Dual of P4 met HT

Pagina: 1
Acties:

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Ik zit met een lastig vraagje :)

Ik heb ongeveer 1500 euro te besteden.
Ik wil daar voor kopen:
Moederbord.
Processor(s)
Geheugen ( 1Gb )
Aangezien de dual markt een beetje verandert is mbt Amd en dual xeon met Ht ben ik een klein beetje de weg kwijt.
Ik zoek een moederbord met:
64bits pci.
Onboard scsi.
Onboard gigabit.
Agp slot en wat pci sloten.
Na het gebruikelijke zoekwerk weet ik dat zowel amd als intel die wel heeft.
Alleen wat is nu echt sneller.
Dual Amd ( bv 2400+ ) of Dual xeon ( 2.4 ) met HT.
Of is zelfs een single P4 3.06 een optie ivm HT.
In hoeverre merk je HT.. loopt een single board dan net zo lekker als een dual board.
Ik hoop dat iemand wat ervaringen wilt delen en mischien wat vragen kan beantwoorden.

[edit]
De computer zal gebruikt worden voor diverse dingen.
Gamen is er 1 van maar af en toe wat encoden bv ook.
Ook wordt een nog een dvd brander in gezet en zal er regelmatig een dvd gerendert moeten worden.
[edit]

[ Voor 14% gewijzigd door Dromer op 01-03-2003 15:18 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Single P4 is sowieso geen optie want daar heb je geen borden voor met AGP slot en 64bits PCI en/of PCI-X, blijft over: AMD/MPX en Xeon/7505. Met wat jij opnoemt als vereiste onboard stuff zou ik voor het laatste gaan, alleen kan het lastig worden met je budget. Maak dus eens wat optelsommetjes a.d.h.v. de pricewatch ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Ik zou je graag willen wijzen op www.2cpu.com, dat is een site dat hier heel veel antwoorden op heeft.
Voor een dual xeon oplossing en een dual AMD oplossing (2400mhz/2400+ ben je voor de CPU's ongeveer evenveel kwijt, en zit het verschil hem vooral in het moederbord.

Vooral de vraag waarvoor je je dual nodig hebt is dan van belang: videobewerking of programma's waar vooral bandbreedte van belang is? Ga dan naar Intel.
Heb je veel FPU kracht nodig? Pak dan een dual AMD.

Over de voordelen en nadelen van HT, ik zou zeggen, lees er een paar reviews over door AcesHardware heeft er een leuk artikel over.

• Dromer
  • Nu online
2cpu ken ik inderdaad
Heb ik al heel wat gelezen.
Probleem is vaak dat iemand of pro intel is of pro amd.
Het stuk van aceshardware zegt ongeveer dat het een 20% winst kan opleveren.
Laten we het even simpel houden dus 20% in zijn algemeenheid.
Dan lijkt het me niet dat een Single P4 een grote optie is, zeker ook al gezien abbandon zijn antwoord.
Wat dan..Amd of Intel.
Wat ik bv belangrijk vindt is dat het geen stofzuiger wordt.
Dus moet je een dual amd extreem koelen?
En is dual Barton als dat al kan een optie?
De prijzen van Xeon borden zijn echt hoog is ook niet erg maar dan moet het wel echt zin hebben.
[edit]
War kan dual channel ddr toevoegen tov de athlons.
Die hebben voor zover ik weet dat nog niet in dual opstelling
[edit]

[ Voor 10% gewijzigd door Dromer op 01-03-2003 15:33 ]

• Abbadon
Notendop: prijsverschil tussen twee MP's 2400+ en Xeon's 2.4Ghz is klein en het gebruikte geheugen is in beide gevallen hetzelfde, twee unbuffered 512MB PC2100 DIMM's, die zijn niet zo duur meer tegenwoordig :) (let wel dat de MPX wat duurder registered spul verlangt als je meer dan twee DIMM's wil gebruiken). Verschil gaat 'm dus in de borden zitten. Tyan Thunder K7X Pro is het enige dual AMD bord wat aan je eisen voldoet: onboard SCSI (dual channel U320), Gbit NIC en twee 64bits 66MHz PCI sloten, prijs € 599,-. De Tyan Thunder i7505 is een dual Xeon bord wat ook alles heeft dat je zoekt, Gbit NIC, Dual channel U320 SCSI en zelfs PCI-X (kunnen ook 64bits kaarten in). Prijs € 782,-, dus dikke 180 Euro duurder.
Wat krijg je voor die meerprijs terug? Twee maal zoveel geheugenbandbreedte dan wat het AMD platform je kan bieden en van geheugenbandbreedte heb je nooit teveel met twee cpu's, dat is namelijk waar de dual AMD's tegenwoordig flink wat laten liggen (uniprocessor bakken met een XP hebben al meer bandbreedte dank zij b.v. de nForce2 en dat helpt de prestaties, kun je nagaan wat het zou doen voor twee Athlon's).

