Toon posts:

AXP FSB wil niet boven 100MHz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van een gesloten topic een aantal dagen terug. Ik heb de FAQ's en alles nagelezen maar kan nog steeds geen oplossing vinden voor mijn probleem. Vandaar nog maar een keer mijn verhaal:

Ik heb net een nieuw systeem gekocht en zit nu met een probleem: mijn fsb komt niet hoger dan 100 mhz, want dan gaat mn mobo piepen. Ik heb pc2700 SDRAM op een Athlon XP 2000+ en een Epox 8RDA. Weet iemand WAT ik nu moet doen?!

Mijn specs:
  • Epox 8RDA mobo
  • AMD Athlon XP 2000+ (Boxed)
  • 512 Dane-Elec SDRAM
  • AwardBios
Aan de koeling ofzo zal het niet liggen(denk ik): mijn temp komt niet hoger dan zo'n 55 graden(60 als ik echt mn best doe..).

In de FAQ stond iets over ''het I/O voltage hoger zetten''...Wat houdt dit in?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 04:03 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Eehm, dit is PMG. Als je wilt OCen moet je naar DOC (Diehard overklokking & cooling) gaan. Als je de FAQ daar leest snap je het denk ik wel ;).
Anders ga je naar forum.tweakzone.nl die momenteel gedossed wordt (eigen schuld btw :X ) of www.beginnersweb.nl

En ze vinden het hier niet zo leuk als je een topic opent als de vorige van je net gesloten is. En 4 topics op één avond is ook een beetje veel eik :P.

edit + disclamer :P : Moet eerder naar bed gaan :X, en nee ik heb niks met de ddos te maken, maar ik las zo'n topic @ tz dat ze allemaal sites aan het haxxoren wren vlak daarna lag tz eruit om nog onbekende reden, toeval :?.

[ Voor 26% gewijzigd door iets op 03-03-2003 15:10 ]

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 03 March 2003 @ 04:08:
Eehm, dit is PMG. Als je wilt OCen moet je naar DOC (Diehard overklokking & cooling) gaan. Als je de FAQ daar leest snap je het denk ik wel ;).
Anders ga je naar *BREAK*[/sub] of www.beginnersweb.nl

En ze vinden het hier niet zo leuk als je een topic opent als de vorige van je net gesloten is. En 4 topics op één avond is ook een beetje veel eik :P.
lezen is moeilijk volgens mij :?

der staat dat die een XP2000 heeft ( en die lopen as far as i know op een 133mhz bus) en de topicstarter krijg maar 100 mhz bus..

en k denk dat je dat van die doss op twiekzone beter ff kan weg edditen

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 04:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet even in mn BIOS gekeken en daar stond bij 'Advanced Chipset Features' oa. de volgende dingen:
  • CPU clock Ratio
  • FSB Frequency
Nu staat de CPU clock ratio op Default en de FSB frequency op 100 mhz. Ik heb daarnet 133 mhz en de CPU clock ratio op 12,5 geprobeerd maar toen ging mn mobo'tje WEER piepen (oftewel wel doen alsof het opstart maar dan zonder weergave van enig beeld..)

Verwijderd

Topicstarter
ShotGun schreef op 03 maart 2003 @ 04:08:
En 4 topics op één avond is ook een beetje veel eik :P.
tja, ben vannacht beetje bezig mn nieuwe systeempje op orde te krijgen vandaar.

En het is dus idd geen OC maar ik krijg hem gewoon niet hoger waar ik erg slecht tegen kan omdat ie op dit moment maar op 1250 mhz loopt :X

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 04:24 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus daarnet in mn BIOS zitten klooien (in de Advanced Chipset Features) en als ik de Memory Frequency op 'By SPD' zet geeft hij eronder bij Resulting Frequency 166mhz aan. Vervolgens maakt het niet uit of ik de CPU Clock Ratio verander oid; hij blijft 'piepen'.

Maar nadat ik dus dat 'By PSD' zo had ingesteld gaf hij dus 166mhz aan (niet als FSB Frequency voor de duidelijkheid...). Betekend dit dat ik eigenlijk mijn FSB Frequency op 166mhz moet zetten en de CPU Clock Ratio op 10? Of moet ik de FSB op 133 en de CPU ratio op 12,5?

Alsjeblieft mensen, ik weet echt NIET meer wat ik moet doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 05:09 . Reden: typo ]

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 17:10

Steve

Krokodil \o/

Ben benieuwd naar het antwoord, broertje heeft een gelijkaardig probleem met een MSI KT3.. 133 MHz haalt ie niet meer zonder vastloper tijdens het opstarten. Pittig detail: dat begon nadat ik eens probeerde hoe hoog ik 'm kon OCen.. Maar ik zie het verband er niet echt tussen, geheugen kan 166 MHz aan, en ik kon slechts tot 138 MHz gaan, dus de data op de HDD zal echt niet corrupt geworden zijn door een te hoge PCI ;)

Oja, de 2000+ loopt standaard op 12.5 x 133 MHz.. Dus de multiplier moet 12.5 zijn. En je hebt waarschijnlijk PC2700 geheugen, dus hij laat het op 166 MHz lopen.. De nForce 2 presteert het best als processor en geheugen synchroon lopen, dus ik zou het geheugen op 133 MHz laten.. Maar goed, eerst moet ie het doen op 133 MHz natuurlijk :)

