slechte kamer voor mooi geluid ?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 734 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Jake schreef op 03 March 2003 @ 15:00:
[...]

Klinkt misschien raar, maar ben je dan niet gewoon doof?
nope, maar als ik me speakers bij een vriend in ze kamer plant hoor ik ze wel, rara hoe kan dat ?

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 15:02:
iets te lang op hoog volume lage tonen geluisterd? 8)7 ;)
lijkt mij dat je door een "slechte" ruimte hoge tonen kan missen maar lage?
hoe groot is je kamer? :D
lees openingspost goed :P

4 x 4 x 2,3 meter

/edit
hoge tonen heb ik juist te veel, die moet ik er bijna helemaal uit draaien, dat vind ik ook zo vaag, of ligt dat aan de speakers dat er veel hoog uit komt?

[ Voor 30% gewijzigd door ModmaN op 03-03-2003 15:23 ]

get rich or die try'in

Verwijderd

ModmaN schreef op 03 March 2003 @ 15:04:
[...]

lees openingspost goed :P

4 x 4 x 2,3 meter
B)

dan zal het daar niet echt aan liggen

Verwijderd

in je openingspost staat anders toch echt 4x5x2,3

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
Met speakers was het volgens mij zo als je ze verder uit de hoek vandaan zette kreeg je minder bass effecten, als je ze dus verder in de hoek neerzet het tegenovergestelde.
Probeer je speakers wat te verplaatsen tegen de muur aanzetten heeft geen zin dan vertel ik je vast :P.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 15:10:
in je openingspost staat anders toch echt 4x5x2,3
dat bedoel ik natuurlijk :P

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Morph666 schreef op 03 March 2003 @ 15:10:
Met speakers was het volgens mij zo als je ze verder uit de hoek vandaan zette kreeg je minder bass effecten, als je ze dus verder in de hoek neerzet het tegenovergestelde.
Probeer je speakers wat te verplaatsen tegen de muur aanzetten heeft geen zin dan vertel ik je vast :P.
ze staan ongeveer een halve meter uit de hoek vandaan, dichtebij kan niet, daar staan mijn tv-meubel/audiorack en verder van de muur af is niet van toepassing

get rich or die try'in

Verwijderd

een slechte kamer voor lage tonen kan:
1) als de kamer te weinig hoge tonen absorbeert, dan klinken de hoge tonen te aanwezig.
2) rondom de speaker staan te veel andere spullen, als de ruimte tussen speaker en kasten e.d. te klein is dan kan een lage toon niet genoeg "uitdeinen".

Ik gok op 1 m.n. omdat je de speaker al op meerdere plaatsen in de ruimte hebt getest, heb je toevallig een "niet-vloerkleed" vloer (lynoleum) met weinig aan de muur of weinig op de grond, in dat geval worden de hoge tonen te weinig opgenomen en lijken de lage tonen niet aanwezig. De reverberation time is dus te hoog zodat een lage toon compleet verdwijnt als een soort van noise in de hoge toon.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 15:39 ]

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ik zal eens kijken of ik ergens ff gauw een paar foto's neer kan planten

owja, en momenteel ff niet op de rotzooi letten :P

gvd digicam van me broertje doet het weer eens niet, ff de digi van me buren lenen

[ Voor 59% gewijzigd door ModmaN op 03-03-2003 16:04 ]

get rich or die try'in

Verwijderd

oh ja graag, met name dan diepteshot recht naar de installatie.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik kan mijn sub ook maar op 1 plek in de kamer neerzetten wil ik tonen tussen de 40 en 100 echt goed horen. In mijn geval in de hoek, nouja, 30cm van de kant af aan beide zijden.

anders krijg ik precies wat jij hebt, je voelt t wel, maar hoort t niet. Kamer is ongeveer van gelijk formaat overigens.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 11:43
Ik heb dit probleem ook. Zit op een zolderkamer met veel gipsplaten en een schuin dak en ook vloerbedekking, denk dat dit de hoofdoorzaken zijn. Ik heb er ook weinig verstand van en vind het ook jammer dat de (voor mijn leeftijd) redelijk dure geluids installatie niet tot zijn recht komt.

Ik heb ook bijna alle mogelijke opstellingen geprobeerd en het lagetonenbereik is gewoon bij elke opstelling zwaar waardeloos. Alleen op sommige punten in de kamer kan je een beetje bas horen. Ik heb de installatie eens beneden aangesloten in de huiskamer en toen kreeg ik een zere kop van die zware bassen :?

ik krijg trouwens als ATgast wel een hoorbaar basgeluid als ik de subwoofer vlak naast mijn stoel zet achter in de hoek, maar echt zuiver klinkt dit niet

mijn opstelling:
2x Jamo studio 180 frontspeakers (2x 100/170 watt)
1x Jamo center speaker (100 watt)
2x Jamo compact achterspeakers (2x 70 watt)
1x JVC SW100 subwoofer 60 watt
receiver: JVC RX7022

PS het basgeluid van mijn Creative FPS1500 pc-speakerset is ook beroerd wat beneden in de huiskamer ook gewoon goed klinkt...

jammer jammer jammer, zo'n ruime kamer en dan bagger geluid

[ Voor 10% gewijzigd door Neofloppy op 03-03-2003 15:43 ]

Verwijderd

De huub-huub-barbatruuk: zet de speakers even op de plek waar je wilt gaan luisteren. Ga dan je kamer rondlopen. Bekijk op welke punten de bas naar jouw smaak het best klinkt. Zet de speakers daar neer.