Dual Barton is geen optie omdat die er nog niet zijn in MP variant en de XP's zou je evt. kunnen modden maar dan zit je te klooien met een FSB van 133MHz i.p.v. Barton's 166Mhz (en dus een stuk lagere kloksnelheid) en onzekerheden of het daadwerkelijk gaat werken. Warmte, beide cpu's geven flink wat warmte af maar met de juiste HSF's en case cooling hoeven het absoluut geen stofzuigers te worden :) Mijn dual AMD is zeker geen herrieschopper en er 'loopt' er hier zelfs een rond met passief gekoelde Xeon's zag ik onlangs :)

Bekijk de borden eens, er zit nog wat meer verschil tussen (het Xeon bord heeft ook nog eens FireWire, USB2.0 en geluid plus dat het I/O gebeuren met twee PCI-X bussen ook nog eens veel meer ruimte biedt mocht dat gewenst zijn).

• Dromer
  • Nu online
Damn wat een duidelijk antwoord. :)
Keuze zal dan inderdaad de Xeon worden.
Daar zitten toch wel meer handige dingen bij die je bij de Tyan nog eens los moet kopen.
Thx :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dromer schreef op 01 March 2003 @ 15:16:
[edit]
De computer zal gebruikt worden voor diverse dingen.
Gamen is er 1 van maar af en toe wat encoden bv ook.
Ook wordt een nog een dvd brander in gezet en zal er regelmatig een dvd gerendert moeten worden.
[edit]
DVD rendering?
Bedoel je misschien encoding?
Voor games heb je vrijwel niks aan MP.

• Dromer
  • Nu online
Ik bedoel inderdaad encoding :)
Beetje vreemde woordkeuze van mij.

Verwijderd

zoek op 2CPU maar eens op de naam Krobar...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De dual Xeon zal door z'n hogere geheugenbandbreedte waarschijnlijk een stuk sneller zijn bij MPEG encoding. Op andere gebieden zal het verschil kleiner zijn. Een dual Athlon is goedkoper als je niet alles onboard wil hebben (waarom zou je dat willen?). Met een simpel trucje kun je een dual Athlon XP 2400+ bouwen. Kosten:

Processors: 2x € 150,-
Moederbord: € 250,-
GigE NIC: € 50,-
U320 SCSI controller: € 275,-
Totaal: € 875,-

Dual Xeon 2,4GHz:
Processors: 2x € 280,-
Moederbord: € 730,-
Totaal: € 1290,-

Het prijsverschil is groot. De dual Xeon zal wel sneller zijn voor jouw toepassing.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier is trouwens een goede review van de prestaties van de dual Xeon, dual Athlon MP en de P4 HTT worden vergeleken:

http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=x28amp24&page=1

WME encoding wordt er iig niet sneller op met twee processors.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Femme schreef op 02 maart 2003 @ 17:38:
[..] Met een simpel trucje kun je een dual Athlon XP 2400+ bouwen. Kosten:

Processors: 2x € 150,-
Moederbord: € 250,-
Totaal: € 875,-

Dual Xeon 2,4GHz:
Processors: 2x € 280,-
Moederbord: € 730,-
Totaal: € 1290,-

Het prijsverschil is groot. De dual Xeon zal wel sneller zijn voor jouw toepassing.
Met dergelijke systeemeisen ga je toch niet lopen klooien met XP's in dual opstelling.
't is leuk dat het mogelijk is, maar je leest vaak genoeg dat het eerst wel werkt en later niet meer of dat het toch niet zo super stabiel draait.
Als je dus uitgaat van MP's tov de XP's ben je ongeveer 200 euro duurder uit en is het verschil tussen de Xeon's en de AMD-MP's met bijbehorende zooi nog maar zo'n 200 euro (Xeon-systeem duurder)

Mag ik vragen wat de topicstarter in de 64-bits PCI-sloten wil steken?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik gok:

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Hmm, ik zou zelf voor de Xeon optie gaan, aangezien je ook Onboard SCSI wilt. GBit Ethernet, en PCI-64, of je koopt een Thunder K7X Pro, met losse Gbit erbij. Je bent dan wel veel geld kwijt, of je wilt XP's gaan modden, want een MP is zoveel duurder :? je kan je dan beter af vragen of je meer performance haalt uit een vergelijkbare prijs-klasse Xeon processor, of met deze MP's

Dan de Xeon, U320 SCSI ingebouwd scheelt zo'n 170 euro met de non-scsi xeon moederborden, en aangezien een losse PCI-X U320 controller zo rond de 300,- kost, lijkt me onboard absoluut beter :)

De prijzen van Xeon processors zijn zo veranderd. Heb voor deze 2 Xeon 2.4's 350 euro per stuk betaalt, en kijk nu eens naar de prijs (aankoop was 4 maanden geleden)

Als je wat meer info wilt, betreffende Xeon spul, mail dan maar ff, want je moet ook nog rekening houden met een 420W min. WTX Voeding etc. (is ook 159 euro)

• AlPha.BeYoNdeR
Dromer schreef op 01 maart 2003 @ 15:32:
2cpu ken ik inderdaad
Heb ik al heel wat gelezen.
Probleem is vaak dat iemand of pro intel is of pro amd.
Het stuk van aceshardware zegt ongeveer dat het een 20% winst kan opleveren.
Laten we het even simpel houden dus 20% in zijn algemeenheid.
Dan lijkt het me niet dat een Single P4 een grote optie is, zeker ook al gezien abbandon zijn antwoord.
Wat dan..Amd of Intel.
Wat ik bv belangrijk vindt is dat het geen stofzuiger wordt.
Dus moet je een dual amd extreem koelen?
En is dual Barton als dat al kan een optie?
De prijzen van Xeon borden zijn echt hoog is ook niet erg maar dan moet het wel echt zin hebben.
[edit]
War kan dual channel ddr toevoegen tov de athlons.
Die hebben voor zover ik weet dat nog niet in dual opstelling
[edit]
Hmm, dan kom jij nog niet vaak genoeg op 2CPU, op dat forum daar draait het niet wat beter is of niet, ze respecteren elkaar.. Ze hebben toch geld zat :) en de meesten hebben ook wel een 2e Dual systeem draaien.. Het is amerika he, alles is veel goedkoper daar, en is het dus makkelijker om een Xeon pc te bouwen.

Je vind daar echt alle antwoorden op je vragen, zeker over het bouwen van een dual systeem met een bepaald doel

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TD-er schreef op 02 maart 2003 @ 18:12:
[...]

Met dergelijke systeemeisen ga je toch niet lopen klooien met XP's in dual opstelling.
't is leuk dat het mogelijk is, maar je leest vaak genoeg dat het eerst wel werkt en later niet meer of dat het toch niet zo super stabiel draait.
Als je dus uitgaat van MP's tov de XP's ben je ongeveer 200 euro duurder uit en is het verschil tussen de Xeon's en de AMD-MP's met bijbehorende zooi nog maar zo'n 200 euro (Xeon-systeem duurder)

Het lijkt erop dat de topicstarter zijn systeem niet voor professionele doeleinden gaat gebruiken. Je kunt dan IMO best wel met Athlon XP's gaan klussen. Met het geld dat je overhoudt kun je een mooie SCSI schijf of een betere videokaart kopen.

Ik zou zelf een losse SCSI controller gebruiken. Een losse SCSI controller is flexibeler en op termijn goedkoper (als je vaak je moederbord upgrade).

• Dromer
  • Nu online
Het wordt een semi prof systeem.
Onboard scsi vanwege 2 redenen.
De prijs.
En ik wil er een 2e controller bijzetten 64bits pci waar een raid array aan komt te hangen.
Gigabit ethernet voor de toekomst.
De prijzen zoals Femme het neerzet scheelt idd weer meer maar er zijn ook wel mensen die probs hebben 2 XP's te laten draaien.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wordt dat een IDE of SCSI RAID controller?

• Dromer
  • Nu online
Scsi raid controller met 4x 15k cheetah

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat ga je dan met de onboard SCSI doen?