[ Voor 34% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 05:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 03 maart 2003 @ 05:09:
Ben benieuw naar het antwoord, broertje heeft een gelijkaardig probleem met een MSI KT3.. 133 MHz haalt ie niet meer zonder crash. Pittig detail: dat begon nadat ik eens probeerde hoe hoog ik 'm kon OCen.. Maar ik zie het verband er niet echt tussen, geheugen kan 166 MHz aan, en ik kon slechts tot 138 MHz gaan, dus de data op de HDD zal echt niet corrupt geworden zijn door een te hoge PCI ;)
En dan te bedenken dat dit een NIEUW systeem is die ik nog niet heb geprobeerd te OC'en...

Daarnet zag mn pc trouwens heel kort dat het een XP was maar na dat opstartschermpje ging ie weer piepen. pfffff

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Wacht even, piepen.. Hoeveel piepjes zijn het, en in welk patroon (dus bv. lang-kort-kort)?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Shotgun: het moge misschien 4u 's ochtends voorbij zijn, maar dat is geen reden om onzin te posten. Volgende keer ipv zuipen->GoTten->slapen de volgorde omkeren naar zuipen->slapen->GoTten :z - en ik hoop voor jou dat jij niets met die DOS te maken hebt :X

MeAndMyself: of ik deze topic open laat is een beetje een gewetensvraag. Op zichzelf genomen kan hij door de beugel, daarom gaat hij toch niet dicht. Maar Shotgun heeft in zoverre een punt dat GoT een forum is, geen helpdesk. Zoals Maria Montessori al zei: "Help mij het zelf te doen" is een veel betere benadering. Een zeer groot gedeelte van jouw posts is in topics die je zelf geopend hebt. Dat mag natuurlijk, maar je leert er ook zelf meer van als je meer in het forum terugstopt. Misschien iets om in het achterhoofd te houden, want een rampzalig percentage van die topics zijn ook dichtgegooid, meestal omdat je niet genoeg zoekwerk vooraf verricht hebt.

Maar goed, on-topic:

Als we deze niet dichtgooien moeten we hem op het goede spoor zetten. Ik heb de topic wat specifieker gemaakt (de fout van Shotgun maak je snel als er niet bijstaat waar die FSB van is).

Verder over de specs: mobo- en CPUnaam zijn duidelijk genoeg, maar RAM niet :o Zoek eens op welke timings dat reepje aan hoort te kunnen (vooral: CAS latency van 2 of 2.5) en/of op hoeveel ns de chips gerate zijn (meestal de laatste twee cijfers van de eerste regels tekst op de chips zelf). Tenslotte de vraag of specifiek dit module door Epox voor dit moederbord gecertifieerd is?
Daarnaast is de vraag waarom je bij een dual-channel mobo maar een enkele DIMM gebruikt (al is dat niet direct relevant voor de stabiliteitsissue)

Het is leuk om te weten dat het een Award BIOS heeft (dat is overigens ook uit het mobotype te herleiden). Relevanter is op welke settings (m.n. de mem timings en überhaupt de mem clock) hij staat.

Zeker als je alle voor de hand liggende dingen geprobeerd hebt zijn dit geen overbodige details. Wij zijn niet helderziend. Wel zijn we allemaal bereid te helpen waar we kunnen als jij ons informatie geeft waar we wat mee kunnen.

Oh, en met dit knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kun je voorkomen dat je 2x achter elkaar hoeft te posten :)

[edit]
Maar nadat ik dus dat 'By PSD' zo had ingesteld gaf hij dus 166mhz aan (niet als FSB Frequency voor de duidelijkheid...). Betekend dit dat ik eigenlijk mijn FSB Frequency op 166mhz moet zetten en de CPU Clock Ratio op 10? Of moet ik de FSB op 133 en de CPU ratio op 12,5?

Alsjeblieft mensen, ik weet echt NIET meer wat ik moet doen...
In eerste instantie kalmeren :o
Vervolgens bij alles wat je niet snapt een search (hier op GoT of Google) doen. We zijn wederom geen helpdesk...

Tip: zet die SPD ff UIT en stel alles handmatig in. SPD wil niet altijd even goed werken. Gewoon multiplier op 12.5, mem handmatig op 133MHz (166MHz kan altijd later als het goed werkt) en alle timings zo conservatief mogelijk, en dan kijken of 133MHz FSB goed gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 03-03-2003 05:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 03 March 2003 @ 05:13:
Wacht even, piepen.. Hoeveel piepjes zijn het, en in welk patroon (dus bv. lang-kort-kort)?
Als ik dus ''voor hem foute instellingen'' doe en ik save de BIOS dan start ie opnieuw op en vervolgens krijg ik geen beeld meer en na ongeveer 4-6 seconden gaat ie piepen, onwijs hard, regelmatig.
Ok, ik weet dat ik soms echt erg lui ben in het openen van topics en daar ga ik zeker wat aan veranderen maar bepaalde dingen die je zegt over bijv. de 'CAS-latency' dan denk ik bij mezelf "Wat IS dit in godsnaam?!". Ik ben geen Tweaker maar kom hier altijd als ik met een probleem zit. Maar bepaalde info kan ik jullie niet geven, domweg niet omdat ik geen idee heb waar ik het vandaan kan halen. Ik heb mijn pc zelf in elkaar gezet en zover kan ik alles. Maar dit?!