Andere mogelijkheden welke kunnen helpen: Spikes, speaker-stands, tegels onder je speakers..

• Neofloppy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 11:43
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 15:42:
De huub-huub-barbatruuk: zet de speakers even op de plek waar je wilt gaan luisteren. Ga dan je kamer rondlopen. Bekijk op welke punten de bas naar jouw smaak het best klinkt. Zet de speakers daar neer.

Andere mogelijkheden welke kunnen helpen: Spikes, speaker-stands, tegels onder je speakers..
haha als ik de speakers op mijn zitplek neerzet is de bas op geen enkele plek meer hoorbaar, misschien in de hoeken een beetje >:) en ja als ik de speakers in de hoeken zet is de bas om sommige plekken goed hoorbaar... maar die plekken zijn dan weer zwaar bagger om 5 boxen omheen te zetten.

misschien dat dit in die andere kamers van hun wel werkt maar op mijn kamer niet :'(

Verwijderd

Laat anders eens de optimale plaatsing in jouw kamer berekenen, of bereken het zelf. HIer is heel goede software voor te krijgen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
het enigste waar het een beetje knap klinkt als ik voor de tv sta, tussen mijn speakers in, voor de rest nergens :( foto's komen eraan btw

get rich or die try'in

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 15:52:
Laat anders eens de optimale plaatsing in jouw kamer berekenen, of bereken het zelf. HIer is heel goede software voor te krijgen.
heeft u een link ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Heb ik: www.cara.de

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

ik heb een beetje hetzelfde probleem, weet er geen raad me, ik wil het sowieso op spikes gaan zetten, zodat het misschien wat strakker klinkt. eventueel nog een sub erbij.

Verwijderd

Je zou ook kunnen proberen om de speaker te vullen met hagel (uit jachtgeweer) korreltjes of zand, de meeste zuilen hebben onderin een opening die je hiermee mag vullen.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Als het een puur akoestisch probleem is kan ik je weinig raad geven, maar heb je al andere kabels of verschillende signaalbronnen geprobeerd? Zoals ik je probleem lees, klinkt het eik als een slechte plug of een draadbreuk: of in de kabel naar je sub, of in de signaalingang op je versterker. Een slecht contact kan uitstekend als ongewenst laagfilter fungeren. Het laag wat je "voelt" kan dan bijvoorbeeld ook brom oid zijn. Nietwaar?

Disclaimer: ik heb gelezen dat je al wat jaartjes in de geluidsbranche meehobbelt, dus misschien is het een suffe opmerking maar je weet maar nooit :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
op welke groote moet ik de foto's uploaden?

get rich or die try'in

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ModmaN schreef op 03 March 2003 @ 16:54:
op welke groote moet ik de foto's uploaden?
breedte < 600 ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Rataplan op 03-03-2003 16:56 . Reden: quote toegevoegd ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
lama, ik heb ze tijdelijk ff op me site gezet, is nog in ontwikkeling maargoe
link staat aan linkerkant

hier mijn site

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Rataplan schreef op 03 March 2003 @ 16:53:
Als het een puur akoestisch probleem is kan ik je weinig raad geven, maar heb je al andere kabels of verschillende signaalbronnen geprobeerd? Zoals ik je probleem lees, klinkt het eik als een slechte plug of een draadbreuk: of in de kabel naar je sub, of in de signaalingang op je versterker. Een slecht contact kan uitstekend als ongewenst laagfilter fungeren. Het laag wat je "voelt" kan dan bijvoorbeeld ook brom oid zijn. Nietwaar?

Disclaimer: ik heb gelezen dat je al wat jaartjes in de geluidsbranche meehobbelt, dus misschien is het een suffe opmerking maar je weet maar nooit :)
alles wordt digitaal aangestuurd, zowel dvd als pc dus daar zal het niet aan liggen :P

en ook de speakerkabel (2 x 2,5mm2) zit goed vast

was idd wel een suffe opmerking, maar dat geeft niet, je weet maar nooit he :P

get rich or die try'in

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat je kamer gewoon wat te klein is. Als ik de bas van onze PA-speakers echt wil horen, moet ik minimaal op 5 meter afstand staan. Dichterbij, lijkt het alsof ze gewoon langs je heen gaan en mis je veel laag. Heeft o.a. te maken met de grootte van de speakers. Verder als ik naar die foto's kijk heb je meer dan genoeg demping voor het hoog in je kamer en last van staande golven kan je ook echt niet hebben. Probeer maar eens precies jouw set in een kamer die een meter of 7/8 diep is, dan zal je denk ik wel het laag horen.

