[EL] 2 VIA mobo's op 1 voeding mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 18:09

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Topicstarter
Heb ik net gister een topic geopend over een zo zwak mogelijke voeding op een Via EPIA V8000 krijg ik ineens een idee...

ik heb een via V8000 en kan voor een prikkie aan een tweede komen. Nu zat ik te denken: kan ik ze alle twee op 1 350 W voeding aansluiten dmv "knip en plak werk" met een mobo-connector van een andere voeding, of krijg ik dan een te grote belasting van een van de 5V of 12V lijnen? Of kan ik dit maar beter uit mijn hoofd zetten ivm de power die gevraagd wordt bij het opstarten...

als dit topic ergens anders moet staan....sorry, maar ik twijfelde tussen PMG en CME

[ Voor 8% gewijzigd door lameeuw op 06-03-2003 20:01 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
heb je de faq's van got doorgebladerd...?? er staat me iets van bij dat het daar ergens instaat.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
euhmmm, heb de afgelopen dagen werkelijk ALLE faqŽs doorgelezen, en als ik eroverheen gelezen heb, sorry, maar ben niet echt iets tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
lameeuw schreef op 06 maart 2003 @ 19:09:
euhmmm, heb de afgelopen dagen werkelijk ALLE faqŽs doorgelezen, en als ik eroverheen gelezen heb, sorry, maar ben niet echt iets tegengekomen...
ok; my mistake

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het vermogen zal het probleem niet zijn lijkt me. Of het verder kan weet ik niet, geen natuurkundige achtergrond.

offtopic:
hé, lameeuw we zitten wel vaak in dezelfde topics te posen ;)

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Zal hoogstwaarschijnlijk niet gaan, er is namelijk op de voeding een control line die eerst checkt of alles in orde is voordat er volledige stroom geleverd wordt. ATX voedingen hebben nog meer van die lijntjes zoals de pc uitleggen enzo.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is meer elektrovraagje, derhalve krijg je een move richting CME plus titeltag :)

PMG > CME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
daar was ik al "bang" voor :p thnx

[ Voor 27% gewijzigd door lameeuw op 06-03-2003 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk B
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Mij dunkt dat dat geen probleem is.

Wel moet je dan ook de power knop op beide boards aansluiten, anders start een Epia niet op.

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 15:52
Volgens mij kan dat wel
je kunt namelijk ook omvormers kopen voor at voeding naar atx mobo en die werken ook

dus ff na zoeken welke poolen bij zo een omvormer gebruikt worden en dan die doorlussen naar 2e mobo
suc6

en een switch op de bijde power-on aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35513

Ik heb het eens daadwerkelijk geprobeerd met twee AT moederborden, en het werkte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Als je gewoon je totale ATX stekker doorlust, ff een nieuwe connector er bij aan bakken, dan zou het imho moeten lukken toch ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
Ik denk zelfs dat je die 2e powerbutton niet hoeft aan te sluiten. al psu aan springt door het ene mobo dan gaat de ander volgens mij vanzelf mee.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Cool topic _/-\o_ !!!!

Blijf effe meekijken :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_elmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 15:52
volgens mij moet je dan een primairyen secondairy mobo aanhouden
met alle draden naar 1e Mobe en dan met enkel spannings draden naar 2e mobo dus niet de control draden

edit:
moet je naaruurlijk bij afsuiten eerst de secondairy down doen daarna pas de primary

[ Voor 25% gewijzigd door evil_elmo op 06-03-2003 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
Ik denk dat je dan net als Evil_Elmo enkelt de PWok maar naar een van de twee moet zetten de rest van de kabels zijn enkelt Voltage en Ground kabels (PSon maakt denk ik niet zoveel uit).