Toch nog ff wat info geschraapt van het doosje waarin mn geheugen zat: (toevalligerwijs) CL2.5 dat was zeker de CAS-Latency die je zocht

[edit2]
Op dat doosie staat ook nog es 7.5NS die zocht je ook he :)

[edit3]
De memory timings voor zover ik je die kan geven staat bij mij op Optimal

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 05:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
en alle timings zo conservatief mogelijk
..en dat betekent..?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 05:21:
[...]

Als ik dus ''voor hem foute instellingen'' doe en ik save de BIOS dan start ie opnieuw op en vervolgens krijg ik geen beeld meer en na ongeveer 4-6 seconden gaat ie piepen, onwijs hard, regelmatig.
Van de Award site:
The only AwardBIOS beep code indicates that a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information. This beep code consists of a single long beep followed by two short beeps. Any other beeps are probably a RAM (Random Access Memory) problems.
Dat lijkt op geheugen dus...
[...]

Ok, ik weet dat ik soms echt erg lui ben in het openen van topics en daar ga ik zeker wat aan veranderen maar bepaalde dingen die je zegt over bijv. de 'CAS-latency' dan denk ik bij mezelf "Wat IS dit in godsnaam?!". Ik ben geen Tweaker maar kom hier altijd als ik met een probleem zit. Maar bepaalde info kan ik jullie niet geven, domweg niet omdat ik geen idee heb waar ik het vandaan kan halen.
Even een greep:
De Omega Search
[NOHTML]Technische PMG FAQ: Geheugen[/NOHTML]
[NOHTML]Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen[/NOHTML]
[NOHTML]Technische PMG FAQ[/NOHTML]
en natuurlijk www.google.com

Als je niet dag in, dag uit met het configureren van PCs bent kan het soms erg verwarrend lijken, maar uiteindelijk gaat het in deze topic (en vele van jouw andere die dicht zijn) om informatie die in de FAQ uitgelegd staat en die met de GoT Omega Search te vinden is. Als jij niet snapt wat 'CAS Latency' is, moet je dat eerst opzoeken in een FAQ (het staat in de [NOHTML]Technische PMG FAQ: Geheugen[/NOHTML]), mocht het daar niet in staan kun je de search gebruiken en pas als je dat beiden gedaan hebt hoor je het hier te vragen.

We snappen dat het verwarrend kan lijken, maar in tegenstelling tot een professionele helpdesk zitten we hier allemaal WEL voor onze lol en houden er dus niet van om keer op keer dezelfde vragen te beantwoorden :o
Toch nog ff wat info geschraapt van het doosje waarin mn geheugen zat: (toevalligerwijs) CL2.5 dat was zeker de CAS-Latency die je zocht
Juist. Dus dat iig instellen in BIOS. Probeer het geheugen dus op 133MHz en CL2.5- als de CPU dan wel op 133MHz wil, weet je dat het allicht aan het geheugen ligt, niet de CPU.

[edit]
De memory timings voor zover ik je die kan geven staat bij mij op Optimal

en alle timings zo conservatief mogelijk
..en dat betekent..?
Niet Optimal :+
(dat is juist zo strak mogelijk)

Zet ze liever op 'Default' (of wat dan ook, zolang het geen 'Fast' of 'Optimal' is.

[edit2]Shit het is bijna 6u- succes, maar welterusten...

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 03-03-2003 05:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar een toevoeging:

De 'piep' die hij geeft is geen 'monotone toon' zoals het misschien leek uit wat ik zei maar het zijn 'biepjes' en het klinkt als een soort van sirene. Vet hard.

Ik heb daarnet even in mn BIOS gekeken en daar kan ik niets veranderen aan mijn CAS-Latency die dus op 2.0 staat terwijl het eigenlijk 2.5 hoort te zijn. Is dit een groot probleem?
Niet Optimal :+
(dat is juist zo strak mogelijk)
De keuzes zijn Optimal, Aggressive en Turbo :+

Verwijderd

Topicstarter
ik heb daarnet NOG een keer gezocht met de search en toen het volgende topic tegengekomen: Deze dus.

Vergelijkbare 'symptomen' maar waarschijnlijk is de topicstarter toch tot een oplossing gekomen want...hij heeft niets meer gepost.

De reden waarom ik NIET denk dat het mijn video of weetikveelwat is: De pc waar ik op dit moment op zit gaat het om. Als er iets brak zou zijn waarom werkt mn systeempje PERFECT op dit dingetje na. Hij is snel, er zit een mooi nieuw Geforce 2'tje in (tijdelijk). Alleen is het nog geen Athlon XP2000+ zoals hij zou moeten zijn....

[edit]
NOG wat over dat geheugen; het is non-ECC

Dat was het wel zo'n beetje kwa informatie..