Verwijderd

ModmaN,

Voor een degelijke akoestische introductie kun je dit artikel lezen (en dan met name de eerste helft):
http://groups.yahoo.com/g...er%20target%20curves.html
-Thorsten Loesch

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

ModmaN schreef op 03 March 2003 @ 17:10:
was idd wel een suffe opmerking, maar dat geeft niet, je weet maar nooit he :P
Je hebt dus niet met andere kabels getest. Ik lach me natuurlijk wel helemaal gek als het uiteindelijk toch daar aan ligt, heh :P

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
natuurlijk heb ik andere kabels getest wat geen verschil maakte, ander merk en ook dikker heb ik geprobeerd, het haalde niks uit.

ik denk ook dat het aan me kamer ligt, maar ik heb het iedee dat ik aan dit probleem weinig kan veranderen, misschien is zelf een huis kopen een optie :P

me ma wordt stapelgek als ik het volume openschroef, ze zit mee te trillen op de bank 2 verdiepingen lager :P

[ Voor 17% gewijzigd door ModmaN op 03-03-2003 17:44 ]

get rich or die try'in

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Lijkt mij ene geval van staande golven. Deze doven nou net je bastonen weg.
Is de formule niet 300 m/s (geluidssnelhied) gedeeld door de afstand (5 m)

300 / 5 = 60 Hz (je bastoon)

Verwijderd

Atgast schreef op 03 March 2003 @ 16:24:
[...]

heeft u een link ?
http://web.telecom.cz/etos/lrooms.htm

geen idee of het werkt, net gevonden met google :).

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
La_Pazz schreef op 03 March 2003 @ 17:48:
Lijkt mij ene geval van staande golven. Deze doven nou net je bastonen weg.
Is de formule niet 300 m/s (geluidssnelhied) gedeeld door de afstand (5 m)

300 / 5 = 60 Hz (je bastoon)
als dit klopt, is hier dan wat aan te doen?

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 17:52:
[...]

http://web.telecom.cz/etos/lrooms.htm

geen idee of het werkt, net gevonden met google :).
lijkt me meer op een demo, werkt niet echt lekker hiero

get rich or die try'in

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je JBL'en staan niet fraai in de hoek, sterker nog, rechts staat gewoon naast een trapgat :'( Tel daarbij nog op een deur erachter en een linkerspeaker voor een paar kasten in de hoek gezet. De gekozen muur lijkt mij vrij kansloos wat dat betreft. Maar ja, je wil je mini HT niet in de war sturen natuurlijk.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat trapgat komt nog een luik op, staat al beneden, moet er alleen nog op, en ja voor de rest kan ik weinig veranderen hiero, het is niet super nee, maar iets anders kan ik er niet van maken, voor films is het perfect, heb geen sub nodig, het laag beukt erover, daar ligt het niet aan, het is gewoon een kl*te kamer

ik gaat ff eten, en daarna weer feesten

get rich or die try'in

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
ModmaN schreef op 03 March 2003 @ 17:52:
[...]

als dit klopt, is hier dan wat aan te doen?
In theorie de afstand veranderen, korter of (beter) langer maken. Helaas gaat dat niet zonder muren uitbreken. Een schuine wand doet ook vaak wonderen.

Nogmaals in theorie (maar corrigeer me als ik ernaast zit, het was weer een tijdje geleden); staande golven hebben knopen en buiken, als je precies in een buik een dempend materiaal neerzet, zou je de golf weg kunnen dempen.

knoop = waar de sinus door nul gaat (daar staat de lucht stil)
buik = daar waar de lucht het hardst trilt (sinus op max/min)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hmmmmmmmmm, ben bang dat dat niks wordt, ik denk dat ik het hier voolopig maar mee moet doen, todat ik het huis uit ga, er zit niet veel anders op denk ik

get rich or die try'in

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 18:24

Part

Helemaal niets.....

Waarschijnlijk hoor je wel veel bas als je op een stoel staat of vlak bij de grond luistert
Als dat zo is dan helpt het je luidsprekers hoger (+-40cm) te plaatsen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Part schreef op 03 maart 2003 @ 18:35:
Waarschijnlijk hoor je wel veel bas als je op een stoel staat of vlak bij de grond luistert
Als dat zo is dan helpt het je luidsprekers hoger (+-40cm) te plaatsen.
dit klopt inderdaad, ik had al iets in me hoofd om me fronts omhoog te gooien, ben alleen nog aan het denken hoe ik dat zal doen, ik denk dat ik zelf speakerstands maak

ik gaat feest vieren, daar is het immers carnaval voor

[ Voor 8% gewijzigd door ModmaN op 03-03-2003 18:51 ]

get rich or die try'in

Verwijderd

Beetje rare vraag mischien maar zou bijvoorbeeld pakket als vloer beter zijn dan vloerbedeking? Wat zou beter zijn denken jullie?

Verwijderd

Ik heb het probleem ook. Ik moest afkicken van het mooie geluid wat ik in m'n studentenhuis had. Bank tegen de muren speakers ruim 4 meter uitelkaar 3 meter van de bank. Nu zit ik op m'n eigen (zolder)kamer terug met 2 meter tussen de speakers en 1,5 meter van de luisterpositie, klinkt niet echt optimaal. Maar gek genoeg heb ik geen last van te weinig lage tonen O-) >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 20:21 ]

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 20:05:
Beetje rare vraag mischien maar zou bijvoorbeeld pakket als vloer beter zijn dan vloerbedeking? Wat zou beter zijn denken jullie?
dat idee begin ik nu ook een beetje te krijgen, is misschien nog niet eens zo'n gek idee

get rich or die try'in

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 20:06
Vloerbedekking draagt niet echt bij aan akoestisch geluid. Misschien toch een parketje leggen ;)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hmmmmmmm, dan is het wel handig als je bij de gamma werkt :P is ff kijken of we nog wat hebben leggen voor weinig.