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Dit moet kunnen.. je Epia is totaal iets van 130 watt.. op de top .. met alle apparaten aangesloten en op volle belasting.. dus 130 x 2 = 260 .. Conclusie.. het kan.. alleen zit je nog met het uitschakel cirquit .. de eerste gaat pas uit als je de ander ook uit gaat..

je kan ook een schakelaar op de Groene (4) draad aansluiten en de Grijze (andere kant nr.3) dan kan je ze met een schakelaar bedienen.. Niet nuttig maar het kan :P

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35513

Anoniem: 35513 schreef op 06 March 2003 @ 21:01:
Ik heb het eens daadwerkelijk geprobeerd met twee AT moederborden, en het werkte niet.
Ik denk dat het kwam doordat er teveel van de voeding gevraagd werd tijdens het opstarten. AT mobo's hebben toch geen control lijnen enzo? Ik had gewoon alle lijnen doorgelust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk B
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Looki schreef op 06 March 2003 @ 23:55:
Dit moet kunnen.. je Epia is totaal iets van 130 watt.. op de top .. met alle apparaten aangesloten en op volle belasting.. dus 130 x 2 = 260 ..
Een Epia trekt lang geen 130 watt hoor, mischien net met z'n tweeen...

Probleem(pje) is dat de Epia niet gaat booten als er geen 'ATX pulse' is geweest, dus moet je beide MB aansluiten op de knop. Boot on power up werkt geloof ik alleen als het MB de voeding niet eerst zelf heeft uitgezet (dus alleen bij stroomuitval).

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

en hoe doe je het dan bij het uitzetten of resetten? dan moeten ze naar mijn mening allebij tegelijk of zit ik mis???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80323

Je kunt alle draden doorlussen, alleen moet je de "power on" (groene draad) maar naar 1 moederbord laten lopen. Door "power on" laag te maken gaat de voeding aan, en dat doet dus 1 van de moederborden als je de powerknop (je hebt er maar 1 nodig!) drukt. Als je het moederbord uitzet waar de groene draad aan hangt dan gaat het andere moederbord ook uit. Omgekeerd niet, dus hou je het scherm "u kunt uw PC nu uitzetten". Je kunt de moederborden onafhankelijk van elkaar resetten. Een ATX voeding heeft trouwens nog een 2e control lijn die aangeeft dat de spaningen in orde zijn, die moet ook gewoon naar beide boarden toe. "power on" is de enige die NAAR de voeding toe gaat.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 80323 op 07-03-2003 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
euhmmm, groene draad......HEB IK NIET!! De voeding is een ADT met kabels in alle kleuren van de regenboog.....MAAR GEEN GROEN 8)7 |:( |:( :( welke moek nu hebben dan?? De grijze, witte, gele, bruine, oranje of blauwe !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55933

Lijkt me wel cool, zit je in t ene scherm te phpen terwijl ie de database van de andere haalt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
TS wat wil je er eigenlijk mee gaan doen ? Een dualcpu systeem bouwen :9

Ik kan niet echt veel toepassingen verzinnen waarbij 2 pc's in 1 kast handig zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
Het idee is geboren uit ruimtegebrek. Ik heb simpelweg niet voldoende ruimte om hier 3 pc-kasten neer te zetten. Ik kan alles wel in desktop cases werken, maar dan heb ik dus me monitor bovenop 3 van die kasten staan (en dat weer op me bureau) en dat kijkt niet echt lekker. Daarom dus het idee om meerdere pcŽs in 1 kast te zetten.

Inmiddels heb ik wat verder nagedacht (jaja, het is gelukt :p). Een 500+ W voeding met 4 Via moboŽs en dan in een Curverbox oid, heb ik me fileserver, linux bak, windows bak en een prutsbak gwoon lekker in 1 box :). :9

Maar jah, het resultaat daarvan komt over een paar maand wel (in een CM topic) als ik het geld voor elkaar heb gekregen voor een zwaardere PSU en nog twee Via bordjes.

edit:
Sponsoring is welkom :p ;)

[ Voor 17% gewijzigd door lameeuw op 07-03-2003 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connected
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

connected

tja daarnet deed ie nog :P

ik weet wel dat je bij een via epia 800 alleen een 12V een 5V en een 0 aan hoeft te sluiten en dan werkt et mobo al :)

zo heb ik et hier namelijk ook.

[ Voor 13% gewijzigd door connected op 07-03-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
lameeuw schreef op 07 maart 2003 @ 20:16:
Het idee is geboren uit ruimtegebrek. Ik heb simpelweg niet voldoende ruimte om hier 3 pc-kasten neer te zetten. Ik kan alles wel in desktop cases werken, maar dan heb ik dus me monitor bovenop 3 van die kasten staan (en dat weer op me bureau) en dat kijkt niet echt lekker. Daarom dus het idee om meerdere pcŽs in 1 kast te zetten.