Overzichtelijk:
  • Dane-Elec 512 MB DDR SDRAM
  • Pc2700
  • 184 pin DIMM
  • Non-Ecc
  • CL2.5
  • 7.5NS
[edit2]
Daarnet heb ik ALWEER mn BIOS zitten veranderen en ondertussen word ik echt schijtziek van het steeds te moeten resetten van mn BIOS. Is er dan niet gewoon 1 duidelijke oplossing? Als ik de FSB op 133mhz zet en de Clock op 12,5 dan start ie op, zie ik dat het een Athlon XP2000+ is (voor het eerst..) en dan gaat dat schermpje weg en dan ''start hij zichzelf opnieuw op'', maar dan nu weer zonder beeld ed en dan mag je weer bios'je resetten. Ik ga nu slapen en hoop vanmiddag een oplossing te vinden...

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 06:32 . Reden: de edit werkt maar half :? ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke koeler heb je? Kan het de XP2000+ wel aan? Wordt hij niet te heet? Anders moet je tijdens FSB@100 eens in de BIOS de maximumtemperatuur waarbij de computer zichzelf uitschakelt iets hoger zetten. En daarna kun je FSB@133 eens proberen. Als het zo'n laagtoerige koeler is, dan moet je de stroomvoeding van de koeler elders anders aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 03-03-2003 06:56 ]

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat Pc2700 geheugen op 7.5ns loopt... dat is toch gelijk aan 133 Mhz?

Verwijderd

bios al gereset?

Verwijderd

Jumper instelling misschien :?

Verwijderd

Topicstarter
al een x'tje of 100 denkik...
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 09:34:
Jumper instelling misschien :?
die staan goed
BalusC schreef op 03 maart 2003 @ 06:55:
Welke koeler heb je? Kan het de XP2000+ wel aan? Wordt hij niet te heet? Anders moet je tijdens FSB@100 eens in de BIOS de maximumtemperatuur waarbij de computer zichzelf uitschakelt iets hoger zetten. En daarna kun je FSB@133 eens proberen. Als het zo'n laagtoerige koeler is, dan moet je de stroomvoeding van de koeler elders anders aansluiten.
Het is een boxed version van de processor. Daarnaast heb ik nog een front-side fan en 1tje aan de achterkant van mn pc. (zonder voeding meegerekend uiteraard). Ik heb een thermometer op mn front zitten die ongeveer 3 graden afwijkt als ik hem vergelijk met wat er in mn BIOS staat. De temp komt niet hoger dan 60 graden (zowel in de BIOS als op mn thermometer). De koelers doen het goed.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mn CAS_Latency staat dus op 2 terwijl hij 2.5 hoort te zijn. De enige manier om dit te veranderen is om de Memory Frequency op 'By SPD' te zetten

Verwijderd

ga eens naar www.memtest86.com en download daar memtest en draai dat eens om je geheugen te checken
weet je in ieder geval dat het niet daaraan ligt

kleine toevoeging update de bios van je mobo eens en zet het geheugen op 133Mhz CAS 2.5 als je de CAS setting niet kan vinden zet de geheugen timings dan op normal

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 14:17 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien een gekke tip: BIOS geflashed?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 14:02:
Mn CAS_Latency staat dus op 2 terwijl hij 2.5 hoort te zijn. De enige manier om dit te veranderen is om de Memory Frequency op 'By SPD' te zetten
Dat lijkt me erg sterk. Als 'by SPD' uitstaat moet je eea juist kunnen instelllen :o

Ga BIOS in, zorg ervoor dat die CAS Latency = 2 gehighlight staat en probeer daar PgUp/PgDn of +/- in te drukken...
Ik vind het vreemd dat Pc2700 geheugen op 7.5ns loopt... dat is toch gelijk aan 133 Mhz?
Daar zeg je idd wat- ik begin hier erg het geheugen te verdenken, maar pas als we zien of hij op 133MHz FSB wil draaien met geheugen op 133MHz CAS 2.5 kunnen we de CPU uitsluiten

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 13:43:
... De temp komt niet hoger dan 60 graden (zowel in de BIOS als op mn thermometer). De koelers doen het goed.

60&#176 C terwijl hij niks staat te doen en ook nog eens met slechts 1250MHz draait? dat lijkt me niet zo lekker eerlijk gezegd. Kijk nog eens naar de koelerbevestiging en de zooi die er tussen zit.

Een bak piept trouwens niet zomaar wanneer je een paar geheugentimings ietsje te strak hebt ingesteld.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 03 March 2003 @ 16:40:

[...]

60° C terwijl hij niks staat te doen en ook nog eens met slechts 1250MHz draait? dat lijkt me niet zo lekker eerlijk gezegd. Kijk nog eens naar de koelerbevestiging en de zooi die er tussen zit.

Een bak piept trouwens niet zomaar wanneer je een paar geheugentimings ietsje te strak hebt ingesteld.
60 graden is als ik KaZaa aan heb staan terwijl ik aan het Medal of Honoren en mijn front en back-fans niet op de turbo staan (dat kan ik instellen met mn kast).

Het moet kunnen dus :+ toch?!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik moet toegeven: ik heb mn BIOS nog niet geflashed, wist niet dat dit moest (stond ook niets in het boekje over).

