantie.
4: Wel van Kenwood, ipv Supertech van de kijkshop.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

owh... ik had eigenlijk helemaal niet gekeken hoe duur die supertech was..

Maar je kan zelfs het goedkopere broertje scoren :
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/KS87550g.gif
De sta 200. Je hebt nl helemaal geen 4 kanaals versterker nodig.
Gewoon voor dat goedkope supertech ding gaan; voor 25 euro kan je je geen buil vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Nog 1 vraagje: Als ik zo'n 2x 100 W versterker koop, en ik sluit daar niet-100w boxen op aan, hoe voorkom ik dan dat ik ze opblaas?
En, als ik 8-ohm speakers aansluit op een 4 ohm versterker, wat gebeurt er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom geen ladende accu in die boot,

die boot heeft toch ook (sein) lampen

of is het een el cheapo boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
PanMan schreef op 19 januari 2003 @ 15:39:
Nog 1 vraagje: Als ik zo'n 2x 100 W versterker koop, en ik sluit daar niet-100w boxen op aan, hoe voorkom ik dan dat ik ze opblaas?
En, als ik 8-ohm speakers aansluit op een 4 ohm versterker, wat gebeurt er dan?
das niet zo moeilijk... als het geluid erg gaat vervormen moet je hem niet nog harder zetten :)

als je 8 ohm speakers aansluit zal je niet het maximale vermogen van het ding kunnen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Gewoon doen...

Overigens blaas je speakers meestal op als de versterker te zwak is (klinkt raar, maar waar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 17:21:
waarom geen ladende accu in die boot,

die boot heeft toch ook (sein) lampen

of is het een el cheapo boot?
Noop, boot heeft geen lampen, alleen een olielamp :). Het is een simpel, open, bootje voor in de grachten.
Heeft nu dus nog 0 electrisch systeem.
teacher schreef op 19 januari 2003 @ 19:39:
Overigens blaas je speakers meestal op als de versterker te zwak is (klinkt raar, maar waar).
Zou je dat eens kunnen uitleggen?
Overigens, heb ik bij de kijkshop ook losse speakers gezien.
http://www.kijkshop.nl/on...h%5Fsegment=Auto+speakers zoiets b.v.
Kan ik zoiets gewoon in een doos inbouwen? Ik weet dat mensen soms zelf speakers bouwen, en dan is de vorm en groote van de doos altijd erg belangrijk enzo. Maar als ik daar niet op let, neem ik aan dat ze ook nog redelijk geluid geven?
Ik denk dat ik morgen oid maar versterkertje ga kopen, voor E25. En dan voorlopig een speaker usen die ik op Koninninendag heb gekocht, voor paar gulden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

1. als je je versterker "overstuurt" of te hard zet, vlakken de sinussen van de golfbeweging af. ipv pieken krijg je momenten waarop er dus gelijkspanning door de speaker heengaat. En daar kunnen ze héél slecht tegen. Dat ruik je dan wel btw :)

Die speakertjes bouw je gewoon in een kistje van een litertje of 3-5. Dan komt er al een redelijk geluid uit. Je haalt gewoon 15mm MDF, beetje zagen, lijmen en schroeven, speakersnoer eraan en klaar ben je. Je bent hier niet bezig met "adiofiel verantwoord" geluid, je wil gewoon iets om naar te luisteren in je bootje. Kan prima op deze manier....

Wederom kan je ook het goedkopere broertje van die speakers kopen (die van 15,99).....
Dan kan je die 2 euro gebruiken voor een rolletje tape om alles netjes waterdicht te maken; ook al is het 12v, water en elektra gaan niet samen...

edit
Je zou ook die foute "boombox" kunnen kopen, hoef je ook geen kistje meer te bouwen.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 20-01-2003 00:34 . Reden: ... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Daz waar. En daarom vroeg ik me nog wat af: Hoe slecht zouden speakers tegen vocht en (vries) kou kunnen? Ik denk dat ik het eerst gewoon maar's ga doen met die speaker die ik heb, eens kijken hoe dat nu gaat.
Overigens: die 2e goedkopere speaker is wel 'maar' 80 w, ipv 120, dus die kan ik sneller opblazen, toch?? Dan heb ik daar wel 2e voor over.
Over dat het geen audiofiel geluid hoeft te worden, heb je zeker gelijk :).
* PanMan bedenkt nu. Wat ook kan, en daz wel ERG leet... Ik heb 2 luiken in de boot. Daarin zou ik ze ook kunnen zetten, met een afdekking erover ofzo. Dat zou w.s. wel mooi staan, en ook redelijk klinken.
* PanMan gaat toch ff foto van boot uploaden..
Dit is hem! :).
Afbeeldingslocatie: http://panman.org/page/boot1.jpg
Ik zat dus eerst te denken om speakers achter dat luik te bouwen. Toen dacht ik aan onder de banken, in een kast oid. (achter dat luik ligt al VEEL shit :)).
En toen dacht ik aan in dat luik, met weer een luikje eroverheen oid. Hrmz, daz w.s. toch niet zo handig, met spullen eruit halen. (dan moet luik eruit). En met diefstalveiligheid van spullen achter luik.
hoe maak ik een plaatje kleiner, zonder op server te veranderen?