Inmiddels heb ik wat verder nagedacht (jaja, het is gelukt :p). Een 500+ W voeding met 4 Via moboŽs en dan in een Curverbox oid, heb ik me fileserver, linux bak, windows bak en een prutsbak gwoon lekker in 1 box :). :9

Maar jah, het resultaat daarvan komt over een paar maand wel (in een CM topic) als ik het geld voor elkaar heb gekregen voor een zwaardere PSU en nog twee Via bordjes.

edit:
Sponsoring is welkom :p ;)
Woei, ik sponsor wel met ideeën ;)

Wat dacht je ervan om 4 bordjes naast elkaar op een plank te schroeven en die aan je muur te hangen ? Je kunt ze ook tegen je monitor aanplakken of aan de onderkant van je bureau schroeven. Ik zit vol gekke ideeën.

In mijn eigen kast kunnen die bordjes trouwens gewoon op de bodem liggen van m'n ATX tower ..... starten je extra pc's gewoon op met je pc :Y)

offtopic:
En ik vind die bordjes (ook al zijn het 800's) niet echt goedkoop of heb jij sponsoring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
offtopic:
Nee, ik heb NOG geen sponsoring. En die bordjes zijn idd een tikkie prijzig: 800 = 139 Euro, 933 = 190 euro, 1000 = 210 Euro :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Maar de 933 en 1000 (M-serie) hebben wel veel betere specs, met DDR geheugen, USB2, een veel snellere videokaart, en nog wat moderner grut.

De V-serie zou ik trouwens nooit kopen, die hebben maar een IDE en een floppy, met dezelfde chipjes als de gewone EPIA (die 2x ide en geen floppy heeft). De M serie heeft wel gewoon 2x ide en 1x floppy, IIRC. Kwa prijs moet je wel bedenken dat op die mobos alles geintegreerd zit, en dat je er dus geen processor, koeling, videokaart, netwerkkaart, soundkaart hoeft bij te kopen.

Wat ook een optie is: bij http://www.mini-itx.com/ kun je losse voedingen kopen uit de Morex Cubid cases, die bestaan uit een laptop-style omvormer extern plus een ontzettend klein kaartje om die DC spanning om te zetten naar ATX. Die moet je makkelijk met 2 of 3 in een case kunnen passen. Enige is dat die geen full-size cdroms ed kunnen ondersteunen, dingen zijn maar 55 W. Evt. zou je iets kunnen doen met een full-size voeding, en daar alle optische drives op en HD/floppy/ATX van de ene, en dan zo'n voeding voor HD/floppy/ATX van de andere. Enige is dan dat als de full-size dan echt gepowercycled wordt dat je op de andere je CDs kwijt bent (hibernate/reboot heb je ze weer terug als het goed is). Resetten is geen probleem.

[ Voor 42% gewijzigd door Jasper Janssen op 08-03-2003 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
Het gaat me niet zozeer om die moderne zooi, als het maar werkt :). Daarbij heb ik nog een voorraadje 128 Mb SDRamp liggen, en ik vind het een beetje zonde om dat alles weg te gooien en DDR te gaan kopen, dat kost me meer dan me lief is (als student met 2 kids moet het wel een beetje betaalbaar blijven). Dat er maar 1 IDE poort op zit maakt me ook niet zoveel uit, 1 HD is toch genoeg voor een werkend systeem ?? En zo niet druk ik er wel een Promise ofzo in, net als ik nu in mŽn file-server heb :).

Maar weer even terug naar waar hte me om ging: ik heb dus GEEN groene draad in mŽn voeding....kan iemand me uitleggen welke draad ik dan wel moet hebben ?? Welke positie op de ATX-connector dus. EN vooral: vanaf welke draad moet ik beginnen met tellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Jasper Janssen: die voeding is wel een goed idee. Is er geen omvormer mogelijk zodat je ook nog een hd / cdrom aan kunt sluiten ? Zo'n passief ding (ook gewoon in NL te koop hoor) is natuurlijk wel heerlijk stil. Als dat niet gaat zou ik een oude AT voeding gebruiken voor de hd's en cdroms, die hebben gewoon een aan / uit knop, dat voorkomt gedoe met resetten en booten. Als je ergens een oude HighScreen kast (Pentium 1 tijdperk) op de kop kunt tikken zou helemaal mooi zijn want die hebben een powerknop + led display die je in een cdrom bay kunt plaatsen.

offtopic:
Jammer dat ik al zoveel pc's heb, gewoon geen doel meer voor zo'n extra bordje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik heb hier nog een oude atx staan.. die ga ik is ff uit elkaar slopen :) stekker eraf.. en aan een andere atx hangen die ik hier nog heb..

edit..