Bij het opstarten doe ik dus dan Alt+f2 en dan gaat ie naar zo'n schermpje waar ik een ''filename'' in moet voeren. Wat moet ik hier invoeren?

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 18:04:
[...]

60 graden is als ik KaZaa aan heb staan terwijl ik aan het Medal of Honoren en mijn front en back-fans niet op de turbo staan (dat kan ik instellen met mn kast).

Het moet kunnen dus :+ toch?!
als ik het dus goed lees, issie 60 graden met een fsb van 100mhz? dat is volgens mij toch te hoog hoor, heb je niet toevalig zo'n kamer ventilator die je er op kan zetten?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

Topicstarter
M1lamb3r schreef op 03 March 2003 @ 18:17:
[...]

als ik het dus goed lees, issie 60 graden met een fsb van 100mhz? dat is volgens mij toch te hoog hoor, heb je niet toevalig zo'n kamer ventilator die je er op kan zetten?
Ik heb geen shutdown temperature ingesteld ofzo en ik geloof dat die van mn mobo pas op 110 graden ofzo ligt..

Verwijderd

Topicstarter
Maar even on-topic weer: Weet iemand of hoe ik het probleem moiet verhelpen of wat ik precies moet doe nbij het flashen. (dus als ''bestandsnaam'' invullen. Ik heb echt GEEN idee en de search maakt me neit veel wijzer..

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:57

DaRoot

Some say...

Moet je niet gewoon de FSB op 133 zetten met een jumper of een dipswitch op je moederbord zelf? Ik ken het board zo niet, maar dit zie ik wel vaker bij Gigabyte bordjes en MSI bordjes.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op 03 March 2003 @ 18:41:
Moet je niet gewoon de FSB op 133 zetten met een jumper of een dipswitch op je moederbord zelf? Ik ken het board zo niet, maar dit zie ik wel vaker bij Gigabyte bordjes en MSI bordjes.
De default is 133/166 (jumpers).

Ik heb daarnet trouwens een BIOSupdate ofzo gedownload van de Epox site. Dit is een .bin-bestandje. Moet ik deze op een floppy zetten en dan via Alt+f2 de BIOS flashen?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 18:43:
[...]

Ik heb daarnet trouwens een BIOSupdate ofzo gedownload van de Epox site. Dit is een .bin-bestandje. Moet ik deze op een floppy zetten en dan via Alt+f2 de BIOS flashen?
Jawohl!

[ Voor 96% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 18:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
:+
Ik ga het proberen. als ik strax niet meer reageer betekent dat dat mn pc beneden ligt want als ie t nu niet doet gooi ik em t raam uit >:)

[edit]

Moet ik nog een boot-disk maken?!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 18:51 ]

• Abbadon
Die flop waar je het BIOS op zet moet gewoon bootable zijn ;) Dit staat toch ook allemaal wel op jouw mobo site :?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Abbadon schreef op 03 March 2003 @ 18:56:
Die flop waar je het BIOS op zet moet gewoon bootable zijn ;) Dit staat toch ook allemaal wel op jouw mobo site :?

Neuh, dit is een of andere leuke flash-prog op BIOS niveau, Alt-F2 en je moet .bin invullen. That's all :)

Maar als hij daar niet op kan komen begin ik dit steeds kanslozer te vinden... :/

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

kun je de fsb/mem ratio nog instellen, die moet voor 133 Mhz en pc 2700 geheugen op 4:5 staan, anders gaat je geheugen veel te hoog.(ik weet niet of jij nog andere waarden in kan stellen dan 1:1 en 4:5)

ff manual erbij gepakt, ik zie dat je bij de advanced chipcet features je cpu/mem ratio in proccenten insteld, probeer die eens op een lagere waarde te zetten en dan je fsb op 133 (in principe moet je met pc 2700 die waarde op 125% zetten,

je hebt op je mobo ook een displaytje zitten waar code's op komen, wat geeft deze aan

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 19:31 ]

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

niet posten, flashen met die hap :P
edit: mocht het dan nog niet werken (denk dat ie het wel doet hoor),
check dan zeker ff je ram :)

[ Voor 20% gewijzigd door Paitor op 03-03-2003 19:22 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Paitor schreef op 03 March 2003 @ 19:22:
[...]

niet posten, flashen met die hap :P
edit: mocht het dan nog niet werken (denk dat ie het wel doet hoor),
check dan zeker ff je ram :)
Ik heb hem geflashed maar hij loopt vast NET voorsat je dat gaat zien van ''Microsoft Windows XP'' (dat opstartschermpje).

Ik moet nu eten en vervolgens fitnessen maar zal als ik terugben wel weer h eea gaan proberen ;(.

gezeik ook..

Memtest heb ik gedaan maar ik begrijp niets van dat prog 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 19:13:

ff manual erbij gepakt, ik zie dat je bij de advanced chipcet features je cpu/mem ratio in proccenten insteld, probeer die eens op een lagere waarde te zetten en dan je fsb op 133 (in principe moet je met pc 2700 die waarde op 125% zetten,
Ik weet het, dit staat ook in mijn boekje maar het enige wat ik er in kan stellen is 'auto' en 'by spd'. bij dat 'by spd' staat de CAS-Latency wel op 2,5 (wat hij dus bij 'auto' niet is...) maar de fsb staat dan op 166mhz wat dus weer neit werkt....