nadeel is wel dat ik weer me hele kamer overhoop moet halen :( en ik ben nu nog nieteens klaar :P

get rich or die try'in

• TheLemon

TheLemon

Als je maar niet de illusie hebt dat je dan ineens wel ladingen aan bas gaat horen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
TheLemon schreef op 04 March 2003 @ 20:40:
Als je maar niet de illusie hebt dat je dan ineens wel ladingen aan bas gaat horen.
maar het zal wel een stuk beterder klinken

get rich or die try'in

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

ModmaN schreef op 03 March 2003 @ 15:03:
[...]

nope, maar als ik me speakers bij een vriend in ze kamer plant hoor ik ze wel, rara hoe kan dat ?
[flauw]
Laat ze bij je vriend staan B) [/flauw]

O-)

JvS, niet boos worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 04-03-2003 21:29 ]

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
lol, en ik niks hebben zeker :P
en je raad het al hij heeft click-laminaat liggen, en de afstand van de speakers naar de muur is hetzelfde

get rich or die try'in

• yohan
ModmaN schreef op 04 March 2003 @ 21:55:
lol, en ik niks hebben zeker :P
en je raad het al hij heeft click-laminaat liggen, en de afstand van de speakers naar de muur is hetzelfde
Haha! Ik sta versteld van mn eigen intelligentie B) Maar ik heb inderdaad ook laminaat liggen en één (! andere is geknapt) waardeloos 40W speakertje, maar toch nog vrij redelijk geluid! Toch maar ff rondkijken bij die gamma van jou :D

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Verwijderd

ok ik ga parket leggen in mijn nieuwe kamer :P

mag het namelijk veranderen :)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
iedereen massaal naar de gamma in den helder, de omzet moet omhoog :P
nee zonder dollen, zou het nou echt zoveel schelen, ja ik heb het verschil gehoord, maar die woonkamer was wel 2x zo breed.

nog meer mensen die hier last van hebben, of echt zeker weten dat het zoveel scheelt?

get rich or die try'in

• yohan
Hoeveel procent provisie hadden we ook al weer afgesproken, ModmaN :9~

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
procentje of 5 :P

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hmmmmm ik heb me speakers nu een centimeter of 30 hoger staan, het contactgeluid is een stuk minder, het boemerige laag is ook een stuk minder, ik zou nu dus wat met de instelling van het laag moeten gaan spelen.

wat ik de meest gebruikte frequentie voor het laag om omhoog te schroeven ?
zit toch in de buurt van de 60 Hz ?

get rich or die try'in

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:25
ModmaN schreef op 05 maart 2003 @ 20:06:
hmmmmm ik heb me speakers nu een centimeter of 30 hoger staan, het contactgeluid is een stuk minder, het boemerige laag is ook een stuk minder, ik zou nu dus wat met de instelling van het laag moeten gaan spelen.

wat ik de meest gebruikte frequentie voor het laag om omhoog te schroeven ?
zit toch in de buurt van de 60 Hz ?
Dit alles klinkt als een klassiek gevalletje van Tegenfase die optreed door de afmeting van de ruimte en/of keuze van refelecterend materiaal.

Korte uitleg : Basgolf van pak 'm beet 100 hz komt nog een golf tegen van precies 100 hz, op het verkeerde moment, waardoor de 2 golven elkander opheffen.
Gevolg, geen laag, hoeveel je er ook inpomt. ( ik stel het dus even heel eenvoudig, het ligt iets gecompliceerder ).

Oplossing : Er moet iets in die kamer komen wat de boel breekt, dat kunnen gordijnen zijn, of een object ( een bank bijvoorbeeld ) wat de boel gaat verstoren, zodat de tegenfase niet meer op kan treden.

succes , Roberto ( geluidstechnicus voor film en reclame )

• yohan
Heel apart dat verhaal van Roberto. Nog nooit van gehoord. Enfin, hij zal er meer verstand van hebben dan ik :)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hmmmmmmmm dit is wat ik nou noem nuttige informatie NOFI betreft de rest hoor.

recht tegenover mijn speakers staat mijn bureau, zie tijdelijke foto's van mijn site, ik weet niet of je die hebt bekeken maargoed aan de hand daarvan zou ik dus iets moeten veranderen.

hier nog even de link naar mijn site
hier dus

get rich or die try'in

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:12
Is dat niet zo'n beetje het principe van anti-geluid?

Mijn Flickr; Sony A7iii

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ikmattie schreef op 05 maart 2003 @ 20:22:
Is dat niet zo'n beetje het principe van anti-geluid?
daar lijkt het wel verdomd veel op jah :P jammer dat dat hier met de lage tonen is :'(

get rich or die try'in

• DIKKEHENK
>Is dat niet zo'n beetje het principe van anti-geluid?

Juist. je hebt zelfs technieken die zo proberen geluid op te heffen ( generatoren op schepen en in de militaire industrie )

maar het is een eenvoudig natuurkundig verschijnsel, vaak uitgelegd door een steentje in het water te gooien, en dan nog een steentje om de golfjes op te heffen..

