Switch voor verschillende doeleinden.

Pagina: 1
Acties:

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is al weer een tijdje terug dat het laatste switch topic is geweest. Welke switches?? uitgezonderd want dat is niet echt een thuisswitch :+

Zoals blijkt uit de topictitel ben ik op zoek naar een switch die voornamelijk zijn tijd in de meterkast zal doorbrengen. Hier komen 20 UTP draden uit dus de eerste eis, minimaal 24 poorten, is al op tafel. Zeker voor thuis ga je al snel kijken naar WLinx, Sweex en andere zooi van de Vobis. Leuke dingen maar als je er veel data overheen haalt en ook nogeens ermaa gaat Lannen op school of Campzone dan is het niet echt eerste keus. En een Gigabit uplink in de eerder genoemde merken gaat ook niet lukken, dat is gelijk de tweede eis(mag ook een module slot zijn). Zoals gezegd moet de switch thuis zijn werk doen in een toekomstig buurtnetwerk en zo nu en dan moet hij/zij dienst doen als userswitch op een lan waarbij de switch of stand-alone staat of hij/zij hangt aan een dikkere switch.

Voor zover de hardware. De switch moet namelijk ook nog managable zijn, het liefst via http maar telnet mag ook. De management fuctie moet iig port -trunking/teaming/bonding enz. ondersteuning en traffic couning via SNMP is ook leuk voor de stats freaks.

Switches die hiervoor in aanmerking komen zijn o.a.:
3com 3900
HP procurve 2500
Cisco29xx serie

Al deze switches hebben verschillende voor- en nadelen. De 3com is snel, de HP is handig in gebruik en de Cisco heeft een goede naam in combinatie met veel opties die je toch niet gebruikt :P.
De prijzen van deze switches liggen allemaal rond hetzelfde niveau(nieuw en gebruikt).

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met deze switches, en eventueel nog andere nietgenoemde soorten. Ik heb op de site van verschillende fabrikanten al testen gevonden waarbij natuurlijk hun product de beste was dus dat lijkt me niet erg subjectief.

Sorry Koffie, je bent niet de enige die laat reageert :o

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 06-03-2003 19:48 ]

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Wel, die 3com heeft een probleem tegenover de Cisco die je wel wilt gebruiken -> trunking ;-) HP ken ik niet maar ik verkies Cisco boven alles (veel dingen die je niet gebruikt? Wel, je kunt ze gebruiken en soms komen ze wel handig van pas) Die 3com software trekt eigenlijk op niet veel imho.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

ik zou keihard voor een Cisco 29xx serie router gaan ...... vooral omdat de Cisco switches het meest vanzelf sprekend zijn in configuratie, en het meest uitgebreid in opties.

... MMORPG Addict.

• jadjong
  • Niet online
Guru Evi schreef op 06 March 2003 @ 21:33:
Wel, die 3com heeft een probleem tegenover de Cisco die je wel wilt gebruiken -> trunking ;-) HP ken ik niet maar ik verkies Cisco boven alles (veel dingen die je niet gebruikt? Wel, je kunt ze gebruiken en soms komen ze wel handig van pas) Die 3com software trekt eigenlijk op niet veel imho.
"Trunking support (multiple parallel active links) on both Fast Ethernet and Gigabit Ethernet"

Van de 3Com US site. Dus verklaar je eens nader.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 07:50
De Cisco 29xxXL is alleen nog 2e hands te krijgen geloof ik... Ik zou dan voor n 2950-xx gaan, die zijn sneller en ondersteunen o.a. 802.3ad trunks.
Die HP 25xx en 26xx zijn ook enorm goede dingen, doen ook 802.3ad en zijn erg snel en goed te betalen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
* jochemd zou altijd support voor IEEE 802.1x als eis stellen voor dit gebruikspatroon

• FatalError
802.1x voor thuis?? mwah.. dat lijkt me niet nodig :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:16

SED

een oude Cisco tov een nieuwe 3Com met moderne technologie...
die keus lijkt me niet zo moeilijk.
En inderdaad 3Com heeft niet alleen volledige ondersteuning voor trunking maar doet dat zelfs beter dan de huidige generatie Cisco.

Maar even afgezien van de management opties bij 3Com en Cisco, heeft Dell op dit moment een serie heel leuke unmanaged switches die erg goed koop zijn!
( ca 240 euro ex voor 24 poorts)
Kijk even hier:
http://www.euro.dell.com/...series_pwcnt_networks.htm

Copyright and left by SED...

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Volgens mij zijn die dell switches gewoon 3coms.
Heb hier zelf een Superstack III 3300 staan die zijn werk keurig naar behoren doet.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik regel regelmatig lans en zit nu op zo'n lan :)
We hebben pas zo'n 3com van marktplaats gehaalt en hij doet het perfect kan ik je zeggen.

Tweakers Discord

• jadjong
  • Niet online
SED schreef op 07 maart 2003 @ 02:03:
een oude Cisco tov een nieuwe 3Com met moderne technologie...
die keus lijkt me niet zo moeilijk.
En inderdaad 3Com heeft niet alleen volledige ondersteuning voor trunking maar doet dat zelfs beter dan de huidige generatie Cisco.
Die 3com 3900 is de oude generatie. Ik denk dat ik idd maar ga voor die 3Com. Die Cisco familie is vrij duur en HP is nauwelijks te vinden voor een normale prijs <800.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Waarom niet gewoon een wlinx 24 poorts van +- 200 Euro ? Zo veel doe je er thuis toch niet mee ??

Alhouwel ik ook best wel een cisco 2900 wil hebben.

