[WC] design waterblok

Pagina: 1
Acties:

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Ik ben weer eens aan het tekenen gegaan. Ik ben van mening dat je bij het ontwerp van een waterblok zo'n gelijk mogelijke uitstroming moet hebben van de cpu af. Ik heb een proef ontwerpje gemaakt waarbij ik 1 inlaat en 2 uitlaten gebruik. Inlaat in het midden en de 2 uitlaten aan de buiten zijde. Ik zou graag wat vernieuwende reacties op dit ontwerp hebben.

[img]src="http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/blok.jpg "[/img]

Acer 1501 : P4 bak

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:42

Epsilon

het idee is leuk, maar of je het gefreest krijgt is een tweede :)

Verwijderd

mhzzz mooi ontwerp maar de door de wite kleur komt moeilijk de diepte naar voren.
Kan je niet ff een kleurtje gegeven en goede schaduw effect over heen mikken...

verder goed ontwerp

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 11:54
Volgens mij kan je voor een beter stroming meer 1 spiraal aanhouden, die in een rondje draaid.

Nu kletterd het water overal tegenaan en ongecontrolleerd...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
ziet er iig wel stoer uit, lexaan top erop :P
alleen het maken en de werking, tsja, daarkom je maar op 1 manier 8er :P

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Vettttttttttttttttttttttttttttt

wanneer kunnen we em kopen ??? :P

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-02 11:54
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 14:47:
Vettttttttttttttttttttttttttttt

wanneer kunnen we em kopen ??? :P
:X

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Pfff, ik sluit me bij Epsilon aan: dit is een ramp om te frezen, CNC'en met een dunne vingerfrees. Dat is niet zo 'even' te regelen.

Even een oud topic spammen: [rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]

[Ja, dat projectje is in coma, replyen in dat draadje zal weinig nut hebben, ik kan / wil er voorlopig toch (nog steeds) geen tijd in steken...]

Maar het geeft je wel een goed idee van wat er belangrijk is:
  • (Plaatselijke) hoge watersnelheid is belangrijker dan een groot debiet: op het moment dat de stroming turbulent is is de overdracht van warmte van koeler naar koelmiddel hoger.
  • Je kan jezelf moeite besparen door het idee van symmetrie te laten vallen. De warmtegeleiding van koper is meestal dusdanig hoog dat een niet-symmetrische stroming maar van weinig invloed is op de temperatuursverdeling in het koelblok.
  • Denk eraan dat de bodem wel dik genoeg moet zijn om de warmte naar een groter oppervlak te geleiden! Er is een 'sweet spot' ergens tussen een flinterdunne en heel dikke bodem in.
  • K.I.S.S. oftewel: Keep It Simple, Stupid! Het blok moet wel realiseerbaar blijven. Niet teveel toeters en bellen, dat maakt productie van het blok alleen maar moeilijker, tijdrovender (en duurder) en levert nauwelijks nog winst op. Sterker nog, het kan soms zelfs slechter zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

JumpStart schreef op 05 maart 2003 @ 14:59:
Pfff, ik sluit me bij Epsilon aan: dit is een ramp om te frezen, CNC'en met een dunne vingerfrees. Dat is niet zo 'even' te regelen.

Even een oud topic spammen: [rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml]

[Ja, dat projectje is in coma, replyen in dat draadje zal weinig nut hebben, ik kan / wil er voorlopig toch (nog steeds) geen tijd in steken...]

Maar het geeft je wel een goed idee van wat er belangrijk is:
  • (Plaatselijke) hoge watersnelheid is belangrijker dan een groot debiet: op het moment dat de stroming turbulent is is de overdracht van warmte van koeler naar koelmiddel hoger.
  • Je kan jezelf moeite besparen door het idee van symmetrie te laten vallen. De warmtegeleiding van koper is meestal dusdanig hoog dat een niet-symmetrische stroming maar van weinig invloed is op de temperatuursverdeling in het koelblok.
  • Denk eraan dat de bodem wel dik genoeg moet zijn om de warmte naar een groter oppervlak te geleiden! Er is een 'sweet spot' ergens tussen een flinterdunne en heel dikke bodem in.
  • K.I.S.S. oftewel: Keep It Simple, Stupid! Het blok moet wel realiseerbaar blijven. Niet teveel toeters en bellen, dat maakt productie van het blok alleen maar moeilijker, tijdrovender (en duurder) en levert nauwelijks nog winst op. Sterker nog, het kan soms zelfs slechter zijn.
mmm.... Kijk je ook wel eens scrapheap Challange??

Verder denk ik dat je moet zorgen dat er door de ene aansluiting niet meer water naar buiten gaat als door de ander dus je blokje moet 100% recht hangen om dat goed te kunnen realiseren. Wordt lastig denk ik... Gewoon 1 uitgang lijkt me beter... Om te frezen zal het inderdaad ook een ramp worden.. kijk of je je ontwerp zo kan aanpassen dat het allemaal wat makkelijker te frezen wordt..

Zou je het kleurtje kunnen aanpassen?? Dat wit is slecht te zien...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
Jij hoeven je niet druk te maken over het frezen. Ik het een 5 assige CNC bank tot mijn beschikkinge met frezen tot 1 mm. ( als het moet zelfst kleiner ). Het geheel is zo getekent nu dat alles met een 3 mm frees te frezen is. Het gaat vooral over het middelste gedeelte wat daar ze maken zodat ik zo goed mogelijke warmte afvoer heb.

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Als je het mij vraagt heb je meer aan het slakenhuis princype. Ik weet niet heel erg veel van stromingsleer maar het lijkt me dat als de koelvloeistof meerdere kanten op kan deze altijd de weg van de minste weerstand kiest en je dus in dit ontwerp stukken krijgt waar de vloeistof nagenoeg stil zal staat.

Verwijderd

Icey schreef op 05 March 2003 @ 14:36:
Volgens mij kan je voor een beter stroming meer 1 spiraal aanhouden, die in een rondje draaid.

Nu kletterd het water overal tegenaan en ongecontrolleerd...
ben ik het eigenlijk wel mee eens water kiest toch de makkenlijkste weg en dat is volgens mijn niet over het hele oppervlak?! correct me if i'm wrong |:(

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik zou juist in het midden van het blok een opstaand stukje maken, want in het pure midden zal het stukke warmer zijn als er opheen. Dus niet precies in het midden het water laten binnenkomen.

denk ik...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op 06 March 2003 @ 08:47:
[...]

ben ik het eigenlijk wel mee eens water kiest toch de makkenlijkste weg en dat is volgens mijn niet over het hele oppervlak?! correct me if i'm wrong |:(
correction: het water kiest wel de makkelijkste weg, maar ik neem aan dat hij het water er met genoeg kracht in pomp om het overal te laten stromen.
verder is het zo dat het juist goed is om het ongecontroleerd te laten stromen, want hoe meer turbilentie, hoe beter de overdracht tussen block en water..

verder vind ik het wel een leuk idee, maar ik zou er idd voor zorgen dat je maar 1 uitgang heb.
je zou deze in het midden onderin kunnen doen.

het lijkt me echter niet zo'n efficient blok, omdat het water relatief kort in het blok aanwezig is.

ikzelf zou toch voor een spiraal gaan.
ook omdat het water hier meer contact heeft met het blok dan in jouw ontwerp.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

BassieP, dat zegt hij toch ook.
Pagina: 1