[hd] quantum fireball 10.2gig bottleneck p4 1.5ghz?

Pagina: 1
Acties:

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ok ik ga het nu toch maar posten want het is echt om gek van te worden. Ik heb een pentium 4, 1,5GHz. 2x 128 mb pc133(?) RAM. Verder is de videokaart een s3 savage4 blabla maar volgens mij is dat niet van belang. Als harde schijf zit er in deze computer een quantum fireball EX10.2A. Die is dus 10,2 gig. Nu is deze computer ontzettend langzaam en ik snap eigenlijk niet hoe dat kan, want 1,5 GHz is niet echt weinig. Ik heb het idee dat het aan de hd ligt, maar weet niet zeker óf dat kan. Besturingssysteem windows xp/sp1.

Ik heb ff wat benchmarks gedaan, pics hieronder: (hoop dat ze het blijven doen)
:'( 3 mbps
Afbeeldingslocatie: http://blaucapel.coolfreepage.com/pics/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blaucapel.coolfreepage.com/pics/b2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blaucapel.coolfreepage.com/pics/b3.jpg

Volgens mij is deze hd de reden dat de computer zo langzaam is, maar is dat zo of is het misschien toch iets anders?

/edit Ik weet ook niet hoe langzaam deze hd draait volgens mij 1 toer per minuut ofzo maar hij maakt iig ook een héleboel lawaai... (altijd al gedaan)

[ Voor 9% gewijzigd door Winnetou op 02-03-2003 17:09 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Erhm.. zou best kunnen, hoeveel RPM is die schijf? 7200 of 5400?
want het verschil daartussen merk je heel erg goed.!

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

Verwijderd

5400RPM.
Even snel gevonden

Dat is inderdaad een oorzaak dat je computer zo traag loopt.
Koop een WDtje met 8MB cache, ik weet zeker dat de prestaties vooruit zullen gaan..

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 17:14:
5400RPM.
Even snel gevonden

Dat is inderdaad een oorzaak dat je computer zo traag loopt.
Koop een WDtje met 8MB cache, ik weet zeker dat de prestaties vooruit zullen gaan..
Sorry hoor , maar een pc met 5400 rpm hd is nog niet per definitie sloom hoor... Heb je dma wel aanstaan? En hoeveel Ata is die schijf...? En wat voor IDE kabel is er gebruikt bij de inbouw?

Raku

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Het kan ook best je geheugen zijn.
XP draaien op een bak met slechts 256MB RAM is net stroop..

Kijk eens in de Technische PMG FAQ hoeveel geheugen je echt nodig hebt :)
In de OM FAQ kun je weer een aantal tips/suggesties terugvinden mbt langzame IDE configuraties B)

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

BalusC schreef op 02 March 2003 @ 17:18:
Het kan ook best je geheugen zijn.
XP draaien op een bak met slechts 256MB RAM is net stroop..

Kijk eens in de Technische PMG FAQ hoeveel geheugen je echt nodig hebt :)
In de OM FAQ kun je weer een aantal tips/suggesties terugvinden mbt langzame IDE configuraties B)
Ik heb weleens een laptop 1 Ghz PIII , 256 Mb SD-ram + 5400 rpm schijfje gebruikt met windows XP en dat liep behoorlijk vlot hoor :? Kan me niet voorstellen dat het zo sloom zou zijn als TS zegt..

Raku

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Eth3r3al schreef op 02 maart 2003 @ 17:21:
Ik heb weleens een laptop 1 Ghz PIII , 256 Mb SD-ram + 5400 rpm schijfje gebruikt met windows XP en dat liep behoorlijk vlot hoor :? Kan me niet voorstellen dat het zo sloom zou zijn als TS zegt..
Dat spreek ik niet tegen :) Er zijn gebruikers die het rustig aan doen met hun PC, maar bij mijn dagelijkse handelingen ga ik wel ver over de 256MB heen.

• Winnetou
  • Niet online
Hmm het klopt wel dat ik met mijn geheugen ook nog wel eens aan de 250 komt, maar meestal zit het zo rond de 200 mb van de 256, dus ik dacht daar zal het wel niet mee te maken hebben.

Wat ik bijvoorbeeld vreemd vind is dat soms, als iemand zich op msn aanmeldt en er zo'n leuk vakje omhoog komt van 'die en die heeft zich zojuist aangemeld', dat het helemaal schokkerig gaat en de hd begint te kraken als een (tsja wat kraakt er eigenlijk zo :)) Dat duurt dan 5 seconde ofzo en dan is het weer normaal. Vandaar dus dat ik een beetje het idee heb dat het daaraan ligt maar vaakwerkt het ook gewoon normaal.

/edit
nog ff iets, ik heb iets van S.M.A.R.T aangezet in het bios maar dat hielp niks voor de snelheid, kan geloof ik kloppen omdat het alleen maar is om de schijftoestand in de gaten te houden. Verder weet ik niet waar ik dma ofzo kan aanzetten :?