Vaak doet een gordijn, of een doek aan de muur, of een tapijtje wonderen.

groet, R ( http://www.xs4all.nl/~tuig/bananenland.html )

• DIKKEHENK
Hmm, Modman, die kamer ziet er nogal standaard uit.
Probeer er even iets groots in te hangen, een tapijt, een gordijn oid, en kijk of het verschil maakt.
In Muziek zit het meeste laag tussen de 60 en de 250 Hz, even ter toevoeging :-)

R

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ik neem aan dat dat doek dan aan de tegeovergestelde muur moet :P

en zou een laminaat vloer met een tapijtje een wonder doen :? of gewoon bovenop mijn vloerbedekking een tapijtje leggen?

van dit verschijnsel heb ik met PA nog geen last gehad, maarja dan staat er ook kiets meer dan 300 watt te pompen hoor :P

edit
typo
/edit

[ Voor 5% gewijzigd door ModmaN op 05-03-2003 20:32 ]

get rich or die try'in

• DIKKEHENK
geen idee waar je wat moet ophangen , daar waag ik me niet aan als ik die kamer zo zie :-).
Elke hard oppervlak( glas, parket, laminaat etc etc ) reflecteert geluid, en juist die reflecties f*kken de boel. Dus het liefst proberen dat te bedekken met iets absorberends.

Die gamma plaatjes gebruik ik zelf ook, enkel zijn die pas effectief als je ze voor een iets groter oppervlak gebruikt ( helaas zijn die dingen spuuglelijk ).

Ik had zelf ook een soortgelijk probleem in mijn nieuwe huis, en een actieve Yamaha Subwoofer ( YST-SW105, 250 Euro media markt ) deed verdomd veel goeds, zonder dat ik allerhande rommel op moest gaan hangen.

Succes, R

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat is ook geen gek idee natuurlijk, ik weet alleen niet of ik mijn moeder daar zo blij mee maak :P over welke plaatjes heb je het van de gamma ?

get rich or die try'in

• Blasterxp
  • Niet online
Ik heb te veel vermogen in een te kleine kamer. Als ik op de gang ( en bij jou de trap) ga staan klinken de Bazz tonen veel beter.

Misschien is dat bij jou ook het geval. Er is zo veel lucht verplaatsing in mijn kamer dat zelfs een deel van de middentonen niet aankomen ;) Das onzin natuurlijk, maar het is een feit dat het op de gang beter klinkt.

Hoe klinkt het bij jou?

Verwijderd

Tja een tone van 50Hz heeft nu eenmaal een looptijd van ongeveer 8 meter heb ik ergens gelezen.... :7

grotere kamer is de beste oplossing :*)

suc6

• TheLemon

TheLemon

Yohan schreef op 05 March 2003 @ 20:19:
Heel apart dat verhaal van Roberto. Nog nooit van gehoord. Enfin, hij zal er meer verstand van hebben dan ik :)
Nog nooit van gehoord??? Heb jij wel natuurkunde gehad? Maar goed maakt niet uit, het is inderdaad een veelvoorkomend verschijnsel, dat ook ten grondslag ligt aan het brakke geluid van speakers in tegenfase aangesloten.
Tuig schreef op 05 March 2003 @ 20:39:
Elke hard oppervlak( glas, parket, laminaat etc etc ) reflecteert geluid, en juist die reflecties f*kken de boel. Dus het liefst proberen dat te bedekken met iets absorberends.
Da's niet altijd waar. In control-rooms van studios bijvoorbeeld worden juist erg reflecterende diffusers gebruikt om, zoals de naam al zegt, het geluid diffuus te maken. Dwz, alle staande golven te breken en zo veel mogelijk frequenties onder zoveel mogelijk hoeken de kamer door te sturen. Zo heb je een goed gespreid geluid zonder faseproblemen en toch geen akoestisch dode kamer.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Blasterxp schreef op 05 maart 2003 @ 21:07:
Ik heb te veel vermogen in een te kleine kamer. Als ik op de gang ( en bij jou de trap) ga staan klinken de Bazz tonen veel beter.

Misschien is dat bij jou ook het geval. Er is zo veel lucht verplaatsing in mijn kamer dat zelfs een deel van de middentonen niet aankomen ;) Das onzin natuurlijk, maar het is een feit dat het op de gang beter klinkt.

Hoe klinkt het bij jou?
als ik bij mij op de trap ga staan, klinkt het zoals ik het in de kamer hebben wil :P daar heb ik een "warm" geluid.

get rich or die try'in

• Blasterxp
  • Niet online
ModmaN schreef op 05 March 2003 @ 21:12:
[...]

als ik bij mij op de trap ga staan, klinkt het zoals ik het in de kamer hebben wil :P daar heb ik een "warm" geluid.
Ik heb dus exact het zelfde als bij jou ......

En ook nog niet op gelost. Ik ga dit topic ff bookmarken denk ik :)

• Blasterxp
  • Niet online
Hmm, ik heb net als de topic starten vloerbedekking in mijn kamer.

Mijn links speakers blaast zijn basstonen onder mijn bed. De hoge tonen komen er net boven uit (Nee het is er niet voor gemaakt, puur toeval ..).

De lage tonen zijn zwaar. Je hoort de lucht ( en voelt - alles- ) mee trillen.

Dit wordt minder als ik mijn speakers van de grond haal, en in de lucht monteer (kettingen). Het gevolg is alleen, dat ze A. Bewegen ... En B. De lage tonen klinken minder 'heftig'.