• AlPha.BeYoNdeR
Ja, dat lijkt mij ook een vraag :? niet omdat je SCSI kanalen tekort komt, aangezien je niet meer als 30 apparaten wilt gaan gebruiken :+

• Dromer
  • Nu online
Onboard scsi ga ik gebruiken voor de os schijf.
De raid wordt extern en is puur voor dataopslag en databehoud.

• Abbadon
Voor één OS schijf? Die kun je ook aan de RAID controller hangen hoor, hoef je geen on-board te nemen en dat scheelt je weer wat pegels :)

• Dromer
  • Nu online
Ik wil echt me raid apart hebben.
Ik weet wat je bedoelt maar ik vindt het in dit geval makkelijker..

• TD-er
  • Laatst online: 15-08 19:33
Kun je die RAID-set dan niet beter met een aparte computer aansturen en deze dan koppelen via SCSI/gbit-ethernet aan de werkbak?
Dan heb je ook niet die extra belasting voor de voeding in je werkbak en is het geheel qua lawaai iets makkelijker binnen de perken te houden, omdat je de hdd's wat verder weg kunt stoppen en wat meer ruimte hebt voor isolatie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dromer schreef op 02 March 2003 @ 21:44:
Ik wil echt me raid apart hebben.
Ik weet wat je bedoelt maar ik vindt het in dit geval makkelijker..
Op een aparte controller of een apart kanaal?

• AlPha.BeYoNdeR
In zo'n geval waarom niet gewoon een Tyan i7505 kopen voor 729,- en dan een Adaptec Zero-Channel RAID 2010S erbij ofzo voor 280,- je gebruikt dan gewoon nog steeds je onboard, en het is sneller als een PCI-X SCSI Raid kaart.

• Dromer
  • Nu online
Ik wil een losse raidkaart omdat ik het systeem in geval van nood over moet kunnen zetten.
Dus raidcontroller over in een ander epc

• zonoskar
  • Laatst online: 16:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Let wel dat een Xeon bord de mem bandbreedte moet delen bij meer dan 1 CPU. Het AMD platform heeft per CPU een directe bus naar het geheugen. In theorie heb je dan minder bandbreedte, maar in praktijk kon dat nog wel eens mee vallen.

Ik heb trouwens zo'n Thunder i7505 bordje (al een week). Ten eerste zou ik aan raden geen Xeon 2.4 GHz versie te kopen, tenzij die ook de nieuwe versie van HT gebruikt. Volgens mij is dat op het moment alleen bij de 2.8 GHz het geval (zelfde versie als de P4 3.06Ghz). De eerdere Xeon's met HT waren vaak minder snel met HT dan zonder. Bij de nieuwe versie is dat nog maar in een aantal gevallen. Ik heb het trouwens niet over HT-2 wat in de prescot zou zitten (ik dacht de prescot, kan ook een andere CPU zijn). Ten tweede heeft de i7505 last van de AGP-bug van de i7205. Ten derde, er schijnt een nieuwe revisie van de i7505 chipset aan te komen. Check 2CPU.com. Ten vierde, je hebt een EPS12V voeding nodig, geen ATX. Verder is het een leuk bord, waar ik niets op aan te merken heb, stabiel, snel. Veel features: 5,1 channel geluid onboard, 4x USB2.0 achterop, 2x voorop, IEEE1394 aansluitingen (1x achterop, 1x voorop). Adaptec zero channel raid ready, maar dat wou je niet gebruiken meen ik. Je budget is alleen veel te klein. Ik heb al 1500 euro uitgegeven aan alleen het mobo + 1 CPU + voeding :)

Dingen die me niet bevallen: prijs, bios (is echt veel te karig, je kunt geen healtmonitoring doen, geen mem settings, geen FSB instelling hoewel dat minder erg is) er zit maar 1 SCSI kabel bij, LVD met 3 connectors. Dus aansluiten van CD-ROMs enzo is een probleem. Ik heb een adaptertje gekocht om de CD-ROMs op 1 van de kanalen aan te sluiten, maar ideaal is het niet (condensatortje staat in de weg => stuk van convertor afgevijld + condensator aan de kant gebogen).

Oja, en er zat geen driver disc bij om de SCSI adapter mee te installeren onder win2000/XP (om te gebruiken bij 'F6' setup). Heeft me m'n eerste partitie gekost omdat ik dacht dat er iets mis mee was, grrr. Nu staat in het boekje dat er zo'n disc bij hoort, dus dit laatste zal wel alleen mijn probleem zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Pagina: 1