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check (vanwege te hoge temp bij te lage FSB):
Spanningen ok? Als het mainboard een te hoge spanning aan de CPU geeft is ie veel heter.
Koeler goed bevestigd? (veel gemaakte fout is dat ie verkeerd om op de socket gezet wordt, dan koelt ie in sommige gevallen een heel stuk minder).
Koelprut voldoende aangebracht? (Of helemaal vergeten? Ja, dan wordt de temperatuur hoog)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 04 maart 2003 @ 00:02:
Check (vanwege te hoge temp bij te lage FSB):
Spanningen ok? Als het mainboard een te hoge spanning aan de CPU geeft is ie veel heter.
Koeler goed bevestigd? (veel gemaakte fout is dat ie verkeerd om op de socket gezet wordt, dan koelt ie in sommige gevallen een heel stuk minder).
Koelprut voldoende aangebracht? (Of helemaal vergeten? Ja, dan wordt de temperatuur hoog)
dat zit goed allemaal

Verwijderd

Volgens mij licht het wel aan de koeling kende iemand met zelfde probleem
silver pasta opgedaan ??? en anders een andere koeler

weet 99% zeker dat dat de oplossing is

Verwijderd

tja, zijn temps zijn niet extreem, 55 a 60 graden.
@ topicstarter, heb jij ook zo'n displaytje waarop de post code's komen te staan? zo ja wat geef die dan aan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 20:22:
tja, zijn temps zijn niet extreem, 55 a 60 graden.
@ topicstarter, heb jij ook zo'n displaytje waarop de post code's komen te staan? zo ja wat geef die dan aan
ik geloof dat deze 26 aangeeft wat staat voor 'Reserved'. Maar daar zal ik morgen wel even wat aandachtiger naar kijken.
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 01:08:
Volgens mij licht het wel aan de koeling kende iemand met zelfde probleem
silver pasta opgedaan ??? en anders een andere koeler

weet 99% zeker dat dat de oplossing is
Ik heb op dit moment de boxed version zonder pasta. Volgens jouw moet ik dus die plakrand onder mn proccooler verwijderen en hem vervolgens met pasta vastlijmen? Hoe heet werd de CPU van diegene die jij kent??

Een uurtje geleden rebootte ik mn pc en toen wilde hij dus opeens niet meer opstarten 8)7. Ik heb hem dus vervolgens beetje moeilijk via de XP-cd met een DOS-code moeten fixen..beetje irritant..

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 00:42 ]

Verwijderd

ook rond de 50 graden in de bios bij fsb 100mhz je kan het altijd proberen en stel dat het werkt mooi meegenomen en pasta is echt belangrijker dan je denkt vooral bij palominos heb ik zelf iig ondervonden bij thunderbirds was het niet noodzakkelijk maar wel fijn :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 02:20:
ook rond de 50 graden in de bios bij fsb 100mhz je kan het altijd proberen en stel dat het werkt mooi meegenomen en pasta is echt belangrijker dan je denkt vooral bij palominos heb ik zelf iig ondervonden bij thunderbirds was het niet noodzakkelijk maar wel fijn :p
ik vond t al eng om mn cooler op mn CPU te installeren. Ben echt bang dat ik de core verneuk ofzo als ik em erafhaal (de cooler)

Verwijderd

*kuch* Heb hetzelfde bordje als jij, moet rechts onderaan maar eens zien als ie piept zal daar bijvoorbeeld C2 of iets anders staan..

De verklaring van die letters kan je in de Manual kijken die bij het bord zit/zat, daar staat dus wel letterlijk bij waar het probleem zich bevind ;)

Die 133 mhz kan je gewoon instellen bij fsb frequency als je je dingen op optimal timings hebt staan

RTFM dus :p

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 03:20 ]

Verwijderd

MeAndMyself :
ik vond t al eng om mn cooler op mn CPU te installeren. Ben echt bang dat ik de core verneuk ofzo als ik em erafhaal (de cooler)

waar woon je ik wil het ook wel voor je doen :) hey bekijk het zo maar oefening baard kunst of maakt alles stuk :s een van die 2 :)

neej gewoon rustig aan doen met wasbenzine die standaart flurrie erafhalen op de koeler core bedekken met pasta en weer erop en voor dat lipje schroevendraaier gebruiken die er goed in past en niet eruit vliegt en met je 2de hand zoren dat koeler zo horizontaal mogenlijk blijft en geen eenzijdige punt kracht op je core leverd

//toch mooi gezegd vind ik geen eenzijdige punt kracht :p

Verwijderd

Topicstarter
Wat er daarnet gebeurde: Ik wil Windows weer opstarten-->als ik met mn muis over mn naam ging (om in te loggen) startte hij weer opnieuw op 8)7. Dit 2 keer achter elkaar en toen maar met CHKDSK in DOS geprobeerd bij reparatie-mogelijkheid van de windows cd. Dit werkte niet, in tegenstelling tot de vorige keer dat hij niet meer op wilde starten, dat was dus de vorige keer.. :{

Brakke Windows dus...gaat lekker zo ;(. Eerst maar weer ff XP opnieuw installeren en vervolgens weer alles in gaan stellen.. .