Ikke niet weten.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
lijkt me een strak plan :P

het is dus de bedoeling om de lage tonen te dempen, zoals tuig zei, maar om nu me wanden te bekleden met stof of iets dergelijks zie ik niet zitten :P
er moeten al een jaar of wat nog eens gordijnen komen jah :)

heb jij foto's van je room :?

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Blasterxp schreef op 05 March 2003 @ 21:20:
Hmm, ik heb net als de topic starten vloerbedekking in mijn kamer.

Mijn links speakers blaast zijn basstonen onder mijn bed. De hoge tonen komen er net boven uit (Nee het is er niet voor gemaakt, puur toeval ..).

De lage tonen zijn zwaar. Je hoort de lucht ( en voelt - alles- ) mee trillen.

Dit wordt minder als ik mijn speakers van de grond haal, en in de lucht monteer (kettingen). Het gevolg is alleen, dat ze A. Bewegen ... En B. De lage tonen klinken minder 'heftig'.

Ikke niet weten.
ik was niet van plan om ze op te hangen, ik heb ze nu ff ongeveer 40 cm van de grond af, ik ben nu een hoop gebeuk op de vloer kwijt(contactgeluid).
het laag komt er dus wel uit :P alleen hoor je ze dus niet, nu ik ze van de vloer heb, is het contactgeluid nihil, maar nog steeds geen "warm" laag :'(

get rich or die try'in

• Blasterxp
  • Niet online
ModmaN schreef op 05 March 2003 @ 21:20:
lijkt me een strak plan :P

het is dus de bedoeling om de lage tonen te dempen, zoals tuig zei, maar om nu me wanden te bekleden met stof of iets dergelijks zie ik niet zitten :P
er moeten al een jaar of wat nog eens gordijnen komen jah :)

heb jij foto's van je room :?
Ik heb geen foto's van mijn kamer. Ik kan wel ff kijken of ik het met ascii een beetje kan laten zien.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
----------------------------------------------
| Sp1            Bureau                  Sp2 |
|  ^^                                      ^^|
|  BB                                    Ka  |
|  EE                                   st   |
|  DD                                        / deur, en hier klinkt het super.
| Sp3                                    Sp4 |
----------------------------------------------

De achter speakers zijn druk speakers, en hebben een laag vermogen. Ze staan eigelijk meestal uit. Gebruik ze alleen bij spellen die het ondersteunen, en dvdtjes.

Zo iets is mijn kamer. Okay, afgezien dan van alle zooi, en verdere kasten etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Blasterxp op 05-03-2003 21:35 ]

• Blasterxp
  • Niet online
aaarg, de muur is nu te minste recht .... De tekst aan de rechterkant moet allemaal recht onder elkaar staan.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
owkay, dat heb ik dus ook, hoe lossen wij dit op zonder al te veel poespas uit te halen en zonder overal doeken en dergelijke op te hangen, en om nu een hoogpolig tapijtje op me vloerbedekking te leggen is niet zo'n lekker idee

get rich or die try'in

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 21:10:
Tja een tone van 50Hz heeft nu eenmaal een looptijd van ongeveer 8 meter heb ik ergens gelezen.... :7

grotere kamer is de beste oplossing :*)

suc6
Golflengte van een 50Hz golf is 6,8 meter. Probleem bij een kleine kamer is ook dat je waarschijnlijk dichter bij de muur achter je staat/zit dan bij de speakers. Je hebt dus erg veel last van reflecties van de muur en het directe geluid dat in bijna gelijke sterkte langs je oren komt. Als je op precies een kwart golflengte van de muur staat (bij 50Hz. dus 1,7 meter) dan zit je op een punt waar de reflectie nagenoeg het tegenovergestelde is van het directe signaal. (Ik kan zelf ff niet meer volgen of dit nu helemaal klopte, lang geleden.. :P :+ ) Dat dooft elkaar dus mooi uit, gevolg weinig laag.
Wat je het beste kan doen is zorgen dat je de muur recht achter je zoveel mogelijk dempt en in de rest van de kamer zoveel mogelijk objecten neerzet die de golven een beetje kunnen breken (dit zal in een woon/slaapkamer altijd wel genoeg aanwezig zijn)

• Blasterxp
  • Niet online
Misschien speakers naar de muur richten?

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat komt er dus op neer dat ik alles om zou moeten draaien? dus mijn tv richting raam en neeeeeeeee dat zie ik niet zitten, heb net hele verbouwing achter de rug, en aan mijn kant(tegenovergestelde kant van de speakers) kan ik weinig objecten neerzetten, er staan al 2 bureau's, en een hoop kolerezooi, ik zou niet meer weten wat ik daar nou nog neer moet zetten :?
achter mijn speakers staat dus een houten rek van 170 hoog bij 170 breed met een diepte van 30 cm, zou dit een van de oorzaken kunnen zijn?
beetje warrig verhaal, als je er niet uit komt, bekijk dan de foto's nog maar eens

get rich or die try'in

• Blasterxp
  • Niet online
Ik heb werkelijk geen idee. Ik kan ook niet snel mijn speakers om draaien.....

Ik laat het voorlopig zo. Als het VET moet zijn, gaat de bass kraan open. Moet het heerlijk klinken, regelen we die iets terug. (Dit waarderen mijn ouders behoorlijk ;) )

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Blasterxp schreef op 05 March 2003 @ 21:53:
Ik heb werkelijk geen idee. Ik kan ook niet snel mijn speakers om draaien.....