Het voordeel van mijn W-linx is dat er geen fans in zitten. Iets wat voor op je slpkmr wel handig is >:)

[ Voor 27% gewijzigd door raymonvdm op 09-03-2003 21:37 ]

• jadjong
  • Niet online
FatalError schreef op 06 March 2003 @ 23:59:
De Cisco 29xxXL is alleen nog 2e hands te krijgen geloof ik... Ik zou dan voor n 2950-xx gaan, die zijn sneller en ondersteunen o.a. 802.3ad trunks.
Die HP 25xx en 26xx zijn ook enorm goede dingen, doen ook 802.3ad en zijn erg snel en goed te betalen.
Leg dat 3ad eens uit. Volgens een vage under-construction-page van de IEEE group kan ik hiermee apparaten via MIDI laten booten. 8)7 Geloof niet dat je dat bedoelt. :+
raymonvdm schreef op 09 March 2003 @ 21:36:
Waarom niet gewoon een wlinx 24 poorts van +- 200 Euro ? Zo veel doe je er thuis toch niet mee ??
Je geeft zelf het antwoord al:
Alhouwel ik ook best wel een cisco 2900 wil hebben.
Het is idd leuk om te hebben. Daarnaast heb ik het geld ervoor dus waarom niet?
Het voordeel van mijn W-linx is dat er geen fans in zitten. Iets wat voor op je slpkmr wel handig is >:)
Lang leve de gangkast :)

Ik ben overigens gegaan voor een 3com Superstack 3900.

• FatalError
802.3ad is de gestandaardiseerde port-trunk methode voor switches e.d. 3Com ondersteunt dat alleen nog in de 4300 serie geloof ik, alle moderne HP en Cisco switches ondersteunen het al n tijdje.
Die 3900 is trouwens n erg leuke switch :)
Het schijnt wel dat je hem n redelijk goede stroomvoorziening moet geven omdat ie anders heel raar kan doen (op alle poorten troep verzenden bijvoorbeeld, waardoor het netwerk plat gaat). Maar ik denk niet dat je daar last van gaat krijgen in normale situaties. De verhalen die ik heb gehoord komen van gameparty.net geloof ik... daar worden die dingen op slechte stroomnetten gebruikt. n UPS eraan voorkomt het in ieder geval.

• jadjong
  • Niet online
FatalError schreef op 09 March 2003 @ 22:03:
802.3ad is de gestandaardiseerde port-trunk methode voor switches e.d. 3Com ondersteunt dat alleen nog in de 4300 serie geloof ik, alle moderne HP en Cisco switches ondersteunen het al n tijdje.
Die 3900 is trouwens n erg leuke switch :)
Het schijnt wel dat je hem n redelijk goede stroomvoorziening moet geven omdat ie anders heel raar kan doen (op alle poorten troep verzenden bijvoorbeeld, waardoor het netwerk plat gaat). Maar ik denk niet dat je daar last van gaat krijgen in normale situaties. De verhalen die ik heb gehoord komen van gameparty.net geloof ik... daar worden die dingen op slechte stroomnetten gebruikt. n UPS eraan voorkomt het in ieder geval.
Stekkerdoos met spanningsfilter zal het moeten doen om Campzone. Als dat niet werk probeer ik de -48 volt voeding wel met een appart AC-DC converter. Desnoods batterijen :+
offtopic:
Ik hoorde dat jij op campzone ook trunks/fibre aansluitingen weggaf. Op wel plek in het veld ga je zitten?

Verwijderd

De 2924, 2916, 2912 zijn idd end of line en zijn vervangen door de 2950 serie, deze kun je dus gewoon nieuw kopen, dit zijn fixed configuration switches met 12 24 of zelfs 48 poorten afhakelijk van het model zijn er diverse uplingt mogenlijkheden waaronder gbics gbit koper en 100mb glas.

En ja, ik prefereer zelf ook cisco, 3com gebruikt recentelijk nogal veel van extreme networks en dus zou ik eerder voor een switch van extreme gaan.

De hp heeft net zoals de 3com wat minder mogenlijkheden.
FatalError schreef op 06 March 2003 @ 23:59:

• FatalError
Ik hoorde dat jij op campzone ook trunks/fibre aansluitingen weggaf. Op wel plek in het veld ga je zitten?
n glasvezelaansluiting kan je bij de organisatie vragen, maar dan moet je bij het opbouwen je eigen glas op gaan hangen, naar de main switch (hebben wij vorig jaar ook gedaan en gaan we nu weer doen).
Misschien houden we 1 glas aansluiting over.. als dat inderdaad zo is mag je die wel gebruiken :)
Je kan in ieder geval wel n port-trunk(s) krijgen bij ons, we hebben zelf 184 10/100 aansluitingen voor 10-15 man, we houden genoeg over dus :)
We nemen 4 Cisco 2948G switches mee, die dingen doen o.a. 802.3ad, ook wel LACP genoemd.

[ Voor 3% gewijzigd door FatalError op 10-03-2003 13:19 ]

• jadjong
  • Niet online
FatalError schreef op 10 March 2003 @ 13:04:
[...]

n glasvezelaansluiting kan je bij de organisatie vragen, maar dan moet je bij het opbouwen je eigen glas op gaan hangen, naar de main switch (hebben wij vorig jaar ook gedaan en gaan we nu weer doen).
Misschien houden we 1 glas aansluiting over.. als dat inderdaad zo is mag je die wel gebruiken :)
Je bedoelt dat je een lege GBIC in je 2948 over houdt of een losse glasdraad:?
offtopic:
We dwaalen nu wel heel erg af, ik ga wel verder via ICQ of mail.
Pagina: 1