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Probeer gewoon BIOS instelling op standaard en MP auto zetten en FSB 133 was bij mij ook probleem (zie het grote KT4 Ultra topic). En dan elke keer verder tweaken en om de paar verandering opnieuwe opstarten en kijken of alles lekker loop. Ja ja, een echte tweaker moet wat tijd besteden :P ;)

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Lijkt me dat je eerst eens er zeker van moet zijn of je cpu genoeg koeling krijgt, andere windows installatie lost dit iig niet op.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Topicstarter
Master Tweaker schreef op 05 March 2003 @ 19:12:
Probeer gewoon BIOS instelling op standaard en MP auto zetten en FSB 133 was bij mij ook probleem (zie het grote KT4 Ultra topic). En dan elke keer verder tweaken en om de paar verandering opnieuwe opstarten en kijken of alles lekker loop. Ja ja, een echte tweaker moet wat tijd besteden :P ;)
dit alles kan hier niet eens want het is gewoon standaard dat als ik dit soort dingen verander in de bios ik hem weer mag resetten..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden. Laatst startte mn pc'tje dus ook op dat ie de IDE's ff niet kon detecten, geen id hoe ik het toen heb verholpen maar op een gegeven moment deed ie t *opeens* weer. Moet ik eraan gaan denken om mijn mobo te gaan ruilen? Ik denk echt dat ie rot is namelijk...Ruilen of niet?!

• Abbadon
Dit hele topic gelezende hebben kan ik je een ding adviseren: ga er mee naar iemand die er verstand van heeft. Dit schiet namelijk helemaal niet op zo.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 17 maart 2003 @ 17:45:
Dit hele topic gelezende hebben kan ik je een ding adviseren: ga er mee naar iemand die er verstand van heeft. Dit schiet namelijk helemaal niet op zo.
klopt ;(

kan je je mobo bij een vobis laten testen en zoja hoeveel zou zoiets kosten?!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry, maar is het eigenlijk wel in je opgekomen om dat gewoon aan Vobis te vragen :? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 17 March 2003 @ 18:09:
Sorry, maar is het eigenlijk wel in je opgekomen om dat gewoon aan Vobis te vragen :? 8)7
hoeveel t kost of t probleem zelf..?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om exact te zijn; ik reageerde hierop:
:)

• Abbadon
Verwijderd schreef op 17 maart 2003 @ 18:07:
[...]

klopt ;(

Hmm, laat me eens denken.... ga naar de dichstbijzijnde Vobis en informeer er naar? Of doe ik nu een bizar en ongehoord voorstel?

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 17 March 2003 @ 18:25:

[...]

Hmm, laat me eens denken.... ga naar de dichstbijzijnde Vobis en informeer er naar? Of doe ik nu een bizar en ongehoord voorstel?
hoopte dat iemand het hier heel misschien wist :?

• Abbadon
Weet je wat. Niemand gaat hier meer reageren totdat jij weer wat wijzer bent geworden en ons een relevante update gaat geven (bijvoorbeeld hoe het bij de Vobis is verlopen). Ik stond op het punt jouw sig wederom te bevestigen :+ maar we zijn allemaal natuurlijk reuze nieuwgierig naar de uitkomst van jouw computerleed :)

Goed idee?

Oh, misschien een mooi moment het fenomeen "Wie zwijgt stemt toe" hier eens in de praktijk te brengen ;)

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb dit en het vorige topic ff doorgelezen, en je hebt volgens mij 2 problemen:

1. Je hebt niet genoeg koeling. 60 graden voor een Athlon XP die op 100 mhz FSB draait is gewoon teveel.
2. Is een gokje, maar je problemen lijken me steeds meer richting een brakke voeding te gaan. Probeer eens of je ergens een 350+ watt exemplaar kan lenen, dan kan je in ieder geval testen of het niet toevallig een voedingsprobleem is.

Verder kan je bij het troubleshooten het best met zo weinig mogelijk hardware draaien. Zorg dus eerst dat je met alleen een videokaart, toetsenbord en muis je fsb op 133 krijgt, voordat je harde schijven, cd-roms en PCI-kaarten toevoegt.
Zoals je nu bezig bent kan het aan zoveel factoren liggen dat je er echt niet meer uit gaat komen.
Veel succes en keep us informed ;)

edit:

Ik stem wel degelijk toe, Abbadon, was alleen al aan het posten voordat je bericht er stond ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Joeroenho op 17-03-2003 18:43 . Reden: toelichting op toch posten ]

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Topicstarter
El_GringO schreef op 17 March 2003 @ 18:39:
Ik heb dit en het vorige topic ff doorgelezen, en je hebt volgens mij 2 problemen:

1. Je hebt niet genoeg koeling. 60 graden voor een Athlon XP die op 100 mhz FSB draait is gewoon teveel.
2. Is een gokje, maar je problemen lijken me steeds meer richting een brakke voeding te gaan. Probeer eens of je ergens een 350+ watt exemplaar kan lenen, dan kan je in ieder geval testen of het niet toevallig een voedingsprobleem is.