Ik laat het voorlopig zo. Als het VET moet zijn, gaat de bass kraan open. Moet het heerlijk klinken, regelen we die iets terug. (Dit waarderen mijn ouders behoorlijk ;) )
niet aleen mijn ouders, de buren ook wel :P

get rich or die try'in

• TheLemon

TheLemon

Ik kan uit die foto's niet echt een indruk krijgen van de globale vorm/indeling, kan je niet ff een plattegrondje posten?

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/schets.JPG

zoiets, ff gauw een schets. i.c.m. de foto's moet het wel lukken denk ik

sp = speaker, en de rest snap je wel

get rich or die try'in

• DIKKEHENK
>Da's niet altijd waar. In control-rooms van studios bijvoorbeeld worden juist erg >reflecterende diffusers gebruikt om, zoals de naam al zegt, het geluid diffuus te >maken. Dwz, alle staande golven te breken en zo veel mogelijk frequenties onder >zoveel mogelijk hoeken de kamer door te sturen. Zo heb je een goed gespreid >geluid zonder faseproblemen en toch geen akoestisch dode kamer.[/quote]

Volledig gelijk, maar we praten hier niet over een acoustisch ge optimaliseerde ruimte als een studio ..Maar over een eenvoudige kamer.

En dan kunnen reflecties vaak de bron van ellende zijn.

groet, R

• TheLemon

TheLemon

Hmmz, wat is je luisterpositie, je bed? In dat geval zou ik ze daar tegeneover zetten. En dan sowieso een beetje meer symmetrisch en onder dezelfde hoek. Ideaal is meestal om het (verticale) centrum van je speakers iets boven oorhoogte te hebben. Gouden regel voor plaatsing is verder 1:3 oftewel afstand tussen jou en het midden tussen de speakers is drie maal zo groot als speakers onderling. Als je dan boven je bed, op een paar cm. van de muur een dik kleed of grodijn hangt, heb je gelijk perfecte demping.

Edit: ik zie op je foto dat waarschijnlijk je rechterbureau de luisterplek is, dan wordt het toch lastig met die kleine afstand tot je speakers. Je zou het op zijn minst eens moeten proberen met de opstelling die ik hierboven zeg, dus met een deken ofzo ff aan de muur boven je bed, en dan speakers tegen rechtermuur (iets er vanaf) dan op je bed luisteren, ik denk dat je dan wel verschil hoort.

[ Voor 29% gewijzigd door TheLemon op 05-03-2003 23:30 ]

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ik zal dat zeker eens proberen, en ja het rechterbureau is de luisterplek voor muziek, en met een dvd gaat ik in het midden voor de tv zitten, maar ik zal het een en ander eens proberen

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
zou het misschien ook beter zijn om iets van vlaggen aan de muur te hangen in plaats van posters :? dat is goedkoop op te lossen en staat nog leuk ook :P ik zal morgen ff proberen met een deken aan de muur, dan horen jullie daar nog van :)

edit
ik heb de speakers weer op de vloer gezet, ik heb zo iets beter laag, maar nog niet naar me zin, zal ff van die geluidsabsorberende platen halen, die plak ik tegen de binnenkant van me bureau's, dat zal ook wel helpen denk ik.
/edit

[ Voor 34% gewijzigd door ModmaN op 07-03-2003 19:27 ]

get rich or die try'in

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:39

GaMbiNo

1337

Ik heb volgens mij exact dezelfde JBL-speakers als jou en hier heb ik geen enkel probleem met de bass. :P
Ze staan hier op een kamer van 4x4x2,3, net zoiets als jou dus en ik heb ook vloerbedekking hier.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er dan nog 2 JAMO speakers bij heb maar ook zonder die twee klinkt het perfect.
Als ik hier een filmpje zit te kijken en er ontploft iets zit je vanzelf mee te trillen ook al hebben we betonnen vloeren. :)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
GaMbiNo schreef op 07 maart 2003 @ 19:27:
Ik heb volgens mij exact dezelfde JBL-speakers als jou en hier heb ik geen enkel probleem met de bass. :P
Ze staan hier op een kamer van 4x4x2,3, net zoiets als jou dus en ik heb ook vloerbedekking hier.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik er dan nog 2 JAMO speakers bij heb maar ook zonder die twee klinkt het perfect.
Als ik hier een filmpje zit te kijken en er ontploft iets zit je vanzelf mee te trillen ook al hebben we betonnen vloeren. :)
dat meetrillen met films heb ik ook hierow :9~
maar de muziek zit me nog niet helemaal lekker, ik vind ook veel hoog in die kasten zitten, maar dat kan ook wel aan me kamer liggen.
maar met films is het een geweld, daar hou ik wel van :P

get rich or die try'in

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:39

GaMbiNo

1337

ModmaN schreef op 07 March 2003 @ 19:28:
[...]

dat meetrillen met films heb ik ook hierow :9~
maar de muziek zit me nog niet helemaal lekker, ik vind ook veel hoog in die kasten zitten, maar dat kan ook wel aan me kamer liggen.
maar met films is het een geweld, daar hou ik wel van :P
Heheh, ik ben ook erg tevreden met mijn speakers hier. :Y)
Ze zijn een beetje lomp maar dat mag ook als je zo'n soundje produceert.