/edit
geloof dat ik wat gevonden heb.
Apparaat beheer-->schijfstations--><hdd merk>-->schijfeigenschappen--> schijfcache inschakelen.
(ik wist niet dat schijfcache tegenwoordig DMA heet)
ici gevonden
--> Stond al aangevinkt dus daar kan het ook niet aan liggen. Dan toch maar een nieuwe kopen hè.

[ Voor 48% gewijzigd door Winnetou op 02-03-2003 20:04 ]

Verwijderd

Probeer eens een andere hardeschijf van een kennis ofzo. Maar het lijkt me sterk dat zo'n Hd je systeem ERG vertraagd.

• Winnetou
  • Niet online
Ja een andere harde schijf is een beetje moeilijk want windows xp vind het niet echt leuk om in een compleet andere computer gestopt te worden.

Ik heb met het programma AIDA32 nog eens even naar de specs gekeken en daar staat o.a. interface Ultra-ATA/33 en actieve overdrachtmodus UDMA-2 (ATA-33). Zegt dat nog iets over de langzaamheid?

• Winnetou
  • Niet online
Stél nou dat ik bijv een WD800JB koop, volgens De snelste 80GB IDE hard disk op aarde de snelste schijf. Hoe gaat mijn Quantum Fireball ATA-33 5400 rpm dat nieuwe ding dan vertragen. Ik heb een Intel 82801BA Bus Master IDE-controller, kan die ervoor zorgen dat een nieuwe schijf op zijn snelst draait?

Verwijderd

alwinh schreef op 02 March 2003 @ 21:22:
Stél nou dat ik bijv een WD800JB koop, volgens De snelste 80GB IDE hard disk op aarde de snelste schijf. Hoe gaat mijn Quantum Fireball ATA-33 5400 rpm dat nieuwe ding dan vertragen. Ik heb een Intel 82801BA Bus Master IDE-controller, kan die ervoor zorgen dat een nieuwe schijf op zijn snelst draait?
als je IDE-controller ATA 100 aankan en 80 gb lust dan komt dat helemaal goed :Y)

en je oude schijf kan je nog prima als opslag usen :)

(3mB/s is wel weinig :X k heb een 8 gig Bigfoot in me p3 500 en die duwd ik vol over t netwerk met 12mB/s ( ja ook ATA 33 :+ ) zit wel in zun eentje op de IDE poort( inzoverre dat invloed kan hebben :z ))

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
alwinh schreef op 02 maart 2003 @ 21:22:
Lees de topic die je linkte dan nog eens helemaal door :z

Ik heb daarin ook al het een en ander uitgelegd over eventuele 'vertragingen'.
Overigens staat dit ook in de OM FAQ:
Kabels
Gebruik je 80 polige kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 polige kabels hangt de snelheid af van de langzaamste apparaat. Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master.

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 21:48
P4 + 256MB + WinXP is gewoon geen combo, het geheugen is gewoon zo'n limiterende factor bij een P4, en mja, dit is een 1.5 GHz Willamette.. PIII 1.2 GHz is nog sneller :?

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Bij de eerste grote upgrade die ik deed had ik ook de harddisk niet vervangen. Was een AMD Athlon 1 gig en 256 mb icm een Quantum Fireball 20 gig. Nou ik merkte bijna geen verschil met de Pentium 2 400 die ik daarvoor had. Echter na het vervangen van de HD was het een wereld van verschil. Denk dus ook dat een aan je betrekkelijk trage fireball ligt. Geheugen zou imho toch echt niet de bottleneck moeten wezen.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Winnetou
  • Niet online
Wanneer je bijvoorbeeld een ATA100 HDD samen met een UDMA33 CDRW via een 40-polige kabel op een ATA66 controller aansluit, dan zal het boeltje draaien op de snelheid van het langzaamste apparaat: UDMA33. Wanneer je een 80-polige kabel gebruikt, dan draait de HDD gewoon op ATA66 en de CDRW op UDMA33.

Ander voorbeeld: ATA100 HDD en UDMA33 CDRW via een 80-polige kabel op een ATA133 controller; hierbij draait de HDD gewoon op ATA100 en de CDRW gewoon op UDMA33.
Als die HDD nou ATA100 is, en die controller weet ik niet, op google kom ik getallen als 100 tegen, wat gebeurt er dan samen met een CD-speler, wordt ie dan 66 ofzo?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
HDD = ATA100
CD speler = ATA33
controller = ATA100

Wanneer je een 80-polige IDE kabel gebruikt, dan zal de HDD gewoon op ATA100 draaien (immers, de controller kan gewoon ATA100 hebben) en de CD lezer op ATA33.

Wanneer je een 40-polige kabel gebruikt, dan zullen zowel de HDD als de CD op ATA33 draaien.

• Winnetou
  • Niet online
ok danke ik geloof dat ik het nou begrijp :)
Toch maar eens controleren of ik een 80-polige kabel heb, waarschijnlijk niet dus dat wordt ook kabeltje kopen dan.

Pagina: 1