Mijn andere atx is weg.. ergens kwijt geraakt op mijn kamer ofzo..
jammer maar het zij zo :)

[ Voor 28% gewijzigd door Looki op 08-03-2003 14:08 ]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Lord of the Pentium schreef op 08 maart 2003 @ 14:00:
Jasper Janssen: die voeding is wel een goed idee. Is er geen omvormer mogelijk zodat je ook nog een hd / cdrom aan kunt sluiten ? Zo'n passief ding (ook gewoon in NL te koop hoor) is natuurlijk wel heerlijk stil. Als dat niet gaat zou ik een oude AT voeding gebruiken voor de hd's en cdroms, die hebben gewoon een aan / uit knop, dat voorkomt gedoe met resetten en booten. Als je ergens een oude HighScreen kast (Pentium 1 tijdperk) op de kop kunt tikken zou helemaal mooi zijn want die hebben een powerknop + led display die je in een cdrom bay kunt plaatsen.
Ja, dat is eigenlijk nog een beter idee ja. Waar kun je die voedinkjes dan kopen in Nederland? Zonder zo'n Cubid kast eromheen dan? :)

Op zich zou een wat stevigere omvormer voor de 12V lijn ook moeten kunnen, maar ik ken ze niet die zo te koop zijn. Probleem is dat die Cubids met slimline CD/DVD spelers werken, en die draaien op alleen 5V, geen 12V, dus de 12V is alleen voor floppy en HD bemeten (en je moet er denk ik ook al geen 2 HDs aan willen hangen). Je kunt ook nog op zoek naar 155 en 200 W flex- of micro-ATX voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zie hier: http://xtronics.com/reference/atx_pinout.htm daar is het de groene draad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
!? Ik gloof dat ik maar een andere voeding ga kopen. Als ik het goed begrijp is dat blokje bovenop de connector het lipje waarmee de connector vastklikt op de mobo-aansluiting toch? Op dit plaatje is de pin 20 en dan naar links "lezend" (aflopend dus) rood-rood-wit, de rood-rood-wit combo zou op die van mij pinnen 11, 12, 13 zijn ??

Ik snap er nu nix meer van....

[ Voor 6% gewijzigd door lameeuw op 08-03-2003 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik neem aan dat de 5 volt bij jou wel rood is, dus moet je kunnen zien hoe het zit. De afbeelding van de stekker is van onderaf genomen. Je kijkt dus naar de gaatjes in de connector. Blokje bovenop is het lipje ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Niet online
Veel itx zooi kun je imho goedkoop halen op http://www.myelectronics.nl/nl/dept_92.html. Ook die voedingen waar je het over had.

Die micro of flex atx voedingen zijn relatief prijzig, maar op zich wel te doen. Een microATX kastje is ook geen slecht idee. Bijvoorbeeld die van Aopen. http://www.aopen.nl/products/housing/h300-series.htm geloof ik. Er zitten best mooie tussen en met 50 euro incl voeding zijn ze niet duur. Maar wat ik daar dan weer jammer aan vindt is dat die voedingen niet passief gekoeld worden en dus weer herrie maken.

Argh, ik moet echt een reden vinden om zo'n ding te kopen :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lameeuw

lameeuw

Topicstarter
@HTPC: oeps, dan zat ik weer eens vanaf de verkeerde kant te kijken :P . Maar ik weet nu welke ik hebben moet, is een grijze. De 5V lijnen zijn idd rood. Thnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lameeuw schreef op 08 March 2003 @ 16:39:
@HTPC: oeps, dan zat ik weer eens vanaf de verkeerde kant te kijken :P . Maar ik weet nu welke ik hebben moet, is een grijze. De 5V lijnen zijn idd rood. Thnx _/-\o_
Succes!
Pagina: 1