Ik heb in het kader van "het onderzoek" nog ff een paar harde nummers gedraaid en kan niet anders zeggen dan dat het erruuug lekker klinkt, ook de bass. :)
Kan zijn omdat ik een tweepersoonsbed en een bankstel heb staan misschien? :?

Anyway, ik heb verder geen tips voor je, sorry ;)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
maakt niet uit, ik blijf gewoon dingen proberen :P

maar ze gaan gruwelijk hard _/-\o_ :9~

get rich or die try'in

• ktulu666
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 17:52
ik heb die jbl atx 30 speakers ook maar ook hier klinken ze niet al te best
weinig laag en vaak te scherp
die speakers hangen aan een denon avr 1802

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
goffer de goffer

ik dacht ik zal de radio eens op de kabel aansluiten, wat dennk je? werkt het niet
zit er weer zo'n gare splitter tussen van multikabel die het radiosignaal scheid van je tv signaal }) maar weer ff bellen met die mongolen morgen :(

voor de rest al weer wat vorderingen, onder me bureau geluidsdempende platen aangebracht, en dat scheelt al, nu nog ff op zoek naar wat mooie vlaggen :)

get rich or die try'in

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Een persoonlijke ervaring:

Ik had loeigrote 125 liter 3-weg zelfbouwers met een 15" bas unit, mid en tweeter. Die stonden toen nog vrolijk op mijn kamertje bij mijn ouders. De basboost stond lekker aan en er kwam een stevig basje uit (met dikke bult @ 50 Hz :) ). De speakers stonden niet in de hoeken, dat kon niet echt (deur ene kant, kast andere kant) en ze stonden voor schuifdeuren, die voor een kast stonden, die mijn kamer en mijn broers kamer gescheiden hield. Behoorlijk brak achter'muurtje' dus ;)

Anyway, de bas kwam er uiteindelijk wel uit. Toen verhuisde ik naar mijn studentenhok waar fatsoenlijke muren waren en een perfecte vierkante kamer. De speakers in de hoek en blazen maar. Ditmaal ging de basboos meteen uit en de basknop nog even wat lager. In die kamer ging de bas er eventjes veel makkelijker uit.

Moraal: het is enorm belangrijk je speakers mooi in de hoeken te zetten en bovenal een stevige muur te hebben.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ikke niet hebben, dus ik zal het hier op een andere manier moeten oplossen, ben druk bezig en het gaat steeds beterder klinken :P

get rich or die try'in

• kermi011
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-06-2025
Je kamer staat ten eerste veel te vol (maar daar kan je waarschijnlijk niet veel aan veranderen) waardoor je (te) veel demping hebt.

Je speakers zou ik op spikes zetten om ze te ontkoppelen.

Je speakers iets naar voren

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
kermi011 schreef op 08 maart 2003 @ 22:08:
Je kamer staat ten eerste veel te vol (maar daar kan je waarschijnlijk niet veel aan veranderen) waardoor je (te) veel demping hebt.

Je speakers zou ik op spikes zetten om ze te ontkoppelen.

Je speakers iets naar voren
ik ben nog steeds aan het opruimen dus dat komt wel goed :P
ze moeten nog steeds op spikes, maar die laat ik wel maken bij de marine, das goedkoper als in de winkel :P en ze kunnen nog wel wat naar voren idd

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hmmmmmmmm ik moet een NTU hebben volgens multikabel
ik zoek me lam op het web maar ken niks vinden :( ook de hele stad al af geweest, is alles gewoon dicht op maandagochtend, de idioten }) woensdag maar weer kijken

iemand idee-en waar ik zo'n ding ken halen :?

http://www.btibremi.nl/br...ct/framesetproductnl.html

het is de NTU 862/35

btw de spikes zijn in de maak :P

[ Voor 6% gewijzigd door ModmaN op 10-03-2003 12:46 ]

get rich or die try'in

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
zoals al eerder gezegd, je hebt teveel zooi in je kamer (bed, kast, bureau, etc...) als je goed geluid wilt hebben raadt ik je aan een "luisterhok" in te richten. Ik heb ook zoiets gedaan maar dan met een projector erbij, zodat ik een perfect HTtje heb!

Mijn HT kamer is 3x3x2.3. Met als enig spul erin:

Sub (neemt het grootste gedeeltje van de kamer in >:)) (400 watt)
5 surround speakers (ieder 60 watt)
Een projector (Infocus LP730)
Een klein kastje met amps en pc en videorecorder
Een bank

Da's het enige. En het geluid wat daar vanaf komt... Je wordt er stil van :P

Verwijderd

Weet niet of dat al ter sprake gekomen is, maar heb je je speakers op de grond staan? Dat kan ook de oorzaak zijn namelijk. Een speaker moet over het algemeen ongeveer een derde van de hoogte van de totale speaker van de grond staan. Zet ze eens op een verhoging neer en kijk dan eens of dat voldoende effect heeft. (paar bierkratjes als speaker tafel moet toch wel te regelen zijn :D )

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 10 March 2003 @ 17:24:
Weet niet of dat al ter sprake gekomen is
Ja dit is veelvuldig ter sprake gekomen, twee posts hierboven heeft de topicstarter het weer over spikes, graag voortaan eerst ff iets meer topic lezen.
Pagina: 1 2 Laatste