[ Voor 29% gewijzigd door PanMan op 20-01-2003 00:42 . Reden: pic gevonden :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die luidsprekers voor in de auto zijn gemaakt voor deze omstandigheden. vocht(water damp geen druppels of emmers water) :? , kou en trillingen. je zou wel voor luidsprekers kunnen gaan met een platic cone dan speel je meer op safe dan met een papieren. de gain van je versterker is geen volume knop, vergeet dat niet. dit is alleen maar om de ingangs spanning af te stellen. O-) anders gaat je versterker clippen ( dus een gelijk spanning afgeven) en dan verbrand je voice coil })

dit doe je al volgt:
walkman (radio oid) voluit zetten en de gain helemaal dicht. dan draai je je gain rustig aan open totdat de speakers gaan vervormen. dan een tikje terug en klaar ben je. :*)

die remote heb je natuurlijk niet op je radio, dus zou je die direct kunnen door lussen maar ik zou zelf er een schakelaartje tussen solderen.

vergeet niet dat je je accu niet leeg mag spelen want dat zou je na ca 6 X een nieuwe accu kosten :O

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 00:52:

die remote heb je natuurlijk niet op je radio, dus zou je die direct kunnen door lussen maar ik zou zelf er een schakelaartje tussen solderen.
Welke remote heb ik niet, en waar moet ik dan een schakelaartje tussen zetten? Ik volg deze zin iig niet helemaal :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/p.siegersma/accu.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PanMan schreef op 19 January 2003 @ 02:11:
hehe. Ik had idd wel iets beter mogen kijken :).
Maareh, die kenwood versterkers van die link zijn:
1- duurder
2: minder Watt.
3: Niet nieuw, dus geen garantie.
4: Wel van Kenwood, ipv Supertech van de kijkshop.. :)
Dit is helaas niet waar, want er staat wel dood leuk 300watt op maar dat is waarschijnlijk "pmpo" en kan die dus maar heeel kort leveren. Daarin tegen is een kenwoodje toch iets beter, betereonderdelen en als je kijkt naar het efectieve vermogen is dat toch hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 14:46:
[...]

Dit is helaas niet waar, want er staat wel dood leuk 300watt op maar dat is waarschijnlijk "pmpo" en kan die dus maar heeel kort leveren. ...
heel kort voordat hij als kachel funfeert :X

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Even een kick :)
Ik heb inmiddels de versterker gekocht, voor 2 tientjes :)
En vervolgens voor E40 aan schakelaars enzo om het mooi aan te sluiten :(
Ennyweey, het is af, en werkt :)
Afbeeldingslocatie: http://box.panman.org/~panman/temp/stroom.jpg
(rechtsboven is voorkant, andere is 'binnenkant')
Ik ben er vooralsnog (het werkt pas 20 min :))
erg tevreden over :)
De versterker gebruikt ook vrij weinig stroom, 1.6 A ongeveer max, met de ene speaker die ik nu heb aangesloten. En bij laag volume zelfs maar 0.15A. Erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 08:20

Blamm

Niet meer Smart

maar! hoe is het geluid nu? tevreden daarover ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 17:51
of is het alleen een losse accu? let er dan ff dat je versterker de accu redelijk snel leeg trekt.
Dit is echt niet waar :P :P
Ik zal binnekort foto's posten van mijn radiokist.
Ik zeil zelf regelmatig en wou een goede radio meenemen waar ook veel herrie uitkwam. Die draagbaredingen leken mij niet orgineel en het geluid valt in de buitenlucht erg tegen.

Dus heb ik een radiokist gemaakt met

magnat: Xtract 6 9 3 0
.
Systeem 6x9" 3-weg Triaxiaal systeem
Freq.bereik 30-24.000Hz.
Belastbaar 90 / 180 Watt

Met een 12v. 55 Ah accu (goed merk)

De supertech 200watt versterker.

En een clarion radio/cdspeler.

Deze combinatie kan met een volgelade accu 1 week draaien.
4 a 5 uur per dag op vol volume (Dus max = zonder vervorming)

Hij is wel vrij zwaar om mee te sjouwen :).
Z'n 17 kilo's. Gelukkig ben ik sterk genoeg. En hij valt goed te dragen.

8)

[ Voor 6% gewijzigd door Tijmen op 10-03-2003 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
Het geluid is vrij goed, op hoge volumes gaat het een beetje vervormen. Maar er komt behoorlijk veel herrie uit :) :D
Ik heb het overigens niet zo aangesloten als het schema hierboven, ik heb de remote en de 12v beide aangesloten op een(1) schakelaar. Zodat er dus geen stroom op blijft staan als ik die schakelaar uitzet. Is dat nog ergens nadelig voor, heeft hij stroom nodig als hij uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bro
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 01:32

bro

Ik heb ook een paar projectjes lopen.

http://wakeup.to/labomba

En dan naar products. Mischien krijg je wat inpiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 17:51
Hmm alleen doe je daar volgens mij niet zo lang mee toch?
Accu: 12v 7Ah

Wel leuk om te zien.
Binnekort ga ik ook weer z'n project starten.
Dan met een 2 gewone 2weg jensen speakers. 2 subs en 2 tweeters.
Dat ergens inbouwen. Maar waar weten we nog niet. Misschien wel z'n pvc buis.
Maar wel gaaf gemaakt bro.
Pagina: 1