Verder kan je bij het troubleshooten het best met zo weinig mogelijk hardware draaien. Zorg dus eerst dat je met alleen een videokaart, toetsenbord en muis je fsb op 133 krijgt, voordat je harde schijven, cd-roms en PCI-kaarten toevoegt.
Zoals je nu bezig bent kan het aan zoveel factoren liggen dat je er echt niet meer uit gaat komen.
Veel succes en keep us informed ;)

edit:

Ik stem wel degelijk toe, Abbadon, was alleen al aan het posten voordat je bericht er stond ;)
Het is niet 60 graden. Ik draai hem nu met de fans op 'turbo' op 45 graden. Het is een 300 watt voeding maar ik moet toch nog een pc voor iemand in elkaar zetten die een 400 watt voeding ( +100 euro) heeft gekocht dus die zou ik er wel ff op kunnen zetten.

misschien interessant voor mensen die er ooit een case hebben gekocht: ik heb een case (Neon Light) van Wintelco en daarbij zat al een voeding. Iemand ervaringen ermee?!

[edit]
maar ok deal..ik ga morgen ff naar de Vobis toe (misschien doen ze t gratis, heb er een x voor school een 2-dagige stage gedaan...)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarnet een 400w Zalman voeding drop gezet maar nog steeds start hij niet goed op met de optical settings (oftewel de FSB op 133). Hij blijft weer 'hangen' (dus hij gaat gewoon niet verder net voordat je het laad-balkje van windows XP gaat zien). Moederbord..?!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2003 20:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bij de Vobis geweest en ze kunnen hem er niet testen(dit vanwwege een of andere gare cursus voor een test-apparaatje die ze nog niet hebben gehad |:().

Maarrr ik heb daarnet ff Salland gemaild naar een speciale e-mail over het ruilen van het bordje. Hoop dat het aan het mobo ligt want dan kan ik binnenkort pas ECHT gebruik maken van mijn procje :)

Verwijderd

Topicstarter
heel stille kick

Op zich lijkt het idd op een nieuwe voeding, maar ik heb er al een 400W Zalman voeding aan gehangen en toen werkte et ook niet.. :?

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op 17 March 2003 @ 20:33:
Hij blijft weer 'hangen' (dus hij gaat gewoon niet verder net voordat je het laad-balkje van windows XP gaat zien). Moederbord..?!
En dat is dan zeker tijdens de install van XP?

Verwijderd

Topicstarter
Gem1e schreef op 10 April 2003 @ 20:32:
[...]

En dat is dan zeker tijdens de install van XP?
nope, die heb ik er gelijk na de bouw van dit systeem opgezet (het station met de originele W98 install geformatteerd) en dit gaf totaal geen problemen. Maar ik ga morgen proberen mijn factuur in te scannen op school om vervolgens het moederbord te ruilen, word er ondertussen namelijk strontziek van..

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
Welke processor heb je eigenlijk?
Een palomino of een T-bred?
zie dit topic: opstartperikelen
EXACT hetzelfde probleem toen :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sorry maar of je mobo/geheugen is gaar en dat moet je toch echt bij Vobis/leverancier regelen.

Verder is de temp niet netjes. Die boxed koelers zijn misschien niet 'swerelds beste, maar ze zijn zonder overclocken ruim voldoende.
Heb je al de CPUkoeler er eens af gehaald/opnieuw erop gezet. Misschien maakt hij net geen goed contact...

Gebruik verder aub de EDIT knop, dan had dit topic op 1 pagina gepast ;).

Verder is het, aangezien je al 1 hele maand bezig bent toch handig om iemand anders/vage kennis/winkel eraan te laten sleutelen. Ik denk dat alle mogelijke oplossingen/probleemoorzaken inmiddels wel opgenoemd zijn.

{signature}

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 15:02
Voutloos schreef op 11 April 2003 @ 13:19:

Verder is de temp niet netjes.
.
Ik ben van mening dat dat het probleem is en NIKS anders 8)7 .
Kijk maar eens in het topic dat ik hier boven gepost heb.

Verwijderd

Topicstarter
Ik schaam me echt diep. Ik was eerst een beetje 'bangig' om mn proc eraf te halen maar sinds ik het laatst iemand zag doen heb ik het net ook gedaan. Onder mn proc-cooler had ik nog zo'n tempmetertje zodat ik op een mooie display aan de frontside van mn kast kon zien hoe heeft mn procje was. Ik heb deze nu weggehaalt en het geheugen maar gelijk op 133mhz gezet en op dit moment (5 min. daarna) werkt alles vlekkeloos.
al begrijp ik het nog steeds niet want het tempmetertje zat dus niet OP mn proc ofzo (maar wel behoorlijk dichtbij).

Iedereen toch bedankt voor hun ideeen, reacties etcetc. _/-\o_

[edit]
Hij draait nu op 50 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 19:52 ]

Verwijderd

pc2700 cas2.5 kan/zal bij FSB133 cas2 aankunnen

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 19:58:
pc2700 cas2.5 kan/zal bij FSB133 cas2 aankunnen
heb je het nu over de overclockmogelijkheden die ik nu heb?! ofzo?!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2003 20:09 ]

Pagina: 1